Gå til innhold

"Må jo kjøpe ny kjole" som gjest


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 13.25):

….nettopp det jeg skriver. Folk på KG har tydeligvis ikke penklær. Veldig rart, da «alle» i den virkelige verden har noen anledninger i løpet av et år der man pynter seg, om det så bare er 17.mai, julaften, nyttårsaften og julebord eller sommerfest. Og klassiske penklær holder jo i mange år. Jeg har 20 år gamle penkjoler som jeg fortsatt bruker.

Men hvis du er typen som går i jeans på julebord og strandkjole i konfirmasjon  og jubileer så kan du vel gå i det samme i bryllup også? Det er jo som regel samme nivå av antrekk (dress). 

Anonymkode: 93679...471

Ikke alle som svarer er 50 år 😅. Selv har jeg bodd mange år i utlandet og da fikk jeg ikke med meg mesteparten av klærne i de 30 kg man får reise med. Alle klærne jeg eier er kjøpt de siste 5 årene, og penklær og pensko har ikke vært høyest på lista 😂

Anonymkode: ba351...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir svært sjelden invitert til anledninger som krever man er skikkelig stivpyntet. 

I år ble jeg invitert i konfirmasjon. Jeg orket ikke drasse med meg bunad på fly når jeg allerede skulle drasse på to små barn, vogn, reiseseng, osv osv, så da måtte jeg altså ha en kjole. Ingen av de penkjolene jeg hadde fra før, passet lengre.. Puppene har krympet, smaken har endret seg, etc

Anonymkode: 82365...484

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når var det nordmenn ble så ekstremt problemfokuserte og negative egentlig? I denne tråden får man høre både at det kun er damer over 50 som har penklær, eventuelt at damer over 50 IKKE har penklær, for de passer ikke lenger. 
Man er nemlig absolutt aldri i selskaper eller arrangementet der man pynter seg, derfor eier man bare jeans og en strandkjole. Så da er det selvsagt kriiiise å bli invitert i bryllup. Mange snakker som om en vanlig penkjole ikke holder, men at man må ha noe ekstraordinært «stivpyntet», noe som selvsagt ikke er tilfelle.

Hvis det er så fælt å bli invitert i bryllup og du lever i en verden der du aldri pynter deg, så kan du:

1. Takke nei

2. Låne

3. Kjøpe en brukt kjole og selge igjen

4. Kjøpe en ny rimelig kjole til noen hundrelapper.

Anonymkode: 93679...471

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når var det nordmenn ble så ekstremt problemfokuserte og negative egentlig? I denne tråden får man høre både at det kun er damer over 50 som har penklær, eventuelt at damer over 50 IKKE har penklær, for de passer ikke lenger. 
Man er nemlig absolutt aldri i selskaper eller arrangementet der man pynter seg, derfor eier man bare jeans og en strandkjole. Så da er det selvsagt kriiiise å bli invitert i bryllup. Mange snakker som om en vanlig penkjole ikke holder, men at man må ha noe ekstraordinært «stivpyntet», noe som selvsagt ikke er tilfelle.

Hvis det er så fælt å bli invitert i bryllup og du lever i en verden der du aldri pynter deg, så kan du:

1. Takke nei

2. Låne

3. Kjøpe en brukt kjole og selge igjen

4. Kjøpe en ny rimelig kjole til noen hundrelapper.

Anonymkode: 93679...471

Enig. Skjerp dere! Får være måte på hva man skal klage over.

Anonymkode: 5cf83...fb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 14.34):

Jeg skjønner ikke hva du mener med  «som egner seg i bryllup». Bryllup krever da ingen spesiell stil. Det er jo veldig sjelden dresskode strengere enn dress eller mørk dress. Altså akkurat det samme som konfirmasjon, 40-års lag eller lignende.

Men hvis dere vanker i kretser der man aldri pynter seg og derfor synes det er fullstendig uhørt å kjøpe dere en vanlig penkjole, så får dere vel enten takke nei eller kjøpe brukt og selge igjen etterpå.

Anonymkode: 93679...471

Min julebord-kjole er et godt eksempel på en kjole som ikke egner seg i bryllup. Det er en vintervariant av den lille sorte. Jeg har til gode å se kvinner stille i sommerbryllup i typiske jule- og nyttårskjoler. Det er klart det går an, men man bryter med dresskoden og skiller seg definitivt ut i en kort, tettsittende sort kjole. For ikke å snakke om en rød julekjole i velur.

Er det noen her i tråden som skriver at det er "fullstendig uhørt" at de må kjøpe en ny kjole? Hvor leser du det? Jeg leser om kvinner som forteller at de ikke eier kjoler som egner seg til bryllup. Og det er fascinerende at det kan vekke så sterke reaksjoner. Det er strengt tatt mer kontroversielt å ha store mengder klær. 

Anonymkode: 4e0e5...145

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min julebord-kjole er et godt eksempel på en kjole som ikke egner seg i bryllup. Det er en vintervariant av den lille sorte. Jeg har til gode å se kvinner stille i sommerbryllup i typiske jule- og nyttårskjoler. Det er klart det går an, men man bryter med dresskoden og skiller seg definitivt ut i en kort, tettsittende sort kjole. For ikke å snakke om en rød julekjole i velur.

Er det noen her i tråden som skriver at det er "fullstendig uhørt" at de må kjøpe en ny kjole? Hvor leser du det? Jeg leser om kvinner som forteller at de ikke eier kjoler som egner seg til bryllup. Og det er fascinerende at det kan vekke så sterke reaksjoner. Det er strengt tatt mer kontroversielt å ha store mengder klær. 

Anonymkode: 4e0e5...145

Ja da. Jeg noterer meg det. Noen eier visst ingen kjoler eller penklær i det hele tatt. Kun jeans. Noen har ikke vært på fest på 15 år. Du eier EN pen kjole, men den er sort og tettsittende og brukes kun på julebord. Jeg hører hva dere sier. Og jeg tror på dere.

Men jeg vil likevel hevde at det store flertallet av norske kvinner har en vanlig penkjole eller buksedress hengende. Fordi de innimellom feirer 17. mai, går i konfirmasjon, 40-årslag eller lignende. Hvis man absolutt aldri er på noen slags fester eller tilstelninger der man pynter seg, så er det nesten rart at man blir invitert i bryllup.

Mitt poeng er egentlig at mange misforstår kleskoden i bryllup og tror at damer må pynte seg noe voldsomt, helst med lang kjole. Det er ikke tilfelle. Du kan ha på deg det samme som du ellers har når mannen din går i dress. En knelang kjole, skjørt og fin bluse, en buksedress eller lignende.

Anonymkode: 93679...471

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er i gjennomsnitt i 3-6 bryllup hvert år med cirka samme gjeng +-, så her kjøpes d ofte inn nye.

Anonymkode: 9c152...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at folk må være utrolig heldige som har så stor omgangskrets at de kan klage på å bli invitert i bryllup eller andre ting. Syns det er stas de gangene vi er invitert jeg. 

Anonymkode: ceab7...f44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 11.24):

Så du, en voksen kvinne, har ingen pene sko som passer til kjole? Og din mann har heller ikke et par nøytrale, pene sko? Det nekter jeg å tro.

Anonymkode: 5cf83...fb1

Pene sko har jeg,, tre par. Kan ikke gå med noen av de, samtlige ble kjøpt før beina ble vonde. Nå stiller jeg i sneakers, ensfargede enten sorte eller hvite.

Anonymkode: 544c3...0a3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Pene sko har jeg,, tre par. Kan ikke gå med noen av de, samtlige ble kjøpt før beina ble vonde. Nå stiller jeg i sneakers, ensfargede enten sorte eller hvite.

Anonymkode: 544c3...0a3

Men da måtte du vel ikke kjøpe nye sko? Hvis du gikk i sneakers?

Anonymkode: 93679...471

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart må man ikke kjøpe ny kjole :) Jeg har brukt samme selskapskjolen ved flere anledninger. Den er superfin og kler meg godt, så hvorfor ikke :) De gangene jeg har kjøpt ny så har det vært fordi jeg har ramlet over en som passet perfekt til anledningen eller at kroppen min har forandret seg slik at de jeg har for øyeblikket ikke sitter pent.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 11.24):

Så du, en voksen kvinne, har ingen pene sko som passer til kjole? Og din mann har heller ikke et par nøytrale, pene sko? Det nekter jeg å tro.

Anonymkode: 5cf83...fb1

Nja... Mannen min hadde et par "pensko" som han har hatt i 25 år. Jeg synes ikke de er så pene lenger, og det ville ikke de fleste andre ha syntes heller. Dress måtte han kjøpe pga gått opp i vekt. Jeg hadde en svart kjole brukt i begravelse og til jul, men når du ser hvor sjeldent jeg bruker den type pene klær så hadde jeg i grunn ikke noen sko som ville passe til en kjole i et bryllup nei. Helt på ekte. Jeg har vært veldig isolert i mange, mange år og dermed ikke vært på noen tilstelninger der jeg skal ha på pensko. Så ja, jeg som voksen kvinne hadde faktisk ikke pensko eller en pen kjole. 

Anonymkode: 1abf3...592

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.7.2023 den 23.52):

Nja... Mannen min hadde et par "pensko" som han har hatt i 25 år. Jeg synes ikke de er så pene lenger, og det ville ikke de fleste andre ha syntes heller. Dress måtte han kjøpe pga gått opp i vekt. Jeg hadde en svart kjole brukt i begravelse og til jul, men når du ser hvor sjeldent jeg bruker den type pene klær så hadde jeg i grunn ikke noen sko som ville passe til en kjole i et bryllup nei. Helt på ekte. Jeg har vært veldig isolert i mange, mange år og dermed ikke vært på noen tilstelninger der jeg skal ha på pensko. Så ja, jeg som voksen kvinne hadde faktisk ikke pensko eller en pen kjole. 

Anonymkode: 1abf3...592

Ser den. 
Men om du hadde blitt invitert i et bryllup og kjøpt nytt, så kunne du gått med dette ved neste anledning også. Altså er det et plagg du også kan bruke i fremtiden.

Anonymkode: 13efa...dbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har veldig mange kjoler, og elsker både hverdagskjoler og pyntekjoler. Jeg låner gjerne bort til venner og familie om de trenger - men veldig få spør. Jeg tror vi må bli flinkere til å låne av hverandre. Eventuelt kjøpe brukt, jeg er overrasket over hvor mye fine brukte kjoler som selges på Finn og Tise. 

Anonymkode: 36aa1...c39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.6.2023 den 10.17):

Jeg har et spørsmål!

Hva er grunnen til at det fremstilles som en selvfølge at man må kjøpe ny kjole som gjest i bryllup? De fleste har vel noen kjoler fra før? Og alle bryllup er jo ikke særegne temabryllup med svært spesifikke kleskoder. 

Tenker da først og fremst på de innleggene som skrives av noen som reagerer på kostnaden for en gjest å delta i et bryllup. At det må kjøpes ny kjole nevnes som et eksempel på en utgift man ikke kommer utenom, sammen med f.eks. pris på gave, evt. overnatting, alkohol, osv. 

I mitt hode hadde man kjøpt en ny kjole fordi man ville ha en ny kjole, og det passet fint å kunne bruke den i bryllupet. Men om man ikke ønsker å prioritere å kjøpe en ny kjole - da lar man være, og bruker en av de kjolene man har fra før (om man ikke utelukkende har hvite kjoler eller superkorte lærkjoler da). 

Bare så det er sagt - jeg har full forståelse for at folk reagerer på bryllup som ender med å bli svært dyre for gjesten. Og jeg er enig i at brudeparet iblant tar valg som kan oppfattes som litt.. egoistiske. At det noen ganger forventes i overkant mye av gjestene. Men ser bare ikke helt sammenhengen med akkurat kjolespørsmålet. 

Anonymkode: 886f6...cf7

Jeg har brukt samme kjole i elleve bryllup. 😁

Anonymkode: 65b48...e07

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.6.2023 den 15.56):

Når var det nordmenn ble så ekstremt problemfokuserte og negative egentlig? I denne tråden får man høre både at det kun er damer over 50 som har penklær, eventuelt at damer over 50 IKKE har penklær, for de passer ikke lenger. 
Man er nemlig absolutt aldri i selskaper eller arrangementet der man pynter seg, derfor eier man bare jeans og en strandkjole. Så da er det selvsagt kriiiise å bli invitert i bryllup. Mange snakker som om en vanlig penkjole ikke holder, men at man må ha noe ekstraordinært «stivpyntet», noe som selvsagt ikke er tilfelle.

Hvis det er så fælt å bli invitert i bryllup og du lever i en verden der du aldri pynter deg, så kan du:

1. Takke nei

2. Låne

3. Kjøpe en brukt kjole og selge igjen

4. Kjøpe en ny rimelig kjole til noen hundrelapper.

Anonymkode: 93679...471

Jeg er ikke problemfokusert og negativ. Jeg sier bare at om jeg ble bedt i bryllup, måtte jeg kjøpt ny kjole. Skjønner at du antagelig er samboer/gift, og at du og mannen kanskje har søsken begge to, en vennekrets som følger A4-tidslinja med noenlunde parallelle bryllup, dåp og konfirmasjoner, men alle har ikke det.

Du virker veldig uforstående til at andre kan ha andre liv enn deg selv. Jeg har gode venner og familie, men ingen av mine nærmeste venninner er gift, ikke alle har barn, og familien er nær, men bitteliten. Er singel, så ingen svigerfamilie.

Anonymkode: 15ce1...72f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rosalilje84 skrev (På 14.6.2023 den 14.43):

Fordi enkelte bridezillaer krever en veldig streng kleskode. Det er svært få som har ballkjoler i alle mulige slags farger hengende i skapet.

Tenkte dette jeg også! Altså, helt greit at kjolen ikke skal være hvit, og at pupper, rumpe osv skal være skikkelig dekket. Men når man ser at enkelte bare vil ha gjester i bestemte farger, eller at kjolen ikke skal være ermeløs, tilfredsstiller ikke det man har nødvendigvis alle krav. Mine sommerpenkjoler med passende lengde er gjerne ermeløse, f.eks. 

Anonymkode: 53e3f...a80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2023 den 15.58):

Helt enig! Nå er jeg veldig slem, men de som skriver at det er kjedelig å bruke de samme to kjolene hver gang når gjestene er de samme, eller som sier de har endret smak på 10 år, tenker jeg er sånne som handler på Vero Moda = mangler totalt stil. De kule damene har så fine to kjoler at de kan bruke dem livet ut, og skifter ikke smak i løpet av 10 år. Og enda slemmere - de kommer også fortsatt inn i de gamle kjolene sine..Men bare gå rundt i stadig nye polyester-fast-fashion-kjoler dere. 

Anonymkode: 5cf83...fb1

Man tenker veldig forskjellig. Bruker også klærne mine lenge og tar vare på dem, selv det som er ganske rimelig. Men å måtte holde seg til to kjoler livet ut hadde føltes veldig begrensende, og tror faktisk de jeg kjenner av gamle, elegante damer også liker å ha litt valgfrihet. 

Anonymkode: 53e3f...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er ikke problemfokusert og negativ. Jeg sier bare at om jeg ble bedt i bryllup, måtte jeg kjøpt ny kjole. Skjønner at du antagelig er samboer/gift, og at du og mannen kanskje har søsken begge to, en vennekrets som følger A4-tidslinja med noenlunde parallelle bryllup, dåp og konfirmasjoner, men alle har ikke det.

Du virker veldig uforstående til at andre kan ha andre liv enn deg selv. Jeg har gode venner og familie, men ingen av mine nærmeste venninner er gift, ikke alle har barn, og familien er nær, men bitteliten. Er singel, så ingen svigerfamilie.

Anonymkode: 15ce1...72f

Jag skjønner at enkelte lever ganske sosialt isolert, men jeg tror at de aller aller fleste har en pen kjole de kan bruke. De aller fleste feirer for eksempel 17. mai, jul og nyttår  eller blir bedt på en eller annen sommerfest, dåp eller bursdag i løpet av en femårsperiode. 

Mitt poeng, som jeg har gjentatt flere ganger, er ikke noe annet enn at jeg har inntrykk av at flere overvurderer hva som er «pent nok» til bryllup. Mange tror for eksempel at kjolen må være lang. Men det er feil. I Norge er det svært sjelden dresskode strengere enn «mørk dress», ja som oftest ikke det en gang, kanskje bare «dress» eller «pent». Og da holder en vanlig penkjole i lange baner. 
 

Utgangspunktet for tråden var at mange klager over at det er så dyrt å gå i bryllup fordi man «må» ha ny kjole. Og det tror jeg de fleste slett ikke må (hvis de ikke vil). Om ikke annet så har nok mange en mor/søster/venninne man kan låne av.

Anonymkode: 93679...471

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jag skjønner at enkelte lever ganske sosialt isolert, men jeg tror at de aller aller fleste har en pen kjole de kan bruke. De aller fleste feirer for eksempel 17. mai, jul og nyttår  eller blir bedt på en eller annen sommerfest, dåp eller bursdag i løpet av en femårsperiode. 

Mitt poeng, som jeg har gjentatt flere ganger, er ikke noe annet enn at jeg har inntrykk av at flere overvurderer hva som er «pent nok» til bryllup. Mange tror for eksempel at kjolen må være lang. Men det er feil. I Norge er det svært sjelden dresskode strengere enn «mørk dress», ja som oftest ikke det en gang, kanskje bare «dress» eller «pent». Og da holder en vanlig penkjole i lange baner. 
 

Utgangspunktet for tråden var at mange klager over at det er så dyrt å gå i bryllup fordi man «må» ha ny kjole. Og det tror jeg de fleste slett ikke må (hvis de ikke vil). Om ikke annet så har nok mange en mor/søster/venninne man kan låne av.

Anonymkode: 93679...471

Jeg var nylig med en venninne på shopping som måtte kjøpe ny kjole til bryllup. Antrekk var galla og kjolen måtte være lang. Hun har spurt rundt om noen har en passende kjole å låne henne, men intet napp. Så noen ganger må man jo kjøpe kjole. 
 

Har inntrykk av at stadig flere brudepar setter strenge regler for kleskoder i bryllup. 

Anonymkode: febe5...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...