Ms. Steele Skrevet 2. november 2024 Forfatter #181 Del Skrevet 2. november 2024 Nesten én måned har gått siden sist ser jeg. Årsaken er rett og slett at jeg har vært syk. Jeg skrev sist at kroppen ikke kjentes helt på topp ut. Det hadde jeg visst rett i at den ikke var. Jeg var litt uggen i kroppen noen dager og så brøt det ut en luftveisinfeksjon som varte helt til nå. Jeg hoster litt fremdeles, men er mye bedre. Feberen er også borte, men den satt jammen lenge i. Så oppsummert så har det blitt tilnærmet null trening og svært lite fokus på kosthold den siste måneden. Derfor er vekten som den var for én måned siden også. I dag har jeg fått prøvd meg litt på å løpe igjen. Løpeformen var ikke helt der den kunne ha vært, men jeg ser på klokka at det er estimert til en Running index på 39 i dag. Det går som elite i min aldersgruppe, så jeg er fornøyd jeg Før jeg ble syk så lå jeg på 44. Det vil si i praksis at jeg bruker 5 minutter lengre tid på en 10 km løpetur enn jeg gjorde for bare fire uker siden. 5 km utgjør ca 3 minutter forskjell. Tipper at jeg kan klare å komme meg tilbake dit om det ikke kommer noe mer som setter meg tilbake. Ikke at jeg skal løpe noen konkurranser akkurat nå, men jeg vil jo tilbake til den formen som jeg hadde. Det er fryktelig kjedelig med både skader og sykdom, men slikt må jeg nesten bare regne med. Livet er ikke for pyser 😅 Jeg har altså ikke vært så flink med kostholdet. Målet om å nå 60 kg innen jul kan jeg nok bare glemme, men jeg kan jo fremdeles gå ned noe. Kanskje jeg kan klare 5 kg ned? Har planer om å starte føring av kcal igjen på mandag. Har sånn smått begynt nå, men det kjennes litt halvhjertet. Tror jeg må gå all in om det skal ha noe for seg. Jeg er uansett ved godt mot og gleder meg over at jeg er i stand til å løpe igjen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 2. november 2024 #182 Del Skrevet 2. november 2024 Klem til deg! Det er noe dritt når sykdom tar helt over... man føler seg virkelig ikke som seg selv da. Men kjempefint å se deg her igjen nå, og godt å høre at du har fått prøve deg på løping igjen. Lykke til med kostholdet kommende uke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 6. november 2024 #183 Del Skrevet 6. november 2024 Så bra at du føler deg bedre nå! Jeg er selv potte forkjøla og kjenner at det er trassig og tungt med tvungen treningspause, selv om det nok er nødvendig. Håper du får startet trening igjen snart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 6. november 2024 Forfatter #184 Del Skrevet 6. november 2024 Takk for oppmuntringen @Amatariel og @KaBom Formen er svært mye bedre og jeg er snart tilbake der jeg var. Kostholdet har jeg nå fått orden på igjen og det føles deilig! Da kommer nok vektnedgangen etter hvert også vil jeg tro. Løpetreningen med påfølgende styrke på mandag gikk bra. Pulsen ble litt ekstra høy riktignok, men det er ikke annet å vente etter en runde med luftveisinfeksjon. Det tar tid for kroppen å hente seg helt inn igjen. Styrketrening i går gikk også fint. Klarte til og med å øke noen kilo på flere av vektene på bena i forhold til tidligere treninger, så det var ganske overraskende fakisk! Nå er det bare overkroppen som jeg må få styrket opp igjen, for der kjenner jeg godt at jeg er altfor svak. I dag skal jeg endelig få kommet meg på den "helvetesøkten" som tar for seg både kondisjon og tung styrke i ett igjen. Det er jo en slags crossfit. Både gruer og gleder meg til den. Gruer meg mest fordi at deler av kroppen er så lemster og støl etter gårsdagens økt. Får ta meg en god oppvarming i forkant så pleier det å gå seg til Jeg trenger jo heller ikke trene så fryktelig tungt nødvendigvis. Det styrer jeg heldigvis selv på de øktene der. Jeg gleder meg jo også, for det er skikkelig gøy med slike treninger. Det kan minne litt om de øktene som de har på 16-ukers helvete på TV når de konkurrerer seg i mellom og med hverandre. Jeg digger det programmet der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 8. november 2024 #185 Del Skrevet 8. november 2024 Så kjekt å høre fra deg, @Ms. Steele! Håper siste rester av forkjølelse slipper så du får bedre løpeøkter. Hvordan er kneet ditt nå? Det er godt å kjøre seg helt i kjelleren innimellom. For mitt vedkommende er det dog lenge siden jeg har kjørt sånne økter. Men en dag... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 9. november 2024 Forfatter #186 Del Skrevet 9. november 2024 Økten på onsdag gikk over all forventning. Jeg holdt et høyt tempo hele veien slik jeg skulle og fikk gjennomført nesten alle øvelsene innen tiden var omme. Dagen etter var jeg litt sår i magemusklene, men ellers helt fin Torsdag ble det en «velfortjent» hviledag uten de største sprellene. I går ettermiddag løp jeg 8 km på terskelfart. Running Index var da på 42. Det er jeg kjempefornøyd med! Forrige lørdag så var den jo på 39. Det utgjør en forskjell for meg på 4 minutter på 10 km det. Så nå begynner jeg virkelig å ta igjen det tapte der. Nå blir det ikke mer trening før på mandag. Ikke at jeg ikke har lyst, vil eller kan, men jeg må lære meg til at selv om puls, pust og utholdenhet er på plass igjen så er ikke nødvendigvis sener og ledd det Det er jo en gang slik at der det er lite eller ingen blodgjennomstrømning så tar alt fryktelig lang tid. Det er ikke som lunger og hjerte som er blodfylte som bare det. Litt å tenke på det faktisk når man blir litt vel ivrig på løpefronten. Siste rester av forkjølelse er i ferd med å slippe taket nå @123qwe Litt småhosting og snørring innimellom, men kroppen kjennes frisk og fin ut. Kneet og nedre del av hamstringen begynte å krangle litt igjen på slutten av løpeturen i går. Så kjente jeg det igjen da jeg var og gikk en times tid med hunden i dag tidlig. Tar det bare som et tegn på at jeg må roe ned bittelitt og ikke hive meg over alt som er med en gang en forkjølelse og feber slipper taket. Ikke så lett for en som har maur i rumpa når det kommer til trening Jovisst er det godt å kjøre seg i kjelleren på trening innimellom. Det blir en skikkelig godfølelse etterpå selv om det kan være litt stridt når det står på. Du kommer nok dit igjen du også skal du se Vekten er dog et kapittel for seg, men jeg har i det minste tatt tilbake de gode vanene. Ligger ganske lavt i inntak igjen nå sånn jevnt over og får trent bra. Jeg vet at jeg må være tålmodig, men det er ikke alltid like lett det. Sliter litt med godtesug for tiden og greier ikke å holde meg sukkerfri på lørdagene. Tenker at det i bunn og grunn er helt ok, men jeg ser at jeg må jobbe med mengdene altså. 300-400 gram med smågodt i løpet av en lørdag er ikke noe særlig helsefremmede. Jepp, jeg har en jobb å gjøre der. Jeg tar den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 13. november 2024 Forfatter #187 Del Skrevet 13. november 2024 (endret) Endelig er jeg tilbake der jeg var på treningsfronten! Jeg hoster nå bare av og til under de hardeste øktene, og pulsen har begynt å bli normal igjen. Pulsen blir ikke ekstremt høy med mindre jeg virkelig gir full gass. Deilig! Jeg har fått trent løping og styrke med løpegruppa på mandag, styrketrening i går og CrossFit/HIIT i dag med et forrykende tempo. Alt i alt en veldig bra uke så langt. I morgen blir det hviledag. Kostholdet har jeg god kontroll på nå. Ser at fettprosenten er i ferd med å synke og muskelmassen øker tilsvarende. Det er alltid et godt tegn Jeg må fremdeles jobbe med det godtestyret mitt på lørdagene, men så lenge jeg klarer å spise fornuftig og sunt ellers i ukedagene så tar jeg det litt mer med ro. Håper på noen gram ned innen veiedagen på fredag. Det er ikke så godt når klærne strammer. Gleder meg til den dagen jeg kan se resultater Endret 13. november 2024 av Ms. Steele Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 14. november 2024 #188 Del Skrevet 14. november 2024 Wow, det er jo fantastisk! Flink du er! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 15. november 2024 #189 Del Skrevet 15. november 2024 Ms. Steele skrev (På 9.11.2024 den 14.40): Siste rester av forkjølelse er i ferd med å slippe taket nå @123qwe Litt småhosting og snørring innimellom, men kroppen kjennes frisk og fin ut. Kneet og nedre del av hamstringen begynte å krangle litt igjen på slutten av løpeturen i går. Så kjente jeg det igjen da jeg var og gikk en times tid med hunden i dag tidlig. Tar det bare som et tegn på at jeg må roe ned bittelitt og ikke hive meg over alt som er med en gang en forkjølelse og feber slipper taket. Ikke så lett for en som har maur i rumpa når det kommer til trening Jovisst er det godt å kjøre seg i kjelleren på trening innimellom. Det blir en skikkelig godfølelse etterpå selv om det kan være litt stridt når det står på. Du kommer nok dit igjen du også skal du se Hehe, ja kan kjenne meg igjen i å ikke evne å ta det rolig når man er gira 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 17. november 2024 Forfatter #190 Del Skrevet 17. november 2024 Det ble ikke noe vektnedgang denne uken, men heller ikke opp da i det minste. Fettprosenten ser ut til å gå ned og muskelmassen opp. Det blir jeg jo glad for å se. Jeg klarer ikke helt å holde meg unna søtsakene i helgene. Det blir altfor mye og det ødelegger nok en del for den totale nedgangen. Treningen har jeg mer kontroll på. I går løp jeg 10 km og det kjennes helt ok. Jeg ble ikke spesielt sliten heller. Greit nok at jeg ikke løp på mer enn terskelfart, men det var jo meningen også. Nå må jeg ha fokus på å bygge opp sener og ledd. Puls og pust har jeg full kontroll på. Sener og ledd trenger som kjent mye mer tid, kanskje flere måneder også. Så her må jeg bare være tålmodig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 18. november 2024 #191 Del Skrevet 18. november 2024 Ms. Steele skrev (16 timer siden): Fettprosenten ser ut til å gå ned og muskelmassen opp. Dette er jo suupert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 27. desember 2024 Forfatter #192 Del Skrevet 27. desember 2024 Det er på tide å ta tilbake livet sitt. Hele desember har vært en eneste stor sukkerfest og jeg kjenner ikke igjen kroppen min. Vekt i dag var 71,3 kg, og det er over 10 kg mer enn jeg vil være. I hodet mitt så har jeg planlagt en ny sukkerstopp en stund, og har tenkt mye på det spesielt de siste dagene. De siste morgenene nå så har jeg våknet opp med tørr munn og tørr og rar tunge pga alt tull jeg har puttet i meg dagen før. Nesten som om jeg skulle ha vært på fylla, bare at følelsen kun sitter i munnen. Så i dag blir det ikke mer tøv og tilsatt sukker i denne kroppen. Målet blir ut januar i første omgang, men det kan like gjerne vare frem til påske. Akkurat nå må jeg bare starte et sted og da starter jeg med dagen i dag. Det har bugnet av kaker, is og julegodterier i huset her de siste ukene. Jeg er nok den som har spist det meste av det 🙄 Om jeg ser tilbake på året som har gått så ser jeg at det ikke var noe i veien med målene mine. Jeg holdt meg sukkerfri fra oktober til desember, og vekt 15.desember var nede på 61,4 kg. Så gikk det bare i ball alt sammen på den fronten. Jeg startet nyåret med en vekt på 65,2 kg. Jeg fikk trent en del, men ser at jeg innimellom fikk skader. Så hadde jeg D-vitamin mangel og var en del syk. Jeg hadde flere runder med luftveisinfeksjoner, noe som gjorde at jeg ikke greide å trene. Så for å toppe det hele da så spiste jeg vel som en slags «trøst». Selvmedlidenhet på høyt nivå. Det er fryktelig dumt å trøste seg med å putte noe i munnen når man er syk og/eller skadet. Det blir jo dobbel straff i grunnen, men det føles ikke slik der og da vet jeg. Jeg skal ta med meg det jeg har lært det siste året. Det er at det funker med å holde seg sukkerfri i så lenge som 3 måneder. Noen dager er det litt vanskelig, men det går. Kroppen kjennes mye mer opplagt og fresh når sukkeret ikke rir i kroppen. Jeg slipper å se ut som en ustekt hvetebolle som står til heving 😅 Så har jeg i min voksne alder nå lært at jeg må ta babysteps etter hver skadeperiode eller etter opphold i treningen. Jeg må nemlig huske at hjertet er en stor muskel som tåler mye og kommer seg svært raskt igjen etter et lengre opphold uten trening. Sener og ledd oppfører seg ikke slik… Det tar svært lang tid å forberede sener og ledd på økt belastning. Det må tas gradvis over tid. Med tid menes det ikke dager, men uker og kanskje måneder. Dette har jeg faktisk nå lært og ikke minst erfart. Jeg er drittlei skader, så nå må jeg virkelig ta det til meg. En siste ting innen dette med trening er at jeg er nødt til å prioritere styrketrening for å bidra til å holde meg myk, smidig og skadefri. Jeg merker nemlig nå at jeg har hatt svært mye ryggplager. Jeg vet at mye av årsaken til det er at jeg ikke har trent noe særlig. I fjor gikk jeg ned 6 kg på to måneder fra januar til mars. Det skal jeg nå gjenta. Det vil si at jeg skal veie rundt 65 kg innen 1. mars. Akkurat nå i skrivende stund klarer jeg ikke se lengre fram enn akkurat til det. Jeg vet at jeg skal videre ned innen påske, men hvor mye jeg greier innen påske har jeg ikke helt sett for meg ennå. Påsken kommende år er ganske sen, så det er håp om noen få kilo ned til innen det. Vi har bestilt «sydenferie» til påsken denne gangen, så det ville vært så fantastisk om jeg (nok en gang) kunne føle meg litt mer vel i bikini. At jeg nå veier 6 kg mer nå enn jeg gjorde i fjor på denne tiden er litt vondt kjenner jeg, men jeg er ved svært godt mot, har mega-pågangsmot og motivasjon nå så det holder for flere måneder 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 27. desember 2024 #193 Del Skrevet 27. desember 2024 Spennende årsoppsummering! Det er ikke lett å kjøre langsiktig livstilsendring. Synes selv også at det er særlig krevende i tider der man blir bombardert med kaloritettmat fra alle kanter. Til slutt så klarer jeg ikke å takke nei mer 😅. Men målet mitt er å lære en gyllen midtvei uten de kjempestore svingingene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 27. desember 2024 #194 Del Skrevet 27. desember 2024 Velkommen tilbake! Jeg kan levende forestille meg noen av de følelsene du har... rar tunge og at man er helt uvel. Den sukkerfylla er 🤮 altså! Jeg er sikker på at du klarer målene dine, absolutt januar, men helt sikkert til påske også! Så utrooolig deilig å ha en ferie å se frem til da også. Sånt motiverer ekstra. Masse lykke til!! Gleder meg til å følge deg videre i 2025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 28. desember 2024 Forfatter #195 Del Skrevet 28. desember 2024 Enig, @123qwe, målet må være å lære seg å leve slik at man finner den gylne middelvei og uten de kjempestore svingningene. Jeg får holde meg skadefri og jobbe for at vekten holder seg nede over tid. Takk til deg @Amatariel Jeg har også tro på at målene blir nådd. Dag 2 uten tilsatt sukker. Siden jeg ikke har klart å skille på lørdag og andre ukedager i det siste så er ikke denne lørdagen noe annerledes enn andre dager heller. Lørdag har tidligere vært min godtedag, men akkurat i dag så føler jeg ikke for noe ekstra selv om det finnes massevis som ikke har tilsatt sukker i seg. Jeg har mer enn nok med å forholde meg til at kroppen trenger en «detox». Jeg har startet registrering av inntak nå og sørger for at kroppen får så sunn mat som mulig. I dag tidlig var jeg på løpetrening innendørs. Det var uten instruktør i dag, så jeg valgte en egen løype. Det ble en litt vel heftig løype til å ha vært borte fra løpingen såpass lenge gitt Det var mange bratte stigninger og mye av løypa var på 14 og 15 % stigning. Jeg måtte sette ned farten betraktelig, men greit å få en kickstart på det hele også Jeg vet at neste løpetur kommer til å bli vesentlig lettere. Det er alltid tungt den første gangen etter et lengre opphold. Jeg løp utendørs for et par uker siden, men før det igjen så hadde det gått litt vel lang tid. Det beste er å trene jevnt, for da slipper det å bli så tungt gang på gang. Det var i hvert fall helt nydelig å få startet opp igjen med alt. Bort med sukker, tilbake til sunne måltider og gode treningsøkter. Så er det jammen fint å være i gang før nyttår også. Det har jeg aldri prøvd før, så det klarer jeg helt sikkert ❤️ Krysser nå fingre for at jeg ikke får noe luftveisinfeksjoner igjen. Influensa og den slags har jeg slettes ingen bruk for 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 31. desember 2024 Forfatter #196 Del Skrevet 31. desember 2024 Min dag 5 uten tilsatt sukker. Det er nyttårsaften og vi har akkurat spist deilig kalkunmiddag. Ikke noe dessert på meg, for det hadde jeg ikke behov for. Det kjennes veldig godt å ha kommet ut av den sukker-karusellen som jeg var på. Merker det på kroppen allerede både ved at ansiktet er mindre oppblåst og jeg har fått tilbake energien 👏 I går var jeg på 40 minutters løpetrening og med påfølgende styrke i 20 minutter. Det gjorde godt, men jeg merker at jeg drasser rundt på både vektvest og ekstra blylodd rundt bena. Skal jammen bli godt når jeg får kastet av meg noe av det. I dag ble det ikke løping, men en lang gåtur på to timer i svært bratte stier i skogen. Tenkte at det er skånsomt nok for ledd og sener. Har tenkt mye på dette med hvordan jeg skal legge opp treningen og løpingen i 2025 for å trene meg opp igjen til der jeg var. Tidligere så kunne jeg jo løpe både 4 og 5 ganger pr uke og de lengste turene var på mellom 15 og 20 km. Jeg starter nå rolig med en til to dager med løping pr uke og ikke særlig mer enn 5 km de første gangene. Så kan jeg øke. Styrketrening tror jeg at jeg kan gjøre et par-tre ganger pr uke jevnt over uten å få skader eller overbelastning. Skal kjenne litt på det etter hvert som dagene går. Så har jeg også en god aktivitetsklokke som forteller meg om «stressnivået» i kroppen er for høyt. Så både å lytte til kroppen, bruke sunn fornuft + å bruke klokka aktivt vil nok gi meg et godt bilde av det hele. Jeg har som regel ikke hatt noe nyttårsforsett, men i år skal jeg jammen ha ett. Det skal være konkret. Jeg skal trene styrke minst én dag hver eneste uke, aller helst så mange dager i uken jeg får til, men minst én. Annen trening gjør jeg uansett, så det er ikke noe vits i å sette som mål. Denne uken har jeg allerede trent styrke, men det telles liksom ikke fordi vi fremdeles da var i 2024 😆 Godt nytt år dere der ute Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 1. januar #197 Del Skrevet 1. januar Imponert over deg! Et bevis på at man ikke må "vente" med å ta tak. Vente til 1. januar, en mandag eller slikt. Det er bare å begynne! Lykke til med året 2025! Høres ut som et veldig bra nyttårsforsett 💪 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 5. januar Forfatter #198 Del Skrevet 5. januar Takk, @Amatariel Nei, jeg trenger absolutt ikke vente med å sette i gang. Jeg vet det er flere rundt meg her som må vente til første «ordentlige» arbeidsdag begynner igjen. Det er visst ifølge noen jeg kjenner i morgen. Da er det mandag i tillegg. Jeg greide rett og slett ikke vente helt til i morgen, for jeg var så klar for å starte da jeg gjorde. I dag er jeg på dag 10 uten tilsatt sukker, og det går kjempefint så langt Vekt på fredag var 69,7 kg. Det er ned 1,6 kg fra fredagen før da jeg startet opp. Mest vann ja, men en nydelig kickstart for min del uansett. Denne uken så ble det tre løpeøkter. Det var ikke helt det jeg hadde tenkt, for jeg hadde egentlig tenkt å holde meg til bare to ganger. Saken er bare at jeg fikk trent sammen med gjengen min her om dagen også fordi det fremdeles var juleferie. Så «måtte jeg» liksom bare løpe litt på mølla for meg selv også på lørdag fordi jeg hadde en slik ekstrem bra dag Kunne liksom ikke la den gå fra meg. Det gikk bra det. Jeg løp rolig og ikke mer enn 6 km. Så tok jeg en runde med stryke også. Kommende uke vet jeg ikke helt hvordan blir ennå, for nå starter det meste opp igjen, og treningssenteret blir stapp fullt nå på nyåret. Vet ikke om jeg orker å stå i kø for å få trent, så da blir det kanskje at jeg enten drar veldig tidlig eller rett og slett bare trener hjemme eller ute. Får se litt an tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 6. januar #199 Del Skrevet 6. januar Ja slike kick-starter er veldig fine! 😁 herlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 7. januar Forfatter #200 Del Skrevet 7. januar Det er så deilig å kjenne på at kroppen er i ferd med å rense ut all gugg og gruff fra den søte desember! Kroppen føles mindre dvask og tung nå selv om de overflødige kiloene er der. Kosthold har så utrolig mye å si! Nå har jeg tatt tilbake livet mitt Det er en skikkelig god følelse. Den følelsen må jeg hente frem igjen når de tyngre dagene kommer. I går løp jeg sammen med gjengen min og instruktør på mølla. Vi hadde bakkeintervaller med 8% stigning, og skulle løpe tilnærmet maksfart i 15 sekunder om gangen. Det var svært tungt, men gøy Så når løpetimen på totalt 45 min var over så var jeg ganske mør og fin i bena. Deretter gikk vi over på 30 min styrke. Det var øvelser som jeg aldri i verden hadde verken kommet på selv eller hatt mot eller "gidd" nok til å utføre på egenhånd. Så all cred til alle PT'er og instruktører for at de jobber for oss! Det var heldigvis ikke så fullt på treningssenteret i går som jeg hadde fryktet, men tror at årsaken til at flere uteble var nok været. "Når himmelen faller ned" så blir det litt kaos i trafikken Jeg skal ikke trene som i trene i dag, men ser ut vinduet at snøskuffa må frem. Det blir litt svette og bruk av muskler da også vet jeg. Tjohei jeg tar med meg gratistreningen også jeg! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå