Gå til innhold

Belønning for standpunktkarakterer - i form av penger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva synes folk om å belønne ungdommer for standpunktkarakterer? Og da med penger? 
Vi gjør det og det har vært en motivasjonsfaktor for våre barn. 
Vi gir 1000 kr for 6, 500 kr for 5 og 200 kr for 4. 

Anonymkode: 4034b...46c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lønna for arbeidet får ungdommene mine når de kommer inn på den videregående de ønsker og etterhvert kan velge hva de vil studere😊 Heldigvis ser de stor verdi i valgmulighetene de får og det er motivasjon nok

Anonymkode: 3102b...5c6

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lønna for arbeidet får ungdommene mine når de kommer inn på den videregående de ønsker og etterhvert kan velge hva de vil studere😊 Heldigvis ser de stor verdi i valgmulighetene de får og det er motivasjon nok

Anonymkode: 3102b...5c6

Som jeg skrev, så har det vært en motivasjonsfaktor. Ikke motivasjonsfaktoren😊

Selvfølgelig har våre også blitt motivert av det å komme inn der de ønsker. Eldstemann er ferdig med studier og har nylig fått drømmejobben i drømmefirmaet slik han har jobbet hardt for🥰

Anonymkode: 4034b...46c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som jeg skrev, så har det vært en motivasjonsfaktor. Ikke motivasjonsfaktoren😊

Selvfølgelig har våre også blitt motivert av det å komme inn der de ønsker. Eldstemann er ferdig med studier og har nylig fått drømmejobben i drømmefirmaet slik han har jobbet hardt for🥰

Anonymkode: 4034b...46c

 Når vi begge to har godt voksne barn antar jeg at du også er mer enn godt voksen selv. Det betyr at du har nok erfaring, kunnskap og penger til å faktisk finne ut av dette selv

Anonymkode: 3102b...5c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er feil motivasjon. Vi lærte våre at hardt arbeid hjelper de å nå utdanningsmålene sine. Ikke å øke lommepenger som ungdom.

Anonymkode: f7bac...7e2

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt feil, da blir det pengene som er målet. Sorry, dere ødelegger barna.

Motivasjonen skal være oppgaven/det man gjør i seg selv.

Anonymkode: 65830...5ae

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste for meg er at barnet mitt er snill og vennlig mot andre mennesker, ikke mobber, har en god psykisk helse og har en fin ungdomstid. Ikke at hun skal få 5 og 6 som standpunktkarakterer. Men det er klart; vi har jo forskjellige mål for barna våre.

Standpunktkarakterer betyr særdeles lite, annet enn at det går utover henne om hun ikke har gode nok karakterer til å komme inn på det hun ønsker på VGS og videre utdanning senere. Så det som er viktig for meg, er at hun lærer å jobbe med skolearbeid ut i fra den indre motivasjonen til å komme inn på det hun ønsker. Lærer vi barna å kun jobbe ut i fra ytre motivasjon, vil de nok slite når de blir eldre og ikke har lært å kjenne etter den indre motivasjonen.

Anonymkode: 99c5d...a20

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lønner ikke for standpunkt, men får penger gjennom året for å gjøre jobben med skole, kan tjene opp til 2000 i måneden. Jeg får lønn for å gjøre en jobb på jobben og jeg hadde nok ikke jobbet så mye uten penger. Penger motiverer for å gjøre enda bedre jobb. Så jeg ser ikke noe feil i å bruke penger som en motivasjon faktor. 
Derfor jeg ikke lønner ut i fra karakterer er at jeg synes ikke noe om karakterpress, jeg lønner ut i fra hvor mye jobb som blir lagt inn og om de da får en 2 år men virkelig har jobber så får de fortsatt lønn for det. 
 

Anonymkode: 10bb3...4e8

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det viktigste for meg er at barnet mitt er snill og vennlig mot andre mennesker, ikke mobber, har en god psykisk helse og har en fin ungdomstid. Ikke at hun skal få 5 og 6 som standpunktkarakterer. Men det er klart; vi har jo forskjellige mål for barna våre.

Standpunktkarakterer betyr særdeles lite, annet enn at det går utover henne om hun ikke har gode nok karakterer til å komme inn på det hun ønsker på VGS og videre utdanning senere. Så det som er viktig for meg, er at hun lærer å jobbe med skolearbeid ut i fra den indre motivasjonen til å komme inn på det hun ønsker. Lærer vi barna å kun jobbe ut i fra ytre motivasjon, vil de nok slite når de blir eldre og ikke har lært å kjenne etter den indre motivasjonen.

Anonymkode: 99c5d...a20

Det ene utelukker ikke det andre😉

Anonymkode: 4034b...46c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Helt feil, da blir det pengene som er målet. Sorry, dere ødelegger barna.

Motivasjonen skal være oppgaven/det man gjør i seg selv.

Anonymkode: 65830...5ae

Pengene er ikke målet. Det er én av flere faktorer. 

Anonymkode: 4034b...46c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi belønner god innsats/gode karakterer.

Anonymkode: 7ab3a...1ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

 Når vi begge to har godt voksne barn antar jeg at du også er mer enn godt voksen selv. Det betyr at du har nok erfaring, kunnskap og penger til å faktisk finne ut av dette selv

Anonymkode: 3102b...5c6

Jeg er ikke ute etter å «finne ut av dette», jeg spurte hva folk synes om det. Vi har funnet vår måte. 😊

Anonymkode: 4034b...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng

Idag med umiddelbar stimuli og distraksjoner tenker jeg det er desto viktigere å lære hvordan ha indre motivasjon. Det er ingen som gir dem penger når de er 18 og de kan velge mellom å studere eller sitte på tiktok.

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi lønner ikke for standpunkt, men får penger gjennom året for å gjøre jobben med skole, kan tjene opp til 2000 i måneden. Jeg får lønn for å gjøre en jobb på jobben og jeg hadde nok ikke jobbet så mye uten penger. Penger motiverer for å gjøre enda bedre jobb. Så jeg ser ikke noe feil i å bruke penger som en motivasjon faktor. 
Derfor jeg ikke lønner ut i fra karakterer er at jeg synes ikke noe om karakterpress, jeg lønner ut i fra hvor mye jobb som blir lagt inn og om de da får en 2 år men virkelig har jobber så får de fortsatt lønn for det. 
 

Anonymkode: 10bb3...4e8

Syntes dette er en bedre tilnærming, ihvertfall. Da lærer de å holde ut selv når ting er vanskelig, og at selv om man føler at man ikke får bra resultat, så lønner det seg å stå på og jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tullete! Enkelt og greit 

Anonymkode: f30ea...089

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Pengene er ikke målet. Det er én av flere faktorer. 

Anonymkode: 4034b...46c

Jo, pengene blir målet. Derfor det fjernes.

Anonymkode: 65830...5ae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, pengene blir målet. Derfor det fjernes.

Anonymkode: 65830...5ae

Du kjenner ikke mine barn og har ingen forutsetninger for å hevde det. 
Ts

Anonymkode: 4034b...46c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tullete! Enkelt og greit 

Anonymkode: f30ea...089

Knallgodt argument. 

Anonymkode: 4034b...46c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg belønner 14 åringen min, hun jobber mye hardere nå enn tidligere. Gir penger for 5 & 6 generelt. Og pengene går inn på sparing. Stor motivasjon for henne og jeg er fornøyd med innsatsen. 

Anonymkode: 474f0...085

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg belønner 14 åringen min, hun jobber mye hardere nå enn tidligere. Gir penger for 5 & 6 generelt. Og pengene går inn på sparing. Stor motivasjon for henne og jeg er fornøyd med innsatsen. 

Anonymkode: 474f0...085

For alle karakterer? Eller tenker du det gjelder bare standpunkt?

Anonymkode: 4034b...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kjenner ikke mine barn og har ingen forutsetninger for å hevde det. 
Ts

Anonymkode: 4034b...46c

Du motsier deg jo selv, hva vil du med tråden?

"Vi gjør det og det har vært en motivasjonsfaktor for våre barn."....motivasjonen for barna er PENGENE.

Ferdig snakka, tenk litt selv.

Anonymkode: 65830...5ae

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...