Elysion Skrevet 13. januar 2022 #11221 Del Skrevet 13. januar 2022 Har maraton og sett alle Lord of the Rings i utvidet utgave. Ble noen timer, det.. 😂 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kate Upton Skrevet 13. januar 2022 #11222 Del Skrevet 13. januar 2022 Karate Kid. Har selvsagt sett den før, men følte for å se den igjen etter jeg så Cobra Kai på Netflix. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #11223 Del Skrevet 13. januar 2022 3 hours ago, Wednesday Addams said: Har maraton og sett alle Lord of the Rings i utvidet utgave. Ble noen timer, det.. 😂 Da er det bare å fortsette med Hobbit trilogien 😊 Anonymkode: b98f9...d79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thildamor Skrevet 13. januar 2022 #11224 Del Skrevet 13. januar 2022 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 13. januar 2022 #11225 Del Skrevet 13. januar 2022 Eternals på Disney+ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 15. januar 2022 #11226 Del Skrevet 15. januar 2022 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #11227 Del Skrevet 15. januar 2022 San Andreas Anonymkode: a8588...52a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 15. januar 2022 #11228 Del Skrevet 15. januar 2022 Danser med ulver (4-timersversjonen) - En klassiker som lett kan sees igjen. De behandler alle med den respekten mange ikke gav "ikke-hvite" før nå, 32 år senere 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 15. januar 2022 #11229 Del Skrevet 15. januar 2022 Seven på Cmore Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #11230 Del Skrevet 16. januar 2022 Death to 2021. Anbefales! Anonymkode: 2117d...206 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hero1 Skrevet 16. januar 2022 #11231 Del Skrevet 16. januar 2022 The lost daughter. Kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #11232 Del Skrevet 16. januar 2022 Ray Donovan, The Movie Anonymkode: b9bea...7ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 16. januar 2022 #11233 Del Skrevet 16. januar 2022 Tatt av vinden, har faktisk ikke sett den før i går, den var bedre enn forventet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 16. januar 2022 #11234 Del Skrevet 16. januar 2022 Avengers age of ultron. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melpomene Skrevet 16. januar 2022 #11235 Del Skrevet 16. januar 2022 Μήλα / Apples (2020) Regi av Christos Nikou Sett på Mubi Midt i en pandemi som rammer pasienter med akutt og kronisk hukommelsestap, melder en mann i 30-årene seg på et forsøksprosjekt som skal gi de rammede en ny identitet. Gjennom å utføre og dokumentere en rekke arbitrære oppgaver som en slags hurtigrute gjennom oppvekst og tenåringsliv, samler pasientene nye minner i et album. Første fullengde spillefilm fra Nikou, som for mange er best kjent som Yorgos Lanthimos' regiassistent og samarbeidspartner på Dogtooth (2009), og en svært stødig debut som posisjonerer ham godt i "Greek Weird Wave". Historien formidles lavmælt og skjør, ofte lett absurd og humoristisk, tidvis varm og rørende, med et minimum av tekstlig eksposisjon. Istedet serveres vi tvetydige bilder som puslespillbrikker, slik at vi kan forme den navnløse hovedpersonens fortid i takt med at han former sin nye fremtid. At Apples også er bitende satirisk høres kanskje ut som en selvmotsigelse, men nettopp denne kombinasjonen fungerer drivende godt. Aris Servetalis imponerer stort i hovedrollen, han gir oss en varm og nyansert balanse mellom humor, sorg og forbløffelse. Det er lett å se innflytelsen fra Lanthimos, særlig i den mørke humoren og satiren, men der hans filmer ofte trekker mot det brutale og nådeløse, styrer Nikou mot en stille og introspektiv konklusjon, som jeg fant vel så fengende. Jeg er nå utrolig spent på Nikous kommende film Fingernails med Carey Mulligan, men i mellomtiden får jeg nøye meg med å varmt anbefale Apples 4/5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 17. januar 2022 #11236 Del Skrevet 17. januar 2022 North by northwest, god gammel film Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #11237 Del Skrevet 17. januar 2022 To på rømmen, synes den er så fin ❤️ Anonymkode: a8588...52a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melpomene Skrevet 18. januar 2022 #11238 Del Skrevet 18. januar 2022 Compliance (2012) Regi av Craig Zobel Sett på Mubi En stresset og overarbeidet franchisetaker i en burgerkjede holder såvidt hodet over vannet en travel dag, når hun plutselig får en telefon fra politiet som hevder at en av hennes ansatte har stjålet fra en kunde. Litt overrasket over at denne filmen snek seg under radaren min, fant den tilfeldig da jeg scrollet gjennom filmografien til Ann Dowd. Uansett, jeg satte den på uten å vite noe som helst om handlingen eller de virkelige hendelsene filmen er basert på, og det var absolutt en god ting. Filmen åpner med et tekstkort som sier "The following story is so shocking, it's hard to believe it's true. Nothing has been exaggerated." Jeg er generelt alltid litt ekstra på vakt når en film åpner med "based on true events" (o.l.), siden jeg ofte opplever det som en tvangstrøye for dramaturgi og regi, og ofte sliter med å tromme opp det helt store engasjementet både emosjonelt og kritisk. Zobels film balanserer hele veien på en knivsegg mellom å utnytte eller fetisjere hendelsene den viser, og det store spørsmålet om hvorvidt dette er en historie som bør fortelles som spillefilm (og om det virkelig er hans historie å fortelle). Gledelig for meg unngår han i det store og hele å falle i den første kategorien, mye hjulpet av en formidabel innsats fra Ann Dowd og Dreama Walker, og fornuftige regivalg i mange av de mer kritiske scenene. Felle nummer to er vanskeligere å navigere, særlig gitt at åpningsteksten så bastant fremstiller filmen som dokumentarisk, at det er vanskelig å se om det brukes som en rettferdiggjøring av det sjokkerende innholdet eller som et argument for å fortelle historien. Personlig heller jeg mot at den sentrale konflikten i filmen er såpass universell utover knytningen til virkelige hendelser at det rettferdiggjør formatet; den kroppslige effekten er sterkere enn den ville vært i en klinisk dokumentar. Koblingen til Milgram-eksperimentene føles for meg litt søkt, men det preger ikke filmen i noen grad utover åpningsteksten. I hovedsak vil jeg tro dette i stor grad blir et spørsmål om smak og (u)behag og for meg fungerte det langt bedre enn forventet. 3.5/5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #11239 Del Skrevet 18. januar 2022 Hypnotisøren Anonymkode: a8588...52a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #11240 Del Skrevet 19. januar 2022 Mother/Android på Netflix. Elendig. Anonymkode: 4adda...c1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå