Tabris Skrevet 8. august 2023 #81 Skrevet 8. august 2023 Bor ved vestlandskysten og her er det en mild versjon av Hans. Masse regn og vind.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #82 Skrevet 8. august 2023 Er midt i det nå. Heldigvis for meg, er det kaos rett sør og rett nord for der jeg bor. Her har det stort sett vært dusk regn hele tiden med noen ytterst få større men korte styrtregn. Så heldigvis er det kommet mindre over mitt tak enn det som var spådd. Her er det ikke uvanlig til normalen at veien er en bekk med lav vannstand, på korte store skurer. Men har hele tiden under hans bare sildret litt. Bor i en flåklypa bakke. Men vi tålte forrige flom, da sto vannspruten rett opp av bakken her. Og en vannbue over innkjøringen. Pga avløpsrøret ikke klarte å ta unna. Men jeg bor på steingrunn. Den gangen fikk vi alt regnet rett over oss. Hadde en time med uvær her for to uker siden. Den merkes mer enn nå. Pga sykt regnvær og masse hagl som lå 3 cm på terrassen å svært kort tid. Så glad for varsel, og glad for at jeg har fått mindre enn spådd Anonymkode: 79a7e...33c 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #83 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er normalt vestlandsvær. Men jeg synes det er helt fair at avisene skriver om østlandet. Og de hadde jo rett, ting skjer. En gutt forsvant inn i et rør og er alvorlig skadet, i Oslo må se åpne sluser så kloakkvann siver ut. Elver går over veier og togene innstilt. Infrastrukturen er ikke laget til å tåle de mengdene med vann som vi har ellers i landet. Og stadig utbedres det her på vestlandet, med kanaler som åpnes opp i dagen for å kunne svelge unda mer vann. For det er mer nedbør nå enn før, det er det ikke tvil om. Og mer vil det nok bli. Anonymkode: 73bc7...d72 Ja, vestlandet har en infrastruktur som takler slikt vær. Det har ikke innlandet, Oslo og områder rundt. Derfor har vi varsel og ikke vestlandet, tross det kan komme like mye regn. Anonymkode: acee8...519 4 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #84 Skrevet 8. august 2023 Trysil Regn og torden. 0 brannfare nå. Anonymkode: 5774f...2b0 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #85 Skrevet 8. august 2023 Bor i Oslo, og det regnet jo mye i går, men er roligere i dag. Bor rett ved Akerselva og det flommer over der nå, leste nettopp at de slipper ut kloakk der også. Føler med dem som befinner seg i de verste områdene nå, håper det ikke blir så alt for store skader. Anonymkode: bd12c...69b 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #86 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er normalt vestlandsvær. Men jeg synes det er helt fair at avisene skriver om østlandet. Og de hadde jo rett, ting skjer. En gutt forsvant inn i et rør og er alvorlig skadet, i Oslo må se åpne sluser så kloakkvann siver ut. Elver går over veier og togene innstilt. Infrastrukturen er ikke laget til å tåle de mengdene med vann som vi har ellers i landet. Og stadig utbedres det her på vestlandet, med kanaler som åpnes opp i dagen for å kunne svelge unda mer vann. For det er mer nedbør nå enn før, det er det ikke tvil om. Og mer vil det nok bli. Anonymkode: 73bc7...d72 Du uttrykker jo forståelse for situasjonen, så dette er ikke mot deg, men for ordens skyld: I Valdres ble det målt 88,5 mm nedbør, og det er ikke "normalt vestlandsvær". Særlig ikke om sommeren. Det har faktisk aldri skjedd på en sommerdag i Bergen så lenge man har målt. Det er fortsatt et stykke igjen til døgnrekorden for Bergen om man tar med alle sesonger, men du kan likevel telle antall ganger man har hatt tilsvarende nedbør der på to hender. På over hundre år. Totalen av gårsdagens nedbør og dagens værvarsel er forøvrig såpass voldsomt at det har skjedd to ganger i Bergen, en gang i Stavanger og null ganger i Ålesund de siste hundre årene. Ta med grunnforholdene i regnestykket, så er det klart det blir trøbbel. Anonymkode: 8bc15...ea1 6 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #87 Skrevet 8. august 2023 Kristiansand her. Det regnet litt i natt, men er tørt ute nå. Ser at trærne noen ganger vaier litt i vinden, men er ikke noe mer big deal enn det. Anonymkode: a1284...36e
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #88 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kristiansand her. Det regnet litt i natt, men er tørt ute nå. Ser at trærne noen ganger vaier litt i vinden, men er ikke noe mer big deal enn det. Anonymkode: a1284...36e Kristiansand har ikke gult farevarsel engang (kun litt vind) og blir ikke truffet av Hans, så hadde vært rart om du merket noe 😅 Anonymkode: acee8...519 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #89 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kristiansand her. Det regnet litt i natt, men er tørt ute nå. Ser at trærne noen ganger vaier litt i vinden, men er ikke noe mer big deal enn det. Anonymkode: a1284...36e Seriøst 🤦♀️ Anonymkode: 05260...547 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #90 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 11.07): Bor på Sørlandet (kysten), så slipper unna. Anonymkode: 2856c...0f3 Foruten om vinden da. Bor på Lista og her er det mye vind. Anonymkode: 9f99b...fff
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #91 Skrevet 8. august 2023 Regnet i natt har ødelagt kornavlingen til bonden ser det ut som. Mye veger som er stengt og ødelagt. Hos meg er kun blomster i potter ødelagt, fikk ikke ryddet de unna fordi jeg er nyoperert, og har ikke hjelp, men det er en liten pris å betale mot andre som har kjeller full av vann og har måtte evakuert osv. Anonymkode: f04b9...38e 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #92 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Du uttrykker jo forståelse for situasjonen, så dette er ikke mot deg, men for ordens skyld: I Valdres ble det målt 88,5 mm nedbør, og det er ikke "normalt vestlandsvær". Særlig ikke om sommeren. Det har faktisk aldri skjedd på en sommerdag i Bergen så lenge man har målt. Det er fortsatt et stykke igjen til døgnrekorden for Bergen om man tar med alle sesonger, men du kan likevel telle antall ganger man har hatt tilsvarende nedbør der på to hender. På over hundre år. Totalen av gårsdagens nedbør og dagens værvarsel er forøvrig såpass voldsomt at det har skjedd to ganger i Bergen, en gang i Stavanger og null ganger i Ålesund de siste hundre årene. Ta med grunnforholdene i regnestykket, så er det klart det blir trøbbel. Anonymkode: 8bc15...ea1 I følge yr har det regnet 85,0 mm siste 24 timene her jeg bor, og regnet tok seg ikke opp før kl 20 i går. Og jeg bor i en såkaldt grønn sone på vestlandet. Ikke fått varsel eller noe. Anonymkode: e6b7f...8af
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #93 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I følge yr har det regnet 85,0 mm siste 24 timene her jeg bor, og regnet tok seg ikke opp før kl 20 i går. Og jeg bor i en såkaldt grønn sone på vestlandet. Ikke fått varsel eller noe. Anonymkode: e6b7f...8af Infrastrukturen på vestlandet er bygd for å takle mye regn og naturen er helt anerledes der. Derfor får du ikke varsel fordi det er ingen fare. Infrastrukturen og naturen i innlandet, Oslo og omegn takler slike mengder med regn dårlig. Er forklart på nrk.no. Anonymkode: acee8...519 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #94 Skrevet 8. august 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Infrastrukturen på vestlandet er bygd for å takle mye regn og naturen er helt anerledes der. Derfor får du ikke varsel fordi det er ingen fare. Infrastrukturen og naturen i innlandet, Oslo og omegn takler slike mengder med regn dårlig. Er forklart på nrk.no. Anonymkode: acee8...519 Du taler for døve ører, ingen sak om vær på østlandet før kommentarene strømmer inn fra distriktene. Spesielt fra Nord-Norge der det sytes over sytpeisan i sør. Selv om de aller fleste takler været helt fint, og media alltid hauser opp ting maksimalt. Det er like sikkert at saker om at de som kan oppfordres til hjemmekontor, så kommer "jamen, jeg er lærer, jeg er sykepleier". Selv om slike oppfordringer kommer nettopp for å gjøre ting lettere for de som ikke kan ha hjemmekontor. Anonymkode: e2b57...384 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #95 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Infrastrukturen på vestlandet er bygd for å takle mye regn og naturen er helt anerledes der. Derfor får du ikke varsel fordi det er ingen fare. Infrastrukturen og naturen i innlandet, Oslo og omegn takler slike mengder med regn dårlig. Er forklart på nrk.no. Anonymkode: acee8...519 Forstår det, var ment mot argumentet "det er ikke vanlig vestlandsvær" Anonymkode: e6b7f...8af
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #96 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du uttrykker jo forståelse for situasjonen, så dette er ikke mot deg, men for ordens skyld: I Valdres ble det målt 88,5 mm nedbør, og det er ikke "normalt vestlandsvær". Særlig ikke om sommeren. Det har faktisk aldri skjedd på en sommerdag i Bergen så lenge man har målt. Det er fortsatt et stykke igjen til døgnrekorden for Bergen om man tar med alle sesonger, men du kan likevel telle antall ganger man har hatt tilsvarende nedbør der på to hender. På over hundre år. Totalen av gårsdagens nedbør og dagens værvarsel er forøvrig såpass voldsomt at det har skjedd to ganger i Bergen, en gang i Stavanger og null ganger i Ålesund de siste hundre årene. Ta med grunnforholdene i regnestykket, så er det klart det blir trøbbel. Anonymkode: 8bc15...ea1 Anonymkode: e6b7f...8af
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #97 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Anonymkode: e6b7f...8af Dette var visst ikke enkelt: Vær som forårsaker historiens aller første ekstremvarsel om nedbør på Vestlandet, og får egne Wikipedia-artikler, er ikke "vanlig vestlandsvær". Men jeg er klar over rekorden i Bergen under Kristin, og at den er betraktelig høyere. Det skal sies at de 156 mm som omtales der var de mest intense 24 timene på rad uavhengig av datoskille: Naturen bryr seg naturligvis ikke om når det er midnatt, men de tallene som rapporteres fra Hans-områdene nå er for ordens skyld kalenderdøgn, dvs. fra 00:00 til 23:59 på en bestemt dato. Da er tilsvarende rekord i Bergen 110 mm. Det tallet er også markant høyere enn noe annet som er målt i Bergen noen gang. Sommer-rekorden i Bergen er 77 mm. I Valdres falt det drøyt 88 mm i går. Ingen påstår at det aldri har regnet så mye noe sted i Norge som på deler av Østlandet nå, det har det selvfølgelig gjort. Men dette er selvfølgelig ikke bare "vanlig vestlandsvær" heller, selv om noen ønsker å tøffe seg litt ved å flåse om det. Og forholdene er radikalt annerledes. Anonymkode: 8bc15...ea1 3 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #98 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette var visst ikke enkelt: Vær som forårsaker historiens aller første ekstremvarsel om nedbør på Vestlandet, og får egne Wikipedia-artikler, er ikke "vanlig vestlandsvær". Men jeg er klar over rekorden i Bergen under Kristin, og at den er betraktelig høyere. Det skal sies at de 156 mm som omtales der var de mest intense 24 timene på rad uavhengig av datoskille: Naturen bryr seg naturligvis ikke om når det er midnatt, men de tallene som rapporteres fra Hans-områdene nå er for ordens skyld kalenderdøgn, dvs. fra 00:00 til 23:59 på en bestemt dato. Da er tilsvarende rekord i Bergen 110 mm. Det tallet er også markant høyere enn noe annet som er målt i Bergen noen gang. Sommer-rekorden i Bergen er 77 mm. I Valdres falt det drøyt 88 mm i går. Ingen påstår at det aldri har regnet så mye noe sted i Norge som på deler av Østlandet nå, det har det selvfølgelig gjort. Men dette er selvfølgelig ikke bare "vanlig vestlandsvær" heller, selv om noen ønsker å tøffe seg litt ved å flåse om det. Og forholdene er radikalt annerledes. Anonymkode: 8bc15...ea1 Jeg prøver bare og si at her jeg bor er det falt 85 mm iløpet av 24 timer, uten at dette betegnes som ekstremt, grønt område. Uten å verken flåse eller tøffe meg til. Infrastrukturen her er dimensjonert for å ta unna større mengder vann da vi gjennomsnittlig har mer nedbør enn på østlandet. Men det er ikke tvil om at situasjonen på østlandet er tøff som bare det, all sympati til evakuerte, bønder og oversvømte kjellere Anonymkode: e6b7f...8af
Baktus2024 Skrevet 8. august 2023 #99 Skrevet 8. august 2023 høljer ned rundt ustaoset oggjort det sidn i går kveld...vi ligger vel noen timer etter værvarselet...null vind og null bevegels i lavtrykkt her jaffal.p 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #100 Skrevet 8. august 2023 Jeg synes virkelig synd på de av dere som er eller står i fare for å bli evakuert fra deres hjem. Når en ser bilder og filmer av ødeleggelsene så er dette helt forferdelig. Anonymkode: 14c7a...f4c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå