Gå til innhold

"Må jo kjøpe ny kjole" som gjest


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bryllupet til min søster var et veldig avslappet bryllup uten stram kleskode. Likevel måtte både jeg, samboerne og mine to tenåringer ha nye klær. Vi hadde faktisk ikke noe fint nok som passet, selvom det kun var ordinære dresser og normale sommerkjoler som gjaldt. 

Anonymkode: 1abf3...592

Jo, og sko måtte vi faktisk også ha 😅 Ikke så ofte vi pyntepynter oss for å si det slik. De siste årene har jeg fått øynene opp for kjoler og har nå kanskje èn som kunne passet å bruke. 

Anonymkode: 1abf3...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

KG altså. Der folk ikke eier penklær eller -sko, aldri er i selskaper eller feiringer eller fester av noe slag. Ikke bursdager, jobbfester, konfirmasjoner eller jubileer. Klart det er kjipt å bli bedt i bryllup da. For en utgift a gitt!!! Tenk å måtte eie EN pen kjole. Altfor mye!  
Men tenk på alle de pengene dere har spart gjennom livet ved å ikke ha venner og familie som inviterer til noe festlig! Kanskje det ikke blir så altfor dyrt sånn hvis man ser på  det store bildet? 
(Eller bare møt opp i joggebuksa og joggeskoene. Du blir nok ikke kastet ut).

Anonymkode: 93679...471

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange penkjoler i mitt liv, men vekta har gått opp og ned som en jojo, så det meste er gitt til Fretex. Skal i bryllup i november, og har bare kjoler som er ganske hverdagslige. Type "gå ut og spise middag med et glass vin", ikke så bra til bryllup. Men jeg ender nok opp med en av de kjolene, jeg er ikke så hypp på å kjøpe en kjole jeg bare skal bruke i det bryllupet. 

Anonymkode: bed72...083

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

KG altså. Der folk ikke eier penklær eller -sko, aldri er i selskaper eller feiringer eller fester av noe slag. Ikke bursdager, jobbfester, konfirmasjoner eller jubileer. Klart det er kjipt å bli bedt i bryllup da. For en utgift a gitt!!! Tenk å måtte eie EN pen kjole. Altfor mye!  
Men tenk på alle de pengene dere har spart gjennom livet ved å ikke ha venner og familie som inviterer til noe festlig! Kanskje det ikke blir så altfor dyrt sånn hvis man ser på  det store bildet? 
(Eller bare møt opp i joggebuksa og joggeskoene. Du blir nok ikke kastet ut).

Anonymkode: 93679...471

Tja, det var jo også en vinkling å ta på saken. 

Hva med å heller vise forståelse for at "folk flest" ikke skal/bør/ønsker å ha et overfylt klesskap av plagg de bare har brukt EN gang. Og som de (litt avhengig av kleskoden i begivenheten de ble invitert i) må betale noen 1000 kroner for. 

For mange er det slik at andres bryllup er en ganske dyr affære. 

Om vi skal i bryllup (eller annen fest.)  et sted vi må overnatte, hele familien, og der det altså er en kleskode som ikke kun er bunad, så har vi altså følgende utgifter: 
Reise ( 4x flybilletter tur-retur)  6000kr
Overnatting minst 1 natt for  4 personer (Er vi heldige får vi tak i familierom. Hvis ikke blir det to hotellrom) 3000kr
Mat på turen (det meste koster mer enn hjemme, og noe må til ut over frokost på hotellet og det vi evt. får i bryllupet)  1000kr
Gave til brudeparet 2000kr
Kjole til mor, pentøy til 2 store barn som har vokst fra både penklær og sko siden sist, ny skjorte til mannen. (La oss anta at vi får halvparten av det vi trenger brukt på finn.no.)  4000kr

Da koster altså dette bryllupet (evt. annen fest) oss som familie 16000kr. Bare for å være gjester og være der for brudeparet. 
Hadde vi sluppet unna med 12000kr fordi vi slapp å kjøpe sko og klær som uansett ikke passer til neste anledning, så hadde det utgjort en forskjell for oss. 
I tillegg til at alle disse tingene da vil ta plass i klesskapene våre etterpå, og det er lite sannsynlig at de brukes igjen.

Og ofte så kommer jo dette rett rundt fellesferien, hvor det ofte er ganske mye andre utgifter også. Så summen av utgifter er oftere problemet enn den spesifikke utgiften til kjole/antrekk.


Dette handler jo ikke så mye om det at det er verdens undergang økonomisk. Men det handler om at brudepar bør ha litt forståelse for at det at de gifter seg ikke bare er en hyggelig opplevelse for andre. Men at mange takker nei fordi summen av utgifter blir mye høyere enn gleden ved å delta. 


 

Anonymkode: 31cba...49c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jo, og sko måtte vi faktisk også ha 😅 Ikke så ofte vi pyntepynter oss for å si det slik. De siste årene har jeg fått øynene opp for kjoler og har nå kanskje èn som kunne passet å bruke. 

Anonymkode: 1abf3...592

Så du, en voksen kvinne, har ingen pene sko som passer til kjole? Og din mann har heller ikke et par nøytrale, pene sko? Det nekter jeg å tro.

Anonymkode: 5cf83...fb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har hatt mange penkjoler i mitt liv, men vekta har gått opp og ned som en jojo, så det meste er gitt til Fretex. Skal i bryllup i november, og har bare kjoler som er ganske hverdagslige. Type "gå ut og spise middag med et glass vin", ikke så bra til bryllup. Men jeg ender nok opp med en av de kjolene, jeg er ikke så hypp på å kjøpe en kjole jeg bare skal bruke i det bryllupet. 

Anonymkode: bed72...083

Tips: pynt opp «hverdagskjolen» med fine smykker og annet pyntet tilbehør. Det blir så mye finere enn å kjøpe en fin-fin-kjole bare for den anledningen. 

Anonymkode: 5cf83...fb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Tja, det var jo også en vinkling å ta på saken. 

Hva med å heller vise forståelse for at "folk flest" ikke skal/bør/ønsker å ha et overfylt klesskap av plagg de bare har brukt EN gang. Og som de (litt avhengig av kleskoden i begivenheten de ble invitert i) må betale noen 1000 kroner for. 

For mange er det slik at andres bryllup er en ganske dyr affære. 

Om vi skal i bryllup (eller annen fest.)  et sted vi må overnatte, hele familien, og der det altså er en kleskode som ikke kun er bunad, så har vi altså følgende utgifter: 
Reise ( 4x flybilletter tur-retur)  6000kr
Overnatting minst 1 natt for  4 personer (Er vi heldige får vi tak i familierom. Hvis ikke blir det to hotellrom) 3000kr
Mat på turen (det meste koster mer enn hjemme, og noe må til ut over frokost på hotellet og det vi evt. får i bryllupet)  1000kr
Gave til brudeparet 2000kr
Kjole til mor, pentøy til 2 store barn som har vokst fra både penklær og sko siden sist, ny skjorte til mannen. (La oss anta at vi får halvparten av det vi trenger brukt på finn.no.)  4000kr

Da koster altså dette bryllupet (evt. annen fest) oss som familie 16000kr. Bare for å være gjester og være der for brudeparet. 
Hadde vi sluppet unna med 12000kr fordi vi slapp å kjøpe sko og klær som uansett ikke passer til neste anledning, så hadde det utgjort en forskjell for oss. 
I tillegg til at alle disse tingene da vil ta plass i klesskapene våre etterpå, og det er lite sannsynlig at de brukes igjen.

Og ofte så kommer jo dette rett rundt fellesferien, hvor det ofte er ganske mye andre utgifter også. Så summen av utgifter er oftere problemet enn den spesifikke utgiften til kjole/antrekk.


Dette handler jo ikke så mye om det at det er verdens undergang økonomisk. Men det handler om at brudepar bør ha litt forståelse for at det at de gifter seg ikke bare er en hyggelig opplevelse for andre. Men at mange takker nei fordi summen av utgifter blir mye høyere enn gleden ved å delta. 


 

Anonymkode: 31cba...49c

Men kjære vene. Ingen i familien eier altså pentøy. Mannen din eier ikke en gang en skjorte. Feirer dere ikke 17. mai en gang?

Vel, hvis det er så vanskelig så får dere vel takke nei da. Eller gå i joggebuksa.

Anonymkode: 93679...471

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Tja, det var jo også en vinkling å ta på saken. 

Hva med å heller vise forståelse for at "folk flest" ikke skal/bør/ønsker å ha et overfylt klesskap av plagg de bare har brukt EN gang. Og som de (litt avhengig av kleskoden i begivenheten de ble invitert i) må betale noen 1000 kroner for. 

For mange er det slik at andres bryllup er en ganske dyr affære. 

Om vi skal i bryllup (eller annen fest.)  et sted vi må overnatte, hele familien, og der det altså er en kleskode som ikke kun er bunad, så har vi altså følgende utgifter: 
Reise ( 4x flybilletter tur-retur)  6000kr
Overnatting minst 1 natt for  4 personer (Er vi heldige får vi tak i familierom. Hvis ikke blir det to hotellrom) 3000kr
Mat på turen (det meste koster mer enn hjemme, og noe må til ut over frokost på hotellet og det vi evt. får i bryllupet)  1000kr
Gave til brudeparet 2000kr
Kjole til mor, pentøy til 2 store barn som har vokst fra både penklær og sko siden sist, ny skjorte til mannen. (La oss anta at vi får halvparten av det vi trenger brukt på finn.no.)  4000kr

Da koster altså dette bryllupet (evt. annen fest) oss som familie 16000kr. Bare for å være gjester og være der for brudeparet. 
Hadde vi sluppet unna med 12000kr fordi vi slapp å kjøpe sko og klær som uansett ikke passer til neste anledning, så hadde det utgjort en forskjell for oss. 
I tillegg til at alle disse tingene da vil ta plass i klesskapene våre etterpå, og det er lite sannsynlig at de brukes igjen.

Og ofte så kommer jo dette rett rundt fellesferien, hvor det ofte er ganske mye andre utgifter også. Så summen av utgifter er oftere problemet enn den spesifikke utgiften til kjole/antrekk.


Dette handler jo ikke så mye om det at det er verdens undergang økonomisk. Men det handler om at brudepar bør ha litt forståelse for at det at de gifter seg ikke bare er en hyggelig opplevelse for andre. Men at mange takker nei fordi summen av utgifter blir mye høyere enn gleden ved å delta. 


 

Anonymkode: 31cba...49c

Best å ignorere trollet..   

Anonymkode: 2be40...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri oppfattet noe press om nye klær til bryllup. Nå er jeg godt voksen etterhvert, 44, og har en helt grei kjolepark. Er ikke opptatt av mote, så det meste jeg har er ganske tidløst og enkelt, så kan fint bruke kjoler som er 10 og 15 år gamle (ok, det finnes et par unntak..) Selv om det ikke er hvert år jeg er i bryllup lengre så er det jo selskaper med ujevne mellomrom. 

Jeg kan godt kjøpe nytt en sjelden gang, men liker gjenbruk sånn til vanlig. Kjolene jeg har liker jeg ordentlig godt, så jeg ønsker jo selvsagt å bruke dem mange ganger. :D 

Anonymkode: 2493a...c72

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 14.40):

For meg er denne diskusjonen litt som "Alle klarer seg med ETT par sko til alt."

Anonymkode: 31cba...49c

Og kanskje det er på tide at vi kommer dit? Har du sett dette? Ja da, du trenger ikke å klikke på lenken, du vet hva som er bak der, store områder som er forurenset med klær folk har brukt, og ofte, ikke brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2023 den 8.54):

Enig med TS. Det må være ytterst få voksne damer som ikke har noen penkjoler hengende i skapet. De fleste er vel på noen selskaper i løpet av året.

Anonymkode: 93679...471

Virkelig? Jeg er 38. Har ingen kjoler eller kjørt. Har bunad da...

Anonymkode: 7b1ad...d53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Virkelig? Jeg er 38. Har ingen kjoler eller kjørt. Har bunad da...

Anonymkode: 7b1ad...d53

Neivel. Du har ikke penklær av noe slag? Kun turklær/jeans? Bor du i skogen? 
Hva har du på deg på julaften, i begravelser, nyttårsaften, jobbfester, 17.mai, jubileer, selskaper, middager, sommerfester, konfirmasjoner, bryllup, dåp, når du skal ut og spise, når du skal representere med jobben, osv osv? Ikke et eneste pent plagg?

( Hvis du aldri er på noe sånt så blir du vel ikke bedt i bryllup så ofte heller). 

Men altså, dere som ikke har et eneste pent plagg: mener dere da at det nærmest er en fornærmelse å bli bedt i bryllup, fordi brudeparet burde skjønne at dere aldri pynter dere? Og hvorfor kan dere ikke bare gå uten å pynte dere da, når dere tydeligvis gjør det i alle andre sammenhenger? I steden for å bli sure for at dere «må» kjøpe et pent plagg.
 

Anonymkode: 93679...471

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Virkelig? Jeg er 38. Har ingen kjoler eller kjørt. Har bunad da...

Anonymkode: 7b1ad...d53

Du pynter deg aldri? 

Anonymkode: 5cf83...fb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Du pynter deg aldri? 

Anonymkode: 5cf83...fb1

Ikke meg du spør, men man må vel ikke kun ha på kjole for å være pyntet?

Anonymkode: 35889...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke meg du spør, men man må vel ikke kun ha på kjole for å være pyntet?

Anonymkode: 35889...a64

Nei, og heller ikke i ett bryllup😊

Poenget er vel at det er litt trøttende å lese om alle som bare ser problemer og lager utfordringer ved alt, og må ha ny kjole fordi de ikke har noe hengende i skapet og «denne kjolen blir bare brukt 1 gang☹️»

Det finnes ganske mange muligheter som som ikke involverer et kjolekjøp+skokjøp til tusenlappen++. Man kan feks låne kjole av venner/familie (ALLE her er ikke xxxl eller xxxs og mangler venner/familie i noenlunde samme størrelse) eller man kan kjøpe brukt og selge videre (uten særlig tap) dersom man ikke har noen tilsvarende anledninger i overskuelig framtid der man kan bruke den. Og det er jo her det skurrer litt for flere av oss, at man ikke har noen former for sosiale tilsettinger hvor man har hatt/kan ha tilsvarende antrekk. Minner om at de fleste bryllup har «pent», «dress» eller «mørk dress», det er ikke snakk om gallakjole med armelange silkehansker, det er «relativt» uformelt.

 

Anonymkode: d3d2f...d68

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 16.37):

KG altså. Der folk ikke eier penklær eller -sko, aldri er i selskaper eller feiringer eller fester av noe slag. Ikke bursdager, jobbfester, konfirmasjoner eller jubileer. Klart det er kjipt å bli bedt i bryllup da. For en utgift a gitt!!! Tenk å måtte eie EN pen kjole. Altfor mye!  
Men tenk på alle de pengene dere har spart gjennom livet ved å ikke ha venner og familie som inviterer til noe festlig! Kanskje det ikke blir så altfor dyrt sånn hvis man ser på  det store bildet? 
(Eller bare møt opp i joggebuksa og joggeskoene. Du blir nok ikke kastet ut).

Anonymkode: 93679...471

Fest: Var i rund bursdag i år, ti år siden forrige fest av denne typen. Hadde på meg en sommerkjole i bomull som også kunne vært brukt på jobb eller på stranda. 

Jobbfest: Da er det som regel svarte jeans og en fin topp.

Konfirmasjon: Har vært i tre konfirmasjoner som voksen. En gang hadde jeg skjørt og en bluse i indisk bomull, en gang en sommerkjole av typen nevnt over, tredje husker jeg ikke.

Jubileer?? 
Jeg har vært i fem- seks bryllup i løpet av mine 50 år, det siste er sikkert femten år siden. Vet jeg kjøpte ny kjole til søskens bryllup og da jeg var forlover. Hadde ikke hatt noe å ha på i dag.

Så nei….jeg har ikke noe penklær som passer i bryllip hengende i skapet….

Anonymkode: 15ce1...72f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 16.6.2023 den 19.06):

Fest: Var i rund bursdag i år, ti år siden forrige fest av denne typen. Hadde på meg en sommerkjole i bomull som også kunne vært brukt på jobb eller på stranda. 

Jobbfest: Da er det som regel svarte jeans og en fin topp.

Konfirmasjon: Har vært i tre konfirmasjoner som voksen. En gang hadde jeg skjørt og en bluse i indisk bomull, en gang en sommerkjole av typen nevnt over, tredje husker jeg ikke.

Jubileer?? 
Jeg har vært i fem- seks bryllup i løpet av mine 50 år, det siste er sikkert femten år siden. Vet jeg kjøpte ny kjole til søskens bryllup og da jeg var forlover. Hadde ikke hatt noe å ha på i dag.

Så nei….jeg har ikke noe penklær som passer i bryllip hengende i skapet….

Anonymkode: 15ce1...72f

….nettopp det jeg skriver. Folk på KG har tydeligvis ikke penklær. Veldig rart, da «alle» i den virkelige verden har noen anledninger i løpet av et år der man pynter seg, om det så bare er 17.mai, julaften, nyttårsaften og julebord eller sommerfest. Og klassiske penklær holder jo i mange år. Jeg har 20 år gamle penkjoler som jeg fortsatt bruker.

Men hvis du er typen som går i jeans på julebord og strandkjole i konfirmasjon  og jubileer så kan du vel gå i det samme i bryllup også? Det er jo som regel samme nivå av antrekk (dress). 

Anonymkode: 93679...471

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 100 kjoler, og walk-in-closet. Men jeg anbefaler ikke folk å gjøre som meg. 😁

 

Har dere sjekket på Finn? Finnes sikkert brukte festklær til en rimelig penge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

….nettopp det jeg skriver. Folk på KG har tydeligvis ikke penklær. Veldig rart, da «alle» i den virkelige verden har noen anledninger i løpet av et år der man pynter seg, om det så bare er 17.mai, julaften, nyttårsaften og julebord eller sommerfest. Og klassiske penklær holder jo i mange år. Jeg har 20 år gamle penkjoler som jeg fortsatt bruker.

Men hvis du er typen som går i jeans på julebord og strandkjole i konfirmasjon  og jubileer så kan du vel gå i det samme i bryllup også? Det er jo som regel samme nivå av antrekk (dress). 

Anonymkode: 93679...471

Ja, vi damer som ikke eier penklær, har rottet oss sammen her på KG …

Jeg har en enkel sort kjole jeg bruker på på julebord og nyttårsaften - den kvalifiserer som «penklær», men er ikke passende i et sommerbryllup. De sommerfestene jeg blir invitert til er som regel uformelle - de krever i alle fall ikke noe tilsvarende et bryllupsgjest-antrekk. Hvis jeg skal noe på 17. mai, tar jeg på meg en pen bukse og topp. For min del står ikke valget mellom jeans og selskapskjole. Jeg har fine plagg jeg velger når jeg skal pynte meg, men som ikke egner seg til bryllup. Selvsagt kan man ha på seg hva man vil. Kleskode er tross alt ikke et krav. Men de fleste av oss ønsker å passe inn og følge de sosiale normene. 

Det er flott at du fremdeles kommer inn i klærne du brukte for 20 år siden, men vi er mange som skriver at vi ikke gjør det. Kropper endrer seg med tiden. Det gjelder nok også mennesker i den virkelige verden. 

Anonymkode: 4e0e5...145

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, vi damer som ikke eier penklær, har rottet oss sammen her på KG …

Jeg har en enkel sort kjole jeg bruker på på julebord og nyttårsaften - den kvalifiserer som «penklær», men er ikke passende i et sommerbryllup. De sommerfestene jeg blir invitert til er som regel uformelle - de krever i alle fall ikke noe tilsvarende et bryllupsgjest-antrekk. Hvis jeg skal noe på 17. mai, tar jeg på meg en pen bukse og topp. For min del står ikke valget mellom jeans og selskapskjole. Jeg har fine plagg jeg velger når jeg skal pynte meg, men som ikke egner seg til bryllup. Selvsagt kan man ha på seg hva man vil. Kleskode er tross alt ikke et krav. Men de fleste av oss ønsker å passe inn og følge de sosiale normene. 

Det er flott at du fremdeles kommer inn i klærne du brukte for 20 år siden, men vi er mange som skriver at vi ikke gjør det. Kropper endrer seg med tiden. Det gjelder nok også mennesker i den virkelige verden. 

Anonymkode: 4e0e5...145

Jeg skjønner ikke hva du mener med  «som egner seg i bryllup». Bryllup krever da ingen spesiell stil. Det er jo veldig sjelden dresskode strengere enn dress eller mørk dress. Altså akkurat det samme som konfirmasjon, 40-års lag eller lignende.

Men hvis dere vanker i kretser der man aldri pynter seg og derfor synes det er fullstendig uhørt å kjøpe dere en vanlig penkjole, så får dere vel enten takke nei eller kjøpe brukt og selge igjen etterpå.

Anonymkode: 93679...471

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...