Gå til innhold

Samboer tar ut egenmeldinger for småting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 18.49):

Hei!

jeg føler meg skikkelig slem, men jeg reagerer sånn på hva samboer tar egenmelding for. Han kan ta ut fordi han har sovet dårlig, er litt snufsete eller har vondt i magen. Han har en jobb der han kan ha hjemmekontor, så dersom det er litt forkjølelse kan han være hjemme og gjøre jobben for å ikke smitte andre. Jeg tar først egenmeldinger dersom jeg har sykdom som kan smitte andre (ikke mulighet til hjemmekontor). det jeg egentlig lurer på er hva som er normalt? Er jeg urimelig som mener at man bør gå på jobb selv om man har litt vondt i hodet eller har sovet dårlig? 

Anonymkode: a66ae...0da

Så usexy med en mann som holder på sånn. 
Hjemme fra jobb fordi han er snufsete?! Herregud. 
 

Anonymkode: 677c9...8b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg unner min samboer mye mer enn andre mennesker. Til å ta seg sykedag når han føler seg dårlig. Og jeg stoler på han. Han klarer fint å vurdere det selv uten at jeg skal analysere hans sykdom på siden. 

Anonymkode: f8118...b5f

Men nå snakker du om deg selv. Jeg tenker at det er fint å kunne se litt lengere enn egen nesetipp.

At vi som samfunn har store utfordringer er hevet over enhver tvil. Hva jeg personlig gjør i mitt forhold er ikke representativt i denne sammenheng, jeg gidder derfor ikke engang å nevne det.

Anonymkode: 61828...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at jeg ikke er spesielt mye borte fra jobben selv (ca 1 dag i gjennomsnitt pr år).

Men jeg mener virkelig at de som har behov for å være borte fordi de føler seg syke skal få lov til det. Folk har forskjellige grenser. 

 

Anonymkode: ca8d1...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/14/2023 at 6:52 PM, Lykkedykker said:

Jeg tar ut egenmelding om jeg ikke får brukt CPAP-maskinen. Uten den sover jeg ekstremt dårlig. En god natt søvn er viktig når en er bussjåfør.

Jeg tror nok mye avhenger av type jobb man har også. Jeg er helt enig i at en bussjåfør IKKE bør gå på jobb om man ikke er opplagt eller har sovet nok. For min del jobber jeg med IT og på en dag hvor jeg er ekstra sliten pga lett sykdom eller sovet dårlig så kan jeg ta en rolig dag hjemme og holde på med enkle oppgaver som ikke krever for mye hjernekapasitet, men må uansett utføres på et eller annet tidspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å vite alt så kan det høres ut som om han har litt vel lav terskel for å ta egenmelding. Jeg har også en mann som ikke har så høy arbeidsmoral. Han er egentlig ganske lat. Det er irriterende, og jeg tenker mitt, men samtidig tenker jeg at det ikke er min oppgave å vurdere når han bør jobbe eller følge opp det. Det er mellom han og lege/sjef/kollegaer. Jeg tror vi kvinner ofte har en liten tendens til å styre og kontrollere mye, men jeg hadde selv blitt lei meg hvis mannen min kommenterte på mine feil og svakheter.
 

Det korte svaret er: nei, han er ikke normal. Og du har rett. Men, det er ikke din jobb å forandre han.

Anonymkode: eabdf...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må vel være satire?

om jobben kan gjøres like godt hjemmefra som på arbeidsplassen så har det ikke noe og si hvor arbeidet utføres.

Kanskje dette handler mer sjalusi over at du ikke kan gjøre det samme som han?

Anonymkode: 0e6a5...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/7/2024 at 2:34 AM, AnonymBruker said:

Jeg betviler ikke det, men jeg mener det er ikke andres oppgave å ta hverandre på det, særlig ikke samboere. Jeg syns også det er en uting å si at «fordi du kan ha hjemmekontor burde du ikke ta egenmelding», som ts skriver. At hun tar bare egenmelding om hun kan smitte andre. Man kan være ganske syk uten å være smittsom også, med hodepine, magesmerter, tannpine. Så det finnes de som misbruker det for å hvile ut etter en fest eller ikke gidder jobbe, men det høres ikke ut som grunnene ts lister. 

Anonymkode: f8118...b5f

Hvorfor skal man ikke kunne si fra til samboeren sin dersom man tror samboeren misbruker sykeordningen? Skal man akseptere alt av lovbrudd fra samboeren sin?

Anonymkode: c3347...785

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 16.6.2023 den 23.55):

Takk for mange svar.  Her var det mange meninger og spekulasjoner. Som jeg tror jeg nevnte i et innlegg så er ikke dette noe jeg slår opp med samboer for. Det har bare irritert meg litt og lurte dermed på om det var normalt. Jeg tar også ut egenmeldinger når jeg er syk, men jeg anser for eksempel ikke dårlig søvn som sykdom. Dårlig søvn kan selvsagt være et symptom på sykdom, men i seg selv er det ikke det. Jeg snakker ikke om irritasjon når samboer er syk, da støtter jeg det fullt ut. Det er også snakk om mange egenmeldinger. Jeg har likevel snakket litt med samboer nå og det viser seg at han må ta igjen arbeid dersom han er borte og jeg har nå veldig forståelse på hvorfor han da kan være hjemme for «småting». Jeg har ikke et yrke med de mulighetene, og samvittigheten tynges dermed ved at klassen min for eksempel vil få en ufaglært som lærer ved sykdom. Dermed har det ikke falt meg inn å ta egenmelding så lenge jeg ikke er syk. Hans situasjon er med andre ord annerledes enn min og når og hvorfor vi tar ut egenmelding vil dermed være ulik.

TS

Anonymkode: a66ae...0da

 

AnonymBruker skrev (På 9.4.2024 den 10.23):

Hvorfor skal man ikke kunne si fra til samboeren sin dersom man tror samboeren misbruker sykeordningen? Skal man akseptere alt av lovbrudd fra samboeren sin?

Anonymkode: c3347...785

For det første er ikke dette lovbrudd, så det kan du ta helt med ro.

For det andre har TS kommet med en oppdatering for lenge siden, hvor hun har pratet med mannen, og hvor han har bekreftet det som mange av oss i tråden har antatt, nemlig at mannen må jobbe inn sine egne oppgaver uansett om han tar seg en rolig dag. Det du dramatisk velger å kalle "misbruk av sykeordningen" påvirker med andre ord ikke verken arbeidsgiver, kollegaer eller velferdsstaten for øvrig. 

Det merkeligste her er at mannen tar seg bryet med å bruke en egenmeldingsdag hvis han bare er litt pjusk, når han uansett ender opp med å jobbe inn oppgavene. Personlig ville jeg bare ha flekset tiden, og spart egenmeldingsdagene til dager hvor jeg er skikkelig syk og arbeidsgiver må påregne at det blir forsinkelser i oppgavene jeg skal levere eller finne andre til å løse dem. For alt annet benytter jeg meg fritt av de godene som heter "fleksibel arbeidstid" og "fri bruk av hjemmekontor", i likhet med resten av dem jeg jobber med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelsier skrev (8 timer siden):

 

For det første er ikke dette lovbrudd, så det kan du ta helt med ro.

For det andre har TS kommet med en oppdatering for lenge siden, hvor hun har pratet med mannen, og hvor han har bekreftet det som mange av oss i tråden har antatt, nemlig at mannen må jobbe inn sine egne oppgaver uansett om han tar seg en rolig dag. Det du dramatisk velger å kalle "misbruk av sykeordningen" påvirker med andre ord ikke verken arbeidsgiver, kollegaer eller velferdsstaten for øvrig. 

Det merkeligste her er at mannen tar seg bryet med å bruke en egenmeldingsdag hvis han bare er litt pjusk, når han uansett ender opp med å jobbe inn oppgavene. Personlig ville jeg bare ha flekset tiden, og spart egenmeldingsdagene til dager hvor jeg er skikkelig syk og arbeidsgiver må påregne at det blir forsinkelser i oppgavene jeg skal levere eller finne andre til å løse dem. For alt annet benytter jeg meg fritt av de godene som heter "fleksibel arbeidstid" og "fri bruk av hjemmekontor", i likhet med resten av dem jeg jobber med. 

Ulovlig, kanskje ikke? Men dersom arbeidsgiver mistenker misbruk av ordningen, så kan arbeidsgiver frata deg retten til å benytte egenmelding. Slikt "juks" kan til syvende og sist koste deg jobben. Så alvorlig er det faktisk.

Det er helt klart å misbruke sykepengeordningen, og selvsagt påvirker det arbeidsgiver. Hvis han kan gjøre samme jobb på f. eks. 90% tilstedeværelse sier jo det at arbeidsgiver bruker for mye ressurser på vedkommende. Har du i en stor bedrift ti ansatte totalt som holder på sånn har du plutselig "kastet bort" et helt årsverk.

Da snakker vi igjen konsekvenser for samfunnsøkonomi og til syvende og sist både kollega, nabo og familie. Så jo, det påvirker til og med også velferdsstaten. 

 

Anonymkode: 61828...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...