Gå til innhold

Fyr som LEIER leilighet i en alder av 34 år?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, Million said:

Det er ca 23% av den norske befolkning som leier. Altså nesten en fjerdedel av befolkningen er på leiemarkedet. Det er med andre ord ikke uvanlig. Kom deg ned fra din høye hest. Det er vanlige folk!

Dette er klippet fra Statistisk SentralByrå:

Eierandelene er særlig store blant par med barn og i husholdninger med høy inntekt. Det er omtrent 2,3 millioner privathusholdninger i Norge. 63 prosent er selveiere, mens 14 prosent er andels- eller aksjeeiere. Det betyr at 77 prosent av husholdningene eier boligen de bor i, og de resterende 23 prosentene leier.

Og når WEF får det som de vil kommer privat eiendom kun å være for de superrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med en 40 år gammel mann som fortsatt bor hjemme hos mor?Det finnes sånne også.Det er mye verre. Han du har truffet nå bor alene å betaler sine utgifter selv. 

Hva er viktigst for deg? 

Anonymkode: 6a040...068

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40 år og leier. Har 4 millioner i EK og aksjer, årslønn på 1,3 mill. Kunne kjøpt meg noe i går om jeg ville, men ønsker frihet og fleksibilitet til å bo og jobb fra hvor jeg vil - når jeg vil. Kjæresten min er 6 år eldre og i noenlunde samme situasjon. Nettopp sagt opp våre leieboliger og flytter 10 måneder til Italia fra høsten. Å sitte hjemme på pinnen og være stolt av sin eierbolig - not my cup of tea

Anonymkode: c32b8...580

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et annet land i Europa, og her bor de fleste single i 30-årene i kollektiv 😅

Anonymkode: d7eb5...4af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Husker jeg traff drømmedama for noen år siden. Vi klaffet på ALT! Trodde ikke det var mulig å finne noen som matchet så godt. Alt fra sex til interesser til holdninger. Et lite eventyr.

Helt til jeg oppdaget at hun ikke eide egen bolig. Vi var begge 31 år.

Da ble det dessverre uaktuelt for min del. Utrolig synd ettersom det var så fullklaff på alle områder. Men det å eie egen bolig er så viktig i dagens samfunn, at det rett og slett er uholdbart å innlede forhold til noen som leier.

Anonymkode: 6e7c2...5bd

Ha ha ha. Er dette sant? Eller kødder du? 

Anonymkode: 6a040...068

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke noe rødt flagg å leie når man er 34. Mange som gjør det. Noen liker fleksibiliteten ved det å leie bolig også faktisk, tenk litt på det. Er man lei av å bo der så er det bare å sende en oppsigelse til huseier, når man eier kan man ikke gjøre det gitt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Husker jeg traff drømmedama for noen år siden. Vi klaffet på ALT! Trodde ikke det var mulig å finne noen som matchet så godt. Alt fra sex til interesser til holdninger. Et lite eventyr.

Helt til jeg oppdaget at hun ikke eide egen bolig. Vi var begge 31 år.

Da ble det dessverre uaktuelt for min del. Utrolig synd ettersom det var så fullklaff på alle områder. Men det å eie egen bolig er så viktig i dagens samfunn, at det rett og slett er uholdbart å innlede forhold til noen som leier.

Anonymkode: 6e7c2...5bd

Og så traff du ei ny drømmedame som klaffet på alt, og også eide sin egen lille bolig og så levde dere lykkelige sammen? 

Anonymkode: 1a3a7...fd0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan skjønne at mange tror dette er en trolletråd eller at TS er arrogant eller whatnot. Men jeg er enig. Hadde jeg vært i markedet for å finne meg en partner, ville jeg hatt en som er meg økonomisk likeverdig. En mann som ikke har interesse av å skaffe seg egen bolig er ikke en mann jeg er interessert i. Og før jeg skytes ned: jada - kan feks være at han bruker pengene sine på reiser i stedet. Men det er fortsatt ikke en mann jeg hadde vært interessert i.

Anonymkode: 28ade...49f

Å ønske seg noen med en relativt likeverdig økonomi så man slipper å endre eget liv drastisk er jo ikke unaturlig. Det merkelige er at nordmenn tenker at eneste form for stabil økonomi og økonomisk trygghet er å eie en bolig. Det er en helt forvridd obsession på det her i landet. Å låne hver bidige krone vi kan krafse tak i er det ingen som synes er rart. Bare man har navnet sitt på et papir hos statens kartverk som viser at man eier et eller annet bestående av vegger, tak, vinduer og en dør. 
 

Til sammenlikning ligger det vel på rundt  regnet 60-80% (avhengig av by/kanton) som leier bolig i Sveits. Rart de får formert seg. De er jo rene økonomiske slumrotter hele gjengen🤷🏻‍♂️

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste sliter med å få seg råd til enebolig idag med mindre man har rik familie eller tjener veldig godt.

Selv om jeg kommer ifra en velstående familie er jeg heller ikke pliktig til å arve ifra besteforeldre eller foreldre noe som gjør det svært vanskelig å kjøpe seg bolig i Oslo-området. Prisen har skutt mye mere enn lønnsveksten i de siste 15 årene.

Noe som gjør det enda vanskeligere for hvert år å komme seg inn på boligmarkedet.

Er ung-ufør og sparer 10,000,- per måned, men har aldri nok til å betjene boliglån på 3,500,000,- og ha nok til 15 prosent egenkapital i tillegg til utgiftene jeg har. Hadde jeg derimot bodd sammen med ei dame ville det ha sett helt annerledes ut og det å ha en ordentlig jobb med 100% stilling ville også ting ha sett mye annerledes ut, men klager ikke. Andre har det mye vanskeligere.

Det er så mye enklere når man er to personer enn når man er alene. Det gjelder både med deling av utgifter til hus og mat.

Dessuten når man ikke har råd til å kjøpe bolig er det ofte det beste å leie bolig ellers ville man ha gått på en smell nå med tanke på renteoppgangen som har vært. Av-og-til lønner det seg å leie faktisk fremfor å kjøpe.

Det er også mye ekstra utgifter med å eie egen bolig. Man må ta alle vedlikehold kostnader, og fremover vil det bli strengere krav om bolig noe som vil det bli mye dyrere å eie. Det er regnet med at man må ut med mellom 1 og 2 millioner kroner til vedlikehold av bolig for å få ned til nullutslipp de neste 20 årene av de eksisterende boligene.

Da tenker jeg i stedet for å kjøpe bolig til 3.5 million kroner ++ idag, og må innen 10 år oppgradere bolig betydelig for mellom 500,000,- og 1,000,000,- og ytterligere en million til innen tjue år så tenker jeg at det kan være lønnsomt å heller leie. Man må etterisolere vegger, vinduer, tak, ha på solcelleanlegg på boliger etterhvert. Skifte vinduer osv. osv. Det kommer til å koste flesk.

Endret av Intervence
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er 40 år og leier. Har 4 millioner i EK og aksjer, årslønn på 1,3 mill. Kunne kjøpt meg noe i går om jeg ville, men ønsker frihet og fleksibilitet til å bo og jobb fra hvor jeg vil - når jeg vil. Kjæresten min er 6 år eldre og i noenlunde samme situasjon. Nettopp sagt opp våre leieboliger og flytter 10 måneder til Italia fra høsten. Å sitte hjemme på pinnen og være stolt av sin eierbolig - not my cup of tea

Anonymkode: c32b8...580

Perhaps your glass of champagne? 😉 

Anonymkode: bdb8b...889

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Skal gjøre dette kort: Ble introdusert for en fyr gjennom en venninne av meg. Synes han virket veldig ålreit og morsom å omgås. Men, det er et STORT men her. Han er 34 og LEIER leilighet. Ble egentlig helt paff da han fortalte dette. Kan da virkelig ikke skjønne hvorfor han gjør det. Hadde dere sett på dette som et rødt flagg? Mine varsellamper blinker i alle fall, det må da være noe her som ikke stemmer når man leier en stusselig liten leilighet i så voksen alder? Takker så mye for innspill uansett 

Anonymkode: 30b89...348

Ikke noe galt i å leie. Det kommer helt an på livssituasjon og behov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Perhaps your glass of champagne? 😉 

Anonymkode: bdb8b...889

Blir nok mest prosecco fremover :) 

Anonymkode: c32b8...580

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Skal gjøre dette kort: Ble introdusert for en fyr gjennom en venninne av meg. Synes han virket veldig ålreit og morsom å omgås. Men, det er et STORT men her. Han er 34 og LEIER leilighet. Ble egentlig helt paff da han fortalte dette. Kan da virkelig ikke skjønne hvorfor han gjør det. Hadde dere sett på dette som et rødt flagg? Mine varsellamper blinker i alle fall, det må da være noe her som ikke stemmer når man leier en stusselig liten leilighet i så voksen alder? Takker så mye for innspill uansett 

Anonymkode: 30b89...348

Eksen min måtte leie. Han fikk noe gjeld, og betalte den. Men så måtte han jo spare opp penger i ettertid, og markedet sprang fra han. Nå sitter han og håper på en smell, slik at han kan kjøpe billigere. Hvem vil kjøpe noe nå? ...hvis man ikke allerede er i markedet? Det er jo smartere og vente til renta går mer opp, og noen andre går på en smell. 

Jeg tenker jo livet er langt, og det er jo ikke gitt at han aldri får seg leilighet. Men han har ingen nå...og hadde han hatt en leilighet, så hadde han kanskje hatt større mulighet for å få seg en dame, og hadde gjerne valgt vekk deg. Du må kanskje spørre han hvorfor han ikke har kommet seg inn på markedet..sånn før du dumper han? Hvis fyren ellers virker fin og morsom, så er det jo litt dumt. 

Anonymkode: 0a7f6...e72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Blir nok mest prosecco fremover :) 

Anonymkode: c32b8...580

Det du skrev om Italia høres utrolig deilig ut 😊 masse lykke til! 

Anonymkode: bdb8b...889

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det du skrev om Italia høres utrolig deilig ut 😊 masse lykke til! 

Anonymkode: bdb8b...889

Tusen takk 🙂 

Anonymkode: c32b8...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne tråder gjør at jeg ikke vil bo i Norge. 

Anonymkode: 3d44a...6a6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Husker jeg traff drømmedama for noen år siden. Vi klaffet på ALT! Trodde ikke det var mulig å finne noen som matchet så godt. Alt fra sex til interesser til holdninger. Et lite eventyr.

Helt til jeg oppdaget at hun ikke eide egen bolig. Vi var begge 31 år.

Da ble det dessverre uaktuelt for min del. Utrolig synd ettersom det var så fullklaff på alle områder. Men det å eie egen bolig er så viktig i dagens samfunn, at det rett og slett er uholdbart å innlede forhold til noen som leier.

Anonymkode: 6e7c2...5bd

Det er det da virkelig ikke 🙄

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje hun har betalt høy leie av inntekten sin? Hvor mye egenkapital har hun? Får hun i det hele tatt lån på sykepleier lønn ( for bolig i Oslo ) , har hun fått jobbtilbud utenfor Oslo siden hun burde flytte? 
jeg synes forøvrig det er litt patetisk og sitte og syte på tv over personlige greier, men at boligmarkedet er håpløst er en viktig debatt. 
ja, i et parforhold er det en fordel og ha noenlunde samme økonomi/ økonomisk sans og forventninger. 
det er jo helt uklart hvorfor han ts har møtt leier, om han har sløst bort pengene på tull og har betalingsproblemer , eller har spart opp egen kapital og har mye på konto eller valgt og kjøpe seg hytte på fjellet før bolig feks. Og leie sier ikke så mye i seg selv. At det er vanskelig og komme inn på boligmarkedet alene i dag er allikevel sånn det er. 

Anonymkode: 1a3a7...fd0

Men det var akkurat det som var poenget mitt, det er jo summen av valgene hun har gjort frem til nå som avgjør om hun får kjøpt bolig nå. Man må ikke leie en dyr bolig. Og om hun har fått jobbtilbud utenfor Oslo for å flytte? Det aner jeg ingenting om, men det er vel ingen hemmelighet at dette landet mangler sykepleier så tipper det finnes jobber andre steder enn kun i Oslo dersom å eie bolig er viktig for en.
 

Uansett kan hun jobbe i Oslo men flytte litt utenfor der prisene er noe rimeligere? Men nei det var heller ikke aktuelt, for det virker som det er en menneskerett å kunne kjøpe bolig i Oslo sentrum uten noen som helst anstrengelse.. 

 

Boligmarkedet har vært tøft i mange år, men det virker dessverre som altfor mange prioriterer feil og samtidig skal ha det til at boligkjøp er helt umulig pga ditten og farten. Slik er det faktisk ikke dersom man faktisk gjør noen grep fremfor å skylde på alle andre og grine på tv for egne feil valg..

Anonymkode: bdd9b...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis noen leier, og du eier...så kan potensielt ta de 10 000 de leier for, eller 15 000, gå inn i ditt boliglån en gang i framtiden. Er det så dumt da? 

Men for all del! Det er sikkert greit at mannen kan finne seg en annen dame enn TS. Hun virker litt rigid. 

Anonymkode: 0a7f6...e72

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at hvis noen leier, og du eier...så kan potensielt ta de 10 000 de leier for, eller 15 000, gå inn i ditt boliglån en gang i framtiden. Er det så dumt da? 

Men for all del! Det er sikkert greit at mannen kan finne seg en annen dame enn TS. Hun virker litt rigid. 

Anonymkode: 0a7f6...e72

Og hva skjer hvis dette paret skiller lag? 

Anonymkode: bdb8b...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...