Janeidet Skrevet 3. mai #141 Del Skrevet 3. mai Jeg er også imponert over aktivitetsnivået ditt! Og blir veldig inspirert av at det går an å bli glad i trening i voksen alder. Jeg har heller aldri drevet målrettet med trening, men den siste måneden har jeg tatt meg selv i nakkeskinnet, og kjenner voldsom mestring av å se faktisk progresjon på formen. God helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 3. mai Forfatter #142 Del Skrevet 3. mai Takk takk alle sammen Så hyggelig med kommentarer! Ja, @Amatariel det føles helt nydelig at formen og energien begynner å komme tilbake. Det har slettes ikke vært noe godt å ha det slik som jeg har hatt det. Endelig begynner jeg å kjenne på at jeg faktisk gleder meg til hver løpetur igjen. Det er helt nydelig! Og takk for sparket bak med å bli med på godtestoppen @Triviella Det trengte jeg virkelig. Tror faktisk at det også er med på å få energien tilbake. Det hjelper godt på å spise sunt og næringsrikt i stedet for å putte i seg masse tøv oppå det hele. Lysten på snop er jo der fra tid til annen, men det er fint å tenke på at det gir mer energi om jeg lar det være. Ja ikke sant, @Janeidet at det gir en enorm mestringsfølelse når man merker at det man gjør faktisk gir resultater? Det ble en liten løpetur i dag også, men det holdt i massevis med 5 km i dag. Jeg var veldig tung i pusten og det hemmet meg en del. Kjenner at jeg faktisk er tung i pusten nå på kvelden også selv om jeg sitter i sofaen. Liker ikke helt det, for nå er jeg vel ferdig med det tullet med luftveiene eller? Det er mange syke på jobben min nå, men jeg krysser fingre for at jeg ikke har blitt smittet av det greiene der. Jeg har fått lett astmamedisin av legen som jeg tar ved behov. Den fikk jeg da jeg var som verst i brystet for at det skulle bli litt lettere å puste. Jeg glemte jo selvfølgelig å ta den før jeg skulle ut og løpe i dag. Det merket jeg svært godt. Ser at det er kraftig pollenspredning her nå og det skulle ikke forundre meg om det er det som kanskje setter seg litt i lungene. Jeg har ikke vært allergisk tidligere, men med slike mengder pollen så kan det jo tære på alle og enhver for alt jeg vet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 3. mai #143 Del Skrevet 3. mai Typisk eksempel på at helheten er viktigst, ikke bare et enkelt tall på vekten Valgene du har tatt i det siste og motivasjonen fremover er flott og viktig! Fortsetter du sånn så vil tallene fremover si mer enn dagens resultat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 7. mai Forfatter #144 Del Skrevet 7. mai Formen er heldigvis stigende selv om pusten fremdeles hemmer meg noe. På søndag ble det en forholdsvis rask gåtur i skogen på litt i underkant av en mil. Det var svært bratt til tider, så kroppen fikk virkelig kjent på litt motstand. I går var jeg på løpetrening med gjengen på mølle. Å spurte opp bakker på opptil 14 graders helling er ganske heftig. Jeg valgte en hastighet på rundt 10 km/t på de bakkene. Hadde nok klart å løpe enda raskere siden dragene var på rundt 45 sek, men da hadde jeg antakelig måttet ned og gå på de andre småbakkene. Det skulle vi jo ikke. Det var fire runder med slike intervaller. Hele herligheten varte i 45 min. Det holdt det. I dag løp jeg et arrangert løp sammen med hunden. Det var i overkant av 5 km i skogen. Siden jeg hadde trent i bakker to dager etter hverandre i forkant så ble de bakkene i dag litt i meste laget... Bena var ganske tunge og jeg fikk ikke helt opp den farten som jeg hadde ønsket. Resultatet ble likevel nesten 4 minutter raskere enn løpet i fjor på samme sted. Det er jo ganske gøy! En tabbe det med all bakketreningen begge dagene før, men sannheten er at jeg hadde glemt bort at jeg skulle løpe det løpet i dag Plutselig var dagen for løpet her og siden jeg hadde meldt meg på så kunne jeg jo ikke la være å møte opp. Jeg hadde jo gledet meg til dette løpet også. Aner ikke hvorfor det liksom kom så brått på jeg, men jeg synes at mai plutselig kom så brått Kjenner at det skal bli fint med en rolig restitusjonsdag i morgen. Kostholdet er ikke så hakkende galt. Jeg holder meg uten sukker, men putter antakelig på for mye av annet. Sunne ting riktignok, men selv det kan bli for mye om man skal ned i vekt. Får gjøre opp status på fredag på veiedagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 8. mai #145 Del Skrevet 8. mai Shit, bakker, intervaller og løp høres heftig ut! Så flink du er!! Ingen tvil om at du er i aktivitet. Moro å slå seg selv på tiden også da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Triviella Skrevet 16. mai #146 Del Skrevet 16. mai Det høres ut som om du er i en god steam med trening! Nå er jeg spent på om godtestoppen gjorde noen forskjell på å komme inn i bunaden? Jeg prøvde min hardangerbunad som jeg fikk til konformasjonen. Ikke nubbesjangs 😆 Heldigvis arvet jeg min mor sin gamle bunad i fjor, så den passer i hvert fall. Er jo heldig som har to da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 22. juli Forfatter #147 Del Skrevet 22. juli (endret) Hei og hopp Eller, det blir ikke så mye hopp her i gården da. Jeg var i kjempegodt sig i mai da jeg sist skrev her inne. Vekten var ikke så snill, men løpeformen var bra. Etter siste arrangerte løp så har jeg ikke fått løpt noe pga at jeg pådro meg en skade Det er antakelig et leddbånd i det ene kneet som har fått seg enten en rift eller skikkelig strekk. Ingen traumer etter vridning eller noe i hvert fall. Det er nå 11 uker siden og er fremdeles helt ubrukelig å trene med. Vet fra før at leddbånd trenger laaaang tid for å heles, men det er ikke noe lettere å leve med av den grunn. Jeg blir rett og slett sur når jeg ikke får løpe. Har nå begynt å tenke alternativt. Prøvde å svømme litt i sommer, men det var ikke så godt det heller. Skal prøve litt forsiktig sykling for å se hvordan det evt går. Vel, nok om det i denne omgang. Nei, @Triviella, det ble ikke noe bunad på meg gitt til tross for godtestopp. Jeg spiste altfor mye annet i stedet. Godtestopp er jo bra i seg selv, men når vekten øker så er ikke det så bra heller. Jeg datt helt i kjelleren da jeg fikk den skaden og jafset i meg alt mulig annet. Så når bunaden skulle på så hadde jeg gått opp 2 kg til og opp til over 67 kg... Flaks at det ble veldig varmt den dagen slik at jeg "hadde en unnskyldning" for ikke å ha på bunad, men det var faktisk flere som kommenterte at det var rart å se meg uten bunaden på en slik dag Jeg har nå vært på både 2 uker med all inclusive i "syden" + en uke etter det med nærmest fri tilgang på mat og drikke. Det rare er at det er ikke disse ukene jeg har lagt på meg mest. Det var ukene før jeg dro på ferie. Det er bare helt rart, men dette har jeg sett før. Burde vært omvendt. Uansett, vekten skal ned. I dag veide jeg hele 69,8 kg og det er altfor mye på lille meg. For første gang i mitt liv så har jeg havnet i kategorien overvektig. Jeg ser jo at jeg verken kan se tærne mine når jeg står oppreist siden magen er i veien, at overarmene har blitt store til tross for minimalt med trening, knærne har fått fettvalker og leggene har blitt for tykke til de fine støvlettene mine Målet mitt, som det har vært tidligere, er at jeg skal ned til under 60 kg. Det er min trivselsvekt og alle klærne mine vil da passe. Målet er å nå 60 kg innen 1. november. Det er lenge til, men jeg tar en og en dag. 10 kg skal bort på litt over 3 måneder. Det skal gå! Da kan jeg ta på meg den fineste julekjolen min på julebordet. Jeg startet opp i dag med lavkalori siden det er det som har funket for meg tidligere. Delmålet mitt må bli 65 kg siden det var det jeg veide før alt ble helt katastrofalt med både skade og vekt. Av erfaring så går jeg mest ned i begynnelsen pga vann. Setter derfor et litt hårete mål om å nå 65 kg innen 30. august. Det er 5 kg på en drøy måned og kan gå. Så får jeg heller justere om det blir for tøft. Endret 22. juli av Ms. Steele Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 23. juli Forfatter #148 Del Skrevet 23. juli I dag har jeg forsøkt meg på litt trening, så får vi se hvordan natten og morgendagen blir. Foreløpig så er ikke kneet noe vondere enn det har vært, men det kan forverres etter en treningsøkt vet jeg. Krysser fingre for at det går bra! Jeg tok det veldig forsiktig og varmet godt opp. Oppvarmingen bestod av 20 minutter på ellipsemaskin. Startet svært lett og økte litt underveis. Blir spennende å se om kroppen fikser ellipse. Det er i hvert fall verken løping eller hopping. Etterpå tok jeg stort sett enkle øvelser med styrke, men unngikk knebøy slik jeg har blitt fortalt at jeg må vente litt med nå. Fikk trent rygg, hamstring , hofter, legger, sete, og lårmuskulatur. Noe mage og lett bi- og triceps også, men det var mest for å ha gjort det 😁 Så alt i alt ble det jo en lett fullkroppstrening. Føltes skikkelig godt 🥰 Deilig å komme litt i gang igjen. Det er dag 2 på lavkalori og det har gått veldig bra. Jeg har startet på en anbefalt kickstart fra Grete Roede og ligger ganske lavt i inntak. Så hører jeg også på podcast som de har. Skikkelig motiverende opplegg for meg. Tenker at jeg like greit skal holde meg unna sukker og søtsaker. Kroppen trenger de næringsstoffene den kan få, og da er det faktisk ikke plass til snop og tøv i det budsjettet Bare etter disse to dagene med godt kosthold så merker jeg at energien er i ferd med å komme tilbake. Å leve på dårlig mat gjør meg rett og slett tung i kroppen på alle måter. Velger å fortsette som jeg har startet nå. Tenk om jeg kunne klare å holde meg unna sukker helt frem til jul da! Ha ha, det hadde jo vært noe, men tror ikke det er helt realistisk. Det er jo faktisk 5 måneder til julaften i morgen Nei, slike hårete mål som det skal jeg ikke sette meg akkurat nå. Fokus på vekt, helse og kosthold skal jeg ha. Så får jeg sette meg litt klarere mål etter hvert som jeg ser hvordan det går. Kanskje henter jeg inspirasjon her inne fra andre også. Mye bra å lese i flere av dagbøkene her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 24. juli Forfatter #149 Del Skrevet 24. juli Treningen fra i går har ikke gjort kneet særlig verre, så da prøvde jeg meg på litt forsiktig sykling med lav belastning i dag + litt styrke på mage/rygg. Litt usikker på om sykling er det jeg skal drive med, for det var liksom som om det vonde benet liksom bare ble med rundt og ikke ble brukt pga ubehag. Lar kroppen få hvile litt i morgen og så skal jeg heller prøve litt roing på fredag. Er bare nødt til å teste ut hva som fungerer best nå som jeg ikke får løpe. Det er uansett deilig å få være litt i aktivitet igjen. Jeg blir jo gal av bare å sitte i ro Det går fremdeles greit å holde seg til kickstart og lavkalori. Det kan nå se ut til at jeg kan holde på med dette en stund. Jeg prøvde meg på intermitterende faste tidligere, men det fikk jeg rett og slett ikke til. Jeg greier ikke å gå halve dagen uten å spise. Jeg er mer god på å spise lite og ofte, ofte i den grad med frokost, lunsj, middag og kveldsmat med en frukt mellom lunsj og middag. Det lille jeg spiser er jo nøye sammensatt og næringsrikt. Det er riktignok ikke rom for så mye utskeielser, men det er det som må til for meg for at jeg skal gå ned i vekt. Jeg er nok litt sånn alt eller ingenting-person. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 25. juli #150 Del Skrevet 25. juli Så kjedelig med skader, men det er bra du finner alternativer måter å trene på. Det er nok veldig lurt! Mine knær er ikke helt der enda at jeg kan løpe noe særlig, men en dag skal jeg komme tilbake dit å kunne ta en liten løpetur uten plager 🙂 Høres ut som at du har funnet noe som passer deg mtp kaloriunderskudd, det er jo det som teller! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 27. juli Forfatter #151 Del Skrevet 27. juli Det er fryktelig kjedelig med skader, @123qwe. Jeg har gått mange runder med meg selv og har til tider følt meg helt nede fordi jeg ikke har fått løpe eller trene noe særlig annet. Har antakelig bare meg selv å takke, for jeg slurvet litt med styrketreningen. Gamle damer som meg kan ikke løpe flere dager i uken uten å trene styrke. Det var bare at det var så vanvittig deilig å løpe ute! Så føltes det så befriende å kunne løpe i vei etter å ha hatt luftveisplager i tre måneder. Løpingen gir meg en eufori som jeg ikke kan beskrive! Det fristet så lite å dra inn på treningssenteret for å gjøre de øvelsene som jeg tidligere har fått av fysioterapeut da. Øvelser som jeg ikke fikk gjort hjemme. Poff, så sitter man der da Min 6. dag i dag på kickstart og lavt inntak. Det blir et ganske stort underskudd hver dag, men foreløpig så går det veldig greit. Jeg har jo masse å ta av, så kroppen lider ikke noe nød akkurat Det er lørdag og fra barns ben av så har jeg lært at det skal være ukens kosedag. Tja, i hele sommer så har jo hver dag blitt en kosedag, så jeg lar denne lørdagen bli som en vanlig hverdag like greit. Sukkerfritt har jeg det uansett og akkurat i dag så frister det ikke noe særlig med noe annet heller. Jeg får seile i medvind så lenge jeg kan I går fikk jeg altså prøvd meg på den planlagte treningen med roing. Jeg vet ikke helt jeg. Fikk liksom ikke helt opp den pulsen som jeg hadde forventet at jeg skulle få fordi armene og skuldrene mine ble så slitne og møre. Da klarte jeg ikke å skru på mer styrke på apparatet og fikk derfor mer styrketrening enn kondisjonstrening. Bortkastet var det jo definitivt ikke, for styrketrening på overkropp kommer også svært godt med. Jeg får rett og slett bare trene mer på roing etter hvert slik at jeg opparbeider meg en god styrke i armer/skuldre også. Da kan jeg etter hvert øke tempoet og derav få opp pulsen mer. I dag blir det tilbake til ellipsemaskinen og litt styrketrening på det jeg ikke fikk tatt på torsdag. Sånn går no dagan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 27. juli #152 Del Skrevet 27. juli Ja, føler at det baller på seg for hvert år ting som jeg må vedlikeholde for at kroppen skal kunne gjøre det jeg vil. Har snart ikke tid noe annet enn å holde på med vedlikehold. Ah, ja husker den eufori følelsen fra løping. Det er bare helt nydelig, savner det masse! Har samme opplevelsen med roing! Jeg må faktisk være i god ro-form for å kunne bruke det som utholdenhetstrening. Ellers gir armene, ryggen og skuldra etter før jeg får pulsen opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 27. juli #153 Del Skrevet 27. juli Så fint med oppdatering far deg igjen Men høres fælt ut med en sånn skade. Må være utrolig frustrerende å ha et ønske om trening/løping og så ikke få det til pga. skade. Men tross forholdene høres det ut som du tar det greit, og innser at slikt tar tid. Høres spennende ut med kickstart-opplegget da! Som du er godt i gang med. Ingenting er så deilig som et motiverende opplegg man føler at man mestrer Gleder meg til å følge deg videre! Jeg tar også èn dag om gangen og skal ned mange kilo. 10 kg før jul er drømmen her også (jeg fyller 40 i vinter og er klar for en smashing kjole da!). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 31. juli Forfatter #154 Del Skrevet 31. juli Det er altså ellipsemaskinen som funker best for meg for tiden for å få trent litt cardio. Drit kjedelig, men bedre enn ingenting siden jeg ikke får løpt Fikk trent 50 minutter med intervall på det i går og da følte jeg faktisk at jeg fikk trent skikkelig. Hadde puls opp mot 92% i de fleste av intervallene. Så etter det tok jeg 25 minutter med styrke på overkropp. Tror jeg tar en rolig dag i dag og heller tar en ny runde med ellipse + da styrke på resten i morgen. Kan selvfølgelig trene i dag også siden jeg ikke trente særlig ben i går (bortsett fra ellipsen), men siden jeg har et såpass stort underskudd i kalorier så velger det bort i dag. Er nå på dag 10 på kickstart. Det går ganske greit med inntaket og jeg er ikke skrekkelig sulten heldigvis. Det hjelper nok godt på at jeg spiser "riktig" mat slik at jeg får mest mulig ut av det lille jeg spiser. Synes det går fryktelig tregt på vekten, men det jeg gjør bærer nok frukter før eller siden. Vi har nå bestilt oss en ny badeferie til høsten og det gleder jeg meg villt til Jeg fikk jo ikke på meg noen av de fineste sommerklærne mine nå i sommer, så da får jeg kanskje en mulighet i høstferien da. Har i hvert fall klærne liggende fremme slik at jeg kan gløtte bort på dem hvis trangen til søtsaker skulle melde seg Håper at jeg etter hvert kan få puttet dem ned i kofferten. Så gøy om du hadde klart 10 kg ned til jul @Amatariel Jeg tror vi begge kan hvis vi står på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 31. juli #155 Del Skrevet 31. juli Så bra du har funnet noe annet som fungerer som trening. Høres litt tungt ut å holde på i 50 min med noe som er så kjedelig 🙈 men som du sier, det funker for å få trent cardio. Og så motiverende og herlig å ha en høstferie å se frem til - du får helt sikkert pakket ned noen av de ønskede sommerklærne i den! ♥️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 1. august Forfatter #156 Del Skrevet 1. august Ja @Amatariel, akkurat i dag så var det faktisk den kommende høstferien som gjorde at jeg holdt meg i skinnet og ikke tuklet det til for meg selv. Jeg blir litt demotivert av at vekten ikke rikker seg til tross for stort kaloriunderskudd. Holdt på å bli gal av det i dag! Da kikket jeg lengselsfullt på kofferten, tok på meg treningstøyet og tok meg en løpetur Jeg bør egentlig ikke løpe nå som jeg har den skaden, men jeg var så frustrert… Jeg har savnet løping så fryktelig! Vondt var det, men jeg gjennomførte. Det ble 5 km med terskelpuls. Jeg merker at jeg ikke har løpt på en stund og har et skadet kne, for farten var ganske lav til å være på terskel. Ja ja, det kommer vel bedre tider håper jeg. Får se hvordan natten og morgendagen blir da. Kan hende at det var skrekkelig dumt av meg å løpe i dag, men fy søren så godt det gjorde for hodet Kan aldri tenke meg at det blir noe særlig å rapportere om når det gjelde vekten i morgen, men livvidden har i hvert fall blitt noe mindre den siste uken. Så har jeg jo også klart å holde meg helt uten tilsatt sukker de siste 11 dagene. Jeg har ikke hatt noe spesielt langsiktig mål om å kutte sukker denne gangen altså, men det er så lite å gå på i antall kalorier. Kan ikke bruke det på tøv akkurat nå, for da blir jeg så sulten. Har fokus på mest mulig næringsrik og mettende mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 13. august Forfatter #157 Del Skrevet 13. august Forrige uke ble bare rør fra ende til annen både med kosthold og trening. Det førte selvfølgelig til at vekten økte nok en gang. Denne uken så har jeg tatt tak igjen. Allerede på lørdag som var så tok jeg fatt på treningen og løp en rolig tur på 5 km. Jeg kjente at det fremdeles ikke er løping jeg skal drive mest med, men det gjorde altså så underverk for hodet! I dag ble det 45 minutter på ellipsemaskin og 20 minutter med ganske tung stryke etterpå. Det gikk overraskende greit med styrketreningen. Jeg hadde mest fokus på øvelser som bedrer skaden i kneet, så jeg får heller prioritere annen styrke en annen dag. Mulig jeg prøver meg litt allerede i morgen kveld etter jobb. Jeg får se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 14. august #158 Del Skrevet 14. august Du er kjempeflink som tar tak i treningen tross hindrene som kneet har for deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 14. august #159 Del Skrevet 14. august Så kjekt at du får inn treningsøkter til tross for knetrøbbel! Det gjør mye med humøret å få gjort noe, selv om det er ikke akkurat er løping ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 15. august Forfatter #160 Del Skrevet 15. august Jeg har hatt operasjoner og skader før, så jeg vet at det er trening som MÅ til for å bli bra. Nytter ikke å sluntre unna, for det straffer seg bare på alle måter. Savner løpingen svært mye, @Amatariel, @123qwe så om jeg skal kunne komme tilbake dit så må jeg bare finne alternativer inntil videre. Og ja, det gjør ufattelig mye med humøret etter en god treningsøkt Jeg hev meg rundt etter jobb i går og satte meg på den trauste romaskinen. Fikk varmet opp med 30 minutter på den på middels belastning, noe som endte opp på 5000m totalt. Om ikke pulsen ble så høy så ble jeg i hvert fall god og varm. Musklene fikk kjørt seg også. Så da jeg skulle over på styrketreningen for overkropp så var jeg ganske mør og fin allerede Vekten er litt snillere enn den var på fredag ser jeg, så jeg håper på å kunne rapportere en fin nedgang i morgen i tråden for vekt. Jeg har et ganske stort underskudd, så denne gangen håper jeg virkelig at kroppen ikke lager krøll for meg og jobben jeg gjør. Man vet jo aldri hva disse hormonene gjør med en middelaldrende kvinne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå