Gå til innhold

Sukker i bhg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Reign skrev (1 minutt siden):

Du skjønner hvor mange matvarer det er sukker i som det så og si er umulig å unngå eller?

Det er først og fremst snakk om å ikke venne barna til sterk søtsmak, så tomatsaus med bittelitt sukker i er ikke så farlig. Det sagt, hvis man stort sett spiser hjemmelaget mat er det ikke så vanskelig å unngå tilsatt sukker helt heller.

Anonymkode: 0a2aa...3d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er først og fremst snakk om å ikke venne barna til sterk søtsmak, så tomatsaus med bittelitt sukker i er ikke så farlig. Det sagt, hvis man stort sett spiser hjemmelaget mat er det ikke så vanskelig å unngå tilsatt sukker helt heller.

Da antar jeg det barnet ditt ikke får spise frukt heller?

Jeg gjetter på at om noen år, så er ungen din den som forsyner seg grovt av godteri som står fremme hos andre.

AnonymBruker
Skrevet
Reign skrev (3 minutter siden):

Jeg gjetter på at om noen år, så er ungen din den som forsyner seg grovt av godteri som står fremme hos andre.

Ehm, sukker smaker mye søtere enn frukt. 

Mitt barn er i skolealder nå, men fikk smake godteri og is i barnehagen slik de fleste norske barn får. Dermed får vi aldri vite hva slags forhold de ville hatt til sukker nå om vi hadde fått holde dem unna til treårsalderen slik det blir anbefalt. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Stusser over at man kan sammenlikne fruktsukker fra frukt med raffinert sukker i kaker og boller, godteri osv. Hvis du kunne valgt å gi barnet banan hver dag eller en sjokoladebolle, hva hadde du valgt? Sjokoladebolle fordi ellers blir barnet en sukkerjunkie som raner skapet på besøk til andre barn når det blir eldre? 

Er det ingen som greier å forstå hvor anbefalingene er slik de er? Hvorfor er vi så hysterisk med passiv røyking, mens sukker er ok? Begge deler kan indirekte lede til kreft. Å gi barnet sitt 2-3 år å bli vant til å spise variert sunt kosthold før sukkeret gir sitt inntog er det så galt? Og hvorfor mener dere det er galt? Dere som blir provosert av vi som ønsker å holde barna unna sukker (igjen sukker i bakst, sjokolade, godteri, iskrem, osv) hvilket kosthold har dere selv? Er nysgjerrig. 

Anonymkode: 580c5...ee6

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stusser over at man kan sammenlikne fruktsukker fra frukt med raffinert sukker i kaker og boller, godteri osv

Selve sukkeret kan man fint sammenlikne ja. Fruktsukker er ikke sunnere. Men det er andre ting i frukt som er sunt, som boller ikke har. F eks fiber og vitaminer. 

AnonymBruker
Skrevet
myMa skrev (Akkurat nå):

Selve sukkeret kan man fint sammenlikne ja. Fruktsukker er ikke sunnere. Men det er andre ting i frukt som er sunt, som boller ikke har. F eks fiber og vitaminer. 

Nettopp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stusser over at man kan sammenlikne fruktsukker fra frukt med raffinert sukker i kaker og boller, godteri osv. Hvis du kunne valgt å gi barnet banan hver dag eller en sjokoladebolle, hva hadde du valgt? Sjokoladebolle fordi ellers blir barnet en sukkerjunkie som raner skapet på besøk til andre barn når det blir eldre? 

Er det ingen som greier å forstå hvor anbefalingene er slik de er? Hvorfor er vi så hysterisk med passiv røyking, mens sukker er ok? Begge deler kan indirekte lede til kreft. Å gi barnet sitt 2-3 år å bli vant til å spise variert sunt kosthold før sukkeret gir sitt inntog er det så galt? Og hvorfor mener dere det er galt? Dere som blir provosert av vi som ønsker å holde barna unna sukker (igjen sukker i bakst, sjokolade, godteri, iskrem, osv) hvilket kosthold har dere selv? Er nysgjerrig. 

Sunt og variert kosthold. Men barna mine får nude is fra hennig olsen nå når hetebølgen pågår. Helst lager jeg smoothie is selv. Jeg ser virkelig ikke problemet. Nå har ikke mine fått noe særlig sukker i barnehagen. Det bruker de frukt som søtning til grøt eller på havregryn. Kaker er de ikke så glad i så det stopper seg selv. Men mine barn klarer fint å begrense seg i forhold til sukker ig snop sammenlignet med andre barn i familien som ikke har fått sukker. De tømmer alt på 5 min. Robber brus og saft. Vi har kun sukkerfri brus her hjemme. Nå er mine i skolealder, men håper barnehagene fortsetter å ha fokus på det.

Anonymkode: a4bf5...722

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sunt og variert kosthold. Men barna mine får nude is fra hennig olsen nå når hetebølgen pågår. Helst lager jeg smoothie is selv. Jeg ser virkelig ikke problemet. Nå har ikke mine fått noe særlig sukker i barnehagen. Det bruker de frukt som søtning til grøt eller på havregryn. Kaker er de ikke så glad i så det stopper seg selv. Men mine barn klarer fint å begrense seg i forhold til sukker ig snop sammenlignet med andre barn i familien som ikke har fått sukker. De tømmer alt på 5 min. Robber brus og saft. Vi har kun sukkerfri brus her hjemme. Nå er mine i skolealder, men håper barnehagene fortsetter å ha fokus på det.

Men ga du barna dine mellom 1-3 år boller, kaker, sjokolade, godteri osv? Ikke hver dag men i det hele tatt?  For det er i grunn det tråden her handler om. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor skal du oppdra en ekstremist som har et særdeles usunt forhold til mat?

Og det er en løgn at ditt barn aldri har smakt sukker før hun var tre. Det er fysisk umulig.

Anonymkode: d89f0...f0c

Sukker som i raffinert sukker selvsagt, ikke «sukker» som i karbohydrater. 

Reign skrev (4 timer siden):

Les hva du selv skriver.

Hvis du mener at barnet ditt aldri har smakt en eneste matvare med sukker i seg på tre år, så legger du opp til matekstremisme og et særdeles usunt forhold til mat, ja. 

Usunt forhold til mat? Jeg vet knapt et barn som spiser så variert som mitt, ikke redd for å smake på ting, hvordan i all verden får du det til at man får et usunt forhold til mat fordi man vokser opp med gourmet-mat laget fra bunnen av rene ingredienser ser i stedet for ferdigmat, godteri, kaker og  søtbakst?

Reign skrev (3 timer siden):

Det nevnes «ikke smakt sukker». Det er ekstremisme.

Og nei-mat er et ekkelt gufs fra fortiden som skaper et vanskelig forhold til mat.

Det er svært langt i fra ekstremisme.

Reign skrev (3 timer siden):

Du skjønner hvor mange matvarer det er sukker i som det så og si er umulig å unngå eller?

Nei, men rams gjerne opp for meg. Vi snakker altså om sukker, som i raffinert sukker, ikke karbohydrater som er i slle matvarer. 

Hvis noen spør hvor sukker som er i bolleoppskriften, tenker du da at du må regne ut hvor mange karbohydrater det er i melet, melken, eggene etc, eller sier du «150 gram sukker»? Hvis noen spør om du vil ha sukker på grøten, tenker du da at de vil strø en teskje havregryn over, siden det tross alt er karbo i havregrynene?

Reign skrev (2 timer siden):

Hvorfor antar du det? Og ved hvilken alder er det du tror barnet klikker og begynner å crave dårlig og usunn mat og i tillegg bli en tyv? 

Kan du linke til forskningen som viser at mennesker som ikke får i seg nok raffinert sukker i barndommen blir tjuvaktige, uærlige, grådige og glupske?

Anonymkode: 61ded...b05

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det går ikke, fordi det blir rart for han når alle andre får, og dessuten kommer de andre barna til å stille spm etterhvert om hvorfor han ikke får. Bedre å spise mye sukker enn å bli utenfor. Men jeg skjønner godt hva du mener. Jeg reagerer også på maten i bhg (og nå på sfo, veldig mye dårlig, og ofte sukker)

Anonymkode: c6b7a...2b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det går ikke, fordi det blir rart for han når alle andre får, og dessuten kommer de andre barna til å stille spm etterhvert om hvorfor han ikke får. Bedre å spise mye sukker enn å bli utenfor. Men jeg skjønner godt hva du mener. Jeg reagerer også på maten i bhg (og nå på sfo, veldig mye dårlig, og ofte sukker)

Men det er ikke rart om et muslimsk barn ikke kan spise seigmenn fordi det er gelatin fra svin i eller pølser, eller det barnet som spiser vegetarmat ikke kan spise det ene eller det andre? Er ikke de også utenfor da? Eller noen som har allergi mot melk eller annet? Barn så små vet ikke forskjellen. Synes det er rart foreldre ikke kan ha noe å si, eller at de i det minste følger sine egne retningslinjer. Men jeg skal ikke ta sorgene på forskudd. Kanskje barnehagen overrasker. Men ble skuffet over første møte må jeg ærlig innrømme.

Anonymkode: e5ccf...73e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 16.54):

Ser mange skriver det blir for mye styr for barnehagen. Hva er styr med å bare la være å gi kjeks eller annet til barnet mitt? Hva med de med allergier, muslimer eller annet det må tas hensyn til? Hver ansatt har 3-4 barn å forholde seg til på en dag, så komplisert er det ikke.

Er interessant at helsedirektoratet anbefaler mindre sukker men at de ikke overholder det da? https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/mat-og-maltider-i-barnehagen/anbefalinger-for-mat-og-maltider-i-barnehagen/servering-av-kaker-kjeks-is-saft-og-liknende-bor-begrenses-i-barnehagen-godteri-snacks-og-brus-bor-unngas#e4fb5b76-911c-43ed-8b36-fe721452edc4-praktisk

Nå er jeg ikke ute etter å lage noe krig for de som mener det er ok å gi babyer og småbarn sukker hver dag, men høre om det faktisk er mulig å personlig unngå dette. Om det er mulig å gi egne instruksjoner for sitt barn, og ha mulighet å lage et sunnere alternativ barnet/babyen kan få med.

Tror ikke at så mange barnehager bryr seg om å lese retningslinjer fra helsedirektoratet dessverre. 

Jeg vil nevne at jeg også, før oppstart,  trodde at det kun var 3 barn per ansatt, men dette gjelder kun korte perioder på dagen. Pedleder er ofte på møter, og borte for kursing, og det er mye sykemeldinger. Vikarene  rekker ikke å lære navn på barna. Veldig mye gjennomtrekk i vår barnehage da, med tre forskjellige pedledere på et år, så det er vel neppe normalen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det er diskusjon om sukker. Ja, det er fruktsukker i frukt og bær, men det værste med alle kaker og boller er jo faktisk hvetemelet… Totalt unødvendig å gi det til en 1 åring. Her ventet vi til barnet ble 2 år, og har nå introdusert sukker og hvetebakst ved at hun får det en gang innimellom. Is lager vi selv med gresk yoghurt , bær og frukt i, men får saftis fra butikken om vi er på besøk eller i selskap hvor det blir servert. Barnet spiser grovt brød med korn i til det daglige men får selvfølgelig en bolle eller noe av og til. Lørdagsgodt kan være bær, oppskåret frukt eller fruktstenger laget på tørket frukt. Man må ikke putte i barna sjokolade og kanelsnurrer hver uke bare fordi barnet har smakt det et par ganger. Det er bare å la være å kjøpe det hjemme… 

Anonymkode: fa32c...c5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror ikke at så mange barnehager bryr seg om å lese retningslinjer fra helsedirektoratet dessverre. 

Jeg vil nevne at jeg også, før oppstart,  trodde at det kun var 3 barn per ansatt, men dette gjelder kun korte perioder på dagen. Pedleder er ofte på møter, og borte for kursing, og det er mye sykemeldinger. Vikarene  rekker ikke å lære navn på barna. Veldig mye gjennomtrekk i vår barnehage da, med tre forskjellige pedledere på et år, så det er vel neppe normalen. 

Bekymringsverdig om en offentlig institusjon ikke følger sine egne lover og regler, eller retningslinjer og anbefalinger fra staten. Private barnehager er en ting, men offentlige burde i alle fall sørge for å leve opp til ønsket standard. 

Skulle gjerne hatt barnet hjemme lengre men her må det jobbes og ikke minst så tror jeg barnehager har noe positivt med seg, det sosiale aspektet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det er ikke rart om et muslimsk barn ikke kan spise seigmenn fordi det er gelatin fra svin i eller pølser, eller det barnet som spiser vegetarmat ikke kan spise det ene eller det andre? Er ikke de også utenfor da? Eller noen som har allergi mot melk eller annet? Barn så små vet ikke forskjellen. Synes det er rart foreldre ikke kan ha noe å si, eller at de i det minste følger sine egne retningslinjer. Men jeg skal ikke ta sorgene på forskudd. Kanskje barnehagen overrasker. Men ble skuffet over første møte må jeg ærlig innrømme.

Helt ærlig så synes jeg det er ille å gjøre dette mot et barn, men når det er religiøste grunner involvert, eller de er vegetarianere,  så kan man jo ikke si noe. 

Skjønner godt du fikk et dårlig førsteinntrykk pga boller. Jeg synes barnehagene bør være et godt eksempel og vise at man ikke trenger å feire alt i hytt og pine med søt mat, og at man kan ha det hyggelig sammen på første dag i bhg med helt vanlig hverdagsmat. Det kan bli ekstremt mange søte dager i løpet av et år, i barnehagen og på fritida. i hvert fall for de med flere barn. Et problem slik jeg ser det, er at alt skal feires i bhg og skole, og da får man en dobling eller tredobling av sukkeret. Utdeling av påskegodteri, pepperkakebaking, fastlelavnsboller... De fleste får slikt hjemme, og de aller færreste barn har behov for enda mer sukker. Man koooser seg alle dagene på sommeren (må ha is, på fotballtreninga også må vite), alle dagene i advent, de varmer opp med halloween-brownie på sfo, før de har halloweenfest med klassen (med kaker), og avslutter med å gå i gatene rundt her og tigge en kilo godteri til... Helt galskap.

Tenker også på barnehagen nevnt i tråden som mente det er moro å gi is dagen før den syttende. Kanskje fordi de ikke går i toget, men likevel. De fleste familier går vel i familietog og kjøper is da, eller har en feiring med familien, med dessert. Hvorfor denne trangen til å dele ut is på en vanlig hverdag? De har fått is på sfo ftre-fire ganger i vår/sommer og jeg har enda ikke sett snurten av en gulrot eller et eple. "Varmmaten" er en pølse i brød! Jeg er ingen fanatiker, jeg liker kake og is, serverer toro og ferdigpizza  men synes vi bør vurdere å gå tilbake til lørdagsgodgteri og få sukkeret ut av skolen. (og langt bort fra fotballturneringene).

Nå er vel snart en tredel av barna overvektige. Jeg tror vi gjør dem en bjørnetjeneste ved å lære dem at det er normalt å dytte innpå kake og snop hele tiden, flere ganger i uka. Skillet mellom helg og hverdag er helt utvisket her. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bekymringsverdig om en offentlig institusjon ikke følger sine egne lover og regler, eller retningslinjer og anbefalinger fra staten. Private barnehager er en ting, men offentlige burde i alle fall sørge for å leve opp til ønsket standard. 

Skulle gjerne hatt barnet hjemme lengre men her må det jobbes og ikke minst så tror jeg barnehager har noe positivt med seg, det sosiale aspektet. 

Enig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Enig. 

Problemet er at det ikke står noe i retningslinjene om hvor stor del av dagen det skal være grunnbemanning. Det er tv, mv og sv. Dermed er det slik loven sier. Det står ingenting om møter, ubunden tid, samarbeidstid osv. Dette må høyere opp enn kommuneledelsen/ lokalpolitikere. Kommer det lov om grunnbemanning hele åpningstiden, så snakker vi. 

Anonymkode: d6086...566

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 16.38):

Gutten vår er nylig fylt 1 år og skal starte i bhg i august. Inntrykket er at det er frislipp med is, kjeks og annet tilsatt sukker. Har man mulighet å instruere de ansatte til å ikke gi barnet vårt sukker? Vi vil helst ikke introdusere det før han er et par år. Det er virkelig ikke noe barn trenger i kosten fra så tidlig alder, og heller ikke anbefalt. Men virker som barnehager generelt ikke bryr seg mye om dette. Er det noe håp om at de respekterer valget vårt?

Har hørt at det bare er allergier det kan tas hensyn til i barnehagen. Litt urettferdig for han å ikke få det samme som de andre. 

Anonymkode: fe629...0c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men ga du barna dine mellom 1-3 år boller, kaker, sjokolade, godteri osv? Ikke hver dag men i det hele tatt?  For det er i grunn det tråden her handler om. 

Ikke godteri nei, men de fikk en bolle kanskje en gang eller to i året (17 mai og bursdagen sin). Ellers har de fått lørdagssnop for barn, frukt stang og frukt og bær. Det er ingen barnehager som gir dette fast til småbarn. Så den diskusjonen kan legges død.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2023 den 17.41):

Hva slags folk omgås du som stadig gir toddlere sukker? Min unge smakte ikke sukker før hun var 3, det gikk da helt fint. Man sender ikke så små barn i bursdager eller andre selskaper alene, ingen har noen gang kommet bort ut av det blå og tilbudt ungen min sukker når vi er ute og går tur… 

Hadde med f.eks. gresk yoghurt og friske bær eller lignende i sånne settinger, og noe matmuffins eller kald stekt biff hvis de andre spise junk ala pølser/fastfood burgere.

Jo, en is her og der ødelegger rent faktisk for at ungen ikke skal smake sukker før hen er 3. Du kan ikke være vegetarianer men spise en biff i ny og ne, og du kan ikke være sukkerfri men spise sukker innimellom.

Faktisk blir ofte sukkeravhengighet sammenlignet med heroinavhengighet.

Anonymkode: 61ded...b05

Herregud for en oppkonstruert og rar problemstilling. Det er ikke sånn at om en baby får smake en is så er det alt den har lyst på etterpå. At den kommer til å klikke i vinkel hver gang de ser en is. Jeg har 2 barn og det har aldri vært et problem. Begge mine elsker frukt og bær (i tillegg til is og godteri), og tar gjerne "til takke" med det dersom de ikke får den isen. 

Anonymkode: 5707e...570

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...