Gå til innhold

Fyr som LEIER leilighet i en alder av 34 år?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spør ham davel, kan hende han fortsatt sparer til egenkapital. Kanskje er han lite praktisk og synes det er greit å slippe vedlikeholdsansvar. Kanskje bare venter han på å kjøpe sammen med noen. 

Anonymkode: c6012...102

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal gjøre dette kort: Ble introdusert for en fyr gjennom en venninne av meg. Synes han virket veldig ålreit og morsom å omgås. Men, det er et STORT men her. Han er 34 og LEIER leilighet. Ble egentlig helt paff da han fortalte dette. Kan da virkelig ikke skjønne hvorfor han gjør det. Hadde dere sett på dette som et rødt flagg? Mine varsellamper blinker i alle fall, det må da være noe her som ikke stemmer når man leier en stusselig liten leilighet i så voksen alder? Takker så mye for innspill uansett 

Anonymkode: 30b89...348

Dette spørsmålet tror jeg kan provosere mange så regner med at mange kommer til å være uenig.

Men jeg er helt enig med deg. Jeg så ei på Nyhetsmorgen her om dagen som sutret over at hun ikke kunne kjøpe seg en leilighet i Oslo for sykepleierlønn og hun var 31. Jeg tenker sånn : Man er 18/19 år når man går ut av videregående, sykepleier studie tar 3 år. Det vil si at hun jeg refererer til potensielt likevel skal ha kunnet jobbe  8-9 år, enten før eller etter studiet. Hva har man gjort med inntekten sin over alle disse årene? Ikke var det aktuelt å flytte fra Oslo heller, men sutre på tv skal man? Jeg kjenner jeg blir dårlig av hele denne debatten. Det er ingen som har sagt det er enkelt å få kjøpt bolig, men da må man faktisk brette opp ermene og ikke skylde på alt og alle andre for egne dårlige økonomiske valg.

 

Det vitner ikke en person som har evne til å tenke frem i tid og med ønsker for økonomisk trygget. For meg hadde dette vært et stort rødt flagg fordi økonomi er en av tingene par krangler mest om. Og det blir noen av de med så forskjellige økonomiske verdier eller hva jeg skal kalle det.

 

Kommer selvfølgelig an på hva grunnen til at man leier er. Akkurat solgt en annen leilighet, ikke funnet noe men er på utkikk er grei. Men sløser bort alle pengene på tull, betalingsproblemer, bryr seg ikke - nei takk…

Anonymkode: bdd9b...7c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du virker litt spesiell og fisefin, som synes at det å leie er et rødt flagg. 

I andre deler av Europa er det vanligere å leie, enn å eie. Det er bare oss nordmenn som er så opptatt av at vi må eie, blir direkte kvalm hvilke holdninger enkelte har (ja, deg ts)

Anonymkode: 6ae36...0b1

  • Liker 25
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste andre land er det å leie normalen. Et under at svensker, dansker, tyskere, amerikanere (til og med Hollywood-fruene leier) osv. klare å få seg partnere. 
Nordmenn er SYKELIG opptatt av å eie bolig. 

Anonymkode: 41c1b...9d6

  • Liker 23
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Skal gjøre dette kort: Ble introdusert for en fyr gjennom en venninne av meg. Synes han virket veldig ålreit og morsom å omgås. Men, det er et STORT men her. Han er 34 og LEIER leilighet. Ble egentlig helt paff da han fortalte dette. Kan da virkelig ikke skjønne hvorfor han gjør det. Hadde dere sett på dette som et rødt flagg? Mine varsellamper blinker i alle fall, det må da være noe her som ikke stemmer når man leier en stusselig liten leilighet i så voksen alder? Takker så mye for innspill uansett 

Anonymkode: 30b89...348

Fatter ikke at det der er så mye å bry seg om. Det er dyrt i Norge nå om dagen, så enten så dumper du han f o r d i   han kun leier eller du godtar det. Opp til deg. 

P.s. Veldig snodig grunn til å slå opp. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I de fleste andre land er det å leie normalen. Et under at svensker, dansker, tyskere, amerikanere (til og med Hollywood-fruene leier) osv. klare å få seg partnere. 
Nordmenn er SYKELIG opptatt av å eie bolig. 

Anonymkode: 41c1b...9d6

Ja, sykelig opptatt av å «eie». For de eier jo ikke, banken eier. Det er konkuranse om mest mulig lån. 

Endret av Mamajune11
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 46 år, singel og dater menn på min alder, og de fleste eier ikke sin egen bolig. Og jeg bor ikke i Oslo. Selv eier jeg min egen bolig. Det er jo mange grunner, til at man ikke eier sin egen bolig.

Anonymkode: d55ce...4ec

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skjønne at mange tror dette er en trolletråd eller at TS er arrogant eller whatnot. Men jeg er enig. Hadde jeg vært i markedet for å finne meg en partner, ville jeg hatt en som er meg økonomisk likeverdig. En mann som ikke har interesse av å skaffe seg egen bolig er ikke en mann jeg er interessert i. Og før jeg skytes ned: jada - kan feks være at han bruker pengene sine på reiser i stedet. Men det er fortsatt ikke en mann jeg hadde vært interessert i.

Anonymkode: 28ade...49f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske vanlig, spesielt med tanke på at han er under utdanning.

Bor dere i tillegg i en middels eller stor by, er det enda vanligere. Det er vanskelig for enslige å få lån til å kjøpe bolig.

Jeg ville ikke reagert så voldsomt på det.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Har selv ingen i min vennekrets som leier, er 29 år selv. Bare får litt sånne stakkarslig vibber av det på en måte, nettopp fordi han kanskje har noen problemer som du sier. Han jobber såvidt jeg vet fulltid mens han tar mastergrad (noe som i seg selv er litt rart, burde vel ikke bruke så lang tid på utdannelsen sin?)

Anonymkode: 30b89...348

Det er ikke rart å ta en mastergrad i en alder av 30+. Det betyr jo at han har en grad fra før og tar en form for tilleggsutdannelse. Det kan likegodt være et tegn på ambisjoner og pågangsmot.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte min første bolig med samboer da jeg var 32 år. Ikke noe galt med meg. Det var mye mer vanlig å leie før. Nå skal alle kjøpe før de er 25 år. Oftest med hjelp av foreldre. 

Anonymkode: 926c1...139

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Skal gjøre dette kort: Ble introdusert for en fyr gjennom en venninne av meg. Synes han virket veldig ålreit og morsom å omgås. Men, det er et STORT men her. Han er 34 og LEIER leilighet. Ble egentlig helt paff da han fortalte dette. Kan da virkelig ikke skjønne hvorfor han gjør det. Hadde dere sett på dette som et rødt flagg? Mine varsellamper blinker i alle fall, det må da være noe her som ikke stemmer når man leier en stusselig liten leilighet i så voksen alder? Takker så mye for innspill uansett 

Anonymkode: 30b89...348

Hvorfor er det et så stort men? Til sammenligning er jeg 44 år og samboer 53 år og vi leier på 7'nde året nå. 

Ikke alle har mulighet til å kjøpe seg bolig i den alderen (og senere, for den saks skyld) eller vil sette seg i gjeld ved å kjøpe hus. Det kan være hundrevis av grunner til at enkelte foretrekker å leie bolig, framfor å kjøpe. 

Selv trives vi utmerket med å leie. Vi har snille huseiere, en grei leiepris med alt inkludert og vi kan gjøre akkurat det vi vil med leiligheten uten å spørre utleier om lov hver gang. 

Jeg synes du skal la denne mannen gå videre og la han være i fred. For deg er det tydeligvis sånn at man må eie egen bolig, for å ha en sjans hos deg. Det kaller jeg et RØDT flagg 😄

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har selv ingen i min vennekrets som leier, er 29 år selv. Bare får litt sånne stakkarslig vibber av det på en måte, nettopp fordi han kanskje har noen problemer som du sier. Han jobber såvidt jeg vet fulltid mens han tar mastergrad (noe som i seg selv er litt rart, burde vel ikke bruke så lang tid på utdannelsen sin?)

Anonymkode: 30b89...348

Ikke noe rart å ta master i voksen alder. Min mann startet også på sin mastergrad før han fylte førti (og jobbet fullt ved siden av).

Kanskje han har vært igjennom brudd og leier inntil videre. Kanskje han også venter til han er ferdig med masteren og boligprisene faller litt samt rentene på boliglånet går litt ned før han kjøper noe

Jeg selv har eid bolig siden jeg var 23 år, men jeg begynte å jobbe rett etter videregående og tatt en høyere utdannelsene som deltid student ved siden av full jobb osv

Anonymkode: ff7b6...7d3

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å leie i seg selv er ikke nødvendigsvis et rødt flagg. Men om vedkommede er blitt 34 år, leier og har absolutt 0kr i banken. Da er det er rødt flagg.

I den alderen forventer jeg en del hundre tusner som er satt til sides, i påvente av å kjøpe bolig.

Jeg er absolutt ikke ute etter penger, men om jeg skal finne meg noen i den alderen (er 32 selv), så forventer jeg at vi hadde hatt mulighet til å kunne kjøpe et hus sammen når vi var klar til å flytte sammen. 

Anonymkode: 75b76...dbc

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leie leilighet er ingen skam, uansett om du er 20 eller 50. Å leie et ROM i kollektiv når man er 40+, derimot, er litt rart. Snakker om eksen min. Han er 45 og bor i kollektiv med tre andre personer. 

Anonymkode: bdb8b...889

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga samlivsbrudd eide jeg i noen år fra 38 og opp. Mange ble skeptiske og ville ikke date meg. Nå eier jeg og har en mill i Ek i boligen. 🤣👍

Anonymkode: 8a8da...037

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pga samlivsbrudd eide jeg i noen år fra 38 og opp. Mange ble skeptiske og ville ikke date meg. Nå eier jeg og har en mill i Ek i boligen. 🤣👍

Anonymkode: 8a8da...037

(er 41)

Anonymkode: 8a8da...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerferien ble litt lang og kjedelig for elevene i Bærums VGSer i år, skjønner jeg.

Anonymkode: 4b9ff...fc8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette spørsmålet tror jeg kan provosere mange så regner med at mange kommer til å være uenig.

Men jeg er helt enig med deg. Jeg så ei på Nyhetsmorgen her om dagen som sutret over at hun ikke kunne kjøpe seg en leilighet i Oslo for sykepleierlønn og hun var 31. Jeg tenker sånn : Man er 18/19 år når man går ut av videregående, sykepleier studie tar 3 år. Det vil si at hun jeg refererer til potensielt likevel skal ha kunnet jobbe  8-9 år, enten før eller etter studiet. Hva har man gjort med inntekten sin over alle disse årene? Ikke var det aktuelt å flytte fra Oslo heller, men sutre på tv skal man? Jeg kjenner jeg blir dårlig av hele denne debatten. Det er ingen som har sagt det er enkelt å få kjøpt bolig, men da må man faktisk brette opp ermene og ikke skylde på alt og alle andre for egne dårlige økonomiske valg.

 

Det vitner ikke en person som har evne til å tenke frem i tid og med ønsker for økonomisk trygget. For meg hadde dette vært et stort rødt flagg fordi økonomi er en av tingene par krangler mest om. Og det blir noen av de med så forskjellige økonomiske verdier eller hva jeg skal kalle det.

 

Kommer selvfølgelig an på hva grunnen til at man leier er. Akkurat solgt en annen leilighet, ikke funnet noe men er på utkikk er grei. Men sløser bort alle pengene på tull, betalingsproblemer, bryr seg ikke - nei takk…

Anonymkode: bdd9b...7c4

Kanskje hun har betalt høy leie av inntekten sin? Hvor mye egenkapital har hun? Får hun i det hele tatt lån på sykepleier lønn ( for bolig i Oslo ) , har hun fått jobbtilbud utenfor Oslo siden hun burde flytte? 
jeg synes forøvrig det er litt patetisk og sitte og syte på tv over personlige greier, men at boligmarkedet er håpløst er en viktig debatt. 
ja, i et parforhold er det en fordel og ha noenlunde samme økonomi/ økonomisk sans og forventninger. 
det er jo helt uklart hvorfor han ts har møtt leier, om han har sløst bort pengene på tull og har betalingsproblemer , eller har spart opp egen kapital og har mye på konto eller valgt og kjøpe seg hytte på fjellet før bolig feks. Og leie sier ikke så mye i seg selv. At det er vanskelig og komme inn på boligmarkedet alene i dag er allikevel sånn det er. 

Anonymkode: 1a3a7...fd0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg traff drømmedama for noen år siden. Vi klaffet på ALT! Trodde ikke det var mulig å finne noen som matchet så godt. Alt fra sex til interesser til holdninger. Et lite eventyr.

Helt til jeg oppdaget at hun ikke eide egen bolig. Vi var begge 31 år.

Da ble det dessverre uaktuelt for min del. Utrolig synd ettersom det var så fullklaff på alle områder. Men det å eie egen bolig er så viktig i dagens samfunn, at det rett og slett er uholdbart å innlede forhold til noen som leier.

Anonymkode: 6e7c2...5bd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...