AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #41 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mens min erfaring er at fler og fler barnehager et sukkerfrie. Hos oss får de popcorn 2 ganger i året og is en gang om sommeren ved sommerfest. De serverer ellers ikke sukkerholdig mat. Nærmeste må i såfall være frukt og brunost de han hver fredag. Du vil nok ikke få gjennomslag. Skal det tas hensyn må det legges frem ved lege attest pga allergi eller religion. Bare fordi vil ikke vil er ikke godt nok i området her. Anonymkode: a4bf5...722 Det er ikke lov å si at barnet ikke skal spise boller eller kaker? Hvorfor må dere tvangsfore barn sånne ting? Er det så vanskelig å bare ikke gi? Anonymkode: e5ccf...73e 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #42 Skrevet 15. juni 2023 I barnehagen jeg jobber i er det sukker to ganger i året. En is til dessert på julebordet for barna og en is på 17.mai feiring i barnehagen. Ellers bruker vi det ikke på grøt en gang, bare frukt som søtning. Anonymkode: 96283...230 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #43 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I barnehagen jeg jobber i er det sukker to ganger i året. En is til dessert på julebordet for barna og en is på 17.mai feiring i barnehagen. Ellers bruker vi det ikke på grøt en gang, bare frukt som søtning. Anonymkode: 96283...230 Glemte å legge til: Noen ganger har vi barn som ikke får lov av foreldre å spise is disse to gangene og da blir de barna det gjelder tatt ut av avdelingen av åpenbare grunner. Det er null stress. Men er det barn som skal ha tilrettelagt kost ellers må det foreligge en legeerklæring med mindre det er av religiøse årsaker. Anonymkode: 96283...230
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #44 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Glemte å legge til: Noen ganger har vi barn som ikke får lov av foreldre å spise is disse to gangene og da blir de barna det gjelder tatt ut av avdelingen av åpenbare grunner. Det er null stress. Men er det barn som skal ha tilrettelagt kost ellers må det foreligge en legeerklæring med mindre det er av religiøse årsaker. Anonymkode: 96283...230 Synes det er ironisk at religiøse årsaker godkjent grunn mens vitenskapelige grunner ikke er godt nok, ironisk nok. Men nå er det ikke du som lager reglene da😅 Jeg håper bare det ikke er normalt med hvetebakst med sukker og sånn til hverdags. Og at det er slik som du sier at de barna som ikke spiser sukker kan bli tatt ut av avdelingen😊 Anonymkode: e5ccf...73e 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #45 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Synes det er ironisk at religiøse årsaker godkjent grunn mens vitenskapelige grunner ikke er godt nok, ironisk nok. Men nå er det ikke du som lager reglene da😅 Jeg håper bare det ikke er normalt med hvetebakst med sukker og sånn til hverdags. Og at det er slik som du sier at de barna som ikke spiser sukker kan bli tatt ut av avdelingen😊 Anonymkode: e5ccf...73e Nei det er som jeg skrev over at det er sukker to ganger i året, en ved jul og en på 17.mai feiring. Vi har ellers en ernæringsfysiolog som lager oppskrifter og står for oversikten over hvilke pålegg osv vi skal ha i vår barnehage. Så på den måten er vi ganske sikkre på at barna får i seg riktig og næringsrik mat. Ang religion og vitenskap så tror jeg rett og slett at det er fordi man må sette en strek. Ellers står man der plutselig med en på lavkarbo, en på raw food, en som ikke skal ha melkeprodukter fordi mor har lest et sted på nettet at det ikke er bra uten at man får dekt vitaminer og mineraler på andre måter osv. Jeg er ikke sikker, men tipper det er noe i den duren. Anonymkode: 96283...230
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #46 Skrevet 15. juni 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Ser mange skriver det blir for mye styr for barnehagen. Hva er styr med å bare la være å gi kjeks eller annet til barnet mitt? Hva med de med allergier, muslimer eller annet det må tas hensyn til? Hver ansatt har 3-4 barn å forholde seg til på en dag, så komplisert er det ikke. Er interessant at helsedirektoratet anbefaler mindre sukker men at de ikke overholder det da? https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/mat-og-maltider-i-barnehagen/anbefalinger-for-mat-og-maltider-i-barnehagen/servering-av-kaker-kjeks-is-saft-og-liknende-bor-begrenses-i-barnehagen-godteri-snacks-og-brus-bor-unngas#e4fb5b76-911c-43ed-8b36-fe721452edc4-praktisk Nå er jeg ikke ute etter å lage noe krig for de som mener det er ok å gi babyer og småbarn sukker hver dag, men høre om det faktisk er mulig å personlig unngå dette. Om det er mulig å gi egne instruksjoner for sitt barn, og ha mulighet å lage et sunnere alternativ barnet/babyen kan få med. Anonymkode: e5ccf...73e Hver ansatt forholde seg til kun 3-4? Hvilken verden lever du i? Anonymkode: a0b84...7f7 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #47 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hver ansatt forholde seg til kun 3-4? Hvilken verden lever du i? Anonymkode: a0b84...7f7 Den verden som bhg introduserte meg for. Men mulig de løy. Anonymkode: e5ccf...73e
Heln Skrevet 15. juni 2023 #48 Skrevet 15. juni 2023 Har ikke lest kommentarene, men ja, du kan be om det, men samtidig være inneforstått med at uhell kommer til å skje og at det kommer til å være ganger barnet ditt også får sukker på havregrøten sin. Jeg har et barn som ikke skal spise banan fordi han blir så forstoppet, men det vet jo ikke absolutt alle vikarer som er innom iløpet av året, eller de på de andre avdelingene hvis han går inn dit. Man gir slipp på kontrollen når man plasserer barn i barnehage, det må man bare være inneforstått med egentlig. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #49 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det vil nok barnehagen gi blaffen i. De kan ikke tilpasse for hvert barn. Dersom man ønsker et veldig alternativt kosthold bør man vurdere dagmamma eller lignende med samme holdning. Anonymkode: 7136b...01a Eller bare velge en barnehage som bryr seg litt om barnas fremtidige helse. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Altså! Dette er overdrevet! På liten avdeling pleier de å få havregrøt med rosiner. Om sommeren hender det at de får en vannis. Slapp av, ingenting å frykte. Faren for at besteforeldre forer poden med sukkerholdige ting er enda større… Anonymkode: ec671...d2a En ettåring? Kødder du? Hadde noen av besteforeldrene her vært så drittsekker hadde de ikke fått se ungen igjen. Men heldigvis er ingen av dem så syke i hodet at de forer babyer med sukker (eller alkohol, kaffe eller annet sånt som er totalt upassende for små barn) mot foreldrene klart uttrykte vilje. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men dere spiser is foran ungen uten å dele? Greit om han er baby, men småbarn liksom? Viser han ikke interesse? Synes ikke helsedirektoratet er spesielt bra. Skulle ønske barna fikk riktig ernæring og ikke bare fyllstoff og tubeoster. En is i ny og ne er virkelig mye bedre enn den kvalme tubeosten. Men det er jo økonomien det står på. Anonymkode: 53a8f...cc7 Jeg tar et glass vin, en øl eller en kopp kaffe foran ungen min også, uten at han får smake. Hva er problemet? Ellers enig ang det søppelet mange får i barnehagen. Vår barnehage hadde heldigvis økologisk mat laget fra bunn - ingen kneipbrød eller tubeost eller ketchup. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kjære vene. Det kan vel hende at de hadde boller nettopp fordi det var første møte med barnehagen, og de ville gjøre det litt hyggelig. Min erfaring er at det er noe kos innimellom, relatert til høytider, bursdager og avslutninger. Ikke veldig ofte med andre ord. Du kan nok roe ned et par hakk. Anonymkode: 5707e...570 Det er ikke hyggelig å gi babyer boller. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da får du ha barnet hjemme da så du ka. Kontrollere alt Anonymkode: d625b...b58 Helt unødvendig, man trenger bare å unngå de aller mest søplete barnehagene. Anonymkode: 61ded...b05 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #50 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den verden som bhg introduserte meg for. Men mulig de løy. Anonymkode: e5ccf...73e Så de ansatte i bhg sa de hadde en fast gruppe hver med 3-4 barn som de var sammen med hele dagen? Og det trodde du på? Anonymkode: a5ccb...742
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #51 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Når en ansatt kommer å skal putte en bolle i munnen på 1 åringen min som knapt har tenner og såvidt har begynt å like forskjellig type mat, som om det er helt normalt, da tror jeg jo selvsagt det er normalen. Og når vedkommende reagerer med hevede øyenbryn på at jeg sier nei, barnet mitt spiser ikke sånt enda så virker det jo som de ser på det som helt normalt å gi så små barn slikt. Det var noen til med yngre babyer som også takket nei. Men håper jo det var et unntak selvfølgelig, men vi var innom kjøkkenet og der sto det sjokoladesauser, syltetøy og alt slags mulig ting fullproppet med sukker. Så da lurer jeg på når de spiser alt dette... Sånn til info vi fikk ikke plass på noe annet enn sistevalget men vet ikke hva som er normalen i barnehager. Anonymkode: e5ccf...73e Yngre em 1 år som takket nei? Jeg tror du har oppkonstruert dette. Anonymkode: d625b...b58
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #52 Skrevet 16. juni 2023 Finnes jo klima-kvote så hvorfor ikke innføre sukker-kvote? Anonymkode: bdac3...487
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #53 Skrevet 16. juni 2023 I barnehagen mine går i er det ikke frislipp av sukker. Likevel får jeg både kjeks og twist på utviklingssamtaler eller på fau/su møte, det betyr ikke at det er frislipp for barna. De bruker eple som søtning på havregrøten om de ønsker det. Får is på julebordet og før 17.mai, ellers får de en pakke rosiner som snop rundt halloween. De drikker ikke saft, får ikke syltetøy eller sukker. Det var noen barn som hadde med seg fruktstang eller poser med smootie i matpakken, de fikk beskjed om at det er å regne som snop og kan ikke være med i barnehagen, så virker iallefall som om de tenker over ting her Anonymkode: cbd7f...ea0
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #54 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Gutten vår er nylig fylt 1 år og skal starte i bhg i august. Inntrykket er at det er frislipp med is, kjeks og annet tilsatt sukker. Har man mulighet å instruere de ansatte til å ikke gi barnet vårt sukker? Vi vil helst ikke introdusere det før han er et par år. Det er virkelig ikke noe barn trenger i kosten fra så tidlig alder, og heller ikke anbefalt. Men virker som barnehager generelt ikke bryr seg mye om dette. Er det noe håp om at de respekterer valget vårt? Anonymkode: e5ccf...73e Frislipp på is, kjeks og annet tilsatt sukker? Vi har hatt barnet vårt i bhg siden september, han har fått én is og that’s it. Ikke kjeks, kaker, sukkerholdig saft eller noe sånt. Ikke engang ketsjup. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du kan jo be om at de gir beskjed i forkant de gangene det er snakk om, så kan du sende med et sukkerfritt alternativ? Hvis de skal unnlate å gi til barnet ditt så vil det føle seg urettferdig behandlet og utenfor fellesskapet Anonymkode: bc2d7...609 «Sukkerfritt» alternativ - altså kunstig sukker - er jo strengt tatt ikke noe bedre for små barn… Anonymkode: d89f0...f0c
myMa Skrevet 16. juni 2023 #55 Skrevet 16. juni 2023 I vår barnehage kan de en sjelden gang få prim. Ellers er det ikke noe søtt på maten. Kan telle på en hånd hvor mange ganger de har fått en saftis på 2 år. Saft får de ved spesielle anledninger. Og så tror jeg de fikk en seigmann hver til påske. Når noen har bursdag så lager de smoothie. Jeg synes ikke dette er mye. Tror ikke normalen er at det er "frislipp", det har jeg i hvertfall aldri hørt om eller sett. Et sukkerfritt kosthold blir ekstremt restriktivt da. Nesten alt inneholder noe sukker og fruktsukker er like ille. Men å utsette "boller og brus" lengst mulig, har jeg forståelse for. 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #56 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er ikke lov å si at barnet ikke skal spise boller eller kaker? Hvorfor må dere tvangsfore barn sånne ting? Er det så vanskelig å bare ikke gi? Anonymkode: e5ccf...73e Jeg finner det utrolig merkelig om de server boller og kaker ukentlig. I barnehagen har de fokus på at alle skal behandles likt, dette er jo for at ett barn ikke skal føle seg utenfor. Som sagt, i vår barnehage hvor vi har hatt barn i 7 år har det kun blitt servert til sommerfest, og popcorn siste dagen før jul og til karneval. Det lille popcornet de får utgir ekstremt lite. Anonymkode: a4bf5...722
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #57 Skrevet 16. juni 2023 Tror dette er vanskelig å gjennomføre i praksis. Jeg jobber I en barnehage som er spesielt opptatt av kosthold. Vi har kjøkkenassistent og barna serveres varmmat 2 dager i uken, bakst (rundstykker, horn) en dag og varm frokost en dag. Vi unngår sukker så langt det lar seg gjøre, men - spesielle anledninger som sommerfest, nissefest, karneval etc. Vil det bli noe. Pepperkaker, julemenn, nonstop eller lignende. Det hender også at det serveres en is eller to iløpet av året. Ellers går det i hjemmelaget smoothieis eller frukt til bursdager. En 1-2 åring kan ikke nektes å få servert det samme som de andre barna. Anonymkode: a345b...f31 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #58 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Yngre em 1 år som takket nei? Jeg tror du har oppkonstruert dette. Anonymkode: d625b...b58 Nei, yngste var 10 måneder. Er en grunn jeg var sjokkert. De trodde min var yngre enn 1 år også.. Anonymkode: e5ccf...73e
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #59 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tror dette er vanskelig å gjennomføre i praksis. Jeg jobber I en barnehage som er spesielt opptatt av kosthold. Vi har kjøkkenassistent og barna serveres varmmat 2 dager i uken, bakst (rundstykker, horn) en dag og varm frokost en dag. Vi unngår sukker så langt det lar seg gjøre, men - spesielle anledninger som sommerfest, nissefest, karneval etc. Vil det bli noe. Pepperkaker, julemenn, nonstop eller lignende. Det hender også at det serveres en is eller to iløpet av året. Ellers går det i hjemmelaget smoothieis eller frukt til bursdager. En 1-2 åring kan ikke nektes å få servert det samme som de andre barna. Anonymkode: a345b...f31 Men hvis barnet er muslim eller har allergi så er det greit å nekte? En 1-2 åring skjønner ikke hva som er religion eller allergi heller.. så dette blir for tynt. Men skjønner ut fra det jeg leser at det er ikke så mye håp, men det gleder meg å høre at det forsøkes å begrenses i det minste. Anonymkode: e5ccf...73e 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #60 Skrevet 16. juni 2023 myMa skrev (2 timer siden): I vår barnehage kan de en sjelden gang få prim. Ellers er det ikke noe søtt på maten. Kan telle på en hånd hvor mange ganger de har fått en saftis på 2 år. Saft får de ved spesielle anledninger. Og så tror jeg de fikk en seigmann hver til påske. Når noen har bursdag så lager de smoothie. Jeg synes ikke dette er mye. Tror ikke normalen er at det er "frislipp", det har jeg i hvertfall aldri hørt om eller sett. Et sukkerfritt kosthold blir ekstremt restriktivt da. Nesten alt inneholder noe sukker og fruktsukker er like ille. Men å utsette "boller og brus" lengst mulig, har jeg forståelse for. Sukker er jo tilsatt i det meste , til og med skinke, så jeg tenker ikke noe lavkarbo kosthold nei. Jeg tenker kaker, boller, kjeks, godteri og annet som har mye sukker i seg. Det er dette jeg ikke vil introdusere babyen min for før rundt 2-3 årsalder. Anonymkode: e5ccf...73e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå