Gå til innhold

Er det så at ateister har ingen moral, ingen grenser og langt mer kriminelle enn religiøse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bare så synd (for deg) at ateister er underrepresentert i fengsel.

Anonymkode: ee21e...db1

De er ikke det, de  er sterkt overrepresentert. 

Anonymkode: 270f0...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:

De er ikke det, de  er sterkt overrepresentert. 

Anonymkode: 270f0...095

Du tar feil.

Anonymkode: ee21e...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.8.2023 den 14.53):

De er ikke det, de  er sterkt overrepresentert. 

Anonymkode: 270f0...095

Feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anser mitt verdisyn til å ha mange av kjennetegnene til stoicismen. Dvs. at jeg krisemaksimerer det aller meste, noe som gjør at jeg tar det meste med fatning. Stoicismen sier bla. følgende om moral:

"The Stoics elaborated a detailed taxonomy of virtue, dividing virtue into four main types: wisdom, justice, courage, and moderation. Wisdom is subdivided into good sense, good calculation, quick-wittedness, discretion, and resourcefulness. Justice is subdivided into piety, honesty, equity, and fair dealing. Courage is subdivided into endurance, confidence, high-mindedness, cheerfulness, and industriousness. Moderation is subdivided into good discipline, seemliness, modesty, and self-control."

Personlig ansvarlighet er et nøkkelord her, i motsetning til å komme med dårlige unnskyldninger, og ansvarsfraskriving, for hva som leder mennesker inn i synd slik som hos de abrahamistiske religionene. For meg er det viktigere at jeg selv tar et oppgjør med meg selv hvis jeg har gjort noe uetisk, enn at jeg skal bli dømt av noe/noen, som f.eks. ved skrifting og avlatsordninger som eksisterer den dag i dag.

 

Anonymkode: 2dfab...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...