Gå til innhold

Fyr som LEIER leilighet i en alder av 34 år?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 17.23):

Pga samlivsbrudd eide jeg i noen år fra 38 og opp. Mange ble skeptiske og ville ikke date meg. Nå eier jeg og har en mill i Ek i boligen. 🤣👍

Anonymkode: 8a8da...037

1 mill er ikke mye når man er 40 da..... 🤣 Har man jobbet fra man er 20 år så har man spart 50.000,- i året bare... det er 4000 i måneden... 

Anonymkode: 6b776...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke rart det er vanskelig å finne kjærligheten når helt normale og vanlige ting plutselig er blitt et rødt flagg og dumpegrunn. Åh, han går med sorte sokker i stedet for hvite, er det rødt flagg? Åh, han spiser maiskolber med hendene, er det rødt flagg? Åh, han har ikke bil, men sykkel, burde jeg dumpe? Åh, han har en tv som er 10 år gammel, varsellampene blinker. Hva er det med folk? Skjerp dere!

Anonymkode: 0c31a...aa2

Det er jo rimelig spesielt å sidestille fremtidsmuligheter innen noe såpass essensielt som økonomi og sikkerthet med det å spise mais med feil hånd. Noe sier meg at du ikke forstår hvor viktig økonomisk trygghet er for enkelte andre og at det å leve fra hånd til munn ikke er noe alle liker like godt som deg. Tenk om du blir syk? Da vil du slite ekstremt mye dersom du ikke har noe i bakhånd. Har man en leilighet å selge så kan man kjøpe noe mindre/mindre sentral. Leier man og er blakk har man ingen slike muligheter eller sikkerhet.

Anonymkode: 6b776...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er jo rimelig spesielt å sidestille fremtidsmuligheter innen noe såpass essensielt som økonomi og sikkerthet med det å spise mais med feil hånd. Noe sier meg at du ikke forstår hvor viktig økonomisk trygghet er for enkelte andre og at det å leve fra hånd til munn ikke er noe alle liker like godt som deg. Tenk om du blir syk? Da vil du slite ekstremt mye dersom du ikke har noe i bakhånd. Har man en leilighet å selge så kan man kjøpe noe mindre/mindre sentral. Leier man og er blakk har man ingen slike muligheter eller sikkerhet.

Anonymkode: 6b776...c0b

Så det at man leier betyr at man lever fra hånd til munn, ikke har økonomisk trygget og noe i bakhånd? Og hva vet du om hva jeg ikke forstår viktigheten av å ha økonomien på stell? Jøss, lærer stadig noe dumt på KG. Tror kanskje du børe lese engang til hva jeg skrev og kanskje tenke litt over det, så kanskje du forstår hva jeg egentlig ville fram til. 

Anonymkode: 0c31a...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 17.10):

I de fleste andre land er det å leie normalen. Et under at svensker, dansker, tyskere, amerikanere (til og med Hollywood-fruene leier) osv. klare å få seg partnere. 
Nordmenn er SYKELIG opptatt av å eie bolig. 

Anonymkode: 41c1b...9d6

I Europa hvor vi nå faktisk lever er det IKKE vanligst å leie nei, det er bare tysk talende land som dangler rundt 50% leie resten eier man mer en man leier.

Ikke sammenling oss med tredje verden kk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eide ikke bolig før jeg var 37. Det falt meg aldri inn at andre folk mente eller tenkte noe om det. Det var da virkelig min sak. 
 

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra min inntekt som alenemor og budsjett så kommer jeg ikke til å kjøpe meg noe før jeg er 36.

Men jeg leier stor enebolig veldig billig og kan bo så lenge jeg vil. Jeg er egentlig redd for å stå ansvarlig for et hus alene. Det er så mye jeg ikke kan noe om.

Anonymkode: af09b...f03

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir dumt spørsmål å stille når du ikke har med grunnen til hvorfor han leier. 
Grunnen til hvorfor han leier er jo 100% avgjørende for å kunne svare. Vet du ikke grunnen før du tenker at det er ett rødt flagg er det nok Du som er det røde flagget her. 

Har han rotet bort pengene fordi han er økonomisk uansvarlig? 

Eller finnes det en god grunn? Eks at han venter på at boligen han ønsker å kjøpe skal dukke opp? 
Er ikke dumt å vente med å kjøpe om det som ligger til salgs ville vært å tulle bort pengene sine på noe man ikke ønsker.

Har du i det hele tatt orket å spørre han hvorfor han leier?

Jeg kjøpte leilighet da jeg var 18, og solgte etter 6 år. Ble gravid og flytter nå inn med kjæresten som er barnefar. Da betaler jeg betydelig mindre i leie til han, og får mulighet til å spare noen tusenlapper i måneden til neste bolig. Da får egenkapitalen min som nå er på 650.000 bygget seg opp mere. 
Går ting som planen skal han selge om noen år, for at vi så leier sammen en periode.
Jeg ønsker at vi skal stå fritt til å kunne vente og lete lenge etter den perfekte boligen, og slippe å tenke på at vi må selge etter vi kjøper. 
Ser for meg at det ikke blir kjøpt noen bolig her igjen før etter jeg er 30 (5år fram i tid). 
 

Hadde det blitt slutt i dag hadde jeg leid eget en stund da det for tiden ikke er noe aktuelt til salgs. Og slått til da den riktige bolig kom ut. 

Anonymkode: 58b6e...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/18/2023 at 5:05 PM, AnonymBruker said:

Haha, skjønner forresten ikke hvorfor tråden min må være troll bare fordi jeg stiller spørsmål ved dette? Det kan da ikke være så usannsynlig 🤷‍♀️

Anonymkode: 30b89...348

Tja, det er ganske sjukt at du kan være såpass isolert fra den virkelige verden at du tror alle andre er like privilegert som deg selv. 

Anonymkode: a6316...8cb

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke lese mer enn hi, men det må da være helt greit å leie? Kanskje han trives i en "stusselig" liten leilighet? 

Anonymkode: bdf79...058

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Rentene er ikke spesielt høye. Siste året har rentenivået normalisert seg.

Var høyere rente en nå da jeg kjøpte min første bolig. 
De siste årene med absurd unormalt lav rente har vært ren bonus for min del.

Anonymkode: 35c3a...79c

Rentene er høye pga. at lånene har blitt høyere som følge av en syk boligprisvekst (i hvert fall mange steder). Før fikk man vel høyere skattelette pga. rentene også. Nå har alt steget samtidig; strøm, mat, drivstoff, boligpriser, og nå renter. Det går ikke an å sammenligne det med "gamledager".

Anonymkode: 90fcc...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 36 da jeg kjøpte bolig forresten. Syntes det var helt greit å leie jeg, men ville ha noe eget for stabilitet da jeg fikk barn. 

Anonymkode: bdf79...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 34 og leier. Kvinne. 1 barn. Men jeg eier hus i Hellas. Er jeg da ikke verdig kjærlighet? 

Anonymkode: dab84...7c0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Blir dumt spørsmål å stille når du ikke har med grunnen til hvorfor han leier. 
Grunnen til hvorfor han leier er jo 100% avgjørende for å kunne svare. Vet du ikke grunnen før du tenker at det er ett rødt flagg er det nok Du som er det røde flagget her. 

Har han rotet bort pengene fordi han er økonomisk uansvarlig? 

Eller finnes det en god grunn? Eks at han venter på at boligen han ønsker å kjøpe skal dukke opp? 
Er ikke dumt å vente med å kjøpe om det som ligger til salgs ville vært å tulle bort pengene sine på noe man ikke ønsker.

Har du i det hele tatt orket å spørre han hvorfor han leier?

Jeg kjøpte leilighet da jeg var 18, og solgte etter 6 år. Ble gravid og flytter nå inn med kjæresten som er barnefar. Da betaler jeg betydelig mindre i leie til han, og får mulighet til å spare noen tusenlapper i måneden til neste bolig. Da får egenkapitalen min som nå er på 650.000 bygget seg opp mere. 
Går ting som planen skal han selge om noen år, for at vi så leier sammen en periode.
Jeg ønsker at vi skal stå fritt til å kunne vente og lete lenge etter den perfekte boligen, og slippe å tenke på at vi må selge etter vi kjøper. 
Ser for meg at det ikke blir kjøpt noen bolig her igjen før etter jeg er 30 (5år fram i tid). 
 

Hadde det blitt slutt i dag hadde jeg leid eget en stund da det for tiden ikke er noe aktuelt til salgs. Og slått til da den riktige bolig kom ut. 

Anonymkode: 58b6e...fda

Det er da frekt å spørre om og? Eller? Det synes i hvert fall jeg. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke mye å ha ek på 1 mill når du er 32 år. Hadde du vært smart og kommet deg inn på boligmarkedet for 6-7 år siden hadde du mest sannsynlig hatt mellom 2-4 mill.

Jeg er forøvrig kun ett par år eldre enn deg og vært på boligmarkedet i 10-15 år. Har 8-9 mill i ren EK. Kun en brøkdel av det er spart opp via lønn.

Anonymkode: 6d460...39e

Jeg var på boligmarkedet for 6-7 år siden jeg, men så ble det vanskelig som nyutdannet singel småbarnsmor å komme seg inn igjen når en liten leilighet med to soverom koster nærmere 4 mill her jeg holder til. Men gratulerer for at du har klart deg såpass bra, du er sikkert veldig stolt over deg sjøl og det føles sikkert godt å rakke ned på andre 😊

Anonymkode: dd09d...549

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte min samboer da han var 36, han også kun leide. Jeg stusset på det. Han leide også underetasjen hos sin far. Han hadde ikke veldig god kontroll på økonomien, men ingen stor gjeld heller, ikke et kredittkort engang. Han så ingen poeng i å kjøpe noe, da han ville kjøpe/ta over huset til faren den dagen det blir aktuelt og han ikke er her lenger. 

Veldig glad for at jeg ga han en sjanse. Han er ikke en dum eller dårlig person selvom han leide bolig. I dag leier vi bolig sammen, har to barn sammen, og gleder oss til å ta over huset til min "svigerfar" om endel år. Jeg er forøvrig 26 år og han 39 år nå, og ingen hastverk med å eie noe i mellomtiden.

Anonymkode: a2eb8...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, vet du hvor dyrt der er i dag og eie bolig alene?? I hovedsak er det flere som er par idag og likevell får man såvidt lån. Lån var mye lettere å få tak i før og man trengte ikke engang engangskapital mens nå har egenkapitalen steget og med dagens renter så er det mer gunstig og leie, men er man alene så er det enda mer vanskelig og ikke alle ønsker helt å eie bolig heller for det er mye ansvar å ha bolig og mye forsikringer inni bildet samt kommunale avgifter så syns det å dømme folk i voksen alder er bare stygt. Vet om mange som har familie og leier leilighet og ingen dømmer der heller for det er normalt..? Skjønner ikke hva som feiler folk for tiden. Da burde man senke standardene sine. Wtf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 16.48):

Skal gjøre dette kort: Ble introdusert for en fyr gjennom en venninne av meg. Synes han virket veldig ålreit og morsom å omgås. Men, det er et STORT men her. Han er 34 og LEIER leilighet. Ble egentlig helt paff da han fortalte dette. Kan da virkelig ikke skjønne hvorfor han gjør det. Hadde dere sett på dette som et rødt flagg? Mine varsellamper blinker i alle fall, det må da være noe her som ikke stemmer når man leier en stusselig liten leilighet i så voksen alder? Takker så mye for innspill uansett 

Anonymkode: 30b89...348

So??? Hadde sett rødt flagg hvis han fortsatt budde hjemme hos foreldrene, men egen leilighet? Må være noe riv ruskende galt med varsellampene dine! :huh:

Anonymkode: 2c5f2...fa1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Queeny skrev (11 minutter siden):

Altså, vet du hvor dyrt der er i dag og eie bolig alene?? I hovedsak er det flere som er par idag og likevell får man såvidt lån. Lån var mye lettere å få tak i før og man trengte ikke engang engangskapital mens nå har egenkapitalen steget og med dagens renter så er det mer gunstig og leie, men er man alene så er det enda mer vanskelig og ikke alle ønsker helt å eie bolig heller for det er mye ansvar å ha bolig og mye forsikringer inni bildet samt kommunale avgifter så syns det å dømme folk i voksen alder er bare stygt. Vet om mange som har familie og leier leilighet og ingen dømmer der heller for det er normalt..? Skjønner ikke hva som feiler folk for tiden. Da burde man senke standardene sine. Wtf

Helt riktig, andelen som eier har gått ned fra 85% til 75%. Boligpolitikk blir nok sentralt ved neste valg

Anonymkode: cf1ef...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var på boligmarkedet for 6-7 år siden jeg, men så ble det vanskelig som nyutdannet singel småbarnsmor å komme seg inn igjen når en liten leilighet med to soverom koster nærmere 4 mill her jeg holder til. Men gratulerer for at du har klart deg såpass bra, du er sikkert veldig stolt over deg sjøl og det føles sikkert godt å rakke ned på andre 😊

Anonymkode: dd09d...549

Rakker ikke ned på deg, opplyser deg om hvor idiotisk det er å leie bolig. Stor forskjell 

Anonymkode: 6d460...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 41, nettopp skilt og leier leilighet. Betaler 8000 i husleie hver måned. Driver å sparer og håper på å få mitt eget en dag, men i mellomtiden må jeg leie, så hva er greia med å se ned på dette? Å kjøpe egen bolig er dyrt. Hadde det vært bedre om jeg flyttet tilbake til barndomshjemmet eller bodde på gata? 

Anonymkode: 2c5f2...fa1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...