Gå til innhold

Har uveret Hans komt til deg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Njæ - bor i Rogaland og her er det mye regn og vind, men ikke noe verre enn en typisk høst da. Greit innevær for å si det slik. 

Anonymkode: e4ac1...b44

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skal være en vei her en eller annen plass.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/reiseinformasjon/webkamera/#/vis/0629014_1

Det er ikke lenger mulig å gå over den gamle museumsbrua.

https://www.hallingdolen.no/nyheiter/fleire-og-fleire-hus-er-raka-av-flaumen-kommunen-varslar-meir-evakuering/

Oppe i Hol har det virkelig gått hardt for seg!

https://www.hallingdolen.no/nyheiter/siste-jordras-over-fv50-ved-holsfjorden/

Nå er det snakk om å evakuere flere hundre mennesker.

Anonymkode: f3006...5c5

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er Hans kommet til Bergen. Nå gleder jeg meg til å fyre opp grillen 🙂

Anonymkode: b33cf...b02

AnonymBruker
Skrevet

Bor vest i Innlandet og her har det kun tidvis regnet kraftig. Ikke noe vind å snakke om.

Anonymkode: 1ff17...4ff

Skrevet

Det var voldsomt med regn her i går, ja. Jeg har to ubeplantede balkongkasser hengende over rekkverket. Det er halvfullt med jord i dem, men ikke blomster i år. Og det kom så mye regn at de ble fylt opp med vann som rant over. De må ha litt dårlig drenering i bunnen som ikke klarte å ta unna alt regnet som kom på så kort tid i går.

I tillegg lakk det vann ned fra balkongen over meg, gjennom sprekker det normalt ikke renner vann gjennom men tydeligvis klarte ikke takrennene der å ta unna alt (balkongen over meg er den øverste, er altså uten tak over).

Glad jeg rakk å lufte hunden før det verste øste ned. 

Bor i Oslo.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I 2005 droppet "Kristin" 156,5 mm på et døgn i Bergen, så helt ukjent er det ikke. Da slet Bergenserne med infrastruktur også. Men vanlig er det heller ikke.

Så har det seg sånn at østpå så koser alle seg over at Bergen har så mye regn. Jeg tenker det da er innafor at bergenserne får godte seg litt i disse dager.

På den annen side er det jo også mye mer merkbart når det kommer andre steder enn vestlandet da det ikke har vært like gode sikringer mot slikt i utbyggingsprosjekter.

Jeg skjønner godt at dette kan være og er dramatisk for mange. Men jeg håper også at man nå tar erfaringene fra uværet med seg inn i fremtiden og bygger for slike forhold.

Håper alle holder seg trygge 🙂

Anonymkode: b33cf...b02

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Senfølger er vel verre enn regnet i dag? Det er vel en del fare for ras mm i etterkant? eller🫣

Anonymkode: 36c07...a02

Ja, vannet forsvinner ikke fra bakken med en gang regnet stopper. Det vil være grunn til å være forsiktig i noen dager etterpå også 

Anonymkode: a2970...077

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kameraet er ute av drift

Anonymkode: b0627...7e5

Ja, det er nok havnet under vann nå.

Anonymkode: f3006...5c5

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Njæ - bor i Rogaland og her er det mye regn og vind, men ikke noe verre enn en typisk høst da. Greit innevær for å si det slik. 

Anonymkode: e4ac1...b44

Som er i grønn sone av kartet.

Anonymkode: 8f9d0...5ec

AnonymBruker
Skrevet

Sjølv her i Sunnhordland er det kraftig regnvêr, dog ikkje styrtregn. Men har regna i heile natt og dag, og no kjem vinden også. 

AnonymBruker
Skrevet

Bor på ål og er evakuert. Her herjer Hans kraftig..

Anonymkode: b5e38...0de

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Kvifor blei denne tråden flytta hit frå "Generelt"? Gjeld vel ikkje akkurat reiseliv og geografi, men ein pågåande situasjon for dei største delane av Sør-Noreg? :klo:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du uttrykker jo forståelse for situasjonen, så dette er ikke mot deg, men for ordens skyld:
I Valdres ble det målt 88,5 mm nedbør, og det er ikke "normalt vestlandsvær". Særlig ikke om sommeren. Det har faktisk aldri skjedd på en sommerdag i Bergen så lenge man har målt. Det er fortsatt et stykke igjen til døgnrekorden for Bergen om man tar med alle sesonger, men du kan likevel telle antall ganger man har hatt tilsvarende nedbør der på to hender. På over hundre år.

Totalen av gårsdagens nedbør og dagens værvarsel er forøvrig såpass voldsomt at det har skjedd to ganger i Bergen, en gang i Stavanger og null ganger i Ålesund de siste hundre årene. Ta med grunnforholdene i regnestykket, så er det klart det blir trøbbel.

Anonymkode: 8bc15...ea1

Det var er svar til overskriften "Har uværet Hans komt til deg?" 🙂 Men det var nok litt uklar ordlegging. Jeg  kommenterte denne tråden, fordi jeg har sett mange latterliggjøre at media har skrevet om uværet på østlandet. Spesielt i diverse kommentarfelt på facebook. 

Anonymkode: 73bc7...d72

Skrevet

Tja. Jeg er værfast i Lom iallfall. Bekker og elver som tar med seg veien og ras nedover fjellsiden rundt omkring. Kom en hællvettes tordenskrell i sta. Og det er greit, men skvatt så jeg sølte ut pilsen min. Faen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Her i Hallingdal er det helt kaos. .Masse ras, flere hundre er evakuerte i flere kommuner, Rv7 er stengt på en lang rekke steder, så det er umulig å komme seg noe sted. Mobildekningen er ute flere steder, mange mangler vann og andre må koke alt vannet. 
Ingen kan noen gang huske å ha sett så mye vann før og det snakkes om i alle fall 100-årsflom. 
Slev bor jeg trygt og har panoramautsikt til elva og alt som kommer flytende der, men ingen her i huset kommer seg på jobb i dag. Godt vi har vann i kjøleskapet og mat i skapene, for vi kommer oss ikke på butikken heller. 

De som mener at "dette er jo helt vanlig, ikke noe mer enn det har vært før" vet absolutt ikke hva de snakker om. Joda, regn har vi sett før, sterke skurer også, men de mengdene som har kommet det siste døgnet er helt utrolig og ingen her i dalen var forberedt på at det skulle bli SÅ ille. Det skumleste er jo alle skredene fordi jorden er helt mettet av vann og alle små bekker tar nye løp. 

• Liker 4
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
Angelheart2 skrev (37 minutter siden):

Her i Hallingdal er det helt kaos. .Masse ras, flere hundre er evakuerte i flere kommuner, Rv7 er stengt på en lang rekke steder, så det er umulig å komme seg noe sted. Mobildekningen er ute flere steder, mange mangler vann og andre må koke alt vannet. 
Ingen kan noen gang huske å ha sett så mye vann før og det snakkes om i alle fall 100-årsflom. 
Slev bor jeg trygt og har panoramautsikt til elva og alt som kommer flytende der, men ingen her i huset kommer seg på jobb i dag. Godt vi har vann i kjøleskapet og mat i skapene, for vi kommer oss ikke på butikken heller. 

De som mener at "dette er jo helt vanlig, ikke noe mer enn det har vært før" vet absolutt ikke hva de snakker om. Joda, regn har vi sett før, sterke skurer også, men de mengdene som har kommet det siste døgnet er helt utrolig og ingen her i dalen var forberedt på at det skulle bli SÅ ille. Det skumleste er jo alle skredene fordi jorden er helt mettet av vann og alle små bekker tar nye løp. 

De bor i trygge omgivelser og tenker at dette gjelder ikke meg, så da er det ikke så farlig. 

Anonymkode: 37321...358

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor i Trondheim. Her har det bare regnet litt - et par byger med mye regn i går, men de var over kjapt. Ikke noe spesielt her, m.a.o., selv om vi alle fikk nødvarselet på telefonen.

Anonymkode: 283a3...805

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Valdres, og her har det regnet nesten uten avbrudd siden natt til mandag. Tidvis veldig kraftige skurer. Personlig er jeg ikke rammet, jeg bor høyt over alle elver og vassdrag, og huset står på stein, men det er kaos overalt rundt meg. Noe av det siste jeg så før jeg la meg i går var redningshelikopteret som sirklet lavt over sentrum, jeg hørte det også et par ganger i natt. Diverse utrykningskjøretøy går i skytteltrafikk, og gravemaskiner er plutselig blitt et helt normalt innslag på de veiene som er åpne. 

Det har gått mange jordras, noen hus er tatt, mange er evakuert. Det renner vann overalt der det ikke skal være vann, bare på det lille stykket jeg har å gå til jobb så jeg flere gårdsplasser som var enten oversvømt eller rast ut i veien. Arbeidsplassen min ligger ved et vann, og de mest dramatiske prognosene tyder på at i løpet av i dag eller morgen kan vannet stige så mye av vi får vann inn. Og ikke bare litt. Alle krefter er kalt inn for å redde verdigjenstander, om det blir nødvendig. 

Så kom ikke her å si at dette er normalt, eller helt vanlig vær. Det er ingenting normalt med at det går ras gjennombolighus, eller at hus og campingvogner flyter nedover elva, eller at broer ødelegges av vannmasser. Selv om du personlig ikke er rammet, så er du vel i stand til å se at dette er alt annet enn normalt.

Anonymkode: 2b513...1b7

• Liker 3
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Bor på vestlandet, vi har hatt regn før, her er ikke noe spesielt, men vi skal nå heller ikke være rammet. Så nei, vi merker ikke noe til det, eller merker ikke noe spesielt.

Anonymkode: 80847...e63

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...