Gå til innhold

Hvem har forskjørsrett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 25.8.2023 den 18.01):

Hvorfor gjelder høyreregelen for de andre to bilene, men ikke B?

Anonymkode: fb123...81c

Høyreregelen gjelder selvsagt like mye for alle tre. Selvom noen hardnakket mener noe helt annet. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er faktisk ikke noe i lovverket som heter "forkjørsrett". Det er et folkelig uttykk som brukes når den andre har vikeplikt. I dette tilfellet har alle vikeplikt for noen.

Anonymkode: de17f...404

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rockybalboa skrev (1 time siden):

Du gjentar bare dine egne feil. Og å kalle et sitat fra trafikkreglene for et tomt argument for at jeg skal ha min menig det gir  i alle falll ingen mening.

Her er et sitat fra vegdirektoratet:

"Biler fra alle kanter

Et siste spørsmål mange lurer på - hvem kjører først i et kryss når det kommer biler fra alle kanter og alle har vikeplikt for alle?

- Dette handler mest om god kommunikasjon og øyekontakt. Den som først oppdager situasjon og begynner å bevege bilen, uten dermed å sprette fram og sette andre i fare, bør også kjøre først i en slik situasjon."

Håper du forstår høyreregelen etterhvert. 

 

Du vet ikke hvordan høyreregelen praktiseres i dette gitte tilfellet, så store bokstaver kunne du spart deg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rockybalboa skrev (2 timer siden):

Høyreregelen gjelder selvsagt like mye for alle tre. Selvom noen hardnakket mener noe helt annet. 

Og da skal de sitte å se dumt på hverandre? Og hvor lenge? Og hvem mener du til slutt kan kjøre først? Du klarer jo ikke å trekke en eneste konklusjon ut det du bidrar med. Hvem KAN kjøre først?!

Og så kan du se etter selv, hva som står i overskriften til TS.

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, tdm900 said:

Og da skal de sitte å se dumt på hverandre? Og hvor lenge? Og hvem mener du til slutt kan kjøre først? Du klarer jo ikke å trekke en eneste konklusjon ut det du bidrar med. Hvem KAN kjøre først?!

Alle, men de får skylda hvis de krasjer i den de har vikeplikt for.

Anonymkode: de17f...404

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Alle, men de får skylda hvis de krasjer i den de har vikeplikt for.

Anonymkode: de17f...404

Det klarte du ikke å løse på en bedre måte? Eller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, tdm900 said:

Det klarte du ikke å løse på en bedre måte? Eller.....

Det er en beskrivelse av hvordan det virker i den virkelige verden. Du står fritt til å finne på hypotetiske regler som kunne løst det på en annen måte, men du vil ikke vinne fram med det i en rettssak.

Anonymkode: de17f...404

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en beskrivelse av hvordan det virker i den virkelige verden. Du står fritt til å finne på hypotetiske regler som kunne løst det på en annen måte, men du vil ikke vinne fram med det i en rettssak.

Anonymkode: de17f...404

Og hvor ville du med det svaret? Er ikke regler funnet opp for at det skal følges? Hvorfor skal IKKE bil B kjøre først i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tdm900 said:

Og hvor ville du med det svaret? Er ikke regler funnet opp for at det skal følges? Hvorfor skal IKKE bil B kjøre først i dette tilfellet?

Og hvor ville du med det svaret? Hvis meg forskriften som sier at Bs vikeplikt for A oppheves i dette tilfellet.

Anonymkode: de17f...404

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og hvor ville du med det svaret? Hvis meg forskriften som sier at Bs vikeplikt for A oppheves i dette tilfellet.

Anonymkode: de17f...404

Hva med bil A, ovenfor C? Ser du ikke den? Kan du ikke høyreregelen du heller?

Og hva med C, ovenfor B?

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tdm900 said:

Hva med bil A, ovenfor C? Ser du ikke den? Kan du ikke høyreregelen du heller?

Kan du ikke lese? Hvor har jeg skrevet at noen av dem har noen spesiell rett til å kjøre? Det er du som påstår det.

Anonymkode: de17f...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du ikke lese? Hvor har jeg skrevet at noen av dem har noen spesiell rett til å kjøre? Det er du som påstår det.

Anonymkode: de17f...404

Jeg kan både lese, og tolke trafikkregler. Hva kan du egentlig? Kan du noe i det hele tatt? Ser du virkelig ikke for deg hvordan dette løses på beste måte? Skal du og de to andre stå og se på hverandre?

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tdm900 said:

Jeg kan både lese, og tolke trafikkregler. Hva kan du egentlig? Kan du noe i det hele tatt? Ser du virkelig ikke for deg hvordan dette løses på beste måte? Skal du og de to andre stå og se på hverandre?

Jeg er sikker på at du KUNNE lest de relevante forskriftene, men jeg tviler veldig sterkt på at du har gjort det. Hvis du hadde gjort det og hadde hatt rett kunne du jo bare lenket til bevisene i lovdata. At B kjører først er en måte å løse det på, men det krever velvilje og forsiktighet fra alle de involverte. Bs vikeplikt blir som sagt ikke opphevet.

Anonymkode: de17f...404

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er sikker på at du KUNNE lest de relevante forskriftene, men jeg tviler veldig sterkt på at du har gjort det. Hvis du hadde gjort det og hadde hatt rett kunne du jo bare lenket til bevisene i lovdata. At B kjører først er en måte å løse det på, men det krever velvilje og forsiktighet fra alle de involverte. Bs vikeplikt blir som sagt ikke opphevet.

Anonymkode: de17f...404

Den satt langt inne, å innrømme? At B kan kjøre først i DETTE, tilfellet? Hvor vanskelig var det egentlig å skjønne det?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjører B, C, A. Man stopper ikke for bil fra høyre dersom denne ikke kan kjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (På 25.8.2023 den 16.29):

Gratulere, du har virkelig skjønt det, og gjør helt rett. Hadde gjort nøyaktig det samme selv, men klart vert oppmerksom, og det skal man alltid være! For det er ikke gitt at dette hadde gått bra om B og C hadde vert på forkjørsvei.

Men om B og C var på en forkjørsvei så ville ikke B hatt noe som helst vikeplikt for A, men C ville hatt vikeplikt for B fordi C skal forlate forkjørsvei og når denne krysser får den vikeplikt for B da denne kommer til høyre for C.

Finner ikke lovhjemmel noe sted om at B kan kjøre først i situasjon der alle får gjensidig vikeplikt, men om du får opp ett slikt kryss på en prøve teoritest så velger de uansett å presentere rekkefølgen B,C,A som riktig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, tdm900 said:

Den satt langt inne, å innrømme? At B kan kjøre først i DETTE, tilfellet? Hvor vanskelig var det egentlig å skjønne det?!

Jeg begynner å lure på om du faktisk ikke kan lese. Du spurte lenger oppe hvem som kan kjøre først. Jeg svarte "alle". "Alle" inkluderer selvsagt B. A og C kunne imidlertid også kjørt først uten at det ville vært noe mer lovlig eller ulovlig.

Anonymkode: de17f...404

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ella Grisella skrev (Akkurat nå):

Her kjører B, C, A. Man stopper ikke for bil fra høyre dersom denne ikke kan kjøre.

🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg begynner å lure på om du faktisk ikke kan lese. Du spurte lenger oppe hvem som kan kjøre først. Jeg svarte "alle". "Alle" inkluderer selvsagt B. A og C kunne imidlertid også kjørt først uten at det ville vært noe mer lovlig eller ulovlig.

Anonymkode: de17f...404

Nei. Ikke etter høyreregelen! Og den kan du ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, tdm900 said:

Og hvor ville du med det svaret? Er ikke regler funnet opp for at det skal følges? Hvorfor skal IKKE bil B kjøre først i dette tilfellet?

Fordi det ikke er en lovfestet regel. B må gjerne kjøre først hvis han følger rådene som ble sitert (kommunisere). 

Om du vil bruke byråkrati på å gi B en lovfestet rett må du gjerne engasjere deg politisk for en sak som er et fullstendig ikke-problem. De fleste greier å kommunisere seg ut av dette. Hvis du synes det er vanskelig kan du jo levere fra deg lappen. 

Anonymkode: 82ac9...626

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...