Gå til innhold

Hvem har forskjørsrett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Iridium said:

Ingen har rett til noe som helst, og det gjelder selvsagt å lese trafikken. De fleste her mener nok akkurat det samme som meg, men de ordlegger seg feil. 

Det er flere som mener B har en lovfestet RETT til å kjøre først, blant annet smartingen under. Det er det jeg argumenterer mot her, så kan du gjøre hva du vil med de uskrevne reglene dine som er verdt veldig lite i en kollisjon. 

1 hour ago, tdm900 said:

Hva du har ved din jobb og ikke, har null og nada å si i dette! Her var spørsmålet forkjørsrett, og det er det bil B, som har! Den har retten på sin siden, i det krysset du ser på skissen, og ikke noe anna. 

Så fint at du er så sikker, da kan jo du enkelt finne dokumentasjon som bekrefter dette. 😃

Anonymkode: 82ac9...626

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Det er flere som mener B har en lovfestet RETT til å kjøre først, blant annet smartingen under. Det er det jeg argumenterer mot her, så kan du gjøre hva du vil med de uskrevne reglene dine som er verdt veldig lite i en kollisjon. 

Så fint at du er så sikker, da kan jo du enkelt finne dokumentasjon som bekrefter dette. 😃

Anonymkode: 82ac9...626

Ble du ferdig med å lese bibelen og gikk over til denne tråden? 😄

Anonymkode: cafec...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror ingen i denne tråden har sagt at bil B har forkjørsrett, men at det er vanlig sedvane. 

I en slik situasjon ville nok skylden blitt delt, fordi krasj innebærer dårlig aktsomhet fra begge. 

Anonymkode: cafec...98d

Det er flere som hevder det, og det er det vi etterspør dokumentasjon for. Sedvane er jo ikke så interessant når man diskuterer loven, det kan danne seg ulik sedvane fra sted til sted, avhengig av atferden og flyten på det stedet. Der jeg jobber er sedvanen at B venter, for noe annet vil skape kork 50 meter lenger frem. 

Hvis man leser andre diskusjoner om temaet ser man også at det er ulik mening om hva som er "det vanlige". Noen mener C skal kjøre først (fordi C ikke har vikeplikt før vedkommende svinger, rar logikk men jaja), andre at den som kommer sist bør kjøre først fordi dette er mest smidig (bilen er i fart, det er mer effektivt at denne kjører enn at den stopper for å vente på de to andre). 

Uansett må man kommunisere og ikke bare anta noe utfra egenoppfattet sedvane. 

Anonymkode: 82ac9...626

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er flere som mener B har en lovfestet RETT til å kjøre først, blant annet smartingen under. Det er det jeg argumenterer mot her, så kan du gjøre hva du vil med de uskrevne reglene dine som er verdt veldig lite i en kollisjon. 

Så fint at du er så sikker, da kan jo du enkelt finne dokumentasjon som bekrefter dette. 😃

Anonymkode: 82ac9...626

Har du vurdert å gå et nytt teorikurs? Om ikke, så gjør dèt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, tdm900 said:

Har du vurdert å gå et nytt teorikurs? Om ikke, så gjør dèt.

Jeg tror du har større utbytte av det. 😅 

Anonymkode: 82ac9...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det naturlige er at de som skal rett frem alltid bremser opp og stopper for de som står til høyre for de. 

Derfor blir løsningen a, b, c. 

Kjørt bil i 30 år. 

Anonymkode: d19e0...41d

og fortsatt så tar du feil 🤣

Anonymkode: a540c...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (1 time siden):

Uenig. 
Her har alle vikeplikt etter trafikkreglene. 
Dør på den haugen inntil jeg ser skriftlig hvor det står at B har forkjørsrett her. 

Det er en er selvfølge, at B i dette tilfellet, har en rett til å kjøre rett frem. A har vikeplikt for C, C kan ikke kjøre da den har vikeplikt for motgående trafikk. Hvorfor kan ikke B da kjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror du har større utbytte av det. 😅 

Anonymkode: 82ac9...626

Når jeg svarer korrekt noe du ikke innser du har feil i? Nope! Let frem svaret selv!

Anonymkode: b3f54...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tdm900 said:

Det er en er selvfølge, at B i dette tilfellet, har en rett til å kjøre rett frem. A har vikeplikt for C, C kan ikke kjøre da den har vikeplikt for motgående trafikk. Hvorfor kan ikke B da kjøre?

Av samme grunn som at A ikke bare kan kjøre! B har vikeplikt for A! 

Høyreregelen er ganske grunnleggende trafikkopplæring, altså. 🤪

Anonymkode: 82ac9...626

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Når jeg svarer korrekt noe du ikke innser du har feil i? Nope! Let frem svaret selv!

Anonymkode: b3f54...0fb

Du vil jeg skal dokumentere at det er vikeplikt fra høyre? Jeg kan godt vise lovteksten, men den beviser jo at B har vikeplikt på lik linje med de andre to. 

Dette er en klassisk situasjon der alle har vikeplikt. Ingen har en større rett enn noen andre her. 

Anonymkode: 82ac9...626

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (5 minutter siden):

Det er en er selvfølge, at B i dette tilfellet, har en rett til å kjøre rett frem. A har vikeplikt for C, C kan ikke kjøre da den har vikeplikt for motgående trafikk. Hvorfor kan ikke B da kjøre?

Fordi B har vikeplikt for A?

B er ikke på forkjørsvei. 
Misforstå ikke, fornuften sier at B må kjøre først, men tenker at begge parter ville fått «skylda» om det smalt her. For det du hevder står nemlig ingen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (18 minutter siden):

Fordi B har vikeplikt for A?

B er ikke på forkjørsvei. 
Misforstå ikke, fornuften sier at B må kjøre først, men tenker at begge parter ville fått «skylda» om det smalt her. For det du hevder står nemlig ingen steder.

Ingen er på forskjørsvei, derfor, gjelder høyreregel for ALLE TRE! Da kan du selv oppsummere, HVEM som KAN KJØRE FØRST! Er det vanskelig å forstå?

Her er ikke snakk om fornuft, men regel! Og det er høyreregelen!

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, tdm900 said:

Ingen er på forskjørsvei, derfor, gjelder høyreregel for ALLE TRE! Da kan du selv oppsummere, HVEM som KAN KJØRE FØRST! Er det vanskelig å forstå?

Her er ikke snakk om fornuft, men regel! Og det er høyreregelen!

Nettopp, høyreregelen gjør at også B har vikeplikt og det derfor ikke finnes noen regel som fastslår at B har rett til å kjøre først. 

Anonymkode: 82ac9...626

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Av samme grunn som at A ikke bare kan kjøre! B har vikeplikt for A! 

Høyreregelen er ganske grunnleggende trafikkopplæring, altså. 🤪

Anonymkode: 82ac9...626

Og hvem har A vikeplikt for? B eller C?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (2 minutter siden):

Ingen er på forskjørsvei, derfor, gjelder høyreregel for ALLE TRE! Da kan du selv oppsummere, HVEM som KAN KJØRE FØRST! Er det vanskelig å forstå?

Her er ikke snakk om fornuft, men regel! Og det er høyreregelen!

Er jo det jeg sier jo. 
Spørsmålet i ts var jo hvem som har forkjørsrett, svaret er ingen. 
Fordi alle har vikeplikt i hht høyreregelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp, høyreregelen gjør at også B har vikeplikt og det derfor ikke finnes noen regel som fastslår at B har rett til å kjøre først. 

Anonymkode: 82ac9...626

Hvor står det ikke har en rett, til å kjøre først? Kan du ikke høyreregelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (Akkurat nå):

Er jo det jeg sier jo. 
Spørsmålet i ts var jo hvem som har forkjørsrett, svaret er ingen. 
Fordi alle har vikeplikt i hht høyreregelen.

Og da kan, hvilken bil kjøre først, etter HØYREREGELEN???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (1 minutt siden):

Og hvem har A vikeplikt for? B eller C?

A har selvsagt vikeplikt for C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...