Gå til innhold

Er det så at ateister har ingen moral, ingen grenser og langt mer kriminelle enn religiøse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

At de kristne trenger en høyere makt til å få seg til å oppføre seg sier vel sitt om kristne vs ateister. 

Anonymkode: a53be...961

Det refereres til bibelen om det snakkes om moral, følge lover som beskytter mennesker bla, bla. Men det praktiseres ikke i denne tråden av enkelte, det er tydelig. 
Ingen refleksjon over hva det innebærer å være et godt medmenneske, anerkjennesle og respekt for andre mennesker og ulikheter forekommer ikke. Med frekkhetens nådegave skjuler enkelte seg bak bibelen når de kritiserer ateister og kommer med ganske så grove påstander. 

Anonymkode: 69207...5a6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rart at det stort sett er de landene med høy andel religiøse som fremdeles praktiserer dødsstraff. 

Anonymkode: 35a8b...3a4

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng
2 hours ago, Topsi said:

Joda, men det er ikke ryktespredninh å hevde at ateister er langt mer imot lover som beskytter mennesker fra begynnelse til slutt, og at religiøse i langt større grad er imot rettigheter for dyr. Det er fakta

Og at de som i stor grad støtter abort og aktiv dødshjelp er imot dødsstraff, noe jeg også er. 

 

Jeg tror nok det ikke handler om å ha mer respekt for menneskeliv, jeg tenker det er å ha respekt for menneskeliv og deres velferd på en annen måte.

For eksempel. La oss ta en sadist som blir kåt av å pine andre mennesker. Som tenner på å påføre smerte. Når han voldtar noen, så er han på toppen av lykke. Det er sånn han fungerer. Når vi da snakker om dødsstraff for et menneske som ønsker å leve et liv der han påfører andre stor lidelse, så er det ikke fordi vi ikke respekterer menneskeliv. Det er fordi vi respekterer potensielle ofrene sin rett til å leve gode liv mer. Vi respekterer menneskets rettigheter og frihet, og de som ønsker leve på måter som begår grove overtramp her, må dø. Fordi vi kan ikke ha mennesker som ønsker å skade andre mennesker for egen nytelse. Vi respekterer i større grad de menneskelivene som ikke påfører andre ondskap

Vi ville ikke hatt en menneskesulten tiger gående løs i Oslo sentrum. Like lite ønsker vi en sadist som tørster etter å pine andre mennesker for egen nytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (3 minutter siden):

Jeg tror nok det ikke handler om å ha mer respekt for menneskeliv, jeg tenker det er å ha respekt for menneskeliv og deres velferd på en annen måte.

For eksempel. La oss ta en sadist som blir kåt av å pine andre mennesker. Som tenner på å påføre smerte. Når han voldtar noen, så er han på toppen av lykke. Det er sånn han fungerer. Når vi da snakker om dødsstraff for et menneske som ønsker å leve et liv der han påfører andre stor lidelse, så er det ikke fordi vi ikke respekterer menneskeliv. Det er fordi vi respekterer potensielle ofrene sin rett til å leve gode liv mer. Vi respekterer menneskets rettigheter og frihet, og de som ønsker leve på måter som begår grove overtramp her, må dø. Fordi vi kan ikke ha mennesker som ønsker å skade andre mennesker for egen nytelse. Vi respekterer i større grad de menneskelivene som ikke påfører andre ondskap

Vi ville ikke hatt en menneskesulten tiger gående løs i Oslo sentrum. Like lite ønsker vi en sadist som tørster etter å pine andre mennesker for egen nytelse.

Joda, og jeg ser den. Jeg er uenig, men jeg ser den. Jeg påpekte mer at en del ateister eller ikke-troende har en tendens til å forsvare abort og være imot dødsstraff 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/15/2023 at 12:28 AM, Lawyam said:

Er det noen som føler seg bedre enn andre her? Jesus sa at alle var syndere! Hvorfor må vi angripe? Var det ikke for Han så....

Vi trenger ikke religion for å vite hva som er rett eller galt, det vet alle, men ingen klarer å la være å synde likevel.

Hva trenger vi egentlig religion for?

Anonymkode: ee21e...db1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg ser det:
Agnostisk ateist er den eneste rasjonelle filosofiske standpunkt.
Sann altruisme finnes ikke.
Moral formes og opprettholdes av egeninteresse og en samfunnskontrakt.
Ergo har religion ingen funksjon i moral.
 

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.7.2023 den 14.58):

Kristne følger nye testamentet, ikke gt. Du får snakk med jødene om sitatene du kommer med.

Anonymkode: 270f0...095

Ok, så de ti bud gjelder ikke lenger? Og det er et åpent spørsmål hvordan verden ble til? Jøss, var skikkelig vranglære da jeg gikk på skolen, tydeligvis. Hvorfor er GT med i den kristne bibelen, egentlig?

Anonymkode: d4558...b35

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 9.53):

Ok, så de ti bud gjelder ikke lenger? Og det er et åpent spørsmål hvordan verden ble til? Jøss, var skikkelig vranglære da jeg gikk på skolen, tydeligvis. Hvorfor er GT med i den kristne bibelen, egentlig?

Anonymkode: d4558...b35

Loven er til for å vise at menneskene ikke kan klare å holde den. I GT fortelles det om når Jesus kommer og vi får nåde istedenfor straff. Jesus var den eneste som klarte å holde budene. NT innbyr til annen måte å bli frelst på; av nåde. Du kan velge den du vil, men GT-veien har du ikke klart du heller. NT sier ikke at det ikke skal holde de 10 budene, eller bare synde i vei, men hvis du feiler får du tilgivelse om du stoler på Jesus offer og stoler på Han og Gud. Loven innbyr til å være så fokusert på å gjøre alt riktig at vi blir mer opptatt av oss selv enn Gud og gjør at vi føler oss fordømt av både oss selv og Gud konstant. Det er en straff i seg selv. Ved Jesus kan vi legge fra oss prestasjonsangsten, fordømmelse og redsel for at Gud skal straffe oss hele tiden, fordi vi ser at Han ikke er sint, Han elsker oss og HAR tilgitt oss pga Jesus og ikke pga oss. Det er kun en vei til Gud og det er er via Jesus og Hans offer. Det medfører at den troende får fred og elsker Han tilbake, og forsøker å være bedre mennesker fordi de ser at de er syndere, og ikke bedre mennesker for å smiske med Gud for å få noe. I Jesus har Han gitt oss alt vi trenger og vi kan takke istedenfor. Det er ikke lengre et dårlig budskap. NT er de gode nyhetene som kom ved Jesus. GT varslet om dem. Det vi nå har fått beskjed om er å se på Jesus og høre på Han! Han er veien til Gud, sannheten og det Evige Liv! Han er Guds ord til menneskene som kom til jorden og manifesterte seg som menneske. Han forteller vi bare skal stole på Han at han ordner opp og slutte å tro vi ordner opp selv. Det klarte vi ikke etter at Adam ga fra seg den makten over jorden vi fikk til Satan, men nå tok Gud den tilbake via Jesus. Kortfattet av det som står i Bibelen om vi leser selv og i rekkefølge og ikke visper de to til eggedosis fordi det er en 3.tro som hverken er a eller b og det betyr at den som er i det landskapet ikke vet hvilket ben den skal stå på, fordi det ikke er trygg grunn.

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 23.36):

trenger religion som en rettesnor for å skille rett fra rett, som moralkompass, for ikke bli kriminell. 

Anonymkode: ee21e...db1

Som er noe av det mest komiske jeg hører 😂🙈

Det er så dumt at det egentlig ikke er verdt å kommentere.

Anonymkode: 69efd...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Som er noe av det mest komiske jeg hører 😂🙈

Det er så dumt at det egentlig ikke er verdt å kommentere.

Anonymkode: 69efd...47d

Enig fordi moralsk kompass har vi innebygd. Vi har bare ikke evnen å stå mot å feile, i større eller mindre grad.

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 9.53):

Ok, så de ti bud gjelder ikke lenger? Og det er et åpent spørsmål hvordan verden ble til? Jøss, var skikkelig vranglære da jeg gikk på skolen, tydeligvis. Hvorfor er GT med i den kristne bibelen, egentlig?

Anonymkode: d4558...b35

GT forklarer hvordan verden ble til og hvorfor Gud sendte Jesus til jorda. Jesus opphevet moselovene gjennom sitt offer på korset for menneskeheten.

Anonymkode: 270f0...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.7.2023 den 19.06):

Rart at det stort sett er de landene med høy andel religiøse som fremdeles praktiserer dødsstraff. 

Anonymkode: 35a8b...3a4

Ateiststaten Kina og Nord-Korea er de verste når det gjelder bruk av dødsstraff.

Anonymkode: 270f0...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ateiststaten Kina og Nord-Korea er de verste når det gjelder bruk av dødsstraff.

Anonymkode: 270f0...095

Det har ingen ting med ateisme å gjøre.

Anonymkode: ee21e...db1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har ingen ting med ateisme å gjøre.

Anonymkode: ee21e...db1

Det har det, ateister har ingen moralske motforestillinger mot drap og dødsstraff. De fleste religioner forbyr det.

Anonymkode: 270f0...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har det, ateister har ingen moralske motforestillinger mot drap og dødsstraff. De fleste religioner forbyr det.

Anonymkode: 270f0...095

Fyllerør fra deg.

Anonymkode: ee21e...db1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Fyllerør fra deg.

Anonymkode: ee21e...db1

Nei, og jeg drikker ikke alkohol. Det er det ateister som også driver med, som fører til vold, kriminalitet, voldtekt og mye annet skadelig.

Anonymkode: 270f0...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 7/21/2023 at 11:43 PM, AnonymBruker said:

Nei, og jeg drikker ikke alkohol. Det er det ateister som også driver med, som fører til vold, kriminalitet, voldtekt og mye annet skadelig.

Anonymkode: 270f0...095

Bare så synd (for deg) at ateister er underrepresentert i fengsel.

Anonymkode: ee21e...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...