Gå til innhold

Hvem har forskjørsrett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, tdm900 said:

 

Hvorfor kan ikke B kjøre først?

Forresten du delte jo en kunnskap via den linken om deg selv ;) Du erkjenner jo ikke dine egne feil :) 

Hvilken som helst av dem "kan" kjøre først, men uansett hvilken av dem som kjører først så har de ikke forkjørsrett for alle har vikeplikt for noen.

Det er minst komplisert at b kjører først, men b har ikke rett på å kunne bare kjøre da b har vikeplikt for A.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne lærte jeg på kjøreskolen for mer enn 30 år siden.

Bil skal i dette tilfellet kjøre først. Den har ikke noen på sin høyre side, og er således førstemann ut.

Anonymkode: d9b48...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (Akkurat nå):

Hva har A å gjøre ut i veien, når den har sin vikeplikt for C?

Om f.eks A kommer fra en smal vei og kjøretøy C trenger god plass inn i den vegen så kan bil C ha vinket til bil A og bedt denne kjøre. Da har plutselig retten til å kjøre endret seg til A, B, C. 

Og uansett om en bil har 100% forkjørsrett så har den aldri rett til å kjøre på noen som bryter vikeplikten. Da går skylden/skylddelingen etter hvor bilenes treffpunkt blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Denne lærte jeg på kjøreskolen for mer enn 30 år siden.

Bil skal i dette tilfellet kjøre først. Den har ikke noen på sin høyre side, og er således førstemann ut.

Anonymkode: d9b48...4fd

Og på hvilken måte kan C krysse vegen uten å få bil B på sin høyre side?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rockybalboa skrev (4 timer siden):

Høyreregelen gjelder selvsagt like mye for alle tre. Selvom noen hardnakket mener noe helt annet. 

Jeg vet det, jeg var bare nysgjerrig på resonneringen til den påståelige. 😊

Anonymkode: fb123...81c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (2 minutter siden):

Om f.eks A kommer fra en smal vei og kjøretøy C trenger god plass inn i den vegen så kan bil C ha vinket til bil A og bedt denne kjøre. Da har plutselig retten til å kjøre endret seg til A, B, C. 

Og uansett om en bil har 100% forkjørsrett så har den aldri rett til å kjøre på noen som bryter vikeplikten. Da går skylden/skylddelingen etter hvor bilenes treffpunkt blir.

Det har jo ikke noe med akkurat dette å gjøre, har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Denne lærte jeg på kjøreskolen for mer enn 30 år siden.

Bil skal i dette tilfellet kjøre først. Den har ikke noen på sin høyre side, og er således førstemann ut.

Anonymkode: d9b48...4fd

Det hadde stemt om c skulle rett fram, men han har vikeplikt pga høyreregel Dan han svinger venstre.

Hele poenget med oppgaven er at ingen har forkjørsrett. Og man må skjønne at det finnes situasjoner der ingen har forkjørsrett og at vikeplikt reglene ikke løser alt så man må kunne kommunisere og tilpasse seg.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, tdm900 said:

Hva har A å gjøre ut i veien, når den har sin vikeplikt for C?

Samme som B har selv om den har vikeplikt for A - det ville vært en måte å løse opp i floka på slik at de slipper å stå der til sola sluker jorda.

Anonymkode: de17f...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (4 minutter siden):

Det har jo ikke noe med akkurat dette å gjøre, har det?

Om B hadde kjørt på forkjørsveg og A brøt vikeplikten så ville alikevel ikke B sluppet straff om den kræsjet inn i siden på A. Da en skal kjøre med aktsomhet og hele tiden være beredt på slike hendelser og dermed kunne stoppe. Så i denne situasjonen der B kun kjører først pga minste endring så vil en kunne pålegge B ekstra steng aktsomhet i dette krysset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (1 minutt siden):

Om B hadde kjørt på forkjørsveg og A brøt vikeplikten så ville alikevel ikke B sluppet straff om den kræsjet inn i siden på A. Da en skal kjøre med aktsomhet og hele tiden være beredt på slike hendelser og dermed kunne stoppe. Så i denne situasjonen der B kun kjører først pga minste endring så vil en kunne pålegge B ekstra steng aktsomhet i dette krysset.

Hvor er det forkjørsveg på bildet? Hvorfor dra inn den? Skjønner jeg ikke i hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man stopper ikke for bil fra høyre som ikke kan kjøre! Hvis B stopper så blir det jo kaos!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (18 timer siden):

Og da skal de sitte å se dumt på hverandre? Og hvor lenge? Og hvem mener du til slutt kan kjøre først? Du klarer jo ikke å trekke en eneste konklusjon ut det du bidrar med. Hvem KAN kjøre først?!

Og så kan du se etter selv, hva som står i overskriften til TS.

Alle kan kjøre først, hvis de to andre venter. Så enkelt, så vanskelig.

Nå har jeg skummet gjennom de to siste sidene her og sett hvordan du sabler ned alle som ikke deler din misforståtte forståelse av høyreregelen. Når selv ikke sitater fra øverste (vei)myndigheter får deg til å innse at du tar feil så er det ikke lenger noe poeng i å skulle diskutere med deg.

God bedring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

rockybalboa skrev (3 timer siden):

Alle kan kjøre først, hvis de to andre venter. Så enkelt, så vanskelig.

Nå har jeg skummet gjennom de to siste sidene her og sett hvordan du sabler ned alle som ikke deler din misforståtte forståelse av høyreregelen. Når selv ikke sitater fra øverste (vei)myndigheter får deg til å innse at du tar feil så er det ikke lenger noe poeng i å skulle diskutere med deg.

God bedring.

Flott! Da slipper jeg å lese om all din manglende kunnskap, om høyreregelen! Og håper med det at jeg aldri møter en som deg, i en slik situasjon!

Men ser du deg litt om på andre, er det flere som svarer samme som meg, og de bryr du deg ikke om.

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (18 timer siden):

At det går an å diskutere dette i nesten 10 sider 😂

Helt fantastisk vet du 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (44 minutter siden):

Flott! Da slipper jeg å lese om all din manglende kunnskap, om høyreregelen! Og håper med det at jeg aldri møter en som deg, i en slik situasjon!

Men ser du deg litt om på andre, er det flere som svarer samme som meg, og de bryr du deg ikke om.

Ja det er flere som mener det samme som deg, men ingen som er så bastante og påståelige om at den ene har forskjørsrett i forhold til de andre to. Det er derfor jeg forsøkte å forklare for deg at det ikke er riktig.

Som du også kanskje har observert så er det  mange som har forstått reglene og derfor er enige med meg.

Siden du påstår at jeg har manglende kunnskap om høyreregelen så hadde det vært fint om du kunne henvise til noe som underbygger den påstanden. Jeg har henvist til tekst som underbygger at jeg har riktig fortåelse mens du har feil. Det velger du konsekvent å enten overse eller harselere med.

Fint hvis du klarer å være litt saklig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

rockybalboa skrev (1 time siden):

Ja det er flere som mener det samme som deg, men ingen som er så bastante og påståelige om at den ene har forskjørsrett i forhold til de andre to. Det er derfor jeg forsøkte å forklare for deg at det ikke er riktig.

Som du også kanskje har observert så er det  mange som har forstått reglene og derfor er enige med meg.

Siden du påstår at jeg har manglende kunnskap om høyreregelen så hadde det vært fint om du kunne henvise til noe som underbygger den påstanden. Jeg har henvist til tekst som underbygger at jeg har riktig fortåelse mens du har feil. Det velger du konsekvent å enten overse eller harselere med.

Fint hvis du klarer å være litt saklig.

Fasiten er ganske enkel: Alle kan ikke kjøre. Alle tre må bare sitte å glo på hverandre, som DU, mener er rett.Høyreregelen sier i dette tilfellet at det er èn, som kan kjøre først. Hvem er det?  
 

Er ikke dette saklig nok for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (24 minutter siden):

Fasiten er ganske enkel: Alle kan ikke kjøre. Alle tre må bare sitte å glo på hverandre, som DU, mener er rett.Høyreregelen sier i dette tilfellet at det er èn, som kan kjøre først. Hvem er det?  
 

Er ikke dette saklig nok for deg?

Høyreregelen sier ingenting om hvem som har rett til å kjøre. Den sier kun hvem som har vikeplikt.

Resten har du funnet på selv. 

Anonymkode: f75e4...650

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (29 minutter siden):

Fasiten er ganske enkel: Alle kan ikke kjøre. Alle tre må bare sitte å glo på hverandre, som DU, mener er rett.Høyreregelen sier i dette tilfellet at det er èn, som kan kjøre først. Hvem er det?  
 

Er ikke dette saklig nok for deg?

"Alle kan ikke kjøre", det er riktig. "Alle tre skal sitte og glo på hverandre", det er feil og hverken jeg eller noen andre mener det. Hvor finner du at det er det jeg mener?  Hvem som kjører først finner man raskt ut gjennom samspill.

Høyreregelen sier ikke som du mener at èn kan kjøre først. Høyreregeelen sier at du har vikeplikt for trafikk fra høyre. I dette tilfellet har som tidligere nevnt alle gjensidig vikeplikt for hverandre. Da må èn kjøre først, og igjen, hvem det blir avgjøres i hvert enkelt tilfelle via et smidig samspill trafikantene imellom.

Dette har jeg tidligere limt inn fra en tekst fra vegdiretoratet. En tekst du elegant velger å overse, siden den sier noe annet enn det du påstår er riktig.

Endret av rockybalboa
Skrivefeil
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høyreregelen sier ingenting om hvem som har rett til å kjøre. Den sier kun hvem som har vikeplikt.

Resten har du funnet på selv. 

Anonymkode: f75e4...650

Helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...