Gå til innhold

Samboer tar ut egenmeldinger for småting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Så hvis han er litt tufs, så blir han heller hjemme og jobber hjemmefra? 

Anonymkode: 74ffc...5ab

Det er jo akkurat det han IKKE gjør, da legger han seg ned og er «syk» i stedet for å ta en Paracet, slappe av en liten time og deretter ta unna det som bør gjøres på jobb, fra hjemmekontoret. 

Anonymkode: 39716...4d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo akkurat det han IKKE gjør, da legger han seg ned og er «syk» i stedet for å ta en Paracet, slappe av en liten time og deretter ta unna det som bør gjøres på jobb, fra hjemmekontoret. 

Anonymkode: 39716...4d6

synes det høres ganske lurt ut ift å bli raskere frisk. Min mann pleier alltid å leve som om han ikke er syk, og resultatet er at den minste lille forkjølelse utvikler seg til en tre ukers gigaforskjølelse med bihulebetennelse eller halsbetennelse. Hver gang. Det er utrolig irriterende.

En annen ting er at det er studier som tyder på at menn faktisk blir sykere enn kvinner av forkjølelser og influensa - the man flu is real! https://www.health.harvard.edu/blog/man-flu-really-thing-2018010413033

Anonymkode: 9a9dc...28e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

synes det høres ganske lurt ut ift å bli raskere frisk. Min mann pleier alltid å leve som om han ikke er syk, og resultatet er at den minste lille forkjølelse utvikler seg til en tre ukers gigaforskjølelse med bihulebetennelse eller halsbetennelse. Hver gang. Det er utrolig irriterende.

En annen ting er at det er studier som tyder på at menn faktisk blir sykere enn kvinner av forkjølelser og influensa - the man flu is real! https://www.health.harvard.edu/blog/man-flu-really-thing-2018010413033

Anonymkode: 9a9dc...28e

Har man halsbetennelse eller bihulebetennelse blir man ikke frisk på mirakuløst vis ved å ta 2 dager egenmelding og hvile på sofaen. Man blir syk uavhengig av om man går på jobb eller hviler. Det er så klart helt innafor å ta egenmelding ved sykdom hvor man blir sengeliggende. Det er stor forskjell på dette og å ta egenmelding fordi man føler seg litt snufsete.

Anonymkode: ad1d9...552

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har man halsbetennelse eller bihulebetennelse blir man ikke frisk på mirakuløst vis ved å ta 2 dager egenmelding og hvile på sofaen. Man blir syk uavhengig av om man går på jobb eller hviler. Det er så klart helt innafor å ta egenmelding ved sykdom hvor man blir sengeliggende. Det er stor forskjell på dette og å ta egenmelding fordi man føler seg litt snufsete.

Anonymkode: ad1d9...552

Utfordringen er at man ikke vet, når man begynner å føle seg tufs, om dette er en bagatellmessig forkjølelse eller forstadiet til en bihulebetennelse, eller begge deler. Man tar ei vurdering. 

Jeg har vært sånn som aldri skulle være syk, bla pga sjefens holdning om å gå ned med skipet. Resultatet ble at jeg og sjefen begge gikk på jobb uten fravær i ukesvis med det som seinere viste seg å være dobbel influensa, mens vi klagde over å være "litt slitne for tida". Og da var potensielle smittebærere overfor de mange vi møtte på jobb. Det er ikke bare bra å være en stayer. 

Anonymkode: 87a09...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har man halsbetennelse eller bihulebetennelse blir man ikke frisk på mirakuløst vis ved å ta 2 dager egenmelding og hvile på sofaen. Man blir syk uavhengig av om man går på jobb eller hviler. Det er så klart helt innafor å ta egenmelding ved sykdom hvor man blir sengeliggende. Det er stor forskjell på dette og å ta egenmelding fordi man føler seg litt snufsete.

Anonymkode: ad1d9...552

poenget mitt er ikke at han ville blitt frisk av bihulebetennelsen, men at forkjølelsen kanskje ikke ville utviklet seg til bihulebetennelse i det hele tatt hvis han hadde roet ned litt, istedet for å kjøre fullt program med jobb, fritidsaktiviter og treningsøkter når han begynner å bli syk.

Anonymkode: 9a9dc...28e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke går utover andre og han gjør jobben sin ellers, så ser jeg ikke problemet. Hos min tidligere arbeidsgiver så var det innafor å bruke egenmeldinger om man kjente man var sliten feks,  om det var små egenmeldingspauser  som skulle til å  kunne forhindre en lenger sykemelding. Jeg opplevde ikke at det misbruktes på noen måte, en god arbeidsgiver kan gi sine medarbeidere litt frihet under ansvar. 

Anonymkode: 2139c...763

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 18.49):

Hei!

jeg føler meg skikkelig slem, men jeg reagerer sånn på hva samboer tar egenmelding for. Han kan ta ut fordi han har sovet dårlig, er litt snufsete eller har vondt i magen. Han har en jobb der han kan ha hjemmekontor, så dersom det er litt forkjølelse kan han være hjemme og gjøre jobben for å ikke smitte andre. Jeg tar først egenmeldinger dersom jeg har sykdom som kan smitte andre (ikke mulighet til hjemmekontor). det jeg egentlig lurer på er hva som er normalt? Er jeg urimelig som mener at man bør gå på jobb selv om man har litt vondt i hodet eller har sovet dårlig? 

Anonymkode: a66ae...0da

Det som er lite for deg kan være mye for andre og du kan jo ikke føle det andre føler.  Jeg hadde vært veldig forsiktig å mene noe der... opplevde noe slikt fra partner også, tok men sammen for jeg hadde dårlig samvittighet.  Jeg burde ikke gjort det. Det endte stygt. 

Anonymkode: cfdd9...26b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at din samboer er litt unnasluntrer. Men det kan også være at ting føles verre for ham enn for deg.

De fleste sier "bare en forkjølelse", men for meg varer det i tre uker hvor jeg føler meg skikkelig dårlig. Og selv når jeg begynner å bli bedre i formen så får jeg hostekuler hvor jeg hoster til jeg kaster opp. 

Jeg har også gått i den fellen å presse meg på jobb så fort jeg har følt meg litt bedre etter jeg var syk (før det ble vanlig med hjemmekontor), noe som resulterte i at jeg ble dårlige igjen og tok egenmelding. Så jeg har lært at i stedet for å være syk, jobbe, bli syk igjen osv så er det bedre å faktisk bare holde seg hjemme og i ro til jeg faktisk er frisk.

Anonymkode: b45ed...122

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 13.47):

Stoler ikke på folk som stadig er enten syke eller "syke". 

Anonymkode: 452b4...6cb

Heldig du da som ikke har opplevd kronisk sykdom med svingende form og uforutsigbare dager…

  • Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar.  Her var det mange meninger og spekulasjoner. Som jeg tror jeg nevnte i et innlegg så er ikke dette noe jeg slår opp med samboer for. Det har bare irritert meg litt og lurte dermed på om det var normalt. Jeg tar også ut egenmeldinger når jeg er syk, men jeg anser for eksempel ikke dårlig søvn som sykdom. Dårlig søvn kan selvsagt være et symptom på sykdom, men i seg selv er det ikke det. Jeg snakker ikke om irritasjon når samboer er syk, da støtter jeg det fullt ut. Det er også snakk om mange egenmeldinger. Jeg har likevel snakket litt med samboer nå og det viser seg at han må ta igjen arbeid dersom han er borte og jeg har nå veldig forståelse på hvorfor han da kan være hjemme for «småting». Jeg har ikke et yrke med de mulighetene, og samvittigheten tynges dermed ved at klassen min for eksempel vil få en ufaglært som lærer ved sykdom. Dermed har det ikke falt meg inn å ta egenmelding så lenge jeg ikke er syk. Hans situasjon er med andre ord annerledes enn min og når og hvorfor vi tar ut egenmelding vil dermed være ulik.

TS

Anonymkode: a66ae...0da

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å poengtere det- jeg mener ikke at folk skal jobbe mer bare fordi det er snakk om hjemmekontor. Er du syk så er du syk. Poenget er at han kan velge å heller sove et par timer lengre dersom han har sovet dårlig og ta det hjemmefra.

Anonymkode: a66ae...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville reagert på det og snakket med samboeren om at man går på jobb når det er snakk filleting som litt snufsing. Det er lite tiltrekkende med lav arbeidsmoral.  

Dersom han likevel faktisk er syk, så ville jeg uansett tenkt det var et rødt flagg. Når det skjer så ofte at du reagerer på det, så tyder det på dårlig helse som gjør at jeg ville tenkt meg om to ganger før vi fikk barn sammen. 

Anonymkode: c3347...785

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ville reagert på det og snakket med samboeren om at man går på jobb når det er snakk filleting som litt snufsing. Det er lite tiltrekkende med lav arbeidsmoral.  

Dersom han likevel faktisk er syk, så ville jeg uansett tenkt det var et rødt flagg. Når det skjer så ofte at du reagerer på det, så tyder det på dårlig helse som gjør at jeg ville tenkt meg om to ganger før vi fikk barn sammen. 

Anonymkode: c3347...785

Wow. Får håpe du aldri i framtida feiler noe selv da.

Anonymkode: 87a09...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.6.2023 den 23.57):

Og bare for å poengtere det- jeg mener ikke at folk skal jobbe mer bare fordi det er snakk om hjemmekontor. Er du syk så er du syk. Poenget er at han kan velge å heller sove et par timer lengre dersom han har sovet dårlig og ta det hjemmefra.

Anonymkode: a66ae...0da

Men da er det egentlig det samboeren din gjør, dersom han må ta igjen arbeidet senere. 

Anonymkode: cf722...479

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 18.54):

Jeg synes du henger deg opp i småting. Vondt i hodet og jobbe er faktisk ganske plagsomt. Noen ganger har man behov for egenmelding og det er opp til enhver person å definere selv hva som skal til for egenmelding. Glad du ikke er min sjef for å si det slik.

Anonymkode: 3cff6...a59

Vondt i hodet eller Vondt i viljen? Glad du ikke er min ansatt for å si det slik.

Anonymkode: 48905...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Googlet meg frem til denne tråden, da jeg nå i lengre tid har irritert meg grønn over at samboer i perioder stadig vekk er "uggen" og er hjemme fra jobb med egenmeldinger og sykemeldinger.. Skammer meg rett og slett over han i disse periodene. Når jeg ser han er syk er jeg veldig omsorgsfull og elsker å dulle med han. Men det småtteriet her irriterer meg bare. Når jeg selv er på jobb dagen etter spontanabort med kramper, mens han må legge seg ned fordi han er litt "tett og uggen", så mister jeg rett og slett respekten.. Ikke at jeg er noen superhelt, og jeg hviler når jeg må, men jeg greier også å anstrenge meg og stille på jobb likevel. I tillegg blir jeg jo bekymret for at han skal miste jobben sin! Hva gjør man egentlig i en sånn situasjon? (for kontekst så tror jeg samboer var på jobb 50 % av tiden forrige måned..).

Anonymkode: edff5...6a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er skikkelig usexy! 
Mest sannsynlig trives han ikke i jobben, sliter med noe mer eller så er han bare en skikkelig pingle. 
Har lite respekt for slike.

Man bør vel kanskje finne årsaken til problemet og jobbe seg ut fra det. 
 

Anonymkode: 8fdca...524

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/14/2023 at 6:49 PM, AnonymBruker said:

Hei!

jeg føler meg skikkelig slem, men jeg reagerer sånn på hva samboer tar egenmelding for. Han kan ta ut fordi han har sovet dårlig, er litt snufsete eller har vondt i magen. Han har en jobb der han kan ha hjemmekontor, så dersom det er litt forkjølelse kan han være hjemme og gjøre jobben for å ikke smitte andre. Jeg tar først egenmeldinger dersom jeg har sykdom som kan smitte andre (ikke mulighet til hjemmekontor). det jeg egentlig lurer på er hva som er normalt? Er jeg urimelig som mener at man bør gå på jobb selv om man har litt vondt i hodet eller har sovet dårlig? 

Anonymkode: a66ae...0da

Tar han egemelding eller hjemmekontor? Er en stor vesentlig forskjell. Egenmelding=ikke jobb Hjemmekontor=jobb

Egenmelding blir rapportert til nav på ameldingen og brukes bla til sykefraværstatistikk(av både nav og arbeidsgiver) mens hjemmekontor blir meldt inn som vanlig arbeidsdag. 

Og jeg tviler på noen bruker av sine egenmeldingsdager for å jobbe! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 18.54):

Jeg synes du henger deg opp i småting. Vondt i hodet og jobbe er faktisk ganske plagsomt. Noen ganger har man behov for egenmelding og det er opp til enhver person å definere selv hva som skal til for egenmelding. Glad du ikke er min sjef for å si det slik.

Anonymkode: 3cff6...a59

Litt lite søvn..da er man ikke syk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Googlet meg frem til denne tråden, da jeg nå i lengre tid har irritert meg grønn over at samboer i perioder stadig vekk er "uggen" og er hjemme fra jobb med egenmeldinger og sykemeldinger.. Skammer meg rett og slett over han i disse periodene. Når jeg ser han er syk er jeg veldig omsorgsfull og elsker å dulle med han. Men det småtteriet her irriterer meg bare. Når jeg selv er på jobb dagen etter spontanabort med kramper, mens han må legge seg ned fordi han er litt "tett og uggen", så mister jeg rett og slett respekten.. Ikke at jeg er noen superhelt, og jeg hviler når jeg må, men jeg greier også å anstrenge meg og stille på jobb likevel. I tillegg blir jeg jo bekymret for at han skal miste jobben sin! Hva gjør man egentlig i en sånn situasjon? (for kontekst så tror jeg samboer var på jobb 50 % av tiden forrige måned..).

Anonymkode: edff5...6a9

Du skammer deg? Ovenfor hvem? Han er da en voksen person som tar sine valg. Akkurat som du tar dine valg om å gå på jobb etter å ha spontanabortert. Ingen kommer til å takke deg. Noensinne. Jeg syns det er flaut at man skal blande seg borti dette. Hvorfor skulle han mistet jobben egentlig? For å benytte seg av et gode innenfor rammene man har? 

Anonymkode: f8118...b5f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...