AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #41 Del Skrevet 6. august 2023 Godt hans ikke kommer til Bergen! Vi får ikke ofte stormer. Anonymkode: e58b8...67b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #42 Del Skrevet 6. august 2023 Forstår ikke dette sinnet mot advarslene. Hva med å ta det på alvor og ta forholdsregler der det er nødvendig, og hvis ikke været blir så ille som fryktet så er det bare en god ting? Det ville for øvrig blitt ramaskrik om det ikke ble sendt ut advarsler før ekstremvær også, dette er en sånn damned if you do-sak. Anonymkode: 2efbc...18a 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #43 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Forstår ikke dette sinnet mot advarslene. Hva med å ta det på alvor og ta forholdsregler der det er nødvendig, og hvis ikke været blir så ille som fryktet så er det bare en god ting? Det ville for øvrig blitt ramaskrik om det ikke ble sendt ut advarsler før ekstremvær også, dette er en sånn damned if you do-sak. Anonymkode: 2efbc...18a Folk idag vet best selv( altså de tror de gjør det) , og å lytte til råd og advarsler gjør de ikke. Jammen tragisk! Anonymkode: f92ac...7be 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #44 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hadde det vært en «liten heads up» hadde det nok ikke blitt reagert på 😂 Mener du «en liten heads up» som vi fikk under pandemien, der barn og unge ble holdt hjemme fra skole, fritidsaktiviteter, og som har ført til en enorm økning i psykiske problemer, som ikke tas unna fordi psykiatrien er presset til randen? Hjelper det virkelig å skremme livet av dem igjen? Vi har råd til å sende 75 milliarder til Ukraina, vi har også da fint råd til å takle litt ekstremvær. Anonymkode: 132e0...148 Det kan da virkelig ikke sammenlignes 😅 Og blir du skremt livet av pga regn,får du nesten skru av tv/internett..... Det er vel greit å få vite at det er lurt å ta visse forholdsregler? Du velger selv om du vil følge rådene eller ikke.... Om du vil dra på telttur i morgen, så gjør da endelig det,men de aller fleste av oss ville droppet det fordi vi har fått en advarsel om ekstremvær. Anonymkode: c1796...cd3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #45 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): En liten heads up?😄 Holder det ikke å ta en titt på værmeldingen? Ja, det kan bli mye regn et par dager. Det ser alle som forstår en normal, enkel værmelding. Anonymkode: cd9cd...af0 Ja,det har vært mye om dette været i dag,jeg ser også det. Men det er jo fordi jeg på fb følger flere aviser,tvkanaler,kommunens side,venner som deler,jeg ser på nyheter på tv osv. Hvis alle skriver to saker om det samme,kan det jo virke litt overveldende,men det er jo sånn at dette ansees som så viktig at alle landets aviser og nyhetskanaler skriver om det. Da blir det jo mye hvis man følger mange. Anonymkode: c1796...cd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #46 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det kan jo ikke sammenlignes. Jeg er også vokst opp med sørvest-kuling og regn på kysten av nordvestlandet, og jeg vet at konsekvensene av 30 mm regn og stiv kuling på Smøla ikke kan sammenlignes med konsekvensene 30 mm regn og stiv kuling kan bli i Kristiansund, eller på landsbygda utenfor Oslo. Og det igjen kan ikke sammenlignes med konsekvensene det samme har i Oslo sentrum. Anonymkode: a948f...21a Samme her. Jeg er fra Ørsta, der føler man tidvis at det har regna hele året i strekk, mye og lenge. Oppholdsvær er at det ikke regner så mye at man må ha på oljehyre for å hente posten. Det været kan ikke sammenlignes med de kraftige regnskylla vi får på Østlandet når det er rødt varsel. Da kommer alt kasta på en. Det er som å tømme vann fra en bøtte med skei vs å dumpe alt på en gang. Anonymkode: db16f...d7f 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 6. august 2023 #47 Del Skrevet 6. august 2023 Jeg liker det slett ikke, og jeg bor ikke der hvor det skal bli verst heller. Det jeg tenker mest på er flom og ras. Det er ikke så lenge siden raset i Gjerdrum. Det går jo så fort om det først setter i gang. Det er bra at de varsler om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 6. august 2023 #48 Del Skrevet 6. august 2023 Tenker det er bra de sier i fra...hadde de ikke gjort det hadde de fått kjeft..for ikke si 7 fra...da er man forberedt...ok.. kommer det ikke like mye da er man safe . 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #49 Del Skrevet 6. august 2023 i motsetning til vestlandet så har mer urbanisering som resulterer i større vannmengder, alt vannet har færre steder å ta veien og mye av grunnen er kvikkleire som er svært sårbart mot så store nedbørsmengder, spesielt når det kommer til erosjon i bekker og elver. Men overskrifter som at "vi aldri har sett lignende" blir for dumt, for det har vi. Anonymkode: c459a...60c 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #50 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): i motsetning til vestlandet så har mer urbanisering som resulterer i større vannmengder, alt vannet har færre steder å ta veien og mye av grunnen er kvikkleire som er svært sårbart mot så store nedbørsmengder, spesielt når det kommer til erosjon i bekker og elver. Men overskrifter som at "vi aldri har sett lignende" blir for dumt, for det har vi. Anonymkode: c459a...60c Østlandet har mer urbanisering* Anonymkode: c459a...60c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #51 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke mange årene siden det regnet 70mm her vi bor, det var ingenting i media på forhånd da. Hva med å vente med skremselspropagandaen til man ser hvordan det går? Har mediehusene blitt griske, fordi de oppdaget at skremsel under pandemien gav flere klikk? Er det konkurranse om å skremme mest mulig i avisene for tiden? Status, liksom? Som om klimaforandringene har rukket å skje ut av det blå akkurat de siste årene. Anonymkode: 132e0...148 Vente og se hvordan det går? Breaking News « dere skulle ha sikret hjemme deres og vært forsiktig med og kjøre i går, det var storm, striregn og overforsvømmelser « Anonymkode: 5431d...64c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #52 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Yr og metrologisk institutt er vel ikke kjent for å lage drama. 65mm er ingen spøk. Rødt farevarsel blir heller ikke kastet ut i hyrten og styrten. Anonymkode: a72b0...0d9 Meldt 68 mm regn på hytta vår på Tynset i morgen 🥲 Er bare å krysse fingrene.. Anonymkode: 41550...763 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #53 Del Skrevet 6. august 2023 Hvordan vet man om man bor i et område med kvikkleire? Anonymkode: 6edc7...578 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #54 Del Skrevet 6. august 2023 Til dere som mener det er overdrevet informering om været. Ja jeg er enig i at de overdramatiserer ofte. Og frykten min ved det hat vært det man ser i tråden her. At folk ikke tar det på alvor. Her jeg bor KAN det komme opp i 200ml på to døgn pluss at det forsatt regner på onsdag. Dette ville ha blitt til to meter snø på to døgn. Jeg ville nok foretrukket det som snø enn vann. For det ville ha vært isåfall litt mindre farlig. Snø er vi vant til og naturen her tåler bedre snø og kulde. Tidligere flommer har ikke hatt så mye regn over sååå mange dager som de har varslet nå. Og det er værre. I tillegg har det allerede vært MYE regn. Så naturen er enda mer sårbar for ras og overflomming. Elva er ikke nede igjen etter forrige to timers flom regn. Nå skal det regne i ca 60 timer. Så jeg bare krysser fingrene for at det ikke blir så ille som fryktet. Anonymkode: 7ee70...872 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #55 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvordan vet man om man bor i et område med kvikkleire? Anonymkode: 6edc7...578 Google kvikkleirekart Anonymkode: 2540e...605 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #56 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Til dere som mener det er overdrevet informering om været. Ja jeg er enig i at de overdramatiserer ofte. Og frykten min ved det hat vært det man ser i tråden her. At folk ikke tar det på alvor. Her jeg bor KAN det komme opp i 200ml på to døgn pluss at det forsatt regner på onsdag. Dette ville ha blitt til to meter snø på to døgn. Jeg ville nok foretrukket det som snø enn vann. For det ville ha vært isåfall litt mindre farlig. Snø er vi vant til og naturen her tåler bedre snø og kulde. Tidligere flommer har ikke hatt så mye regn over sååå mange dager som de har varslet nå. Og det er værre. I tillegg har det allerede vært MYE regn. Så naturen er enda mer sårbar for ras og overflomming. Elva er ikke nede igjen etter forrige to timers flom regn. Nå skal det regne i ca 60 timer. Så jeg bare krysser fingrene for at det ikke blir så ille som fryktet. Anonymkode: 7ee70...872 Men ta det på alvor? Hvor mye får vi egentlig gjort uansett? Vi klarer å følge med på værmeldinger og ser hvor mye regn det KAN være i vente, og det holder da med en advarsel og litt info rundt dette, og at det i så fall kan være fare for noen flommer, og at folk bør sikre noen ting i tilfelle det blir ille. Istedenfor blåses det opp med ord som alvorlig, aldri sett noe lignende, opprettet krisestab, bilder av store flommer fra tidligere, liv kan gå tapt, store ødeleggelser osv. Dette er for å skremme og ingenting annet. Det skal være masse ekstremvær for tiden. Før var det viruset vi skulle være redde for, og nå er det været. (Klimaforandringer). TS Anonymkode: cd9cd...af0 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #57 Del Skrevet 6. august 2023 Sverige sier det kan bli mye vind... Anonymkode: 21d6f...68a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #58 Del Skrevet 6. august 2023 Da har jeg satt bort utemøblene på verandaen tilfelle mye vind. Greit å sikre seg litt 🙂 Anonymkode: 21d6f...68a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #59 Del Skrevet 6. august 2023 Her på Gotland er det lyn og regnet øser ned. Kan selvfølgelig roe seg ned før det kommer til Norge. Anonymkode: 11778...447 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #60 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Forstår ikke dette sinnet mot advarslene. Hva med å ta det på alvor og ta forholdsregler der det er nødvendig, og hvis ikke været blir så ille som fryktet så er det bare en god ting? Det ville for øvrig blitt ramaskrik om det ikke ble sendt ut advarsler før ekstremvær også, dette er en sånn damned if you do-sak. Anonymkode: 2efbc...18a Det er ikke sinne mot advarslene. Det er kritikk av flere aviser som stadig driver med skremselspropaganda og krisemaksimering, fremfor å komme med konstruktove advarsler. Dette er en god artikkel, men nå får ikke NRK penger i form av annonseklikk heller: https://www.nrk.no/trondelag/slik-forbereder-du-deg-pa-ekstremvaeret-_hans_-i-more-og-romsdal_-innlandet_-trondelag-og-sor-norge-1.16506542 Anonymkode: 132e0...148 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå