Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske fersk som butikksjef i en liten butikk, vi er fem ansatte og i sommer har vi ansatt to sommervikarer for å dekke opp når vi faste har ferie. En av betingelsene for ansettelse var at de kunne jobbe hele sommeren. Det sa de at de kunne da de var på intervju og det var heller ikke noe snakk om ferie da de fikk arbeidslister osv. for noen uker siden. De ville jobbe mest mulig i sommer for å tjene seg opp penger.

I dag fikk jeg en melding fra den ene sommervikaren. Hun har fått en av de faste som er på jobb til å ta vaktene hennes neste uke, så hun kan være med to venninner en uke til syden, de hadde visst funnet billige restplasser og kastet seg på i går kveld. De reiser tirsdag morgen. Hun ville bare si fra at "Mona" skulle jobbe de vaktene i stedet for henne. Null spørsmål om det er ok eller noe, bare "sånn er det". Regelen hos oss er at alle bytter skal godkjennes av meg.

Nå er jo reisen kjøpt og "Mona" har sagt ja til å jobbe, så i og for seg er det ikke noe problem. Men om det blir sykdom den kommende uka dagene blir det en utfordring å få dekket det opp de vaktene. Bør jeg bare la det gå? Sannsynligvis går det jo helt fint, men det irriterer meg at hun bare bestilte tur og tok det som en selvfølge at det var greit.

Anonymkode: e1921...a4e

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville absolutt tatt det opp med henne. 

Anonymkode: 702ad...e82

• Liker 34
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Hadde absolutt tatt det opp med henne og forklart at bytter skal godkjennes, og at hun ikke kan ta det for gitt at dette går. De forstår ofte ikke at man må tenke på slike ting som sykdom osv

Anonymkode: 99dd6...c2b

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

"Hei! Det går fint. Kos deg maks på tur! Minner for fremtiden om at bytter skal gå gjennom meg slik at jeg har oversikt med tanke på totalbelastning, med mer" Og så nevnt det samme for Mona ved anledning. 

Om de hadde gjort dette rett ville du neppe sagt "nei". Så utfallet er jo det samme. Eller tenker du å sette ned foten for at hun får dra på tur. 

Om det blir sykdom ville du uansett ikke visst at Mona var tilgjengelig og kunne tatt det. 

Anonymkode: da9fc...12f

• Liker 28
  • Nyttig 3
Skrevet

Tror at det kommer av manglende kjennskap til hvordan arbeidslivet fungerer. 
Jeg hadde som ung sykepleier ansvaret for en avdeling. Det samme skjedde med en av vikarene våre, bare at hun overlot det til meg å finne vikar. 
Etterpå satt hun på verandaen og la ut om at hun ikke kunne skjønne at sykepleierne hadde så mye å gjøre, mens jeg satt og måtte dekke opp vaktene hennes samtidig som jeg måtte gjøre primæroppgavene mine. 
Var til å bli sprø av. Ikke turte jeg å si noe heller, da hun var i slekt med en annen ansatt.

• Liker 22
Skrevet

Har en underskrevet en arbeidskontrakt så har en det. Ta det opp med henne, og vær klar på hva arbeidslivet faktisk krever

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Sånn har det blitt i dag. De unge bare bestemmer og forventer at det de har bestemt skal trumfes igjennom. 

Sånn var det med en ferievikar der jeg jobbet også. Ikke bare dro hun midt i pandemien, men kom hjem med corona og smittet hele arbeidsplassen. Dette fikk store etterfølger for mange i distriktet da dette var en offentlig tjeneste som folk elsker å hate. 

Hele 3 ganger klarte dette menneske å reise i pandemien med corona hver eneste gang. 

Noen er bare for unge til å jobbe selv etter fylte 25. Da er det kun dem selv som teller og bare dem! 

Anonymkode: d2499...9e7

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Er ikke dette kontraktsbrudd?

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
Bacteria skrev (Akkurat nå):

Tror at det kommer av manglende kjennskap til hvordan arbeidslivet fungerer. 
Jeg hadde som ung sykepleier ansvaret for en avdeling. Det samme skjedde med en av vikarene våre, bare at hun overlot det til meg å finne vikar. 
Etterpå satt hun på verandaen og la ut om at hun ikke kunne skjønne at sykepleierne hadde så mye å gjøre, mens jeg satt og måtte dekke opp vaktene hennes samtidig som jeg måtte gjøre primæroppgavene mine. 
Var til å bli sprø av. Ikke turte jeg å si noe heller, da hun var i slekt med en annen ansatt.

Haha. Ja jeg var nyutdannet, det var sommeravvikling og jeg hadde to som ringte inn syke.som jeg sleit med å finne vikarer for.

En time før skiftet startet fikk jeg telefon fra en som skulle på kveldsvakt,  kunne ikke komme på jobb for hun hadde andre ting å gjøre. Gjett om hun fikk klar beskjed om å innfinne seg

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at folk vil ha fri når alle andre har det. Sommeren er sjelden, vi sitter jo i kulde og mørke 9 mnd av året. Hu fikk jo hu andre til å ta over vaktene og. 

Anonymkode: 7299a...642

• Liker 2
Skrevet
Topsi skrev (2 minutter siden):

Haha. Ja jeg var nyutdannet, det var sommeravvikling og jeg hadde to som ringte inn syke.som jeg sleit med å finne vikarer for.

En time før skiftet startet fikk jeg telefon fra en som skulle på kveldsvakt,  kunne ikke komme på jobb for hun hadde andre ting å gjøre. Gjett om hun fikk klar beskjed om å innfinne seg

Ja det er like «gøy» hver gang sånt skjer. 
Har også hørt historier om folk som har ringt på morgenen og sagt at de ikke kommer på jobb for nå var de i gang med så knallgod sex. 

Bra å nyte livet, men…

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
MarianneE skrev (2 minutter siden):

Er ikke dette kontraktsbrudd?

Nei, bare en rutine hun ikke har lest godt nok. Hun har jo ordnet med bytte selv, noe som er vanlig mange steder - at leder får informasjon om bytter, ikke skal godkjenne dem. 

Jeg ville nok vært mer skuffet over Mona, som er fast ansatt, og bør kjenne rutinene. 

Jeg er leder selv. Og en ansatt som har funnet et godt alternativ for bytte er det jo umulig å si nei til, med mindre det er brudd på overtidsbestemmelser i perioden, eller tilsvarende. Selvfølgelig skal man gi beskjed, til begge. Men å hindre planen skaper bare unødvendig dårlig stemning, og gjøres nok bare fordi man er irritert fordi man ikke ble informert.

Anonymkode: da9fc...12f

• Liker 17
Gjest Albbas
Skrevet

Du må si ifra at dette ikke er greit å gjøre. Du kan jo si at det går greit for denne gang men at dette har skapt problemer for deg og er brudd på kontrakten. 

Hvis ingen sier ifra når disse uerfarne gjør noen bommerter så fortsetter de jo bare. Det er sånn man lærer. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville latt det gå, men minnet vennlig om at vaktmester skal gå gjennom deg. Og vært som en hauk til å følge med på om det skulle gjenta seg. Og da ikke latt det gå.

Anonymkode: ff3a8...b8b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ville latt det gå, men minnet vennlig om at vaktmester skal gå gjennom deg. Og vært som en hauk til å følge med på om det skulle gjenta seg. Og da ikke latt det gå.

Vaktbytter, ikke vaktmester :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner godt at folk vil ha fri når alle andre har det. Sommeren er sjelden, vi sitter jo i kulde og mørke 9 mnd av året. Hu fikk jo hu andre til å ta over vaktene og. 

Har man jobb så har man jobb. Da kan man ikke bare gjør som man vil 

Anonymkode: d2499...9e7

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har man tatt på seg jobb så kan man faktisk ikke bare gjøre som man vil. Er det virkelig sånn generasjonen har blitt? 

Anonymkode: 149b1...725

• Liker 22
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er nært beslektet med fantegang. Oppsigelse.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er ganske fersk som butikksjef i en liten butikk, vi er fem ansatte og i sommer har vi ansatt to sommervikarer for å dekke opp når vi faste har ferie. En av betingelsene for ansettelse var at de kunne jobbe hele sommeren. Det sa de at de kunne da de var på intervju og det var heller ikke noe snakk om ferie da de fikk arbeidslister osv. for noen uker siden. De ville jobbe mest mulig i sommer for å tjene seg opp penger.

I dag fikk jeg en melding fra den ene sommervikaren. Hun har fått en av de faste som er på jobb til å ta vaktene hennes neste uke, så hun kan være med to venninner en uke til syden, de hadde visst funnet billige restplasser og kastet seg på i går kveld. De reiser tirsdag morgen. Hun ville bare si fra at "Mona" skulle jobbe de vaktene i stedet for henne. Null spørsmål om det er ok eller noe, bare "sånn er det". Regelen hos oss er at alle bytter skal godkjennes av meg.

Nå er jo reisen kjøpt og "Mona" har sagt ja til å jobbe, så i og for seg er det ikke noe problem. Men om det blir sykdom den kommende uka dagene blir det en utfordring å få dekket det opp de vaktene. Bør jeg bare la det gå? Sannsynligvis går det jo helt fint, men det irriterer meg at hun bare bestilte tur og tok det som en selvfølge at det var greit.

Anonymkode: e1921...a4e

Vil ikke dette utløse overtid for den faste ansatte som skal dekke opp vaktene? Ikke greit, og gir merkostnad for bedriften. Og hva hvis Mona blir syk? Da står du plutselig på bar bakke? 

Jeg hadde latt denne ansatte jobbe det som var avtalt resten av sommeren hvis du er avhengig av det, og eller ikke gitt noen ny sjanse neste sommer med klar beskjed om hvorfor. Pluss dårlig referanse. 

Anonymkode: 32ebf...a18

• Liker 8
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...