Gå til innhold

Forræder høst 2023 - TV2 - Ingen spoiling

Ctrl

Anbefalte innlegg

Zenhouse skrev (4 timer siden):

Nei hun har vært krimtekniker i over 30 år. Etterforsket åsteder, ikke avhørt folk. Og helt sikkert en dyktig en. Poenget mitt var bare at folk tenker «politi» uansett. 
ja, veldig gøy finale, jeg gikk fra å heie på forræderne til å heie på de lojale. Og spes fordi Marlene og Jon Martin sto igjen til slutt 😙

Hun sa noe annet i en podcast hun var med i, om jeg ikke husker helt feil 🙂 Hun kan riktignok ha vært kriminaltekniker svært lenge, om hun begynte tidlig i politiet, men hun startet i alle fall ikke med det. Tok ganske lang tid slik jeg husker det, og hun drev absolutt med avhør mm, men ble lei av å jobbe så direkte med mennesker. Men tenker man uansett kan være god på jobb uten å være god i reality. Særlig i dette programmet, synes personlig at en av de største svakhetene er at de lojale har så utrolig lite å gå etter..

Endret av Sisu
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kaarebjarne skrev (8 timer siden):

Ja, politiet i Norge er som kjent blodseriøse, og gjør aldri feil.

Men nå skal jeg fikk fortsette å slå denne døde hesten. Det var bare så komisk at noen som liksom skulle ha en kompetanse som kunne gi en fordel der inne, viste seg å bare være en helt vanlig middelaldrende dame med skråsikre holdninger.

Jo da, helt greit å ha litt høyere forventninger og oppleve at de ikke blir møtt. Alt det andre blir bare litt overdramatisk for min del.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sisu skrev (49 minutter siden):

Hun sa noe annet i en podcast hun var med i, om jeg ikke husker helt feil 🙂 Hun kan riktignok ha vært kriminaltekniker svært lenge, om hun begynte tidlig i politiet, men hun startet i alle fall ikke med det. Tok ganske lang tid slik jeg husker det, og hun drev absolutt med avhør mm, men ble lei av å jobbe så direkte med mennesker. Men tenker man uansett kan være god på jobb uten å være god i reality. Særlig i dette programmet, synes personlig at en av de største svakhetene er at de lojale har så utrolig lite å gå etter..

Synes det er greit balansert, kun én person i Norge som startet som forræder har vunnet. Dvs. én av åtte, mens av de som startet som lojale er det fire av 50 som har vunnet. 12,5 % vs. 8 %. Så er grunnlaget foreløpig nokså lite. En svakhet er åpenbart at man risikerer en Bratberg, å bli kastet ut før det har begynt, litt kjipt, kanskje alle skulle fått en dag før de begynner å forvise/drepe.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (4 minutter siden):

Synes det er greit balansert, kun én person i Norge som startet som forræder har vunnet. Dvs. én av åtte, mens av de som startet som lojale er det fire av 50 som har vunnet. 12,5 % vs. 8 %. Så er grunnlaget foreløpig nokså lite. En svakhet er åpenbart at man risikerer en Bratberg, å bli kastet ut før det har begynt, litt kjipt, kanskje alle skulle fått en dag før de begynner å forvise/drepe.

Ser for meg at det hadde vært mer spennende med mer action og utskifting av forrædere underveis - det er jo ikke slik at hvis forræderne blir tatt underveis så taper de heller. Særlig denne og første sesong har vært litt kjedelige med bare endeløse utsendelser av lojale, og de lojale har ingenting å basere antakelsene sine på heller.

Men får det nok ikke som jeg vil, er bare skuffet over nok en slik sesong nå etter den forrige, hvor det skjedde littegrann mer. Glad for at finalen ble litt spennende likevel i det minste 🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sisu skrev (1 time siden):

Ser for meg at det hadde vært mer spennende med mer action og utskifting av forrædere underveis - det er jo ikke slik at hvis forræderne blir tatt underveis så taper de heller. Særlig denne og første sesong har vært litt kjedelige med bare endeløse utsendelser av lojale, og de lojale har ingenting å basere antakelsene sine på heller.

Men får det nok ikke som jeg vil, er bare skuffet over nok en slik sesong nå etter den forrige, hvor det skjedde littegrann mer. Glad for at finalen ble litt spennende likevel i det minste 🙂

Enig i at det var litt kjedelig underveis, ja. Forræderne gjorde ingenting ut av seg. Men det er nok det som er mest vanlig, sesong 2 er det ikke sikkert vi får oppleve noe i nærheten av igjen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sisu skrev (11 timer siden):

Jo da, helt greit å ha litt høyere forventninger og oppleve at de ikke blir møtt. Alt det andre blir bare litt overdramatisk for min del.

At du synes det er overdramatisk at en politibetjent med tretti års erfaring oppfører seg som en hvilken som helst bastant middelaldrende kvinne, det får stå på din egen kappe.🤓

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kaarebjarne skrev (22 timer siden):

Altså, hun snakket bastant om "objektive fakta" som tilsa at flere lojale var forrædere. Hun latet som at hun hadde hatt masse rett, fordi hun hadde rett om Carina. Hun presenterte sin løgn om at Morten klemte Tamanna for å få en siste beskjed som en  objektiv fakta.

Hun har fremstått som en helt typisk middelaldrende kvinne som er skråsikker i alt hun tenker. Hun mister selvfølgelig ikke jobben sin, men tilliten til politiet som instans faller når hun holder på sånn her.

Greia med foræder er jo at foræderne trenger jo egentlig ikke gjøre så veldig mye. Fordi de lojale, surrer seg så mye bort . Feks Oscars fokus på marlene over flere dager, kunne foræderne bare flyte på. Så de lojale får da svært lite å gå etter. Så er det lett at de som snakker mest blir pekt ut, fordi det tolkes som at de prøver å fjerne fokus fra seg selv. Noe de lojale gjør,  når de forstår at de er i faresonen. 

Så Eva hadde jo like lite å gå etter som alle de andre da.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Så Eva hadde jo like lite å gå etter som alle de andre da.

Og det benekter jeg ikke. Derfor er det særdeles merkelig å si ting som at man har «objektive bevis» på at Frode var forræder.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (1 minutt siden):

Og det benekter jeg ikke. Derfor er det særdeles merkelig å si ting som at man har «objektive bevis» på at Frode var forræder.

Ja det kunne jo være objektive bevis det. Om man oppfatter at noen oppfører seg mistenkelig. Som feks high five med en foreder. Til og med jeg forsto, at den hendelsen kom til å slå tilbake til han. 

Man ser jo etter mistenksomme spontane hendelser. Og den high five, går naturligvis under å øke mistanke om han.

Jeg er mer overasket over hvorfor Oskar gikk så under radaren etter en ble tvunget over som foræder. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Ja det kunne jo være objektive bevis det. Om man oppfatter at noen oppfører seg mistenkelig. Som feks high five med en foreder. Til og med jeg forsto, at den hendelsen kom til å slå tilbake til han. 

Man ser jo etter mistenksomme spontane hendelser. Og den high five, går naturligvis under å øke mistanke om han.

Nei, det er ikke objektive bevis. Det er jo hele poenget mitt.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (38 minutter siden):

Nei, det er ikke objektive bevis. Det er jo hele poenget mitt.

Det er jo det. Men det behøver ikke å være riktig. Man ser handlingen og kan tolke det som at han ga high five, fordi de klarte seg. Også viste det seg dagen etter at hun var foræder. Og da kan det jo tolkes som at han også muligens er det. Hadde nok stemt han ut selv, om jeg satt i de lojales sko der inne. Det skal uansett, sitte igjen noen få. Så da hadde j2g ikke spart usikre lojale iallefall.  Da vil man ha det enten bekreftet eller avkreftet.  Husk de visste jo ingenting iht det vi vet, når vi ser det på skjermen. 

Og skal man gå ut fra det er det jo lite og så og si ingenting å gå ut fra på foræderne.  Fordi de trengte ikke gjøre så mye. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (16 minutter siden):

Man ser handlingen og kan tolke det som at han ga high five, fordi de klarte seg.

Nå tolker du situasjonen, ergo er det et subjektivt bevis.

Videoovervåkning av at en person er på et sted til en viss tid - så lenge tidsstempelet er korrekt - er et objektivt bevis.

Dette er hele poenget mitt. Hun fremstår troverdig i kraft av sin stilling, uten å rent faktisk være det.

Nå må det snart synke inn hos deg, og du må slutte å diskutere begreper du ikke forstår.

Endret av kaarebjarne
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 time siden):

Om noe, så var det et objektivt bevis på at Frode ikke var forræder. Om han hadde vært det, hadde han selvsagt aldri vært dum nok til å gi det som da ville vært medforræder Carina en high five når situasjonen var den at sannsynligheten var stor for at Carina rett etterpå ville bli forvist og alle ville få vite at hun var forræder. Men  så langt tenkte altså ikke Eva. Sannsynligvis fordi hun mistenkte Frode fra før av, og gikk i bekreftelsesfella. Altså "ta nøytral info til inntekt for det man fra før av tror på, og ignorere alt som peker i en annen retning".

Endret av Djækklåsst
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Djækklåsst skrev (25 minutter siden):

Om noe, så var det et objektivt bevis på at Frode ikke var forræder. Om han hadde vært det, hadde han selvsagt aldri vært dum nok til å gi det som da ville vært medforræder Carina en high five når situasjonen var den at sannsynligheten var stor for at Carina rett etterpå ville bli forvist og alle ville få vite at hun var forræder. Men  så langt tenkte altså ikke Eva. Sannsynligvis fordi hun mistenkte Frode fra før av, og gikk i bekreftelsesfella. Altså "ta nøytral info til inntekt for det man fra før av tror på, og ignorere alt som peker i en annen retning".

Men det kommer jo helt an på hvilke briller du ser med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (32 minutter siden):

Ja, spørsmålet er om man tror Frode er helt dum eller ikke. Om man tror dette, så bør man ha annen info som peker i samme retning, og det kan jeg ikke si at forelå. Så kan man alltids mistenke at Frode gjorde nettopp dette  for at han skulle kunne si "så dum er jeg ikke" etterpå. Men det er ingenting som tydet på en slik plan, ut fra hva han sa i etterkant. Og det er uansett en forskjell på å bare mistenke Frode, fremfor å hevde man har "objektive bevis" og være sikker på at han er forræder.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (43 minutter siden):

Skjønner du ikke forskjellen på subjektiv og objektiv?!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
kaarebjarne skrev (6 timer siden):

At du synes det er overdramatisk at en politibetjent med tretti års erfaring oppfører seg som en hvilken som helst bastant middelaldrende kvinne, det får stå på din egen kappe.🤓

Jeg synes det er overdramatisk å bastant mene at dette vil påvirke hennes videre karriere blant annet. Så får vi se hvem som får rett da, jeg tviler på at denne realityserien vil påvirke på noen som helst måte, de fleste mennesker tar det langt fra like blodseriøst som det et fåtall KG-brukere gjør - heldigvis. Trist om det oppriktig ikke skulle verre ting til for å ødelegge en lang karriere, eller svekke tilliten til en svært viktig etat. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sisu skrev (14 minutter siden):

Jeg synes det er overdramatisk å bastant mene at dette vil påvirke hennes videre karriere blant annet. Så får vi se hvem som får rett da, jeg tviler på at denne realityserien vil påvirke på noen som helst måte, de fleste mennesker tar det langt fra like blodseriøst som det et fåtall KG-brukere gjør - heldigvis. Trist om det oppriktig ikke skulle verre ting til for å ødelegge en lang karriere, eller svekke tilliten til en svært viktig etat. 

Enig i at dette neppe betyr noe som helst for karrieren til Eva B. Ragde.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som ser forræder klarer å skille TV fra virkelighet, så går nok helt bra med Eva sin karriere og tilliten til politiet . Du/dere som tenker kanskje ikke over at dette også bare var et tv-program for Eva også og ikke noe hun tar på langt like seriøst som jobben sin. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymphadora skrev (3 timer siden):

De fleste som ser forræder klarer å skille TV fra virkelighet, så går nok helt bra med Eva sin karriere og tilliten til politiet . Du/dere som tenker kanskje ikke over at dette også bare var et tv-program for Eva også og ikke noe hun tar på langt like seriøst som jobben sin. 

«Æ kan itj være forræder fordi æ e politi»

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...