Ella-2 Skrevet 16. juni 2023 #61 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ser mange skriver det blir for mye styr for barnehagen. Hva er styr med å bare la være å gi kjeks eller annet til barnet mitt? Hva med de med allergier, muslimer eller annet det må tas hensyn til? Hver ansatt har 3-4 barn å forholde seg til på en dag, så komplisert er det ikke. Er interessant at helsedirektoratet anbefaler mindre sukker men at de ikke overholder det da? https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/mat-og-maltider-i-barnehagen/anbefalinger-for-mat-og-maltider-i-barnehagen/servering-av-kaker-kjeks-is-saft-og-liknende-bor-begrenses-i-barnehagen-godteri-snacks-og-brus-bor-unngas#e4fb5b76-911c-43ed-8b36-fe721452edc4-praktisk Nå er jeg ikke ute etter å lage noe krig for de som mener det er ok å gi babyer og småbarn sukker hver dag, men høre om det faktisk er mulig å personlig unngå dette. Om det er mulig å gi egne instruksjoner for sitt barn, og ha mulighet å lage et sunnere alternativ barnet/babyen kan få med. Anonymkode: e5ccf...73e Men gir de is og kjeks hver dag? Det høres absolutt ikke bra ut. Synes det er rart at det finnes barnehager som gjør det! Men en is til spesielle anledninger burde vel gå bra? 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #62 Skrevet 16. juni 2023 Ella-2 skrev (1 time siden): Men gir de is og kjeks hver dag? Det høres absolutt ikke bra ut. Synes det er rart at det finnes barnehager som gjør det! Men en is til spesielle anledninger burde vel gå bra? Det vet jeg jo ikke. Men som sagt jeg har en 1 åring jeg ikke ønsker introdusere for søtsaker for minst 2-3 år. En is her og der vil ødelegge dette. Per nå vet jo ikke 1 åringen hva is smaker så det er ingen savn. Anonymkode: e5ccf...73e 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #63 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det vet jeg jo ikke. Men som sagt jeg har en 1 åring jeg ikke ønsker introdusere for søtsaker for minst 2-3 år. En is her og der vil ødelegge dette. Per nå vet jo ikke 1 åringen hva is smaker så det er ingen savn. Anonymkode: e5ccf...73e Ungen vil lære seg det fort og mest sannsynlig utenfor barnehagen. Bursdager, når dere går tur ute, andre selskaper osv. Dere vil møte på sukker uansett hvor dere går. Barnehagen er virkelig ikke problemet da de ikke har frislipp på sukker. Noe du overdramtiserer noe veldig. Bra du har dine standpunkter, men her må du tenke litt mer. Ungen kan unngå sukker, men da må du også ha en god forklaring for barnet npr alle andre spiser ting ungen ikke kan spise. Anonymkode: 94f86...365 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #64 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ungen vil lære seg det fort og mest sannsynlig utenfor barnehagen. Bursdager, når dere går tur ute, andre selskaper osv. Dere vil møte på sukker uansett hvor dere går. Barnehagen er virkelig ikke problemet da de ikke har frislipp på sukker. Noe du overdramtiserer noe veldig. Bra du har dine standpunkter, men her må du tenke litt mer. Ungen kan unngå sukker, men da må du også ha en god forklaring for barnet npr alle andre spiser ting ungen ikke kan spise. Anonymkode: 94f86...365 Det er flere med små barn i familien som ikke blir introdusert for søtt før den alderen. Det har gått helt fint på privaten men barnehage har jeg ikke peiling på hvordan det er. Barnet er ikke på egenhånd i så ung alder så det er ikke noe problem når vi vil være tilstede. Anonymkode: e5ccf...73e 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #65 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ungen vil lære seg det fort og mest sannsynlig utenfor barnehagen. Bursdager, når dere går tur ute, andre selskaper osv. Dere vil møte på sukker uansett hvor dere går. Barnehagen er virkelig ikke problemet da de ikke har frislipp på sukker. Noe du overdramtiserer noe veldig. Bra du har dine standpunkter, men her må du tenke litt mer. Ungen kan unngå sukker, men da må du også ha en god forklaring for barnet npr alle andre spiser ting ungen ikke kan spise. Anonymkode: 94f86...365 Hva slags forklaring for hvorfor barnet ikke skal ha sukker trenger man utover å vise til all forskning og kunnskap vi i dag har om hvor skadelig og avhengighetsskapende sukker er? Det er veldig rart at de fleste bhg-er ikke har noen problemer med å tilpasse for intoleranser, allergier og til og med religion (!), men vitenskapen går ikke? Her må barnehagene rett og slett skjerpe seg. Anonymkode: 19488...4db 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #66 Skrevet 16. juni 2023 Aldri opplevd slik i barnehagen vår, utenom at de fikk en sukkerfri saftis hver når de gikk i 17.mai tog 😅 Anonymkode: 44db9...1b3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #67 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det vet jeg jo ikke. Men som sagt jeg har en 1 åring jeg ikke ønsker introdusere for søtsaker for minst 2-3 år. En is her og der vil ødelegge dette. Per nå vet jo ikke 1 åringen hva is smaker så det er ingen savn. Anonymkode: e5ccf...73e Nei, en is her og der ødelegger virkelig ikke dette... Anonymkode: d89f0...f0c 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #68 Skrevet 16. juni 2023 Ella-2 skrev (2 timer siden): Men gir de is og kjeks hver dag? Det høres absolutt ikke bra ut. Synes det er rart at det finnes barnehager som gjør det! Men en is til spesielle anledninger burde vel gå bra? Selvsagt ikke men noen liker å konstruere ipp problemer Anonymkode: d625b...b58
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #69 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei, en is her og der ødelegger virkelig ikke dette... Anonymkode: d89f0...f0c Så du tror det er enkelt når baby/barn først har fått smaken av is å holde den/det unna det? Anonymkode: e5ccf...73e 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #70 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så du tror det er enkelt når baby/barn først har fått smaken av is å holde den/det unna det? Anonymkode: e5ccf...73e Haha ja, så absolutt. Det er jo ikke heroin... Anonymkode: d89f0...f0c 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #71 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ser mange skriver det blir for mye styr for barnehagen. Hva er styr med å bare la være å gi kjeks eller annet til barnet mitt? Hva med de med allergier, muslimer eller annet det må tas hensyn til? Hver ansatt har 3-4 barn å forholde seg til på en dag, så komplisert er det ikke. Er interessant at helsedirektoratet anbefaler mindre sukker men at de ikke overholder det da? https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/mat-og-maltider-i-barnehagen/anbefalinger-for-mat-og-maltider-i-barnehagen/servering-av-kaker-kjeks-is-saft-og-liknende-bor-begrenses-i-barnehagen-godteri-snacks-og-brus-bor-unngas#e4fb5b76-911c-43ed-8b36-fe721452edc4-praktisk Nå er jeg ikke ute etter å lage noe krig for de som mener det er ok å gi babyer og småbarn sukker hver dag, men høre om det faktisk er mulig å personlig unngå dette. Om det er mulig å gi egne instruksjoner for sitt barn, og ha mulighet å lage et sunnere alternativ barnet/babyen kan få med. Anonymkode: e5ccf...73e Jeg har jobbet i tre forskjellige barnehager i ganske mange år tilsammen og jeg kan med hånden på hjerte si at det sjeldent har forekommet mer enn to ganger i året at barna har fått is, men at de har fått pepperkake et par ganger i adventstiden, fordi de har vært med å bake dem og fordi vi har . Et par av barnehagene har en og annen gang hatt med mariekjeks på tur og alle barnehagene har gitt barna saft 2-6 ganger i året, ved anledninger som sommerfest, julegrøt og i sommervarmen. Godteri har de fått når det har vært karneval med « katta i sekken» og ved nissebesøk ( mandarin,1-2 pepperkaker og omtrent fem godterier) i alle barnehagene. Jeg vil ikke si at dette er et totalt frislipp av sukker og godterier, det dreier seg stort sett om anledninger som enkeltstående adventshendelser, julegrøt, karneval, kanskje barnehagedagen, 17 mai opplegg, sommerfest og avslutning for førskolebarn + 1-2 events som besøk på brannstasjon, gamlehjem, konsert o.l. Har aldri hørt om barnehager som serverer søtsaker på ukentlig basis. Jeg tenker at du kan lage en alternativ godtepose til ditt barn ved nissebesøk og karneval, dersom du ikke vil at barnet skal få det som de andre får - vi tar hensyn ved allergier, dersom dere er vegetarianere og religiøs tro, men ikke der en ikke har en diagnose eller tilhører en bestemt tro. Anonymkode: aee1a...3ad 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #72 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har jobbet i tre forskjellige barnehager i ganske mange år tilsammen og jeg kan med hånden på hjerte si at det sjeldent har forekommet mer enn to ganger i året at barna har fått is, men at de har fått pepperkake et par ganger i adventstiden, fordi de har vært med å bake dem og fordi vi har . Et par av barnehagene har en og annen gang hatt med mariekjeks på tur og alle barnehagene har gitt barna saft 2-6 ganger i året, ved anledninger som sommerfest, julegrøt og i sommervarmen. Godteri har de fått når det har vært karneval med « katta i sekken» og ved nissebesøk ( mandarin,1-2 pepperkaker og omtrent fem godterier) i alle barnehagene. Jeg vil ikke si at dette er et totalt frislipp av sukker og godterier, det dreier seg stort sett om anledninger som enkeltstående adventshendelser, julegrøt, karneval, kanskje barnehagedagen, 17 mai opplegg, sommerfest og avslutning for førskolebarn + 1-2 events som besøk på brannstasjon, gamlehjem, konsert o.l. Har aldri hørt om barnehager som serverer søtsaker på ukentlig basis. Jeg tenker at du kan lage en alternativ godtepose til ditt barn ved nissebesøk og karneval, dersom du ikke vil at barnet skal få det som de andre får - vi tar hensyn ved allergier, dersom dere er vegetarianere og religiøs tro, men ikke der en ikke har en diagnose eller tilhører en bestemt tro. Anonymkode: aee1a...3ad Du skjønner at på KG har folk barn i barnehager der de bare spise sukkerspinn og drikker red bull dagen lang😂 Anonymkode: d89f0...f0c
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #73 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ungen vil lære seg det fort og mest sannsynlig utenfor barnehagen. Bursdager, når dere går tur ute, andre selskaper osv. Dere vil møte på sukker uansett hvor dere går. Barnehagen er virkelig ikke problemet da de ikke har frislipp på sukker. Noe du overdramtiserer noe veldig. Bra du har dine standpunkter, men her må du tenke litt mer. Ungen kan unngå sukker, men da må du også ha en god forklaring for barnet npr alle andre spiser ting ungen ikke kan spise. Anonymkode: 94f86...365 Hva slags folk omgås du som stadig gir toddlere sukker? Min unge smakte ikke sukker før hun var 3, det gikk da helt fint. Man sender ikke så små barn i bursdager eller andre selskaper alene, ingen har noen gang kommet bort ut av det blå og tilbudt ungen min sukker når vi er ute og går tur… Hadde med f.eks. gresk yoghurt og friske bær eller lignende i sånne settinger, og noe matmuffins eller kald stekt biff hvis de andre spise junk ala pølser/fastfood burgere. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, en is her og der ødelegger virkelig ikke dette... Anonymkode: d89f0...f0c Jo, en is her og der ødelegger rent faktisk for at ungen ikke skal smake sukker før hen er 3. Du kan ikke være vegetarianer men spise en biff i ny og ne, og du kan ikke være sukkerfri men spise sukker innimellom. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Haha ja, så absolutt. Det er jo ikke heroin... Anonymkode: d89f0...f0c Faktisk blir ofte sukkeravhengighet sammenlignet med heroinavhengighet. Anonymkode: 61ded...b05 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #74 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva slags folk omgås du som stadig gir toddlere sukker? Min unge smakte ikke sukker før hun var 3, det gikk da helt fint. Man sender ikke så små barn i bursdager eller andre selskaper alene, ingen har noen gang kommet bort ut av det blå og tilbudt ungen min sukker når vi er ute og går tur… Hadde med f.eks. gresk yoghurt og friske bær eller lignende i sånne settinger, og noe matmuffins eller kald stekt biff hvis de andre spise junk ala pølser/fastfood burgere. Jo, en is her og der ødelegger rent faktisk for at ungen ikke skal smake sukker før hen er 3. Du kan ikke være vegetarianer men spise en biff i ny og ne, og du kan ikke være sukkerfri men spise sukker innimellom. Faktisk blir ofte sukkeravhengighet sammenlignet med heroinavhengighet. Anonymkode: 61ded...b05 Hvorfor skal du oppdra en ekstremist som har et særdeles usunt forhold til mat? Og det er en løgn at ditt barn aldri har smakt sukker før hun var tre. Det er fysisk umulig. Anonymkode: d89f0...f0c 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #75 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvorfor skal du oppdra en ekstremist som har et særdeles usunt forhold til mat? Og det er en løgn at ditt barn aldri har smakt sukker før hun var tre. Det er fysisk umulig. Anonymkode: d89f0...f0c Er man ekstremist bare fordi man følger helsedirektoratets råd? Hvorfor får barnet et usunt forhold til mat bare fordi det ikke blir servert is og kaker med sukker før fylte 3 år? Nysgjerrig på hvordan du kommer til denne konklusjonen.. Helsedirektoratet sier jo man skal unngå det i tidlig alder for det er nettopp da smakssansen utvikles, og det kan gi bedre forutsetninger for fremtidig helse og smakspreferanser. Er virkelig bare på KG man blir stemplet som psycho for å ikke ville gi godteri og sukkerbakst til babyer og toddlere. Anonymkode: e5ccf...73e 3
Reign Skrevet 16. juni 2023 #76 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er man ekstremist bare fordi man følger helsedirektoratets råd? Hvorfor får barnet et usunt forhold til mat bare fordi det ikke blir servert is og kaker med sukker før fylte 3 år? Nysgjerrig på hvordan du kommer til denne konklusjonen.. Helsedirektoratet sier jo man skal unngå det i tidlig alder for det er nettopp da smakssansen utvikles, og det kan gi bedre forutsetninger for fremtidig helse og smakspreferanser. Er virkelig bare på KG man blir stemplet som psycho for å ikke ville gi godteri og sukkerbakst til babyer og toddlere. Anonymkode: e5ccf...73e Les hva du selv skriver. Hvis du mener at barnet ditt aldri har smakt en eneste matvare med sukker i seg på tre år, så legger du opp til matekstremisme og et særdeles usunt forhold til mat, ja.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #77 Skrevet 16. juni 2023 Reign skrev (1 time siden): Les hva du selv skriver. Hvis du mener at barnet ditt aldri har smakt en eneste matvare med sukker i seg på tre år, så legger du opp til matekstremisme og et særdeles usunt forhold til mat, ja. Per nå nei. Jeg kommer til å nøye velge ut mat det kan spise. Men jeg sier ikke tomatsaus med litt sukker, eller en skinkeskive med litt sukker i innholdslisten blir nei-mat. Jeg snakker om iskrem fra butikken, kaker med sukker og andre ting som hovedsaklig består av sukker. Men mulig du blander meg med en annen ab her. Anonymkode: e5ccf...73e 1
Reign Skrevet 16. juni 2023 #78 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Per nå nei. Jeg kommer til å nøye velge ut mat det kan spise. Men jeg sier ikke tomatsaus med litt sukker, eller en skinkeskive med litt sukker i innholdslisten blir nei-mat. Jeg snakker om iskrem fra butikken, kaker med sukker og andre ting som hovedsaklig består av sukker. Men mulig du blander meg med en annen ab her. Anonymkode: e5ccf...73e Det nevnes «ikke smakt sukker». Det er ekstremisme. Og nei-mat er et ekkelt gufs fra fortiden som skaper et vanskelig forhold til mat. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #79 Skrevet 16. juni 2023 Reign skrev (24 minutter siden): Det nevnes «ikke smakt sukker». Det er ekstremisme. Og nei-mat er et ekkelt gufs fra fortiden som skaper et vanskelig forhold til mat. Her er det snakk om bittesmå barn. De vet ikke at sukker finnes og oppfatter ikke at de blir nektet noe. Man lar rett og slett være å eksponere dem for slike matvarer. Det er enkelt, eller det hadde vært det om ikke barnehagene sto klare med is og kaker og godteri til jul. "Det er bare litt," sier de, men veldig mange barn får sitt første møte med sukker i barnehagen. Anonymkode: 0a2aa...3d1 1 1
Reign Skrevet 16. juni 2023 #80 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her er det snakk om bittesmå barn. De vet ikke at sukker finnes og oppfatter ikke at de blir nektet noe. Man lar rett og slett være å eksponere dem for slike matvarer. Det er enkelt, eller det hadde vært det om ikke barnehagene sto klare med is og kaker og godteri til jul. "Det er bare litt," sier de, men veldig mange barn får sitt første møte med sukker i barnehagen. Anonymkode: 0a2aa...3d1 Du skjønner hvor mange matvarer det er sukker i som det så og si er umulig å unngå eller?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå