Gå til innhold

Hadde du foretrukket å ikke bli invitert til et bryllup som ikke er «din smak»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 8/13/2023 at 3:32 PM, AnonymBruker said:

Samme her. Heldigvis ingen av mine nærmeste som kunne funnet på å ha bryllup en time inn i skogen med utedo og telt.

Anonymkode: 0a75f...2cf

Heldigvis ikke noen av min heller

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er litt spesielt å kreve av bryllupsgjester ja. Jeg hadde blitt med på det hvis det var snakk om min nærmeste familie eller venner, men hadde absolutt ikke syns det var noe særlig. 

Anonymkode: a0d64...182

Hadde ikke gjort det da heller, og de hadde visst at jeg ikke kom til å komme pga dette også. De vet at jeg ikke driver med slik

Anonymkode: 099cf...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 hours ago, Tycho Urke said:

Hvem bryr seg hva slags smak gjestene har, det er ikke gjestene som skal gifte seg, det er ikke gjestenes bryllup. 

Men det er vel for gjestene man holder bryllups festen? Ellers hadde det jo holdt med kun vielsen?

Anonymkode: 099cf...5a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tycho Urke
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er vel for gjestene man holder bryllups festen? Ellers hadde det jo holdt med kun vielsen?

Anonymkode: 099cf...5a3

Man feirer de to som gifter seg, ikke gjestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Tycho Urke said:

Man feirer de to som gifter seg, ikke gjestene.

Men gjester er en «rettsløs» heiagjeng man kan behandle som drit. Etiketten for en bryllupsfeiring adskiller seg ikke fra andre fester. Gjester ha mat, et sted å sitte, ly for vind og vær, kapasiteten på sanitære forhold skal passe til mengden av folk, osv. Vertskapet har ansvar for alt dette, og hvis brudeparret velger å være verter for egen bryllupsfest faller det på dem. 

Anonymkode: 3df4e...b4e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men gjester er *IKKE* en «rettsløs» heiagjeng man kan behandle som drit. Etiketten for en bryllupsfeiring adskiller seg ikke fra andre fester. Gjester ha mat, et sted å sitte, ly for vind og vær, kapasiteten på sanitære forhold skal passe til mengden av folk, osv. Vertskapet har ansvar for alt dette, og hvis brudeparret velger å være verter for egen bryllupsfest faller det på dem. 

Anonymkode: 3df4e...b4e

**

Anonymkode: 3df4e...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker874626 skrev (På 1.8.2023 den 8.46):

Er dette en greie? Klage på andre sine bryllup?

Har deltatt i alle bryllup vi har vært invitert i, både humanistisk, innendørs og utendørs, i ordinær kirke, moromner-kirke og pinsemenighet. 
Festene, med taler, tradisjoner og lokasjon har vært vel så variert.

Alle har vært fint på sin måte, og vil ikke si jeg rangerer noen over andre.
Klart - noen er mer overdådige enn andre, men det er jo etter hva brudeparet har valgt. 

Selv hadde vi vårt bryllup på en hytte i skogen, med ca 1 times gåtur på skogssti for å komme fram. Overnatting i telt og med utedo. Kanskje litt utenfor normalen, men det var hva vi ønsket oss.  

Til alle dere som planlegger bryllup: Vær så snill og ikke la dere påvirke av hva gjestene ønsker seg, eller KG-mafiaen mener er "et bra bryllup". Dagen er deres og kun deres.  Familien og (de ekte) vennene vil glede seg mest over det som er best for dere. 

Syns dette hørtes kjempegøy ut, en hel opplevelse 😀👍 Enig i at brudeparet bestemmer, så kommer de som kan og vil, og de andre takker pent nei - ikke verre enn det. 

Anonymkode: 7a775...454

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 19.36):

Det er to ting som ville gjort at jeg ikke hadde dratt i et bryllup:

1) veldig langt borte i utlandet med lang reisetid

2) alkoholfritt

Utover det synes jeg alle varianter er OK. Jeg hadde ikke blitt med på selskapsleker, men antar det ikke er obligatorisk (ikke vært i bryllup med selskapsleker for gjestene)

Anonymkode: 0a75f...2cf

Da tenker jeg du har et litt for sterkt forhold til alkohol, alternativt et veldig egoistisk forhold til hva andre menneskers bryllup skal tilby deg? 
 

 

Anonymkode: 4892e...c21

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Da tenker jeg du har et litt for sterkt forhold til alkohol, alternativt et veldig egoistisk forhold til hva andre menneskers bryllup skal tilby deg? 
 

 

Anonymkode: 4892e...c21

Jeg sier jo ikke at de ikke kan arrangere et alkoholfritt bryllup, jeg sier at jeg ikke kommer. Ingen av mine nærmeste ville funnet på å arrangere et alkoholfritt bryllup, og jeg MÅ ikke på død og liv delta i alle bryllup jeg inviteres til. Eller mener du deltakelse på er bryllup er obligatorisk?

Anonymkode: 0a75f...2cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om alle bryllup hadde vært helt etter min smak, så hadde det jo vært ganske kjedelig... Nettopp fordi andre har annen smak, blir bryllupene deres, en kan tenke det passer med deres smak og blir riktig for dem.

De eneste tilfellene jeg trekker i retning av ikke å ville bli invitert, er om jeg skulle bli invitert som kaffegjest en annen del av landet enn der jeg bor eller der jeg kommer fra(og ofte oppholder meg likevel i helger og ferier), eller hvor jeg ellers blir invitert som kaffegjest på en kjip måte - "alle andre" i samme krets er invitert til full pakke, tallet på kaffegjester ikke står i forhold til tallet på middagsgjester, invitasjonen er til alt for sent på kvelden, det er ikke egentlig lagt opp til kaffegjester med hensyn til kjøreplan, venting og velkomst osv. Når det er sagt og som jeg har nevnt i det evinnelige, er jeg blant dem på KG som på ingen måte har noe imot kaffegjester så lenge det er snakk om folk i nærområdet, det er snakk om tilstrekkelig mange, middagen er avsluttet i tide og velkomsten er gjennomtenkt, det er tilstrekkelig servering osv. 

Flere av tingene som nevnes i hovedinnlegget er også vanskelig å forutse - sjelden man kan vite om det med selskapsleker, "kjedelig fest" og lange taler på forhånd(det siste bør man for all del unngå om man ikke ønsker en kjedelig fest, en ønsker at folk husker innholdet i talene og ellers får en fin fest. 

Humanistiske, kirkelige og kommunale vielser kan alt være finfint. Her tenker jeg det bare blir feil om brudeparet ikke følger sin egen smak. 

Det å ikke ha med/ikke få sitte med følge er jeg også av dem som ikke har noen problemer med. Igjen, så lenge det er sånn ca. konsekvent. At følgene i samme vennegjeng for eksempel blir behandlet likt(så sant det ikke er naturlige forskjeller som at noen ble sammen etter invitasjoner ble sendt ut og andre er gift).  

Mangel på fri bar er helt normalt når bryllupet er et sted med skjenkebevilling. Alkoholfrie bryllup er kanskje det som føles som en konfirmasjon, men det må også være helt greit. Om det er noe slik som forespeilet, det er snakk om venner, så vil jeg uansett foretrekke å bli invitert.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne ha opplevd et «annerledes» bryllup, har vært i rundt 10 stk og alle var «konforme». Håper på et destinasjonsbryllup eller temabryllup i fremtiden.

Eneste kjipe bryllupet jeg har vært med på var der vi reiste 13 timer for å komme til (ikke annonsert) alkoholfritt bryllup hvor «festen» var over etter middagen - lyset ble skrudd på og de begynte å rydde. Ingen dans, ikke kakebord, ikke musikk. Nitrist.

Anonymkode: e6b06...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Eneste kjipe bryllupet jeg har vært med på var der vi reiste 13 timer for å komme til (ikke annonsert) alkoholfritt bryllup hvor «festen» var over etter middagen - lyset ble skrudd på og de begynte å rydde. Ingen dans, ikke kakebord, ikke musikk. Nitrist.

Anonymkode: e6b06...b2f

Nei, ifølge enkelte her er ikke dette nitrist. Det er derimot du som har et alkoholproblem:)

Anonymkode: 3fae1...33c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 19.36):

Det er to ting som ville gjort at jeg ikke hadde dratt i et bryllup:

1) veldig langt borte i utlandet med lang reisetid

2) alkoholfritt

Utover det synes jeg alle varianter er OK. Jeg hadde ikke blitt med på selskapsleker, men antar det ikke er obligatorisk (ikke vært i bryllup med selskapsleker for gjestene)

Anonymkode: 0a75f...2cf

Plusser på som nr 3) drittband/dj som spiller. Feks Karpe og lignende. 

Anonymkode: 01e94...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei, ifølge enkelte her er ikke dette nitrist. Det er derimot du som har et alkoholproblem:)

Anonymkode: 3fae1...33c

Her er det ikke mangelen på alkohol som var nitrist, men mangel på fest. Man kan fint ha fest, kakebord og musikk i et alkoholfritt bryllup. 

Anonymkode: 5844e...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...