Gå til innhold

Hvorfor har så mange i Norge tesla?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 18.8.2023 den 1.26):

Litt vel korttenkt å slå fast at blant alle mennesker i Norge som kjøper seg Tesla, så gjør absolutt alle det på grunn av naboen. Men i starten var det ingen naboer som hadde Tesla, så hvem var det disse sauene fulgte etter da?

Det er ikke noe bedre med de som hater Tesla så mye at de ikke klarer å debattere merket uten å komme med nedlatende kommentarer om Tesla-eiere. Tvert i mot, så tar jeg 10 Tesla-fanatikere fremfor 1 Tesla-hater any day. 

Har for øvrig aldri eid en Tesla, og tviler på at jeg noen gang kommer til å gjøre det heller.

Anonymkode: 9c9c1...3fb

Sauene hadde rekkeviddeangst og Tesla var først ute med stort batteri. Norge var tidlig med elbiler pga støtteordninger og bompengefordeler, og det var nesten bare Tesla som hadde rekkevidde som x-bensinbilister kunne godta.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 18.8.2023 den 1.08):

Er i Danmark nå og det er langt mellom hver tesla her. 

Anonymkode: fb851...859

Ja, var nylig i Portugal. Langt mellom hver Tesla der også.

Her er det tezlaer over alt, og mange! Før var det en Nissan Leaf rundt hvert hjørne, nå er de erstattet av tezla. 

I mitt område kryr det av både tezlaer, Ferraris, jaguarer og Porscher.

Anonymkode: 0f041...20f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Hvis du hater Tesla - kjøp en brukt Citroen zero etc som går 50 km pr lading så får du se alternativet. Så får du maaaange ladepauser!

Anonymkode: 6df42...169

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storetora

Rart å lese så mange rare komentarer🙂 for meg er bil kun framkomstmiddel. Jeg måtte til med ny bil. Valget var for meg som ikke har allverdens kunnskap om bil en Tesla. Den var god å kjøre, 4×4, absolutt mye billigere en mange andre modeller. Er så mange av desse på veiene nå så jeg tenkte at det må vær en grunn til at mange nettop velger denne typen. For meg er bil ingen status, kun en dings for å komme seg billigst mulig til å fra jobb og fritidsaktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (På 18.8.2023 den 1.19):

Fordi Norge til tider har hatt usedvanlig gode insentiver for å kjøpe elbil og fordi Tesla har vært svært dominerende i markedet. Dette vil nok forandre seg etter hvert, men fram til nesten nå har det vært sånn.

I tillegg har vel tesla gått ned i pris i det siste? Kjenner flere som har leaset diverse varianter av elbil men som nå har kjøpt seg tesla fordi det lønner seg. De er veldig fornøyd da, med både pris og bil 😊

Anonymkode: ecb19...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 9.42):

Her var det mye oppgulp 😂 

Jeg kan fortelle hvorfor vi endte opp med Y, det har ingenting med naboen å gjøre: 

- Vi ønska oss overgang til elbil 

- Vi kjører endel langtur og trengte en bil med godt rekkevidde 

- Vi har flere barn, reiser endel på telttur o.l med mye utstyr + har hunder = vi trengte en bil med god plass, noe Yen definitivt har 

- Siden vi kjører endel langkjøring ønsket vi oss en bil som har litt trøkk/er underholdende å kjøre 

- Jo mer jeg leste i grupper på Facebook jo mer overbevist ble jeg om at ladenettverket til Tesla er ganske i særklasse, både i teslagrupper og grupper for andre biler gjentok det seg: Teslaeierne skulle aldri tilbake til noe annet pga lademuligheter, mens eiere av andre bilmerker savnet ladenettverket til tesla. Vi kjører som sagt endel med dyr og barn, så et ukomplisert forhold til lading stod høyt på lista vår 

- Siden vi reiser endel med hund var det som tippa det over til «ingen tvil, det blir tesla» at de har «dog mode». Om vi vil ta en badestopp med ungene eller må stoppe og spise et sted så sitter hundene trygt i bilen. 

Har ikke angra et øyeblikk vi, men noen må gjerne fortelle meg hvilke biler som gir oss akkurat det samme til omtrent samme prisen. 

Anonymkode: 21c82...b41

Kjenner flere teslaeiere, fra de som kjøpte usett fra usa før de en gang var ferdige og etterhvert kunne prøvekjøre de i Norge. Gikk fort ett år før de kom.hit. Disse lånte ikke på bilene (tror ikke det gikk an da) men betalt av egne midler og ble superfornøyd da bilene kom og har ikke sett seg tilbale men har kjørt tesla siden 😊

Anonymkode: ecb19...d4e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg undersøkte alle mulige slags elbiler da jeg skulle kjøpe ny bil. Konkluderte med at Tesla model 3 var overlegen på alt som hadde betydning for meg. Rekkevidde, ladehastighet, størrelse, bagasjeplass, kvikkhet, utseende, forbruk, ladenettverk, teknologi. Spesielt de to siste ligger Tesla fortsatt uendelig langt foran alle andre på.

Resultatet er at jeg fortsatt, etter to år, fortsatt gliser hver gang jeg kjører til jobb. Og det er ikke fordi jeg gleder meg til å komme frem!

Anonymkode: acf00...e5d

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla har mange fordeler: lavt forbruk - du kan kjøre Oslo-Bergen med passasjerer og bagasje uten å lade, hengerfeste, 4wd takstativ etc.

Anonymkode: 6df42...169

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 11.35):

Men S og X er bedre på vinterføre. Har kjørt alle, og dette var det som gjorde at jeg ga opp drømmen om Y og gikk tilbake til S.

Ladenettverk, ladenettverk og ladenettverk. Det et enormt og jeg lader gratis.

Komforten og Dog mode er også enorne pluss selvfølgelig

Anonymkode: 6b8df...1e5

Ja. Bilene lå strødd i grøfta over berget, skjønte ingenting vi, hadde tesla modell s 😄 

Anonymkode: a3849...505

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/20/2023 at 8:11 AM, AnonymBruker said:

Ikke noe imot elbiler, men jeg skjønner ikke hvorfor folk velger Tesla når det er så mange andre stilige elbiler. Tesla modellene er jo rett og slett stygge og kjedelige. Skulle jeg hatt elbil skulle den i det minste hatt litt klasse. 

Anonymkode: c84bc...221

Da må du prøvekjøre og forhøre deg om prisene. Da vi var på marked etter en ny bil og prøvekjørte elbiler, prøvekjørte vi vw egolf, Skoda eniaq og tesla m3. Den siste var ikke bare morsommere bil å kjøre, med helt overlegne lademuligheter i Norge, men også 100-150 tusen billigere 😅 Altså, hundre tusen ligger ikke og bare slenger rundt, sånn at jeg skulle gidde å bruke det bare for å kjøpe en bil av "klassisk tysk" merke. Dette er 4 år siden og vi er fortsatt veldig fornøyde med bilen. Billigste bil vi har eid, hvis man ser på drift og vedlikehold kostander.

Anonymkode: 39e83...a62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.8.2023 den 1.08):

Er i Danmark nå og det er langt mellom hver tesla her. 

Anonymkode: fb851...859

Dansker har alltid hatt bedre smak en nordmenn, det viser seg også i bilkjøp

Anonymkode: 1aede...9e6

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.8.2023 den 20.44):

Jeg undersøkte alle mulige slags elbiler da jeg skulle kjøpe ny bil. Konkluderte med at Tesla model 3 var overlegen på alt som hadde betydning for meg. Rekkevidde, ladehastighet, størrelse, bagasjeplass, kvikkhet, utseende, forbruk, ladenettverk, teknologi. Spesielt de to siste ligger Tesla fortsatt uendelig langt foran alle andre på.

Resultatet er at jeg fortsatt, etter to år, fortsatt gliser hver gang jeg kjører til jobb. Og det er ikke fordi jeg gleder meg til å komme frem!

Anonymkode: acf00...e5d

Blir flau på dine vegne. Du kan ikke ha eid mange fine bilder i ditt liv🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 9.56):

Å tilhøre en gruppe er trygt og godt. Først var det narsissisten som skulle ha tesla, noe som eliten hadde. Nå må de se seg rundt etter en annen bil for nå er det folkelig med tesla, og folkelig-gruppen er ikke noe for en narsissist.

Anonymkode: a3bb1...6dc

Tror du blander narsissister med mennesker med mye penger. Mennesker med mye penger kjører ikke folkevogn så det er klart at Teslaen røk ut i det den ble allemannseie, hvis den i det hele tatt var kjøpt inn. Folk med smak og klasse kjører ikke Tesla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi Tesla er en rimelig bil, og kjører ofte på med rentekampanjer (dette gjelder flere andre elbiler og), slik at det å kjøpe seg en ny Tesla er billigere per mnd, enn å kjøpe en lett brukt bil av annet merke dersom man må ha lån til bilen. 

Ladenettverk og lang rekkevidde har nok mye betydning for flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke Tesla-hatet som mange har. Og maset om at det er et statussymbol etc må jo være tilbakelagt for lenge siden.

Jeg skal kjøpe meg ny bil nå. Dvs går for brukt. Har tenkt å bruke maks 350 000 NOK. Det blir min første elektriske bil og den skal ha hengerfeste og firehjulstrekk. I tillegg bør den ha gått under 100 000 km. Og hva dukker opp på finn.no med de søkekriteriene? Jo stort sett Teslaer. Det er ikke mange andre biler som kan gi meg så mye for den summen. Så for meg går det mot en brukt Tesla, men tar gjerne i mot andre forslag. ;)

Anonymkode: ce5cd...1dd

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dansker har alltid hatt bedre smak en nordmenn, det viser seg også i bilkjøp

Tja, siden Tesla Model Y også i Danmark er den bilen som selger mest vil jeg si smaken er ganske lik? Danskene har for øvrig historisk kjørt mye mindre biler enn nordmenn, Kia Picanto var vel en stund den mestselgende modellen der. En bil som er så liten at den knapt ble importert til Norge. 

https://www.focus2move.com/danish-auto-sales/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tesla-ansatte fagorganiserer seg i hemmelighet

Helt utrolig! Hvem ønsker å støtte et slik arbeiderfiendtlig selskap?

Anonymkode: b98d2...f1a

Det er faktisk ikke første slik artikkel om Tesla. Var noe lignende for et par måneder siden. Sørgelige greier. 

Anonymkode: 27974...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...