Gå til innhold

Samboer tar ut egenmeldinger for småting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han tar personlig ansvar for det han har behov for. Jeg tenker det er lurt på lang sikt at han evner å lytte til kroppen. Det er ingen som klapper og heier på deg på jobb fordi du sliter deg ut, og du skylder ikke jobben å slite deg ut heller. 
 

Jeg tenker at du kanskje er en pliktoppfyllende person, TS. At det er viktig for deg at andre er fornøyd med deg. Så dersom du føler deg i dårlig form er det viktigere at sjefen er fornøyd enn at du tar hensyn til det? Jeg tror det er viktig med en balanse her som i alt annet. Det finnes begrenset med egenmeldingsdager, og litt må man tåle. Men det er en god ting å sjekke inn med seg slev først og fremst. Og at det er viktig å huske på at du selv har ansvar for å ivareta dine behov. 

Anonymkode: bc084...94e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man får i hovedsak inntil 3 dager gangen, 4 ganger i året (12 dager årlig), dette er lovfesta som et minimum. Mens i spesielle IA-bedrifter gis ansatte rett til egenmelding inntil 8 dager gangen opp til max 24 dager i året, og ingen begrensning på antall ganger. Så i IA kan ansatte i prinsippet ta ut 24 enkeltdager i egenmelding. 

Anonymkode: 87a09...bb7

men i IA-bedrifter er det slik at det er par grenser som arbeidsgiver skal reagere på. Jeg husker ikke hva de grensene er i farten, men når arbeidstakeren overstiger et visst antall dager blir leder anbefalt å ta en samtale, og ved neste grense skal leder ta en samtale. Så det er absolutt ikke fritt frem. Jeg har migrene, og det er min leder informert om + at jeg har legeerklæring, slik at det ikke er behov for disse samtalene. Som leder selv måtte jeg ta disse samtalene når det ikke var en kjent grunn til at fraværet til en person var høyt.

Anonymkode: 9a9dc...28e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har jobbet med høy feber, lungebetennelse, forkjølelse/influensa o.l. men om jeg er uggen og har vondt i magen tar jeg egenmelding, samme med hodepine om paracet ikke hjelper. Har topp arbeidsmoral men av og til trenger man å hvile ut, det må være lov selv om man har hjemmekontor. 

Anonymkode: 936ed...0c5

folk som skryter av at de jobber med høy feber og lungebetennelse er omtrent det verste jeg vet. Bare slutt med det. Hold deg hjemme når du er syk, og ikke plag andre med martyrsyndromet ditt.

Anonymkode: 9a9dc...28e

  • Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ser at folk svarer ulikt, så velger å utdype:)

samboer har et yrke som jeg dessverre ikke forstår så veldig godt, men har skjønt at han ikke behøver å være veldig skjerpet til en hver tid. Han er veldig dyktig i yrket sitt og får jobbtilbud hele tiden. Han er frisk og har generelt en god moral. Han er virkelig fantastisk på det meste og dette gjør på ingen måte at jeg vurderer å gå fra han. Det jeg lurte på var om dette var normalt/innafor og om det er noe jeg burde ta opp med han. Jeg har nemlig selv en jobb (lærer på barneskolen) der det er utrolig kjipt med dårlig søvn/hodepine, men fordi jeg vet at jeg kan utføre jobben på en slik måte at barna fortsatt trives og lærer drar jeg fortsatt med slike plager på jobb.

TS

Anonymkode: a66ae...0da

Jeg synes ikke du trenger å blande deg oppi akkurat dette. Hans jobb, hans vurdring, hans rett til å benytte seg av egenmelding når han føler det er nødvendig. Nødvendig nok for ham. Hvorfor mener du at du er i posisjon til å liksom veilede ham på dette som om du er moren hans? 

Nei, hold meningen for deg selv og la ham bestemme dette selv. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

folk som skryter av at de jobber med høy feber og lungebetennelse er omtrent det verste jeg vet. Bare slutt med det. Hold deg hjemme når du er syk, og ikke plag andre med martyrsyndromet ditt.

Anonymkode: 9a9dc...28e

Jeg har hjemmekontor og greier fint å jobbe med den type sykdom, ingen som skryter her. poenget var at jeg også foretrekker egenmelding ved hodepine/magerusk, uten å være en lat unnasluntrer av den grunn. 

Anonymkode: 936ed...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Han tar personlig ansvar for det han har behov for. Jeg tenker det er lurt på lang sikt at han evner å lytte til kroppen. Det er ingen som klapper og heier på deg på jobb fordi du sliter deg ut, og du skylder ikke jobben å slite deg ut heller. 
 

Jeg tenker at du kanskje er en pliktoppfyllende person, TS. At det er viktig for deg at andre er fornøyd med deg. Så dersom du føler deg i dårlig form er det viktigere at sjefen er fornøyd enn at du tar hensyn til det? Jeg tror det er viktig med en balanse her som i alt annet. Det finnes begrenset med egenmeldingsdager, og litt må man tåle. Men det er en god ting å sjekke inn med seg slev først og fremst. Og at det er viktig å huske på at du selv har ansvar for å ivareta dine behov. 

Anonymkode: bc084...94e

Egenmelding er for sykdom, ferie og fritid er for å slappe av og finne balanse i livet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altfor mange har for lav terskel for å bruke egenmelding. Han høres HELT KLART ut som en av dem. Kylling.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er veldig vanskelig å svare på da jeg ikke teller dem.

Anonymkode: a66ae...0da

Det virker ikke som om du forstår hva en jobb med hjemmekontor betyr. Han tar ikke nødvendigvis egenmelding fordi om han jobber fra hjemmekontoret. De fleste kunnskapsjobber er lagt opp slik at du er ansvarlig for ansvarsoppgavene dine - ikke et visst antall timer på jobb. Om man da sover ut etter å ha sovet dårlig, og jobber det inn uken etter for å nå en tidsfrist, så er det mest sannsynlig helt innafor for hans ledere.

Anonymkode: ae834...0bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ekstremt turnoff. Han kan ikke være mye populær på arbeidsplassen 

Anonymkode: 87c30...13a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar han hjemmekontor eller tar han egenmelding?

Jeg kan selv finne på å ta hjemmekontor om jeg ikke er helt i slag, men egenmelding sitter veeeldig langt inne. Uansett har man da ikke mer enn et visst antall egenmeldingsdager i løpet av et år, så hvordan kan han ta så voldsomt mange uten konsekvenser?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

det er opp til enhver person å definere selv hva som skal til for egenmelding

Tja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skulker, har dårlige holdninger og uetisk atferd. Hvordan skal det gå når han virkelig får problemer som krever styrke, mot og robusthet nok til å stå i det?

Anonymkode: 74345...647

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, ts! Det er en uting at man bruker egenmelding uten en reell grunn. Å ha litt hodepine eller være sliten innimellom er helt normalt. 

Det er grunnet misbruk av egenmeldinger det vurderes å innføres karensdager. Dvs at du ikke får lønn for egenmeldingsdag. Jeg tenker faktisk det er fellesskapets ansvar å sørge for at vi får beholde den rause ordningen vi har. Og som vi har behov for når det virkelig er nødvendig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stoler ikke på folk som stadig er enten syke eller "syke". 

Anonymkode: 452b4...6cb

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, ærlig talt. Og folk forsvarer dette?? Her går gravide rundt og kaster opp med bekkenløsning og søvnvansker, bare for å få slengt i trynet at graviditet ikke er en syyyyyykdom! Med mindre han er tungt plaget av migrene så forsvinner den hodepinen med en paracet. Det går hundretusener av kvinner rundt med menssmerter hver eneste dag. Jeg kaster opp av mine, men jeg kommer meg fortsatt på jobb etter en paracet. Og jeg har ikke hjemmekontor.

Anonymkode: 22196...d77

Hvis du ofte kaster opp av menssmerter, får du feil kombinasjon av kosttilskudd og medisin. 

Anonymkode: 87a09...bb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele livet sett eller følt at noen blir hjemme med snufsete nese, mens andre går på jobb nesten uansett hvor syk de er. Jeg har vært i kategori to, da jeg sjeldent blir veldig syk. På min første deltidsjobb da jeg var 17 fikk vi heller ikke "lov" til å være syk, å måtte møte opp med spysjuka (å lage mat). Tror dette har fått meg til å føle hele arbeidslivet at jeg ikke kan være syk, å får dårlig samvittighet.

Samboer er derimot ofte hjemme over småting. Dette har endret synet mitt på dette ganske mye. Jeg orker ikke lenger tvinge meg på jobb siden jeg ble "lært opp til det" som ung. Nå tenker jeg at hvis jeg er dårlig å vil være hjemme, så er jeg hjemme. Det er snakk om så få dager i året uansett.

Anonymkode: fd485...ff8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spørs litt hva han gjør når han er hjemme tenker jeg. Sover han, ligger å slapper av eller gamer han, ser netflix..spiser å nyter? Ute på ettermiddagen? Om så tilfelle hadde jeg og reagert. Er man syk med i alle fall hodepine så hjelper det lite å bytte ut en skjerm med en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han tar personlig ansvar for det han har behov for. Jeg tenker det er lurt på lang sikt at han evner å lytte til kroppen. Det er ingen som klapper og heier på deg på jobb fordi du sliter deg ut, og du skylder ikke jobben å slite deg ut heller. 
 

Jeg tenker at du kanskje er en pliktoppfyllende person, TS. At det er viktig for deg at andre er fornøyd med deg. Så dersom du føler deg i dårlig form er det viktigere at sjefen er fornøyd enn at du tar hensyn til det? Jeg tror det er viktig med en balanse her som i alt annet. Det finnes begrenset med egenmeldingsdager, og litt må man tåle. Men det er en god ting å sjekke inn med seg slev først og fremst. Og at det er viktig å huske på at du selv har ansvar for å ivareta dine behov. 

Anonymkode: bc084...94e

Dette kan ikke understrekes nok. Jeg kjenner så mange "flinke piker" som har vært oppgitt over andres manglende evne til å ofre seg for jobben, som har gått på skikkelige smeller og blitt sykemeldt over lang, lang tid. Så blir de sjokkert og lei seg over at leder ikke står klar med blomsterbukett og takker dem for innsatsen. For en leder er det faktisk langt verre å håndtere et langvarig og uforutsigbart sykefravær, enn å håndtere et par egenmeldingsdager i ny og ne. 

Også har vi sånne som fetteren min, som har klart å pådra seg covid FEM ganger fordi han aldri lar kroppen restituere og absolutt skulle jobbe 60 timers uker uten å engang vurdere å be om overtidsbetalt, i en bransje hvor det absolutt er normalt og innafor å få overtid, og som til slutt pådro seg betennelse i hjerteposten med akuttbehandling og et ukeslangt opphold på sykehus i 20-årene fordi han presset på og jobbet seg gjennom en luftveissykdom. Jeg kan garantere at en ekstra egenmeldingsdag i ny og ne er billigere og enklere for både arbeidsgiver og staten. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har en periode med dårlig søvn, så har jeg brukt egenmelding for å få sove. Jeg har en jobb hvor jeg må være 100% våken og konsentrert, så da tar jeg en egenmelding for å sove.

Jeg hadde ikke turt å være skikkelig trøtt ala 1 i promille og samtidig hatt det ansvaret jeg har på jobb.

Jeg ringer bare jobben og sier det blir en sovedag på meg, vi sees i morgen.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...