Gå til innhold

Belønning for standpunktkarakterer - i form av penger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi gjør ikke det, det bryr meg overhodet ikke hvordan andre gjør det/at dere gjør det. Hvorfor bryr du deg om hva jeg syns? Barna mine får mer enn nok penger og er mer enn ambisiøse nok. 
Fint hvis det funker for dere vel. 

Anonymkode: d751f...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi lønner ikke for standpunkt, men får penger gjennom året for å gjøre jobben med skole, kan tjene opp til 2000 i måneden. Jeg får lønn for å gjøre en jobb på jobben og jeg hadde nok ikke jobbet så mye uten penger. Penger motiverer for å gjøre enda bedre jobb. Så jeg ser ikke noe feil i å bruke penger som en motivasjon faktor. 
Derfor jeg ikke lønner ut i fra karakterer er at jeg synes ikke noe om karakterpress, jeg lønner ut i fra hvor mye jobb som blir lagt inn og om de da får en 2 år men virkelig har jobber så får de fortsatt lønn for det. 
 

Anonymkode: 10bb3...4e8

Hvordan har dere lagt det opp? Har en 12åring med kraftig ADHD som er dyktig på skole, liker vanskelige oppgaver osv. Vil gjerne holde fast på det når han skal over på ungdomsskole og vgs. Motivasjonsfaktorer fungerer godt på han.

Anonymkode: 70b14...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å belønne med penger kan sikkert være en god motivasjon for noen, men ikke alle. Har tenkt en del på det selv, men foreløpig er barnet for ungt. Da jeg gikk på ungdomsskole i utlandet så hadde vi enormt med lekser og slet mye med matte, husker jeg fikk belønning for innsatsen, ikke for karakterende i seg selv. Det kjenntes godt ut at alle kveldene og helgene med lekser ble annerkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Helt utenkelig for meg å innføre noe sånt, men skal aldri si aldri, er sikkert noen barn det hjelper for. Men generelt sier jeg NEI. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/forsker-advarer-mot-a-gi-barna-penger-for-gode-karakterer/s/12-95-3423587484

At mange innfører det er bare en uting. Barn og unge som ikke gidder å gjøre en innsats for noe uten å svare "ja hva får jeg for det a?" kan være ganske uspiselige. Så penger for karakterer må være en slags siste utvei når man som forelder ikke når frem med motivasjon på andre måter og man VET at barnet virkelig kan. Men foreldre blir jo travlere og travlere og hvis man vil kjøpe seg ut av oppdragelse ved å tilby penger i stedetfor tett oppfølging så er man på ville veier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du da en toppelev? Hadde blitt himla dyrt for oss med et snitt på 5,5 og 5,8 etter videregående på barna.

Anonymkode: d3dd3...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del hadde en indre motivasjon. Jeg fulgte med i timene, stilte spørsmål når jeg lurte på noe og gjorde hjemmearbeid. Jeg trengte ikke lese nevneverdig til prøver da, siden jeg fikk med meg det viktigste under veis. Jeg fikk bre gode karakterer. 

Min søster slet veldig på skolen og foreldrene våre visste ikke hva de skulle gjøre, utenom å hjelpe til såklart. De begynte å gi litt penger for karakterene, hun fikk betalt fra 3 og opp. 

Jeg fikk ikke samme summene, men de måtte jo nesten begynne å betale meg litt og. Der sa mamma rett ut at de kom til å bli blakk om jeg skulle få de samme summene, så jeg fikk velge mine belønninger litt selv. Jeg skjønte jo at min søster trengte det og selv ble jeg glad for at mitt gode arbeid ikke ble oversett. For min søster var det faktisk det å få litt penger som hjalp å motivere. Innimellom må ytre motivasjon til for å få i gang ting, så kommer indre motivasjon senere. 

Den dag i dag er min søster høyere utdannet og har høyere lønn enn meg😅 vet ikke om det hadde skjedd om ikke hun følte seg litt "presset" til å få karakter hun kunne få betalt for faktisk 

Anonymkode: 77064...936

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

voksent og rakke ned på andre for noe man ikke kan noe for :klappe:

 

ta deg en bolle

Anonymkode: 61a36...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull. Barn skal ikke ha betalt for å gå på skole. Det er et ansvar og en plikt man har. Foreldre bør forklare barna tidlig at innsats på skole har høy betydning for hvordan voksenlivet skal bli. Det er altså ren egeninteresse å gjøre det bra på skolen. Sett krav til barna, og vis at du har forventninger. Det er mange foreldre alt for redde for i dag.

Anonymkode: 50720...dde

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for latterliggjøring,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har begynt med det nå. Noen kroner per økning i karakter, og en større sum for økning i snitt. 
Har en smart men lat gutt. 

Anonymkode: 1cdce...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (19 timer siden):

Og hvor sunt er det for helsa hvis storebror/-søster håver inn masse penger på 5'ere h*n får helt uten å bruke nevneverdig tid på lekser eller lesing til prøver mens en selv jobber og jobber og ikke får bedre enn 3? Jeg synes det er veldig merkelig å snakke om lykke og mental helse i denne sammenheng.

Du forutsetter at barnet har søsken, og at det er forskjell på evnene til søsknene. 

Ville du sagt noe annet om det var enebarn det var snakk om? 

Anonymkode: e15c4...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de skal motiveres av penger i en alder hvor hjernen er i utvikling er jeg spent på hvordan de skal klare å oppnå motivasjon for andre ting i fremtiden. 

Man gjør og så penger påvirker hvilke ungdommer som kommer inn på hva. Man tar altså bort friheten til mennesker som ellers hadde kommet inn. Det er ondskap.

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bare tull. Barn skal ikke ha betalt for å gå på skole. Det er et ansvar og en plikt man har. Foreldre bør forklare barna tidlig at innsats på skole har høy betydning for hvordan voksenlivet skal bli. Det er altså ren egeninteresse å gjøre det bra på skolen. Sett krav til barna, og vis at du har forventninger. Det er mange foreldre alt for redde for i dag.

Anonymkode: 50720...dde

Barn skal ikke.. og det bestemmer du? Hvordan andre gjør det? 
Foreldre bør forklare barna.. bla bla. Det er ikke så enkelt bestandig. Du har ikke kontroll på ungdommer slik du har på små barn, som ungdom bestemmer de mye selv og de kan ikke tvinges. Ofte må man gi belønning, på lik linje som foreldre gir klistremerker når de er umontivert til tannpuss når de er små. 
til og med på den gamle arbeidsplassen min fikk folk som ikke hadde fravær på et helt år 10.000 kr. Dette en motivasjon på å stå på. Det forventes også at voksne stiller på jobb, men som vi vet bruker folk egenmeldinger for småting. 
gjør det som er riktig for deg med dine barn, så får andre gjøre det de vil

Anonymkode: 6cabe...7a0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majer skrev (2 timer siden):

Om de skal motiveres av penger i en alder hvor hjernen er i utvikling er jeg spent på hvordan de skal klare å oppnå motivasjon for andre ting i fremtiden. 

Man gjør og så penger påvirker hvilke ungdommer som kommer inn på hva. Man tar altså bort friheten til mennesker som ellers hadde kommet inn. Det er ondskap.

Det er uansett billigere enn et år på Bjørknes eller Sonans. 

Anonymkode: e15c4...af0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.6.2023 den 7.52):

Har du da en toppelev? Hadde blitt himla dyrt for oss med et snitt på 5,5 og 5,8 etter videregående på barna.

Anonymkode: d3dd3...b6b

Tja. Snittet nå ble 5,8👍 Vil si hen er oppe og nikker på toppen, ja😊

ts

Anonymkode: 4034b...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 9.56):

Du kjenner ikke mine barn og har ingen forutsetninger for å hevde det. 
Ts

Anonymkode: 4034b...46c

Hvorfor oppretter du en tråd og spør hva folk synes om du ikke er interessert i å høre hva folk mener?😅

Anonymkode: 501de...0e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi ga sønnen litt penger i 8. trinn for å motivere til å begynne å få gode karakterer, så holdt de seg ganske jevne og det var motivasjon nok. Fikk 2 firere, 1 sekser og resten femmere uten å gjøre en lekse hjemme det siste året. Han var fornøyd med nivået sitt og at han slapp å gjøre lekser. Penger hadde ikke motivert mer. Bruker generelt lite penger. Fikk 4000kr å kjøpe klær i cash for i juni i fjor- har ikke brukt de opp enda….

Anonymkode: c9958...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 kr for seksere, 100 kr for femmere her. Barnet vårt har noen utfordringer, er på autismespekteret. Der andre tenåringer får seg småjobber og tjener en slant, er barnet vårt ikke så mye ute blant folk, strever sosialt. Han er sterk faglig og leser mye, og for å gi ham klapp på skuldra, får han penger for femmere og seksere. (Han har ingen lavere karakterer enn det.) Det er liksom det som er jobben hans, tenker jeg. Vi prøver også å motivere til sosiale ting, men det nytter ikke å lokke der… :)

Anonymkode: b9a62...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Skal de belønnes så er det fordi de er gode ærlige mennesker. Karakterene sier lite om de som medmenneske. 
Har dog en 14 åring som kommer hjem med gode karakterer, og som blir lei seg om hun ikke får 5 så her øver vi på å gi mere Fan og tenke at det er bare en prøve og vi kan ikke være like god i alt og det er faktiskt helt greit. Noen ganger er en 3 bra nok.

Anonymkode: fb76a...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns faktisk det er helt innafor motivasjon, på den alderen klarer man ikke bestandig å tenke på fremtiden og at det er motivasjon nok. Om så pengene er motivasjonen må de jo jobbe for 6eren og de lærer jo fortsatt noe. De kan jo f.eks mye mer på prøven da enn de som fikk 2

Anonymkode: 6ad32...f3d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...