AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #1 Skrevet 11. august 2023 Mine foreldre gir oss pengegaver til jul. Da får vi alle en lik sum, inkludert svigerinnen inn. Altså, hvis jeg får 5000, så får broren min OG svigerinnen min 5000 hver. Jeg syns det er litt urettferdig fordi de får andre gaver utenom. Ja, de har barn og det har ikke jeg, men deres familie får mye. Barna deres får leker, klær, sykler, nye ski osv. Familien til min bror koster foreldrene mine veldig mye, og så får de dobbelt opp med julepenger, og det inkluderer ikke barna som får egne gaver. Jeg føler at jeg får veldig lite fordi jeg er singel og barnløs. Jeg får ikke noe utenom jul og bursdag, noe som er helt greit egentlig. Jeg bare syns at det er urettferdig at de får så mye bare fordi de er en familie. Hennes familie gir ikke dyre gaver, og de gir broren min og svigerinnen min en felles gave som ikke koster så mye. Anonymkode: 88ccd...159 7 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 11. august 2023 Herrregud, så smålig å legge seg opp i dette. Du hadde jo fått det samme til deg og din familie om du hadde en men du tenker du skal få ekstra fordi du er alene? Du er faktisk sjalu på at tantungene dine får leker osv.... Anonymkode: 22119...377 63 1 25
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #3 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Herrregud, så smålig å legge seg opp i dette. Du hadde jo fått det samme til deg og din familie om du hadde en men du tenker du skal få ekstra fordi du er alene? Du er faktisk sjalu på at tantungene dine får leker osv.... Anonymkode: 22119...377 Jeg er ikke sjalu på at barna får leker. Anonymkode: 88ccd...159 8 1 6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #4 Skrevet 11. august 2023 At de gir gaver til barnebarn er nesten mer naturlig enn å gi store gaver til voksne barn synes jeg. Men nei, verken jeg eller min brors kone regnes nok som barn. Det ville vært veldig rart å fått store pengebeløp av svigers. Faktisk ville det vært rart å fått penger fra mine foreldre også, bare som en tilfeldig gave. Anonymkode: 9c8f3...dea 5 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #5 Skrevet 11. august 2023 Eh… Det er vel helt naturlig. De er flere, de har barn. Helt vanlig å gi mer/større gaver til barnebarn. Jeg gir ofte gaver, leker osv til nevøen min, tar han med på shopping og kjøper noe nye klær osv. Har gjort det sånn hele veien, og om mine foreldre kjøper gaver til han så syns jeg det bare er koselig, han fortjener det. De gir som regel noe til mitt barn også, men jeg unner nevøen min gaver, penger osv fra besteforeldre og tanter/ onkler, og kjøper ofte ting til han uten at jeg nødvendigvis kjøper likt til mitt eget barn. Mitt barn får også mer gaver fra svigers enn det jeg og samboer får, fordi det er et barnebarn. Aldri hadde jeg følt at det var feil🙄 Til bursdag osv gir vi likt til svigerfamilie som til «egen» familie. Vi er en familie, meg og samboer og barn. Min samboer er like mye familie som jeg er, selvom han «bare» er svigersønn/bror/onkel. Dessuten vokser barn, de trenger oftere nye klær, leker og utstyr fordi de vokser og endrer motorikk, interesse og intelligens. Det sier seg jo selv. Forskjell på hvilke klær og leker en 2 åring og en 6 åring trenger. Som igjen betyr at det koster mer… Du har ikke barn selv, så du aner nok heller ikke hvor mye det koster å forsørge barn🫣 Anonymkode: 09d90...68a 6 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #6 Skrevet 11. august 2023 Nei, her er det svigers som har penger og gir. Alle barna med koner får felles lik sum. Min mor gir lik gave til alle barna med ektefeller. Anonymkode: ab411...d25 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #7 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Nei, her er det svigers som har penger og gir. Alle barna med koner får felles lik sum. Min mor gir lik gave til alle barna med ektefeller. Anonymkode: ab411...d25 Betyr det at "barna" får en sum de deler med konen sin? Anonymkode: 88ccd...159 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #8 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Eh… Det er vel helt naturlig. De er flere, de har barn. Helt vanlig å gi mer/større gaver til barnebarn. Jeg gir ofte gaver, leker osv til nevøen min, tar han med på shopping og kjøper noe nye klær osv. Har gjort det sånn hele veien, og om mine foreldre kjøper gaver til han så syns jeg det bare er koselig, han fortjener det. De gir som regel noe til mitt barn også, men jeg unner nevøen min gaver, penger osv fra besteforeldre og tanter/ onkler, og kjøper ofte ting til han uten at jeg nødvendigvis kjøper likt til mitt eget barn. Mitt barn får også mer gaver fra svigers enn det jeg og samboer får, fordi det er et barnebarn. Aldri hadde jeg følt at det var feil🙄 Til bursdag osv gir vi likt til svigerfamilie som til «egen» familie. Vi er en familie, meg og samboer og barn. Min samboer er like mye familie som jeg er, selvom han «bare» er svigersønn/bror/onkel. Dessuten vokser barn, de trenger oftere nye klær, leker og utstyr fordi de vokser og endrer motorikk, interesse og intelligens. Det sier seg jo selv. Forskjell på hvilke klær og leker en 2 åring og en 6 åring trenger. Som igjen betyr at det koster mer… Du har ikke barn selv, så du aner nok heller ikke hvor mye det koster å forsørge barn🫣 Anonymkode: 09d90...68a Jeg må bare understreke at jeg har NULL problem med at barna får gaver. Det er helt vanlig. Jeg bare syns det er litt kjipt at de får dobbelt opp med "voksengaver" fordi svigerinnen min blir regnet som en i søskenflokken. Nei, jeg har ikke oversikt over hva det koster å forsørge et barn. Jeg kan tenke meg at det er ganske mye. Samtidig så syns ikke jeg at jeg bør forskjellsbehandles fordi jeg ikke har barn. Med det mener jeg ikke at barna ikke bør få ting, men at jeg syns det er urettferdig hvis min bror får mer enn meg fordi han har barn (altså gaver til barna ekskludert). Jeg må også understreke at jeg absolutt ikke forventer noe av foreldrene mine. Jeg sitter ikke og venter på en pengegave. Anonymkode: 88ccd...159 9 1
AndreaJohan Skrevet 11. august 2023 #9 Skrevet 11. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Mine foreldre gir oss pengegaver til jul. Da får vi alle en lik sum, inkludert svigerinnen inn. Altså, hvis jeg får 5000, så får broren min OG svigerinnen min 5000 hver. Jeg syns det er litt urettferdig fordi de får andre gaver utenom. Ja, de har barn og det har ikke jeg, men deres familie får mye. Barna deres får leker, klær, sykler, nye ski osv. Familien til min bror koster foreldrene mine veldig mye, og så får de dobbelt opp med julepenger, og det inkluderer ikke barna som får egne gaver. Jeg føler at jeg får veldig lite fordi jeg er singel og barnløs. Jeg får ikke noe utenom jul og bursdag, noe som er helt greit egentlig. Jeg bare syns at det er urettferdig at de får så mye bare fordi de er en familie. Hennes familie gir ikke dyre gaver, og de gir broren min og svigerinnen min en felles gave som ikke koster så mye. Anonymkode: 88ccd...159 Du burde være takknemlig du får noe i det heletatt. I min familie er det stopp på store gaver når du er voksen. Kanskje en bok eller ei flaske vin om jeg er heldig 7 3
AndreaJohan Skrevet 11. august 2023 #10 Skrevet 11. august 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg må bare understreke at jeg har NULL problem med at barna får gaver. Det er helt vanlig. Jeg bare syns det er litt kjipt at de får dobbelt opp med "voksengaver" fordi svigerinnen min blir regnet som en i søskenflokken. Nei, jeg har ikke oversikt over hva det koster å forsørge et barn. Jeg kan tenke meg at det er ganske mye. Samtidig så syns ikke jeg at jeg bør forskjellsbehandles fordi jeg ikke har barn. Med det mener jeg ikke at barna ikke bør få ting, men at jeg syns det er urettferdig hvis min bror får mer enn meg fordi han har barn (altså gaver til barna ekskludert). Jeg må også understreke at jeg absolutt ikke forventer noe av foreldrene mine. Jeg sitter ikke og venter på en pengegave. Anonymkode: 88ccd...159 Selvfølgelig forventer du noe. Du sitter å sutrer på Kvinneguiden over at konen til broren din får gave. Da er det tydeligvis veldig viktig for deg 32 6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #11 Skrevet 11. august 2023 Jeg forstår tanken din litt, sikkert fordi jeg selv ikke sidestiller svigersønnen min med døtrene mine. Han får ikke lik sum som dem. Foreløpig er de så unge at det ikke er naturlig å gi fellesgave til datteren min og kjæresten hennes, men jeg tenker at den dagen det skjer, kommer de til å få gave tilsvarende hva jeg ville gitt dem hver for seg. I dag ligger jeg generelt på 2000,- i gavesum til døtrene mine og 500 til han. Fellesgave ville da blitt 2500,-. Når det evt kommer barnebarn kommer disse til å få lik sum, jeg gir f eks 2000,- til hver og en og ikke en pott til hver familie, slik at et enebarn hadde fått 2000,- alene og fire søsken bare hadde fått 500,- hver. Hvis jeg hadde vært dine foreldre, ville jeg ikke gitt svigerinnen din like dyr gave som dere barna. Men jeg synes dere som er søsken skal få like mye og at du ikke skal tenke på hva de gir barnebarna. Kan jo hende du får barn selv en dag også. Jeg hadde nok også gitt deg litt ekstra innimellom i hverdagen, kanskje et klesplagg om vi var ute på shopping eller fylt opp bensintanken din. Fordi jeg vet at det er hardere økonomisk for deg som bor alene enn de som er to. Anonymkode: 4c58f...5fa 7 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #12 Skrevet 11. august 2023 Jeg forstår deg godt ts. Hadde følt på det selv også. Kjennes jo ut som om man «straffes» for å være singel. Mener selvfølgelig ikke det bokstavelig.. men skjønner godt at det kan føles urettferdig Tror mange her misforstår innlegget ditt. Det er jo ikke gavene til barna som er problemet. Anonymkode: 71a13...855 8 6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #13 Skrevet 11. august 2023 Hva sa foreldrene dine da du tok dette spørsmålet opp med dem? Dere snakker vel sammen? Anonymkode: d34f8...71a
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #14 Skrevet 11. august 2023 Kanskje de tenker på henne som datteren de ikke fikk? Anonymkode: 38c02...2f6 6 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #15 Skrevet 11. august 2023 Ja, foreldrene mine gir lik pengegave til meg og mannen til jul. Altså ett beløp til hver. Har ikke søsken da, så ingen som reagerer på det. Hans foreldre gir ikke pengegaver, men vi får ulike personlige gaver der. Ikke felles. Anonymkode: 22eb6...10a
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #16 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg må også understreke at jeg absolutt ikke forventer noe av foreldrene mine. Jeg sitter ikke og venter på en pengegave. Anonymkode: 88ccd...159 Det høres sånn ut. Anonymkode: e8057...54e 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #17 Skrevet 11. august 2023 Jeg har mann og barn, broren min har ikke familie. Min mann, bror og jeg får lik sum til bursdag/jul. Ser på det som helt naturlig, og min bror har aldri reagert på det. Vi er en nær, liten familie med mye kontakt. Hender min bror og jeg får penger fra vår mor utenom slike dager også. Gammel og syk mor med god råd som trenger mye hjelp av oss. Anonymkode: 49826...0c1 8 1
Thyra Skrevet 11. august 2023 #18 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg må bare understreke at jeg har NULL problem med at barna får gaver. Det er helt vanlig. Jeg bare syns det er litt kjipt at de får dobbelt opp med "voksengaver" fordi svigerinnen min blir regnet som en i søskenflokken. Nei, jeg har ikke oversikt over hva det koster å forsørge et barn. Jeg kan tenke meg at det er ganske mye. Samtidig så syns ikke jeg at jeg bør forskjellsbehandles fordi jeg ikke har barn. Med det mener jeg ikke at barna ikke bør få ting, men at jeg syns det er urettferdig hvis min bror får mer enn meg fordi han har barn (altså gaver til barna ekskludert). Jeg må også understreke at jeg absolutt ikke forventer noe av foreldrene mine. Jeg sitter ikke og venter på en pengegave. Anonymkode: 88ccd...159 Denne forstod jeg ikke helt. Om du ikke regner med gavene til barna, får vel ikke din bror mer enn deg fordi han har barn? Han får 5000, som deg. Kona hans får også 5000, det hadde hun vel også gjort om de ikke hadde barn? Er vel helt naturlig å gi gaver pr person, og ikke pr familie? 21
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #19 Skrevet 11. august 2023 Jeg vet ikke hva broren min og dama hans får fra våre foreldre. Ikke opptar det meg veldig heller. Svigerforeldrene mine har noen ganger gitt kostbare gaver til datteren sin personlig, og symbolske gaver til meg. Helt greit. Anonymkode: 82657...584 2
17.11 Skrevet 11. august 2023 #20 Skrevet 11. august 2023 Du og broren din får da like mye. Det er rimelig å anta at kona disponerer sine gaver selv. 8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå