Gå til innhold

"Må jo kjøpe ny kjole" som gjest


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg eier noen pen kjoler og kunne fint brukt den ene til bryllup. Har og gjort det. Hvertfall sommerbryllup. Eneste problemet er at jeg har gått ned en del i vekt, og selvom fasongen passer fortsatt og ser pen ut er kjolen altfor lang siden den ikke må så mye ut over hoftene mine før den når gulvet 😅 det er veldig sart stoff så det må noen profesjonelle fikse, jeg hadde regnet det som utgift til bryllupet, selvom det strengt tatt er noe som må gjøres uansett. (Bare at om ikke bryllupet hadde skjedd akkurat da hadde jeg ventet noen år til).

Anonymkode: 54f95...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har masse kjoler, formløse sommerkjoler type hverdags. Jeg har en kul kjole, den er hvit og jeg har brukt den til 17 mai og selskap men den er litt kort så det krever at leggene er fri for utslett. I år må den henge i skapet, leggene ser ikke ut og de klør så jeg kan ikke ha strømpebukser på. Ergo måtte jeg ha kjøpt ny kjole til bryllup og det hadde blitt en engangs kjole siden jeg ikke kler fotside kjoler.

Anonymkode: 544c3...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kjøper nok nytt mest fordi de har lyst på. Bryllup er en god unnskyldning til å kjøpe en fin kjole. 

Jeg har aldri opplevd at det er noe man må.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har kun vært i ett bryllup og den kjolen passer ikke lengre. Det skal ofte være fotsid kjole i bryllup og det er ikke alle som har sånne lange kjoler i skapet. 

Anonymkode: ba351...77b

Det er feil. Kun kleskode «galla» krever lang selskapskjole, og meg bekjent er det kun kongelige bryllup som har en sånn kleskode. Jeg har aldri vært i bryllup med strengere kleskode enn smoking, og da går også knelang kjole fint. Mørk dress eller dress er vanligere, og da er det i hvertfall helt vanlig med kortere kjole.

Dere som sjelden er i bryllup (det gjelder vel de fleste), er dere ikke i andre selskaper heller? 40-årslag, sølvbryllup,andre jubileer, konfirmasjoner, 17. mai osv? I så fall er det unødvendig å kjøpe en egen kjole bare til brylluper.

Anonymkode: 93679...471

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er feil. Kun kleskode «galla» krever lang selskapskjole, og meg bekjent er det kun kongelige bryllup som har en sånn kleskode. Jeg har aldri vært i bryllup med strengere kleskode enn smoking, og da går også knelang kjole fint. Mørk dress eller dress er vanligere, og da er det i hvertfall helt vanlig med kortere kjole.

Dere som sjelden er i bryllup (det gjelder vel de fleste), er dere ikke i andre selskaper heller? 40-årslag, sølvbryllup,andre jubileer, konfirmasjoner, 17. mai osv? I så fall er det unødvendig å kjøpe en egen kjole bare til brylluper.

Anonymkode: 93679...471

Jeg bruker ofte bunad, da trenger man ikke mange kjoler. Men selv jeg som nesten aldri går i kjoler har kjole jeg kan bruke i bryllup.

Anonymkode: 54f95...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Enig med TS. Det må være ytterst få voksne damer som ikke har noen penkjoler hengende i skapet. De fleste er vel på noen selskaper i løpet av året.

Anonymkode: 93679...471

Helt enig! Nå er jeg veldig slem, men de som skriver at det er kjedelig å bruke de samme to kjolene hver gang når gjestene er de samme, eller som sier de har endret smak på 10 år, tenker jeg er sånne som handler på Vero Moda = mangler totalt stil. De kule damene har så fine to kjoler at de kan bruke dem livet ut, og skifter ikke smak i løpet av 10 år. Og enda slemmere - de kommer også fortsatt inn i de gamle kjolene sine..Men bare gå rundt i stadig nye polyester-fast-fashion-kjoler dere. 

Anonymkode: 5cf83...fb1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er feil. Kun kleskode «galla» krever lang selskapskjole, og meg bekjent er det kun kongelige bryllup som har en sånn kleskode. Jeg har aldri vært i bryllup med strengere kleskode enn smoking, og da går også knelang kjole fint. Mørk dress eller dress er vanligere, og da er det i hvertfall helt vanlig med kortere kjole.

Dere som sjelden er i bryllup (det gjelder vel de fleste), er dere ikke i andre selskaper heller? 40-årslag, sølvbryllup,andre jubileer, konfirmasjoner, 17. mai osv? I så fall er det unødvendig å kjøpe en egen kjole bare til brylluper.

Anonymkode: 93679...471

Jeg er ikke så glad i kjoler, og går i linbukser, shorts og skjørt på sommeren. I selskaper foretrekker jeg en finere bukse (eller et skjørt) og en topp.

Jeg forstår her at jeg ikke er alene om å måtte kjøpe nytt antrekk når jeg blir invitert i bryllup. De bryllupene jeg har vært i har vært ulike. Noen mer formelle enn andre, noen på høsten eller om vinteren. Jeg har så langt ikke kunne gjenbruke noe - også pga. kropp i endring/klesplaggets størrelse.

Jeg har opplevd føringer i invitasjonen - den ene gangen ville brudeparet at alle skulle kle seg i orange, gult eller brunt. Der gikk grensen for meg, så jeg takket pent nei.

En annen gang stilte jeg faktisk i en pen buksedress, men fikk noen kommentarer utpå kvelden som ikke var så hyggelige. Det er tydeligvis kjole som gjelder. 

Anonymkode: 4e0e5...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er ikke så glad i kjoler, og går i linbukser, shorts og skjørt på sommeren. I selskaper foretrekker jeg en finere bukse (eller et skjørt) og en topp.

Jeg forstår her at jeg ikke er alene om å måtte kjøpe nytt antrekk når jeg blir invitert i bryllup. De bryllupene jeg har vært i har vært ulike. Noen mer formelle enn andre, noen på høsten eller om vinteren. Jeg har så langt ikke kunne gjenbruke noe - også pga. kropp i endring/klesplaggets størrelse.

Jeg har opplevd føringer i invitasjonen - den ene gangen ville brudeparet at alle skulle kle seg i orange, gult eller brunt. Der gikk grensen for meg, så jeg takket pent nei.

En annen gang stilte jeg faktisk i en pen buksedress, men fikk noen kommentarer utpå kvelden som ikke var så hyggelige. Det er tydeligvis kjole som gjelder. 

Anonymkode: 4e0e5...145

Det er helt feil. Pen buksedress går til alle kleskoder unntatt galla.

Anonymkode: 93679...471

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er feil. Kun kleskode «galla» krever lang selskapskjole, og meg bekjent er det kun kongelige bryllup som har en sånn kleskode. Jeg har aldri vært i bryllup med strengere kleskode enn smoking, og da går også knelang kjole fint. Mørk dress eller dress er vanligere, og da er det i hvertfall helt vanlig med kortere kjole.

Dere som sjelden er i bryllup (det gjelder vel de fleste), er dere ikke i andre selskaper heller? 40-årslag, sølvbryllup,andre jubileer, konfirmasjoner, 17. mai osv? I så fall er det unødvendig å kjøpe en egen kjole bare til brylluper.

Anonymkode: 93679...471

Jeg er altså en av de som sjelden er i bryllup. Siste gang var ei venninne sitt for 10 år siden, og jeg tipper neste bryllup er enten mine barns eller et av mine søskens barns bryllup. Jeg har ikke så enormt stor vennegjeng, og de som kommer til å gifte seg, har nok gjort det alt.

Når det gjelder 40-års lag og andre selskap, så er det gjerne ganske uformelle anledninger i min vennekrets. Altså pent skjørt og en pen bluse/genser/t-skjorte.
Det er ting jeg bruker ofte, men som jeg aldri ville brukt i bryllup.
blusene/genserne/t-skjortene kan også brukes til jeans eller pen bukse, og er fleksible valg jeg alltid har i garderoben.
(Samme plagg som jeg altså også kan bruke i begravelser.)

Konfirmasjoner, 17. mai og slike dager er bunads-dager i vår familie, og den skal jo brukes den også.

Så da er det eventuelle sølvbryllup, store jubileer og bryllup, som er ekstremt sjeldne anledninger der mine  vanlige "pene antrekk" ikke er pyntet nok.
Til disse anledningene har jeg altså EN kjole, som har hengt ubrukt i skapet i 10 år. Og som strengt tatt kanskje passer bedre om sommeren enn om høst/vår/vinter. (Og som nå er ca 2 str for trang.)

Alternativet er kjoler jeg kjøpte til julebord/nyttårsfester for 20 år siden, og som jeg brukte til "alle anledninger" da jeg altså var i 20-årene. Men som kanskje passer best om vinteren, og i anledninger der lang, svart kjole er greia.
Eller jeg kan kjøpe en ny penkjole for anledningen. 
Noe som antagelig ville vært det jeg valgte.
Å kjøpe en som jeg antagelig ville tenkt jeg kunne bruke til "alle slike anledninger" i årene fremover. Men som mest sannsynlig hadde hengt i skapet ubrukt de neste 10 årene, til noen hadde hatt en større anledning som skulle feires.
 

Anonymkode: 31cba...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er altså en av de som sjelden er i bryllup. Siste gang var ei venninne sitt for 10 år siden, og jeg tipper neste bryllup er enten mine barns eller et av mine søskens barns bryllup. Jeg har ikke så enormt stor vennegjeng, og de som kommer til å gifte seg, har nok gjort det alt.

Når det gjelder 40-års lag og andre selskap, så er det gjerne ganske uformelle anledninger i min vennekrets. Altså pent skjørt og en pen bluse/genser/t-skjorte.
Det er ting jeg bruker ofte, men som jeg aldri ville brukt i bryllup.
blusene/genserne/t-skjortene kan også brukes til jeans eller pen bukse, og er fleksible valg jeg alltid har i garderoben.
(Samme plagg som jeg altså også kan bruke i begravelser.)

Konfirmasjoner, 17. mai og slike dager er bunads-dager i vår familie, og den skal jo brukes den også.

Så da er det eventuelle sølvbryllup, store jubileer og bryllup, som er ekstremt sjeldne anledninger der mine  vanlige "pene antrekk" ikke er pyntet nok.
Til disse anledningene har jeg altså EN kjole, som har hengt ubrukt i skapet i 10 år. Og som strengt tatt kanskje passer bedre om sommeren enn om høst/vår/vinter. (Og som nå er ca 2 str for trang.)

Alternativet er kjoler jeg kjøpte til julebord/nyttårsfester for 20 år siden, og som jeg brukte til "alle anledninger" da jeg altså var i 20-årene. Men som kanskje passer best om vinteren, og i anledninger der lang, svart kjole er greia.
Eller jeg kan kjøpe en ny penkjole for anledningen. 
Noe som antagelig ville vært det jeg valgte.
Å kjøpe en som jeg antagelig ville tenkt jeg kunne bruke til "alle slike anledninger" i årene fremover. Men som mest sannsynlig hadde hengt i skapet ubrukt de neste 10 årene, til noen hadde hatt en større anledning som skulle feires.
 

Anonymkode: 31cba...49c

Men du har jo bunad. Det passer flott til bryllup også.

Men VIL man være problemorientert, så…

Anonymkode: 93679...471

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men du har jo bunad. Det passer flott til bryllup også.

Men VIL man være problemorientert, så…

Anonymkode: 93679...471

De fleste som bruker bunad bruker den i kirken og til middagen også bytter de til kjole. Inkludert meg.

Fleste bryllup er om sommeren, og å skulle bruke en tung og varm bunad i 20+ grader og sol fra vielse kl 14 og til det hele avrundes etter dansen kanskje rundt kl 0200 ville blitt en varm og ukomfortabel affære. Å danse en kveld i bunaden ser jeg heller ikke for meg, Var i et bryllup en gang i juli der det var stekende sol og 30 grader, og det var ønske fra brudeparet om bunad for de som hadde det. Middagen var uutholdelig da det kokte i lokalet og det var dårlig ventilasjon. Alle vindu ble satt opp, men null effekt. Servitørene gjorde nesten ikke annet enn å fylle opp vannkaraflene. Takk og lov for kjole etterpå

Personlig så liker jeg å bruke kjoler til hverdags og har et utvalg kjoler, så hadde jeg blitt invitert i bryllup nå så hadde jeg ikke behøvd ny kjole. Når jeg kjøper kjoler så bryr jeg meg ikke om mote, men kjøper etter snitt, kvalitet på stoff (unngår syntetisk, foretrekker bomull, lin, og ull) og hva jeg liker og som passer fasongen mim. Har en ganske klassisk stil, og ikke klær som blir umoderne. Forrige helg lånte datteren min en 20 år gammel kjole av meg, skikkelig koselig  :) 

Men ett år så var vi i 6 bryllup, i tillegg til vårt eget, og to konfirmasjoner. Da kjøpte jeg en ny kjole. Pga det ene bryllupet ønsket brudeparet at kvinnene hadde på seg rosa kjoler. Den kjolen er den eneste rosa kjolen jeg fortsatt har i skapet 😄 

edit; korrigerte feilskrevet klokkeslett :) 

Endret av skruf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er feil. Kun kleskode «galla» krever lang selskapskjole, og meg bekjent er det kun kongelige bryllup som har en sånn kleskode. Jeg har aldri vært i bryllup med strengere kleskode enn smoking, og da går også knelang kjole fint. Mørk dress eller dress er vanligere, og da er det i hvertfall helt vanlig med kortere kjole.

Dere som sjelden er i bryllup (det gjelder vel de fleste), er dere ikke i andre selskaper heller? 40-årslag, sølvbryllup,andre jubileer, konfirmasjoner, 17. mai osv? I så fall er det unødvendig å kjøpe en egen kjole bare til brylluper.

Anonymkode: 93679...471

Det er fotsid som gjelder i bryllupet jeg skal i, og har vært i siden jeg er en av brudepikene. Og nei, jeg er sjelden i andre selskaper som krever lignende kjoler. 17. mai blir det kort hverdagslig sommerkjole, runde tall feires ikke i min familie, de få som er gift er langt unna jubileumsfest, og det eldste barnet i familien er 5 år så det er lenge til konfirmasjonene begynner. 

Anonymkode: ba351...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er fotsid som gjelder i bryllupet jeg skal i, og har vært i siden jeg er en av brudepikene. Og nei, jeg er sjelden i andre selskaper som krever lignende kjoler. 17. mai blir det kort hverdagslig sommerkjole, runde tall feires ikke i min familie, de få som er gift er langt unna jubileumsfest, og det eldste barnet i familien er 5 år så det er lenge til konfirmasjonene begynner. 

Anonymkode: ba351...77b

Kjøper ikke venninnen(e)/bruden(e) brudepikekjole om de pålegger kleskode utover de fire (fem om man inkluderer galla) normale kleskodene?

Høres gjerrig ut.

Anonymkode: d3d2f...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøper ikke venninnen(e)/bruden(e) brudepikekjole om de pålegger kleskode utover de fire (fem om man inkluderer galla) normale kleskodene?

Høres gjerrig ut.

Anonymkode: d3d2f...d68

Nei. Det er ikke så store kravet å be om fotsid kjole, man må ikke kjøpe lik som de andre. 

Anonymkode: ba351...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Det er ikke så store kravet å be om fotsid kjole, man må ikke kjøpe lik som de andre. 

Anonymkode: ba351...77b

Ikke store kravet nei, men det er et avvikende krav iht ordinære kleskoder, og når det tydeligvis er så innmari mange som ikke har èn eneste kjole passende til normale kleskoder/ bryllup hengende i skapet før så.. Ja. Men men, hva man økonomisk dekker for forlovere/brudepiker er vel kulturelt betinget tydeligvis😊 kos deg i bryllupet, alltid kjekt med feiring av kjærligheten selv om det medfører ekstrautgifter.

Anonymkode: d3d2f...d68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men du har jo bunad. Det passer flott til bryllup også.

Men VIL man være problemorientert, så…

Anonymkode: 93679...471

Det er litt småkjipt å være den eneste i bunad i et bryllup: 
Eller i et bryllup i 30 varmegrader midsommers.
Og bunad er ikke akkurat plagget som inviterer til å slå seg løs på festen på kvelden. 
(Jeg hadde nok heller ikke vurdert bunad om brudeparet giftet seg på en strand i sydligere strøk. Bunad er et plagg som egner seg best i anledninger der temperaturen er middels varm, og festen er mer en litt lang middag med kaker etter, enn en fest. 
Og jeg har så langt kun opplevd bryllup som endte i en fest til slutt.) 

Jeg har ikke hørt om et eneste bryllup der bunad ble brukt som eneste plagg av noen. De aller fleste bytter til penkjole i løpet av kvelden. 

 

For meg er denne diskusjonen litt som "Alle klarer seg med ETT par sko til alt." 
Og så teller man opp og finner ut at det er ganske så praktisk med 20 par til forskjellig bruk. Fordi selv om joggesko kan brukes både på jobb, på fjelltur og på stranda, så er det sjelden optimalt til noen av disse.

Alle er ikke kjole-mennesker. 
Altså, kjoler er ikke nødvendigvis noe ALLE har hengende til enhver anledning. 
For noen betyr det å bli invitert i et bryllup, uavhengig av om det er et strand-bryllup, hage-bryllup eller hotel-bryllup, at de må skaffe seg en ny kjole. 

Er man heldig, har man noen som bruker samme størrelse som man kan låne av. Alternativt kan man leie. 
Men uansett krever det altså at man bruker tid og krefter på å finne (og oftest betale for) et plagg som passer til anledningen. 

 

Anonymkode: 31cba...49c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 11.6.2023 den 10.17):

Jeg har et spørsmål!

Hva er grunnen til at det fremstilles som en selvfølge at man må kjøpe ny kjole som gjest i bryllup? De fleste har vel noen kjoler fra før? Og alle bryllup er jo ikke særegne temabryllup med svært spesifikke kleskoder. 

Tenker da først og fremst på de innleggene som skrives av noen som reagerer på kostnaden for en gjest å delta i et bryllup. At det må kjøpes ny kjole nevnes som et eksempel på en utgift man ikke kommer utenom, sammen med f.eks. pris på gave, evt. overnatting, alkohol, osv. 

I mitt hode hadde man kjøpt en ny kjole fordi man ville ha en ny kjole, og det passet fint å kunne bruke den i bryllupet. Men om man ikke ønsker å prioritere å kjøpe en ny kjole - da lar man være, og bruker en av de kjolene man har fra før (om man ikke utelukkende har hvite kjoler eller superkorte lærkjoler da). 

Bare så det er sagt - jeg har full forståelse for at folk reagerer på bryllup som ender med å bli svært dyre for gjesten. Og jeg er enig i at brudeparet iblant tar valg som kan oppfattes som litt.. egoistiske. At det noen ganger forventes i overkant mye av gjestene. Men ser bare ikke helt sammenhengen med akkurat kjolespørsmålet. 

Anonymkode: 886f6...cf7

Fordi enkelte bridezillaer krever en veldig streng kleskode. Det er svært få som har ballkjoler i alle mulige slags farger hengende i skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ikke store kravet nei, men det er et avvikende krav iht ordinære kleskoder, og når det tydeligvis er så innmari mange som ikke har èn eneste kjole passende til normale kleskoder/ bryllup hengende i skapet før så.. Ja. Men men, hva man økonomisk dekker for forlovere/brudepiker er vel kulturelt betinget tydeligvis😊 kos deg i bryllupet, alltid kjekt med feiring av kjærligheten selv om det medfører ekstrautgifter.

Anonymkode: d3d2f...d68

Nettopp. Fotsid kjole er veldig upraktisk, og mange har ikke slike kjoler hengende "bare i tilfellet fin fest".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke store kravet nei, men det er et avvikende krav iht ordinære kleskoder, og når det tydeligvis er så innmari mange som ikke har èn eneste kjole passende til normale kleskoder/ bryllup hengende i skapet før så.. Ja. Men men, hva man økonomisk dekker for forlovere/brudepiker er vel kulturelt betinget tydeligvis😊 kos deg i bryllupet, alltid kjekt med feiring av kjærligheten selv om det medfører ekstrautgifter.

Anonymkode: d3d2f...d68

Jeg skjønner hvor du kommer fra. Jeg måtte hatt ny kjole uansett for de få kjolene jeg har er korte hverdagslige eller svarte. Ingen av de passer seg noe særlig til bryllup. Sko må jeg visst også ha, for pensko har jeg faktisk ikke 🙈. Her går det i joggesko året rundt og sandaler om sommeren. 

Glad det bare er ett bryllup, og at jeg ikke kjenner noen andre som er forlovet 🤭.

Anonymkode: ba351...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllupet til min søster var et veldig avslappet bryllup uten stram kleskode. Likevel måtte både jeg, samboerne og mine to tenåringer ha nye klær. Vi hadde faktisk ikke noe fint nok som passet, selvom det kun var ordinære dresser og normale sommerkjoler som gjaldt. 

Anonymkode: 1abf3...592

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...