Gå til innhold

Sukker i bhg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke vært borti noen barnehager der det er frislipp av is, kjeks osv som du sier. I vår barnehage er det vanlig mat, og vann/melk til drikke. De har fått is ved noen få anledninger, vet de bruker å ha 17 mai feiring i barnehagen dagen før og da får de en is hver. 

Anonymkode: 03c76...5e2

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja? Å da er det hver dag? Kanskje noen skulle slutte p foreldre tok med noe?

Anonymkode: d625b...b58

Er det derfor de prøvde gi barnet mitt det og ble paff fordi jeg sa min 1 åring ikke spiser sånt enda? 🤷‍♀️

Anonymkode: e5ccf...73e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det derfor de prøvde gi barnet mitt det og ble paff fordi jeg sa min 1 åring ikke spiser sånt enda? 🤷‍♀️

Jeg har også jobbet i barnehage og det var aldri noe frislipp når det gjelder sukkerholdige varer. 

Anonymkode: 58806...309

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ser mange skriver det blir for mye styr for barnehagen. Hva er styr med å bare la være å gi kjeks eller annet? Hver ansatt har 3-4 barn å forholde seg til på en dag, så komplisert er det ikke.

Tror du at hver enkelt ansatt har sin egen sone med sine 3-4 faste barn å forholde seg til? 

Vi er 4 voksne på 13 barn i alderen 0-3 år. 

Det er møter, pauser, foreldresamtaler, medarbeidersamtaler, noen må lage/ordne maten osv.

Flere ganger iløpet av dagen er vi 2-3 voksne på avdelingen + at tidligvakt og senvakt er alene de første og siste 30-45 minuttene. 

Vi har ikke mye is, boller og kaker. Men kan godt gi en is på en varm sommerdag. 

Serverer smoothie når det er bursdag.

Anonymkode: a5ccb...742

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gutten vår er nylig fylt 1 år og skal starte i bhg i august. Inntrykket er at det er frislipp med is, kjeks og annet tilsatt sukker. Har man mulighet å instruere de ansatte til å ikke gi barnet vårt sukker? Vi vil helst ikke introdusere det før han er et par år. Det er virkelig ikke noe barn trenger i kosten fra så tidlig alder, og heller ikke anbefalt. Men virker som barnehager generelt ikke bryr seg mye om dette. Er det noe håp om at de respekterer valget vårt?

Altså! Dette er overdrevet! På liten avdeling pleier de å få havregrøt med rosiner. Om sommeren hender det at de får en vannis. Slapp av, ingenting å frykte. 

Faren for at besteforeldre forer poden med sukkerholdige ting er enda større…

Anonymkode: ec671...d2a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Feil

Endret av Honey Dew
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i bhg i 22 år og flere forskjellige , aldri vært borti noen som har servert saft, syltetøy eller sukker hver dag…

Så bra! Har opplevd det i barnehagene jeg har vært borti, selv de som sier de unngår sukker.

Anonymkode: 98bea...fdd

AnonymBruker
Skrevet

Ser mange skriver det blir for mye styr for barnehagen. Hva er styr med å bare la være å gi kjeks eller annet til barnet mitt? Hva med de med allergier, muslimer eller annet det må tas hensyn til? Hver ansatt har 3-4 barn å forholde seg til på en dag, så komplisert er det ikke.

Er interessant at helsedirektoratet anbefaler mindre sukker men at de ikke overholder det da? https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/mat-og-maltider-i-barnehagen/anbefalinger-for-mat-og-maltider-i-barnehagen/servering-av-kaker-kjeks-is-saft-og-liknende-bor-begrenses-i-barnehagen-godteri-snacks-og-brus-bor-unngas#e4fb5b76-911c-43ed-8b36-fe721452edc4-praktisk

Nå er jeg ikke ute etter å lage noe krig for de som mener det er ok å gi babyer og småbarn sukker hver dag, men høre om det faktisk er mulig å personlig unngå dette. Om det er mulig å gi egne instruksjoner for sitt barn, og ha mulighet å lage et sunnere alternativ barnet/babyen kan få med.

3-4 unger å forholde seg til?? Intr. Hvilken bhg bruker du, som har grunnbemanning hele dagen? Vil gjerne vite, da bhg jeg jobber, har grunnbemanning snaue halve dagen. Mye av dagen er vi to-tre, på tolv små. Dvs, 24 plasser.

Vi har ikke frislipp av godis, is, osv, men en sjelden gang får de det. Vi forlanger og legeerklæring på allergi, men hvis foreldrene eks ønsker å begrense melk, så gjør vi det. 

Anonymkode: d6086...566

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg og mannen spiser fint is uten at barnet vårt blir hysterisk av den grunn.  Kan selvfølgelig finne alternativ men det er jo helst bare å la være å gi. Uansett dårlig praksis å venne små barn til å hele tiden skal kose seg med sukker. Skulle ønske barnehagene fulgte rådet til helsedirektoratet og sin egen forskrift. 

Men dere spiser is foran ungen uten å dele? Greit om han er baby, men småbarn liksom? Viser han ikke interesse? 

Synes ikke helsedirektoratet er spesielt bra. Skulle ønske barna fikk riktig ernæring og ikke bare fyllstoff og tubeoster. En is i ny og ne er virkelig mye bedre enn den kvalme tubeosten. Men det er jo økonomien det står på. 

Anonymkode: 53a8f...cc7

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker som sagt ikke introdusere barnet vårt for sukker før om 2 års tid. Hva andre gjør og synes er greit bryr jeg meg ikke om.

Da får du ha barnet hjemme da så du ka. Kontrollere alt

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjære vene. Det kan vel hende at de hadde boller nettopp fordi det var første møte med barnehagen, og de ville gjøre det litt hyggelig. Min erfaring er at det er noe kos innimellom, relatert til høytider, bursdager og avslutninger. Ikke veldig ofte med andre ord. Du kan nok roe ned et par hakk. 

Anonymkode: 5707e...570

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De gjorde det nok for å irritere deg;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker med grøss og gru på alle barn og unge med spiseforstyrrelser det allerede er og kommer til å bli. Hva skjer med å bruke hodet og sunn fornuft og ikke være så den ene eller andre veien? - Som jo er oppskriften på et liv med spiseforstyrrelser. 

Anonymkode: ef830...8b8

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker ikke henge ut noen bhg her, så det forblir anonymt. Er faktisk sjokkert hvor vanlig det er å gi is osv til babyer, de har jo null skade av å ikke spise noe de ikke vet hva er en gang. Men uansett om du gir barnet ditt sukker fra så tidlig alder så ville jeg ikke hengt meg opp i det. Dere gjør som dere vil og synes er best for barnet deres. Jeg er enig med helsedirektoratet og ønsker å begrense sukker. Kommer heller ikke til å gi kunstig søtning til et så lite barn, om noen lurte på det. 

Gutten vår viser ikke noe interesse når vi spiser is nei, for han vet ikke hva is er for noe.  Heldigvis er besteforeldrene såpass oppegående at de er enige i at så små barn ikke trenger sukker. Det er faktisk mye sunt og godt man kan lage, uten verken sukker eller kunstig søtning. 

Men må innrømme det er godt å høre at flere barnehageansatte her sier det ikke er normalen å gi sukker❤️

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er så glad hysteriske foreldre ikke fikk bestemme reglene i bhgen vi gikk i. 

Anonymkode: ae69e...dba

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet i barnehage hele mitt voksne liv så har vært innom mange. Har aldri vært med på hverken kjeks, syltetøy, is eller kake annet enn i sammenheng med 17 mai eller sommeravslutning. Hvor har du denne informasjonen fra? 

Vel nå lyver jeg, en gang så var jeg med på noen som ble tilbudt en dert av blåbærsyltetøy på havregryna sine. Noe rester fra en ansatt tror jeg, men var forsinket matleveranse og dårlig utvalg den dagen. 

Anonymkode: cb998...e18

AnonymBruker
Skrevet

Her får barna 1 is i året og det er på sommeravslutningen. Ellers gpr ddt i fruktspyd (noe som også inneholder mye fruktsukker og har mange foreldre som syns frukt et negativt også 🤦🏽‍♀️), rosinpakker til halloween og ellers lite sukker generelt.

Så lurer på hva slags barnehage du har puttet ungen din i siden du mener de spiser noe med sukker daglig? 

Anonymkode: 94f86...365

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ser mange skriver det blir for mye styr for barnehagen. Hva er styr med å bare la være å gi kjeks eller annet til barnet mitt? Hva med de med allergier, muslimer eller annet det må tas hensyn til? Hver ansatt har 3-4 barn å forholde seg til på en dag, så komplisert er det ikke.

Er interessant at helsedirektoratet anbefaler mindre sukker men at de ikke overholder det da? https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/mat-og-maltider-i-barnehagen/anbefalinger-for-mat-og-maltider-i-barnehagen/servering-av-kaker-kjeks-is-saft-og-liknende-bor-begrenses-i-barnehagen-godteri-snacks-og-brus-bor-unngas#e4fb5b76-911c-43ed-8b36-fe721452edc4-praktisk

Nå er jeg ikke ute etter å lage noe krig for de som mener det er ok å gi babyer og småbarn sukker hver dag, men høre om det faktisk er mulig å personlig unngå dette. Om det er mulig å gi egne instruksjoner for sitt barn, og ha mulighet å lage et sunnere alternativ barnet/babyen kan få med.

Mens min erfaring er at fler og fler barnehager et sukkerfrie. Hos oss får de popcorn 2 ganger i året og is en gang om sommeren ved sommerfest. De serverer ellers ikke sukkerholdig mat. Nærmeste må i såfall være frukt og brunost de han hver fredag. Du vil nok ikke få gjennomslag. Skal det tas hensyn må det legges frem ved lege attest pga allergi eller religion. Bare fordi vil ikke vil er ikke godt nok i området her. 

Anonymkode: a4bf5...722

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du inntrykk av at det er frislipp på sukkerholdig mat i barnehager? 

Jeg har jobbet som pedagog i barnehage i 16 år, i flere barnehager. Det har aldri vært snakk om frislipp på søtsaker. 
Faktisk har det blitt mer og mer restriktivt de siste årene. 
I vår barnehage serverer vi sunne alternativer når det er bursdager feks. Vi har egen bursdagsmeny barna velger fra, bare sunne alternativer. 

Anonymkode: 248f2...36a

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her får barna 1 is i året og det er på sommeravslutningen. Ellers gpr ddt i fruktspyd (noe som også inneholder mye fruktsukker og har mange foreldre som syns frukt et negativt også 🤦🏽‍♀️), rosinpakker til halloween og ellers lite sukker generelt.

Så lurer på hva slags barnehage du har puttet ungen din i siden du mener de spiser noe med sukker daglig? 

Anonymkode: 94f86...365

Når en ansatt kommer å skal putte en bolle i munnen på 1 åringen min som knapt har tenner og såvidt har begynt å like forskjellig type mat, som om det er helt normalt, da tror jeg jo selvsagt det er normalen. Og når vedkommende reagerer med hevede øyenbryn på at jeg sier nei, barnet mitt spiser ikke sånt enda så virker det jo som de ser på det som helt normalt å gi så små barn slikt. Det var noen til med yngre babyer som også takket nei. 

Men håper jo det var et unntak selvfølgelig, men vi var innom kjøkkenet og der sto det sjokoladesauser, syltetøy og alt slags mulig ting fullproppet med sukker. Så da lurer jeg på når de spiser alt dette... 

Sånn til info vi fikk ikke plass på noe annet enn sistevalget men vet ikke hva som er normalen i barnehager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...