Gå til innhold

Barnefri i forhold til bonusbarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i forhold med en mann som har 2 barn. Ett barn er voksen og bor for seg selv  + ett yngre barn. 5 åring. Jeg har ett voksent barn som bor for seg selv. Vi er begge i slutten av 40 åra. Jeg jobber turnus  og har en særdeles krevende jobb. Arbeidsdagen min er full av utagering/vold, høye lyder og mange mange kamper. Samboer og barnemor har en 50/50 fordeling (ca 45% hos oss)) og det er supert for barnet. Det fungerer flott for barnemor og samboer og barnet. Men ikke for meg. Begge foreldre har en del "barnefri" men jeg ender alltid opp med kun 1 til 2 fridager i løpet av en måned der jeg har fri og "barnefri". Kjenner dette gjør meg veldig veldig sliten og jeg vet ikke hvordan jeg skal løse dette.  Noen som har noen gode råd? Jeg trenger tid til å "komme meg" etter en så fysisk jobb og etterhvert som tiden går får jeg mindre og mindre energi. Samboer virker veldig skuffet da jeg har nevnt dette. At jeg er så sliten og savner noe tid med han og meg eller noe tid for meg selv til å hente meg inn. Jeg har aldri lagt meg bort i hvordan de to organiserer samvær med barnet da jeg føler jeg ikke har noe med dette å gjøre. Men skal jeg gå til grunne av slitenhet? Hjemme med barn på den alderen går det jo i 100. Det er roping og skriking dagen lang. Leking med høye dunk og alt som hører med. Å en masse rydding og vasking fra min side + en masse hensyn som selvfølgelig er der da man har barn i hus. Jeg får jo ikke gjort de tingene jeg setter pris på da jeg har fri. Tv er jo utelukket da mine programmer ikke er barnevennlige nok og de skal ha full tilgang til tv. Ikke kan jeg bare slappe av i egen sofa da det skal hoppes å danses rundt meg hele tiden. Å det forventes at jeg skal delta på alt som skjer fra morgen til kveld da jeg har fri. Ja dere vet. Må jeg gå fra mannen jeg elsker og ett barn jeg virkelig er knyttet til og uendelig glad i bare fordi jeg ikke lenger har energi til alt dette?

Anonymkode: 7314a...779

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skaff tv på soverommet!

kunne de gått med på å endre hvilke dager barnet er her og der? Hvis ikke er nok dette noe du bare må finne deg i når du har valgt å dele livet med en mann med et lite barn, tenk hvis han hadde barnet 100%. Ellers får du gå som du sier.

Anonymkode: c31e3...205

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du jobber turnus, har du ikke dager du begynner sent og har huset for deg selv på dagtid? Da jeg jobbet turnus begynte jeg kl 15 2 dager i uka og hadde da mye egentid. Noe mulighet til å justere turnusplanen? 

er det mulig å snakke med samboer og bli enige om at du får noe tid du kan slappe av for deg selv, der han tar med barnet ut på noe der de er borte noen timer så du får egentid? 

Anonymkode: 4b9b4...5f2

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Skal barnet ikke få være hos pappa? Jeg må si jeg ikke skjønte problemstillingen. Du valgte mannen, han har barn. Hva foreslår du er alternativet?

Anonymkode: d82ba...d62

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du jobber turnus, så har du jo fri noen dager og noen dager der du begynner sent. Barnet er da vel ikke hjemme hver gang du har fri eller begynner sent?

Anonymkode: 67f69...f75

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bytt jobb, gå ned i stilling eller kjør særbo?

Anonymkode: 72be2...a23

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor norske kvinner på død og liv skal gjenbruke menn med bagasje fremfor å velge en av de mange, mange mennene uten barn. Du burde åpenbart ha valgt særbo i utgangspunktet da du føler deg ferdig med småbarn. Han er en mann på nesten 50 som tydeligvis ikke klarer å grensesette ungen da den har fri tilgang på tv, hopper i sofaen, hyl og skrik osv som du som stemor bare skal finne deg i. Og ungen er faktisk bare 5 år. Den flytter ikke ut før dere blir pensjonister.

Anonymkode: a1d46...c3c

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er i forhold med en mann som har 2 barn. Ett barn er voksen og bor for seg selv  + ett yngre barn. 5 åring. Jeg har ett voksent barn som bor for seg selv. Vi er begge i slutten av 40 åra. Jeg jobber turnus  og har en særdeles krevende jobb. Arbeidsdagen min er full av utagering/vold, høye lyder og mange mange kamper. Samboer og barnemor har en 50/50 fordeling (ca 45% hos oss)) og det er supert for barnet. Det fungerer flott for barnemor og samboer og barnet. Men ikke for meg. Begge foreldre har en del "barnefri" men jeg ender alltid opp med kun 1 til 2 fridager i løpet av en måned der jeg har fri og "barnefri". Kjenner dette gjør meg veldig veldig sliten og jeg vet ikke hvordan jeg skal løse dette.  Noen som har noen gode råd? Jeg trenger tid til å "komme meg" etter en så fysisk jobb og etterhvert som tiden går får jeg mindre og mindre energi. Samboer virker veldig skuffet da jeg har nevnt dette. At jeg er så sliten og savner noe tid med han og meg eller noe tid for meg selv til å hente meg inn. Jeg har aldri lagt meg bort i hvordan de to organiserer samvær med barnet da jeg føler jeg ikke har noe med dette å gjøre. Men skal jeg gå til grunne av slitenhet? Hjemme med barn på den alderen går det jo i 100. Det er roping og skriking dagen lang. Leking med høye dunk og alt som hører med. Å en masse rydding og vasking fra min side + en masse hensyn som selvfølgelig er der da man har barn i hus. Jeg får jo ikke gjort de tingene jeg setter pris på da jeg har fri. Tv er jo utelukket da mine programmer ikke er barnevennlige nok og de skal ha full tilgang til tv. Ikke kan jeg bare slappe av i egen sofa da det skal hoppes å danses rundt meg hele tiden. Å det forventes at jeg skal delta på alt som skjer fra morgen til kveld da jeg har fri. Ja dere vet. Må jeg gå fra mannen jeg elsker og ett barn jeg virkelig er knyttet til og uendelig glad i bare fordi jeg ikke lenger har energi til alt dette?

Har vært borti noe lignende og jeg forstår problemstillingen.

Det finnes ulike måter å løse det på ved at du evt jobber mest kveldsvakt de dagene han har samvær og da har alenetid på dagen eller at de eller du  reiser bort litt når det er samvær.

Barnet er 5 år og da legger hen seg vel relativt tidlig, håper jeg? Evt gjøre dine aktiviteter etter jobb og da er det vel leggetid snart når du kommer hjem?

Evt sette opp tv på soverommet med headsett for lyd...så du kan trekke deg tilbake å se det du vil på tv i samme hus.

Du må være bånn ærlig til samboeren din at du trenger egentid pga krevende jobb og for at dere fortsatt skal kunne leve sammen så kan han ikke regne med at du er med på alt av aktiviteter med barnet hans. Et siste alternativ er å bytte jobb. Om ikke det går, så ender det uansett i brudd fordi man orker ikke mer.

Barnet vil jo bo hjemme i minst 13 år til...det vil ikke bli mindre aktivitet i huset når venner skal komme på besøk osv.

Endret av Carabilla
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste barnet som bor hjemme er altså en 5-åring som er der annenhver uke, det får jeg ikke til å gå opp med at du abre har 1-2 dager i mnd fri. Du har barnefri annenhver uke + turnusfri på dagtid, da får du lære deg å utnytte denne tiden. Som andre sier kan man få tv på soverommet, eller du kan se film på pc/pad slik mange av oss gjør. Tenker du vi skal si at ungen bør være mindre hos far så du får se på tv? Innser du ikke selv hvor sykt det er?

Anonymkode: e1a75...aff

• Liker 15
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan 45 % hos dere gir deg kun 1-2 dager fri i måneden?

Barnet er his dere hva, 14-15 dager i måneden? Jobber du alle de andre 15-16 dagene? Og dagvakt alle de dagene barnet er hos dere? I så fall ville jeg prøvd å enten få endret turnus eller endre hvilke dager barnet er hos dere

Anonymkode: ac8c2...b27

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Legg om turnus slik at du har mer fri på dagtid

Reis vekk for egentid, hytte f.eks.

Få mannen til å oppdra barnet

Få mannen til å gjøre husarbeid 

Bli særboere 

Anonymkode: d335e...f65

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hmmm. Jeg syntes det er vanskelig å komme med noe her. Fordi jeg heller forstår ikke at dere har 50/50 deling åå barnet, men at du bare får en til to dager med tid til det du vil

Anonymkode: 2e7d0...6e8

• Liker 4
Gjest Albbas
Skrevet (endret)

Jeg får det heller ikke til å henge helt på greip, at du i løpet av en periode på 15 dager per måned kun har 1 til 2 dager fri. Det kan høres ut som du har veldig urealistiske forventninger til hvor mange fullstendig jobb OG barnefrie dager du skal ha? 

Kan du be om endring i turnus? Gå langvakter så du får lengre friperioder, eller jobbe mer kveld når barnet er hos dere? 

Ellers må jo ikke alternativet alltid være brudd. Det går an å være kjærester uten å bo sammen! Du er voksen, du KAN flytte ut, og være mer med kjæresten de periodene barnet ikke er der. Dere (du...) var nok litt naive da dere flyttet sammen, helt ærlig tror jeg det er mange forhold der ute hvor man ikke planlegger felles barn som hadde fungert bedre som særbo... Det er ikke et nederlag om et voksent par finner ut av livet glir litt enklere om man bor hver for seg. Det er ingenting rart i at en kvinne med krevende jobb og voksne barn ikke har energi til å i tillegg være bonusmor. 

Edit: ser noen over foreslår hytte og det er faktisk ikke så dumt hvis det er praktisk gjennomførbart. Jeg vet om minst ett ekteskap som ble reddet ene og alene på grunn av at de kjøpte hytte. 😅 Der hadde den ene betydelig større behov for å trekke seg vekk enn den andre. En liten leilighet kan også gjøre samme nytten. 

Endret av Albbas
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hmmm. Jeg syntes det er vanskelig å komme med noe her. Fordi jeg heller forstår ikke at dere har 50/50 deling åå barnet, men at du bare får en til to dager med tid til det du vil

Anonymkode: 2e7d0...6e8

Albbas skrev (16 minutter siden):

Jeg får det heller ikke til å henge helt på greip, at du i løpet av en periode på 15 dager per måned kun har 1 til 2 dager fri. Det kan høres ut som du har veldig urealistiske forventninger til hvor mange fullstendig jobb OG barnefrie dager du skal ha? 

Kan du be om endring i turnus? Gå langvakter så du får lengre friperioder, eller jobbe mer kveld når barnet er hos dere? 

Ellers må jo ikke alternativet alltid være brudd. Det går an å være kjærester uten å bo sammen! Du er voksen, du KAN flytte ut, og være mer med kjæresten de periodene barnet ikke er der. Dere (du...) var nok litt naive da dere flyttet sammen, helt ærlig tror jeg det er mange forhold der ute hvor man ikke planlegger felles barn som hadde fungert bedre som særbo... Det er ikke et nederlag om et voksent par finner ut av livet glir litt enklere om man bor hver for seg. Det er ingenting rart i at en kvinne med krevende jobb og voksne barn ikke har energi til å i tillegg være bonusmor. 

Edit: ser noen over foreslår hytte og det er faktisk ikke så dumt hvis det er praktisk gjennomførbart. Jeg vet om minst ett ekteskap som ble reddet ene og alene på grunn av at de kjøpte hytte. 😅 Der hadde den ene betydelig større behov for å trekke seg vekk enn den andre. En liten leilighet kan også gjøre samme nytten. 

Min mor og stefar gjør det når barnebarn kommer på besøk, han orker ikke så mye leven, lek og rot, så han reiser på hytta alene, (hytta er bare 40 minutter unna huset og kan reise på jobb derfra om han vil) mamma koser seg med barnebarna hjemme og alle er fornøyd, selv om 2 av dem er hans barnebarn også...har man ikke overskudd eller helse til små barn så finnes det absolutt andre muligheter for å få dekt alle behov. Evt leie hybel eller leve særbo men fortsatt være kjærester er også veldig vanlig i dag.

Endret av Carabilla
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg jobber fast annhver helg. De helgene jeg har fri har samboer barnet. Han jobber også turnus. Så 2 dager i uka har jeg fri. De to dagene jeg har fri i helg er barnet alltid der. Å på de ukene motsatt som jeg har fri i ukedager er også barnet der. Med unntak av ett par dager i måneden. Barnemor har ca 16 dager barnefri og barnefar har ca 13 dager barnefri. Hvor mor har minimum 4 dager fri og barnefri i måneden. Far med sin turnus har 6 dager fri med barnefri i måneden. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg snakker fridager som jeg også da har barnefri. Ikke de dagene jeg jobber. Har overhode ikke noe imot barn. Men jeg er sliten. Så da er det litt vanskelig at både barnemor og barnefar har fri med barnefri mange dager i måneden og jeg aldri har det. Jeg kunne også trengt fri med barnefri akuratt som de har. 

• Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her. Jeg snakker fridager som jeg også da har barnefri. Ikke de dagene jeg jobber. Har overhode ikke noe imot barn. Men jeg er sliten. Så da er det litt vanskelig at både barnemor og barnefar har fri med barnefri mange dager i måneden og jeg aldri har det. Jeg kunne også trengt fri med barnefri akuratt som de har. 

Jeg er ikke sikker på om det er barnet som er skyld i at du er sliten, men din arbeidssituasjon. Kanskje du bør gjøre er valg med tanke på dette? Er dette riktig jobb for deg med tanke på belastningen du beskriver at den gir deg?

Du snakker om barnefri som om det er noe magisk. De aller fleste barnefamilier har ikke barnefri overhodet (kanskje annet enn en og annen besteforeldrehelg), men barna bor hjemme 100%. Det kalles livet, så må du selv gjøre noe for å fylle det med riktig innhold. Hva som er riktig for deg, må du selv avgjøre. 

Anonymkode: d82ba...d62

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner at du også er sliten, det må være lov. Men, dersom du skal være samboer med en mann med et barn så er jo dette bare virkeligheten du må forholde deg til, det er IKKE et alternativ at far har barnet mindre. Alternativ for deg er som andre har nevnt : 1.særbo, 2. ha en hytte du kan bruke når du trenger fri.  -3. rett og slett holde ut. 4. Kan mor og far bytte en av helgene? 5.Gå ut av forholdet. 

Anonymkode: 8aab7...337

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke mulig å få endret vakten sin? Slik at du kan jobbe når barnet er der? :) ...eller bare fri når den ikke er der?

Bytte jobb? 

Anonymkode: c1e19...611

• Liker 9
Skrevet

Bytt arbeidshelg. 

• Liker 20
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...