Gå til innhold

Sist sette film?


Anglofil

Anbefalte innlegg

Så en film med Matt Damon som het Stillwater. God film, lavmælt rolle av Damon. Generelt en meget engasjerende film.

7/10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pleasure. Forstyrrende film. Vet jo at det ( og verre )  skjer, men fortsatt ubehagelig å se. men veldig bra laget!

Anonymkode: 71ee7...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venkman skrev (På 1.2.2022 den 11.05):

Har i det siste sett flere av de som antas å være aktuelle for Oscar-nominasjoner i år:

Belfast - 8/10

King Richard - 9/10

The Truffle Hunters - 6/10

The Power of the Dog - 7/10

Drive My Car - 8/10

 

Drive My Car varer i tre timer....Er det verdt det? 

Anonymkode: 49f2d...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Tragedy of Macbeth (2021)
Regi av Joel Coen
Sett på Apple TV+

Basert på Shakespeares Macbeth. Etter heltemodig innsats i kamp mellom Skottland og Norge/Irland, utnevnes generalen Macbeth til thane (jarl) av Cawdor. En profeti levert av tre hekser hinter imidlertid om større makt og ære i hans fremtid, og med god hjelp av den ambisiøse og kompromissløse Lady Macbeth, sikter han mot tronen i Skottland.

Den umiddelbare reaksjonen jeg hadde da jeg hørte denne filmen var under produksjon var 'jøss, enda en Macbeth?' Så feil kunne jeg ta - dette var filmatiseringen vi hadde ventet på, som vi trengte og ikke ante vi burde ønske oss. Coen og fotograf Bruno Delbonnel har trukket visuell inspirasjon fra tysk/kontinental 1920-talls ekspresjonisme og brutal-arkitektur, som en nydelig parallell til den brutale handlingen fortalt via en kraftig redusert tekst. Macbeth er allerede en av Shakespeares korteste tragedier, og her er tekst skåret ned til det aller minste som må til for å fortelle historien. Dette gir rom for større fysiske uttrykk for skuespillerne, samt flere perioder med stillhet og bruk av bilder, lys og lyd som fortellerelement. Bruk av Ross som mer enn bare en rent funksjonell fortellerstemme var et svært godt trekk, og viser at han kan være en mye mer interessant karakter enn mange vil ha det til. Jeg vil også trekke frem og vilt applaudere Kathryn Hunter som The Weird Sisters, hun er så steingod at jeg fikk gåsehud og adrenalinkick til tusen, og sterk trang til å bare spole tilbake og se scenene hennes igjen og igjen. En (tre? fire?) av årets råeste biroller, uten tvil!
Foruten direkte referanser i teksten, er også geografi eliminert, noe som jeg personlig synes er et svært godt valg. Det er ingen flotte bilder av skotsk natur for å blidgjøre turistforeningen, og bruk av amerikanske skuespillere i de fleste skotske rollene fjerner oss enda lenger fra noen idé om historie i denne fortellingen. For det er på ingen måte et stykke skotsk historie, det er eventyr og fiksjon med en vag allusjon til en historisk figur, og et noe halvhjertet kritisk blikk på den politiske konflikten mellom nasjonene i øyriket, som tross alt måtte blidgjøre kongehuset nok til å passere sensur.

Den eneste reelle kritikken jeg har handler om casting av Denzel Washington og Frances McDormand. Ikke at de er amerikanere, det er helt greit, og begge utviser utsøkt håndverk i alt de gjør her, så det er ikke at de ikke er gode nok heller. Problemet er at de er ca 30 år "for gamle", og det skaper en konflikt mellom hvor erfarne og kontrollerte skuespillerne er og det ungdommelig naive i Macbeth og Lady Macbeths ambisjoner, samt fortvilelsen og angeren over konsekvensene i ettertid. (Det er også litt sært å høre en dame godt over overgangsalderen be høyere makter om at menstruasjonen hennes må stanse?) Jeg ville vært 100% motivert for å se feks Washington spille Lear, eller McDormand som Gertrude, men akkurat Macbeth og Lady Macbeth ville jeg ønsket spilt av mye yngre skuespillere. Samtidig er det jo forståelig at store navn som disse hjelper veldig med både profilering og markedsføring av en film som på mange måter kan være en tøff billett å selge. Men ja. Må vel finne noe småtteri å sutre over når alt annet med filmen er så hemningsløst bra.

4.5/5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.2.2022 den 20.51):

Drive My Car varer i tre timer....Er det verdt det? 

Anonymkode: 49f2d...141

Absolutt. Veldig «slow burn», men hvis du liker en god historiefortelling og ikke trenger action i hver eneste scene for å holde interessen oppe, så er det velbrukte 3 timer. 

Endret av Venkman
"slow", ikke "show"
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Being the Ricardos (2021) - Amazon Prime

Har null forhold til Lucille Ball eller TV-serien «I Love Lucy», annet enn gjennom andre filmer og TV-serier. Det gjorde likevel ikke noe, da filmen engasjerer på tross av dette. Handlingen er enkel; Lucille Ball (Nicole Kidman) blir «outet» som kommunist av en TV-kanal samtidig som en av de større avisene kan avsløre at ektemannen hennes, Desi (Javier Bardem) er utro - men er de egentlig det de beskyldes for noen av de? Megasuksessen «I Love Lucy» står uansett i stor fare for å bli kansellert.
Engasjerende fra start til sutt, svært gode skuespillere over hele fjøla, selv om Javier Bardem stjeler showet. Vel verdt å bruke et par timer på denne historien. 7/10

D011F9B2-F8B6-4574-A3E3-1966375E11D1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Requiem for a dream. Har sett den før, men som voksen nåhar jeg innsett at jeg lider av avhengighet. Hardt slag.

Anonymkode: 8a09c...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maestro skrev (På 7.2.2022 den 17.02):

Cash away med tom Hanks 

Du mener Cast away? 
Så den her om dagen, har ikke sett den før. Likte den veldig godt. Men så liker jeg Tom Hanks også da.👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sen ve ben skrev (1 time siden):

Du mener Cast away? 
Så den her om dagen, har ikke sett den før. Likte den veldig godt. Men så liker jeg Tom Hanks også da.👍

Oi, ja 😅 Liten skrive feil inni der 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sen ve ben skrev (5 timer siden):

Du mener Cast away? 
Så den her om dagen, har ikke sett den før. Likte den veldig godt. Men så liker jeg Tom Hanks også da.👍

Var ikke det noe med at tom hanks pådro seg diabetes i løpet av innspillingen på grunn av hvor mye han gikk ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Cid skrev (45 minutter siden):

Var ikke det noe med at tom hanks pådro seg diabetes i løpet av innspillingen på grunn av hvor mye han gikk ned i vekt?

Uffda, det visste jeg ikke. Kan nok hende ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (1 minutt siden):

God skuespiller i hvert fall 😄 

Ja, det er han. En av mine favoritter. Så også Terminalen i går kveld, den elsker jeg og kan se den om igjen og om igjen.😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...