Gå til innhold

Sukker i bhg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Herregud for en oppkonstruert og rar problemstilling. Det er ikke sånn at om en baby får smake en is så er det alt den har lyst på etterpå. At den kommer til å klikke i vinkel hver gang de ser en is. Jeg har 2 barn og det har aldri vært et problem. Begge mine elsker frukt og bær (i tillegg til is og godteri), og tar gjerne "til takke" med det dersom de ikke får den isen. 

Anonymkode: 5707e...570

Men hvis det er anbefalt å vente til barnet er et par år før å introdusere dette hvorfor må man gi barnet det i det hele tatt da? Skader det deg mest å ikke gi barnet søtsaker, eller barnet som ikke vet enda hva søtsaker er for noe? 

Anonymkode: 580c5...ee6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig?! Tror du virkelig barnehagene pusher sukker? Det er mange unger og mange hensyn, bhagen tar hensyn, men det får være grenser. Skal det være så utrolig nøye får dere ha ungen hjemme eller hos dagmamma! 

Anonymkode: ccf54...f6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det mulig?! Tror du virkelig barnehagene pusher sukker? Det er mange unger og mange hensyn, bhagen tar hensyn, men det får være grenser. Skal det være så utrolig nøye får dere ha ungen hjemme eller hos dagmamma! 

Anonymkode: ccf54...f6b

Jeg vet ikke. Bare stusset over at sukker er det første møtet med bhg og at babyer blir tilbudt dette. Om jeg var rik skulle jeg hatt babyen hjemme 1 år til selvfølgelig, men det er ikke mulig. Har ikke noen familie som kan passe barnet mitt så da blir det selvsagt bhg😊

Anonymkode: e5ccf...73e

Skrevet

Her får de peanøttsmør som et pålegg...de får is når det det er veldig varmt...de får boller på 17 mai, Lucia etc...de koser seg innimellom. Bryr meg ikke... hjemme for hun bare goderi på lørdag. Vi spiser sundt hjemme og litt sukker innimellom gjør ikke noe 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (53 minutter siden):

Her får de peanøttsmør som et pålegg...de får is når det det er veldig varmt...de får boller på 17 mai, Lucia etc...de koser seg innimellom. Bryr meg ikke... hjemme for hun bare goderi på lørdag. Vi spiser sundt hjemme og litt sukker innimellom gjør ikke noe 

Du har en toddler som får godteri hver lørdag? For denne tråden handlet om en baby på 1 år som skal begynne i bhg, og hvor ts vil følge anbefalingene fra staten om å vente med å innføre sukker før rundt 2-3 årsalder..   Det er ikke snakk om å nekte sukker hele livet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i barnehage og er helt enig med deg. Vi gir is, kake, vafler og en ansatt går til og med å gir små biter med sjokolade som lokkemat om ungene er greie. Syns det er helt på trynet men blir møtt med endel motstand om jeg prøver å ta dette opp. Man kan eksempel lage sunn is, smoothie etc. Rammeplanen sier man skal fremme sunn mat og det gjør man jo ikke. 

Likevel er det en ting som også irriterer meg, og det er at mange foreldre er like usunne. De sender med barna skiver med prim hver dag, ingen variasjon, sjokoladekaker, mellombarer full av sukker etc. Skal barnehagen klare å bli sukkerfri må også foreldrene hjelpe til 

Anonymkode: 829c2...e06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobber i barnehage og er helt enig med deg. Vi gir is, kake, vafler og en ansatt går til og med å gir små biter med sjokolade som lokkemat om ungene er greie. Syns det er helt på trynet men blir møtt med endel motstand om jeg prøver å ta dette opp. Man kan eksempel lage sunn is, smoothie etc. Rammeplanen sier man skal fremme sunn mat og det gjør man jo ikke. 

Likevel er det en ting som også irriterer meg, og det er at mange foreldre er like usunne. De sender med barna skiver med prim hver dag, ingen variasjon, sjokoladekaker, mellombarer full av sukker etc. Skal barnehagen klare å bli sukkerfri må også foreldrene hjelpe til 

Jeg skjønner at dette er frustrerende, men jeg syns ikke det bør være et argument mot å jobbe for et godt kosthold i barnehagen. Det vil alltid finnes noen håpløse foreldre, men dere bør forsøke være en motvekt mot dette (slik dere sikkert gjør ellers når dere opplever at barn har med dårlig bagasje hjemmefra). Og dere bør støtte de foreldrene som prøver å gjøre en god jobb med kostholdet, ikke motarbeide dem.

Anonymkode: 0a2aa...3d1

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (6 timer siden):

Hva har peanøttsmør med sukker å gjøre? Peanøttsmør inneholder da bare moste peanøtter og litt salt…

https://meny.no/varer/palegg-frokost/sotpalegg/peanottsmor/peanottsmor-5701038033248

https://meny.no/varer/palegg-frokost/sotpalegg/peanottsmor/peanottsmor-7036110011110

denne har ikke engang salt;

https://meny.no/varer/palegg-frokost/sotpalegg/peanottsmor/peanottsmor-grovt-7070622011145

Anonymkode: 61ded...b05

AnonymBruker
Skrevet

I vår barnehage, en foreldre eid ideel bhg, har foreldrene selv bestemt at det skal gis saftis ved bursdag. Og at vi kan lage boller/vaffler ol. Innimellom. Serverer også syltetøy, gomme og prim hver dag.(fullkost) Men ingen barn som spiser kun dette på skivene. Vi har heller ikke alle 3 fremme samtidig. Har også med kjeks på turer. Ellers er det ikke sukker på grøt men bruker frukt og kanel. Og varmmat, som serveres 4 ganger i uken,  er sunn og har alltid grønnsaker eller salat til. Alt dette gjelder fra 1 års avdelingen. 

Men er noen få foreldrepar 2-3 som er uenige, og tenker som deg. Vi tar noe hensyn, der det går.

Vet at i denne kommunen er de mye strengere i de kommunale barnehagene med tanke på sukker. Så du må sikkert finne ut hvordan det er i den bhg ditt barn skal begynne i, da det er endel forskjeller.

Anonymkode: e6f06...eba

AnonymBruker
Skrevet
On 6/18/2023 at 2:55 PM, AnonymBruker said:

Du har en toddler som får godteri hver lørdag? For denne tråden handlet om en baby på 1 år som skal begynne i bhg, og hvor ts vil følge anbefalingene fra staten om å vente med å innføre sukker før rundt 2-3 årsalder..   Det er ikke snakk om å nekte sukker hele livet. 

Regner med yngste her får godt hver lørdag ved 1 år her. Men prøver å la det være frukt i første omgang 

Anonymkode: a0b84...7f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 17.27):

Jeg skjønner at dette er frustrerende, men jeg syns ikke det bør være et argument mot å jobbe for et godt kosthold i barnehagen. Det vil alltid finnes noen håpløse foreldre, men dere bør forsøke være en motvekt mot dette (slik dere sikkert gjør ellers når dere opplever at barn har med dårlig bagasje hjemmefra). Og dere bør støtte de foreldrene som prøver å gjøre en god jobb med kostholdet, ikke motarbeide dem.

Om du leser det jeg skriver jobber jeg på ingen måte mot foreldrene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du leser det jeg skriver jobber jeg på ingen måte mot foreldrene. 

Du mente det sikkert ikke slik, men det forrige innlegget ga inntrykk av at det ikke var noen vits i at barnehagen forbedret kosten så lenge mange foreldre også sender med usunn mat. Man får aldri med alle på sånt, så da er det bedre å fokusere på å støtte de som vil gjøre det bra. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 17.29):

Jeg og mannen spiser fint is uten at barnet vårt blir hysterisk av den grunn.  Kan selvfølgelig finne alternativ men det er jo helst bare å la være å gi. Uansett dårlig praksis å venne små barn til å hele tiden skal kose seg med sukker. Skulle ønske barnehagene fulgte rådet til helsedirektoratet og sin egen forskrift. 

Anonymkode: e5ccf...73e

Så dere får kose dere med sukkeris, men barnet får ikke? 

Da får dere la være å kose dere med sukker også da, hvis barnet ikke får!

Jeg har vokst opp med et par unger som aldri fikk noe søtt og godteri da de var små. De var på RAID! Så snart de kom utenfor huset sitt, så gikk de etter de ungene som fikk godteri hjemme. Og fikk de ikke godteri hos dem, så gikk de på besøk, ringte på hos naboer som hadde yngre barn for å slippe inn for å få noe søtt godteri

Anonymkode: 6020b...8c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...