Gå til innhold

Hadde du foretrukket å ikke bli invitert til et bryllup som ikke er «din smak»?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 22.19):

Det eneste som desidert irriterer meg, er sykt besværlige* brylluper, jeg ikke kan si nei til, fordi det er på sviger-siden av familien. 

*Som når de pinadø skal gifte seg i en kirke langt uti gokk, deretter ha festen i en låve tre mil unna, transport må man selv stå for, matallergier tror de ikke på, offentlig transport finnes ikke, overnattingsmulighetene er steikhete campinghytter med utedass en mil unna låven eller hotell to timer borte, som man selvklart også selv skal stå for, pluss de blir sure når en av foreldrene drar med barna ved 8-tiden fordi man hadde jo lang tid til å skaffe barnevakt... 

Ja, jeg har opplevd all of the above, fordelt på et par brylluper eller tre. Ikke bare noe jeg finner på. 

Anonymkode: 3df4e...b4e

Helt enig. Folk som har slike bryllup må være mindre sosialt begavede.

Anonymkode: 80d2c...a92

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 22.40):

En alkoholiker skal klare å la være å drikke selv om andre drikker om h*n har fått behandling. Og uansett, faktisk  om de har fått streng beskjed.

Vil vedkommende drikke likevel, får man la være å be h*n. 

Anonymkode: 9a776...960

Har du alkoholikere i nær familie eller omgangskrets siden du svarer så bombastisk? Noen ganger er det lov å ta hensyn. Det er ikke alle som har fått behandling, er trygge i sin edru-tilværelse eller har innsett at de har et problem og da ikke klarer å begrense seg. Da er det en stor hjelp om det er et alkoholfritt bryllup. Eller kanskje har en av brudeparet et problem og drikker lett for mye, og de vil ha gode minner og ikke bruke alle krefter på å ikke drikke. Det er som regel en grunn om noen velger alkoholfritt bryllup.

Anonymkode: 9f276...df1

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man ikke klarer seg gjennom et alkoholfritt bryllup, uten å bli sur og muggen av den grunn, så har man et alkoholproblem. Å foretrekke alkoholservering er en ting (det gjør jeg også), men å bitche om hvordan man «kastet bort en dag» blir noe annet.

I vårt bryllup var det fri bar, fullt dansegulv og rikelig med alkoholservering fra start til slutt. For sånn ville vi ha det. Likevel har jeg fint klart å kose meg i alkoholfritt bryllup, uten musikk eller dans, og med totalt annerledes «profil» enn vår fest. Det handler om innstilling og tilpasningsevne.

Men alkoholfritt bør annonseres i forkant, så folk kan kjøre bil om ønskelig.

Anonymkode: ceb90...138

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone83 skrev (På 21.7.2023 den 19.41):

Drar du i barnebursdager?  Synes det var spesielt med alkoholfritt som krav😅

Det burde jo være forskjell på bryllup og barnebursdager🙈

Anonymkode: 7d5bd...a0a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dersom man ikke klarer seg gjennom et alkoholfritt bryllup, uten å bli sur og muggen av den grunn, så har man et alkoholproblem. Å foretrekke alkoholservering er en ting (det gjør jeg også), men å bitche om hvordan man «kastet bort en dag» blir noe annet.

I vårt bryllup var det fri bar, fullt dansegulv og rikelig med alkoholservering fra start til slutt. For sånn ville vi ha det. Likevel har jeg fint klart å kose meg i alkoholfritt bryllup, uten musikk eller dans, og med totalt annerledes «profil» enn vår fest. Det handler om innstilling og tilpasningsevne.

Men alkoholfritt bør annonseres i forkant, så folk kan kjøre bil om ønskelig.

Siterer meg selv.

Likevel: drar man i bryllup på ekstremt ugunstig lokasjon, uten tilrettelegging fra brudeparet så man bruker en formue på reise og overnatting, hvor man blir stående utenfor festlokalet i en time uten mat eller drikke mens paret tar bilder, ikledd et spesifikt sært antrekk som bruden har krevd, middagen varer i 6 timer pga atten taler fra fandens oldemor, og man blir bedt om å vaske opp etterpå. Ja, da tenker jeg det er god grunn til å klage. Alkoholfritt eller ikke.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke ta KG for å være det virkelige liv.

Her sitter det mange og skriver opp og ned om ting de knapt har erfaring med. Uansett om det er hetebølge, begravelser eller bryllup, så synses det i vei basert på noe man har lest i avisene, eller hørt. 

Husker jeg diskuterte antrekk i begravelse. Men så kom det frem at personen aldri hadde vært i en begravelse en gang, og hadde sin inspirasjon fra Netflix. 

Anonymkode: 4e11d...9eb

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært i bryllup uten alkohol pga at den ene parten kom fra en muslimsk familie. Det var et kjempemorsomt bryllup! 

Masse god mat, flotte kaker, flott bar som serverte masse forskjellige alkoholfrie drinker. Det var dans og masse hyggelige mennesker. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 19.09):

Ser mange klager over kjedelige/kjipe bryllup her inne. Tema som går igjen er selskapsleker/spill/aktiviteter, lange taler, mangel på fri bar, får ikke ha med følge/får ikke sitte med følge, «kjedelig fest», seremoni som ikke er gjestene sin smak (noen liker ikke kirken, andre liker ikke humanistiske varianter, noen liker ikke å stå osv). Det kan i det hele tatt virke som om det er mye man kan gjøre «galt» når man arrangerer et bryllup. 

Spørsmålet mitt er om dere hadde foretrukket å ikke bli invitert i bryllup som ikke lever opp til deres standard? Eller om dere kan leve med å gå i et bryllup som føles som en konfirmasjon sålenge dere får se vennene deres gifte seg?

Anonymkode: 10308...347

Til lågs at alle kan ingen gjerast. 

Jeg har ikke vært i så mange bryllups-fester. Min tante og onkel gifta seg da jeg var 6 år, og så var jeg i bryllup til barndomsvenninne for ca 20 år siden, og til en annen i familien for en del år tilbake. Jeg husker ikke så mye av bryllupet til tante og onkel annet enn at jeg var der, og at selskapet muligens ble holdt i onkel (filleonkel) sitt barndomshjem, eller at hans familie må ha stått for en god del av organiseringen. Da jeg var 20 år var det humanistisk vielse, og jeg var med og så den utendørs, mens bord var dekket innendørs. Hadde med meg ett søsken som også er venn av den dama, men vi kjente ikke så mange av de andre gjestene. Da var det godt å ha hverandre, men vi kosa oss likevel med dans, kaker og bar. Talene var ikke så interessante for oss, men sangene var morsomme og fine. Stadig ble vi spurt av brudens foreldre og søsken om det gikk bra med oss, eller om vi følte at vi vantrivdes. Koselig å bli ivaretatt på den måten. 

Hvem sier at man "må" komme i kirka, selv om man er invitert? Det går vel an å delta i bare selskapet om man føler seg  ukomfortabel med kirka. Er det typiske kirka tar det vel toppen tre kvarter med vielsen, og det må jo kunne gå an å klare. Humanistisk vielse er jo unnagjort på få minutter, og det klarer alle å overvære. 

For å svare på spørsmålet: Jeg trives best i bryllup som tilsvarer konfirmasjons-selskap med få gjester. Men jeg kan ikke styre hvordan venner og familie vil ha det når de skal feire bryllup som jeg er invitert i. Blir jeg invitert i noe som er veldig storslagent finner jeg meg et sted hvor jeg kan trekke meg litt tilbake, om jeg så tar med meg "en eller tre", - og så drar jeg gjerne hjem før selskapet er slutt. Da får jeg litt ro til å fordøye opplevelsen, istedenfor å stupe til køys sliten og ikke i stand til å sove. Dette var tilfellet da en i familien gifta seg for en del år tilbake. Alle vet at jeg har asperger syndrom, men likevel

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 19.09):

Ser mange klager over kjedelige/kjipe bryllup her inne. Tema som går igjen er selskapsleker/spill/aktiviteter, lange taler, mangel på fri bar, får ikke ha med følge/får ikke sitte med følge, «kjedelig fest», seremoni som ikke er gjestene sin smak (noen liker ikke kirken, andre liker ikke humanistiske varianter, noen liker ikke å stå osv). Det kan i det hele tatt virke som om det er mye man kan gjøre «galt» når man arrangerer et bryllup. 

Spørsmålet mitt er om dere hadde foretrukket å ikke bli invitert i bryllup som ikke lever opp til deres standard? Eller om dere kan leve med å gå i et bryllup som føles som en konfirmasjon sålenge dere får se vennene deres gifte seg?

Anonymkode: 10308...347

Jeg bryr meg lite om hva slags bryllup det er. Er det noen jeg bryr meg om og jeg har råd til å dra, så drar jeg. Om de som gifter seg er fornøyd med dagen, driter jeg i om jeg må sitte gjennom lange taler eller bli med på selskapsleker.

Det er ikke min dag, og trenger ikke være fantastisk for meg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk å satte meg i bilen i ett bryllup for å heller ta en pause. Dro også tidlig hjem. Kjenner egentlig jeg fint kunne latt være å delta - men det vet man jo ikke på forhånd.

Det er bruden og brudgommens dag. Men man har et ansvar som vert/vertinne også. Jeg ble så lei meg på andres vegne når jeg så tristheten i eldres danseglade ansikt når musikk ble skrudd av så fort (et forsøk på) brudevals var gjennomført. Ønsker man virkelig ikke at gjestene skal kose seg?

Og har man ikke råd til å spandere mat, dessert, kaffe og et par drinker på gjestene - ikke inviter til bryllup.

Anonymkode: af3eb...ea8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 19.36):

Det er to ting som ville gjort at jeg ikke hadde dratt i et bryllup:

1) veldig langt borte i utlandet med lang reisetid

2) alkoholfritt

Utover det synes jeg alle varianter er OK. Jeg hadde ikke blitt med på selskapsleker, men antar det ikke er obligatorisk (ikke vært i bryllup med selskapsleker for gjestene)

Anonymkode: 0a75f...2cf

Kan jo være mange grunner for alkoholfritt, vært i noen jeg. Det kan handle om tidligere problemer med netopp alkohol. Så hadde jo vært litt smålig og ikke dra pga det. Eller andre mennesker som ikke klarer og beherske seg, faktisk vært i et sånt bryllup. Ødela så mye for brudeparet. 
hva man selv velger i sitt bryllup for være. Men for meg er ingen alkohol grunn nok for og ikke dra, rart at noen må ha alkohol for tydeligvis og kunne kose seg i selskap. 
man drar vel i konfirmasjoner og andre ting som heller ikke er vanlig og servere alkohol

Anonymkode: a0ec9...129

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 19.36):

Det er to ting som ville gjort at jeg ikke hadde dratt i et bryllup:

1) veldig langt borte i utlandet med lang reisetid

2) alkoholfritt

Utover det synes jeg alle varianter er OK. Jeg hadde ikke blitt med på selskapsleker, men antar det ikke er obligatorisk (ikke vært i bryllup med selskapsleker for gjestene)

Anonymkode: 0a75f...2cf

Litt sært å ikke komme fordi der ikke er alkohol 😶 Jeg foretrekker bryllup med alkohol, men skal snart i et vegansk og alkoholfritt bryllup, og gleder meg selv om jeg liker både vin og kjøtt. (Bryllupet er heldigvis barnefritt 😝)

Til mer perifere venner hadde jeg ikke giddet å dra i bryllup hvor jeg må fly og overnatte med mindre det skjedde noe mer der. Å bruke 10 000 pluss for å sitte og høre på langtekkelige taler og spise et godt måltid, mens man (selvsagt) knapt får snakket med brudeparet, nei da har jeg annet å bruke pengene på.

Tone83 skrev (På 21.7.2023 den 19.41):

Drar du i barnebursdager?  Synes det var spesielt med alkoholfritt som krav😅

Har aldri vært i en barnebursdag, bortsett fra mitt eget barn. Jeg er jo ikke er barn. Jeg inviterer ikke voksne til mitt barn sin barnebursdag heller, 

Anonymkode: 073b2...146

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, herlighet… som gjest bestemmer man ikke hvordan bryllupet skal være. Eneste unntak måtte vært hvis det var noe direkte upassende eller rasistisk, som plantasjebryllup eller hottentott-tema. Men det er jo lite sannsynlig.

Anonymkode: da806...fc1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er litt målløs over alle som krever alkohol. Jeg ville ikke hatt alkoholfritt bryllup selv, men kan det virkelig være så viktig? Er ikke det viktigste å feire brudeparet?

Anonymkode: 6541d...e1d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Er litt målløs over alle som krever alkohol. Jeg ville ikke hatt alkoholfritt bryllup selv, men kan det virkelig være så viktig? Er ikke det viktigste å feire brudeparet?

Anonymkode: 6541d...e1d

Helt enig. Tenker mitt om disse som krever alkohol. Det går fint an å ha det hyggelig uten alkohol. 

Anonymkode: a0d64...182

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.7.2023 den 17.12):

Slike tråder minner meg på hvor sosialt avgrenset jeg er.. Jeg slet veldig psykisk etter bruddet med eks-samboer, så alle våre felles venner valgte ham (og den nye dama hans) fremfor meg, selvom kjæresteforholdet og vennskapene hadde vart i mer enn ti år. De få venninnene jeg har ser jeg så sjeldent at jeg hadde nok ikke blitt invitert i bryllupet deres engang.. Er 32 år og har aldri vært i bryllup. Har vel rett og slett ingen nære venner, selvom jeg ofte tar kontakt og gjør mitt beste for å opprettholde gamle vennskap og danne nye. Det er vondt 🥺

Anonymkode: 81f5e...8be

Klem til deg ❤️ 

Anonymkode: 7a775...454

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alltid koselig med bryllup. Liker til og med å snakke med fremmede, og blir ikke fornærmet over verken betalingsbar, venting eller være kaffegjest.

Anonymkode: 83bfe...7bc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alltid koselig med bryllup. Liker til og med å snakke med fremmede, og blir ikke fornærmet over verken betalingsbar, venting eller være kaffegjest.

Tillegg: Jeg har aldri blitt bedt i noe destinasjonsbryllup. Skulle gjerne. Sånn «gudsforlatt fyr på en øy i Nord-Norge» var knall.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater selskapsleker så det er nesten grunn nok til å ikke bli invitert. Men skal nok klare å lide meg gjennom det hvis jeg slipper å delta selv.

Anonymkode: 37ebb...023

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en greie? Klage på andre sine bryllup?

Har deltatt i alle bryllup vi har vært invitert i, både humanistisk, innendørs og utendørs, i ordinær kirke, moromner-kirke og pinsemenighet. 
Festene, med taler, tradisjoner og lokasjon har vært vel så variert.

Alle har vært fint på sin måte, og vil ikke si jeg rangerer noen over andre.
Klart - noen er mer overdådige enn andre, men det er jo etter hva brudeparet har valgt. 

Selv hadde vi vårt bryllup på en hytte i skogen, med ca 1 times gåtur på skogssti for å komme fram. Overnatting i telt og med utedo. Kanskje litt utenfor normalen, men det var hva vi ønsket oss.  

Til alle dere som planlegger bryllup: Vær så snill og ikke la dere påvirke av hva gjestene ønsker seg, eller KG-mafiaen mener er "et bra bryllup". Dagen er deres og kun deres.  Familien og (de ekte) vennene vil glede seg mest over det som er best for dere. 

Endret av AnonymBruker874626
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...