Gå til innhold

Belønning for standpunktkarakterer - i form av penger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med den eleven som møtte sensoren "fra helvete" på eksamen. Det skjer faktisk. 

Hvordan møter dere ungdommene som opplever dette, når dere bare belønner "gode" resultater. 

Ungdommen har gjort sitt beste, forstår ikke hva som gikk galt, men fikk bare en TO. 

Anonymkode: 254f3...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva med den eleven som møtte sensoren "fra helvete" på eksamen. Det skjer faktisk. 

Hvordan møter dere ungdommene som opplever dette, når dere bare belønner "gode" resultater. 

Ungdommen har gjort sitt beste, forstår ikke hva som gikk galt, men fikk bare en TO. 

Anonymkode: 254f3...f0d

Det er snakk om standpunktkarakterer og det settes ikke av ekstern sensor.

Lurt å lese hovedinnlegget før man svarer. 
 

ts

Anonymkode: 4034b...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er snakk om standpunktkarakterer og det settes ikke av ekstern sensor.

Lurt å lese hovedinnlegget før man svarer. 
 

ts

Anonymkode: 4034b...46c

Ja, men hvordan hadde du møtt ungdommen din, om den hadde opplevd noe sånt? 

Anonymkode: 254f3...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tror det fungerer TS, på kort sikt. 

Hva det gjør med verdier og selvfølelse til barna dine på lang sikt vet du ingenting om. Sannsynligvis er du en av de som heier på resultatet iom at dere velger å betale for standpunkt, heller enn foreldre som backer og er der uansett hvordan det går. Ingen er gode i alt, og med dette viser dere at det ikke godtas, ved at det ikke belønnes.

Anonymkode: 8ef13...b1f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har barn som har ulike forutsetninger for å mestre skole, så hos oss hadde det blitt feil. Vi belønner med gode ord oppmuntring når de jobber godt og får en god karakter etter sitt nivå. For ett av barna kan det være en 6-er i matte, for ett av de andre barna kan det være en 3-er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ja, men hvordan hadde du møtt ungdommen din, om den hadde opplevd noe sånt? 

Anonymkode: 254f3...f0d

På hvilken måte er det relevant?

Anonymkode: 4034b...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva synes folk om å belønne ungdommer for standpunktkarakterer? Og da med penger? 
Vi gjør det og det har vært en motivasjonsfaktor for våre barn. 
Vi gir 1000 kr for 6, 500 kr for 5 og 200 kr for 4. 

Anonymkode: 4034b...46c

herregud er ikke rart folk blir bortskjemte dritt unger når folk får penger får alt mulig rart 🙈

hva blir det neste få penger for at dem klarer og kle på deg selv 🤣

Anonymkode: 61a36...433

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var 3 barn hjemme som alle fikk betalt for gode karakterer. Alle 3 tok høyere utdannelse. Så vidt jeg vet, tok ingen av oss skade av det.

Anonymkode: f685b...00b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (5 timer siden):

Jeg synes det blir feil. Det er på ingen måte slik at alle kan få akkurat de karakterene de vil bare de jobber hardt nok. En som får bare 3'ere kan ha jobbet veldig mye hardere for sine karakterer enn en som får 5 i alle fag så jeg synes ikke det er riktig å belønne resultater når forutsetningene for å nå dem er så totalt ulike. Om man absolutt skal gi barna sine penger for skolearbeid (som jeg synes er utrolig merkelig selv om jeg vet det forekommer) bør man i det minste belønne innsatsen og ikke selve karakteren.

Du som er psykolog vet vel sikkert mye om relasjonen mellom lykke og det  å sette og å oppnå mål. 

Om man har en tenåring som ikke har mål, og trenger litt ekstra motivasjon til å sette seg noen mål (f.eks. en 5 i matte), hva er galt med det?

Det skal visst være veldig sunt for mental helse å sette seg (oppnåelige) mål, og klare dem. 

Anonymkode: e15c4...af0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (5 timer siden):

Jeg synes det blir feil. Det er på ingen måte slik at alle kan få akkurat de karakterene de vil bare de jobber hardt nok. En som får bare 3'ere kan ha jobbet veldig mye hardere for sine karakterer enn en som får 5 i alle fag så jeg synes ikke det er riktig å belønne resultater når forutsetningene for å nå dem er så totalt ulike. Om man absolutt skal gi barna sine penger for skolearbeid (som jeg synes er utrolig merkelig selv om jeg vet det forekommer) bør man i det minste belønne innsatsen og ikke selve karakteren.

Så enig

Anonymkode: f30ea...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du som er psykolog vet vel sikkert mye om relasjonen mellom lykke og det  å sette og å oppnå mål. 

Om man har en tenåring som ikke har mål, og trenger litt ekstra motivasjon til å sette seg noen mål (f.eks. en 5 i matte), hva er galt med det?

Det skal visst være veldig sunt for mental helse å sette seg (oppnåelige) mål, og klare dem. 

Anonymkode: e15c4...af0

Og hvor sunt er det for helsa hvis storebror/-søster håver inn masse penger på 5'ere h*n får helt uten å bruke nevneverdig tid på lekser eller lesing til prøver mens en selv jobber og jobber og ikke får bedre enn 3? Jeg synes det er veldig merkelig å snakke om lykke og mental helse i denne sammenheng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør dette med naboungen, eller iallfall noe lignende😅 

Hen blir overhodet ikke fulgt opp hjemme, og kommer fra en særdeles fattig familie som gir litt f i ungene, men akkurat ikke nok til at barnevernet kan gjøre noe. Jeg betaler 200 kroner hver uke til ungen mot at hen gjør leksene sine med meg. Skjønnet at dette med indre motivasjon er det beste, men det kommer ikke denne ungen til å få med det første. Og da er ytre motivasjon i form av ukelønn nest best 😊 Jeg kommer nok til å betale litt for karakterer også når de kommer til høsten. Kan nok neppe forvente femmere eller seksere der i gården, ikke foreløpig iallfall, men jeg kan jo gi litt penger for hver 3'er og 4'er som kommer i havn. 

Anonymkode: 387c6...8bd

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva synes folk om å belønne ungdommer for standpunktkarakterer? Og da med penger? 
Vi gjør det og det har vært en motivasjonsfaktor for våre barn. 
Vi gir 1000 kr for 6, 500 kr for 5 og 200 kr for 4. 

Anonymkode: 4034b...46c

Nei, det har ikke råd til! Har tre unger som får karakterer, hadde blitt tusenvis bare på en. Så fikk jeg skrytt litt og. 🤪

Anonymkode: 3779c...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

di feleste har sikkert ikke råd til og gi penger for noe så teit heller så hører man at andre på skolen fårer penger for karakter så kommer dem hjem og sier det til forendre som ikke har råd til det og da blir ikke dem motivert til og gjøre leksene sine så det er en ond sirkel det der

Anonymkode: 61a36...433

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du motsier deg jo selv, hva vil du med tråden?

"Vi gjør det og det har vært en motivasjonsfaktor for våre barn."....motivasjonen for barna er PENGENE.

Ferdig snakka, tenk litt selv.

Anonymkode: 65830...5ae

Hvis dette funker for ts sine barn, hvorfor er det er problem for deg? Hvorfor så aggressive svar? Ingen er vel like, og alle har vel ulike måter å gjøre ting på som funker for de? 
 

jeg personlig synes dette er genialt, da en hjelper og pusher ungdommen til å gjøre sitt beste, som igjen ganger de senere. 
Jeg har ikke brukt penger som belønning selv, fordi ungdommen her har jobbet hardt likevel fordi han vil inn på en skole han ønsker, så her har det vært motivasjonen i seg selv. Men vårt minste barn ser jeg for meg at denne måten å gjøre det på kan være en stor motivasjon.
fordi: han er skoleflink men lat. Også ekstremt glad i penger  

Anonymkode: 6cabe...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytre motivasjon er gull verdt. 

Anonymkode: bff88...28f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere er vel de samme som betaler ungene per mål de scorer på fotball eller håndballbanen og.

Det var håpløst å være trener og forsøkte få til sentring og samarbeid med en gjeng 7åringer som fikk 20 kr per mål av dritambisiøse foreldre på sidelinja!

Anonymkode: 8ef13...b1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvis dette funker for ts sine barn, hvorfor er det er problem for deg? Hvorfor så aggressive svar? Ingen er vel like, og alle har vel ulike måter å gjøre ting på som funker for de? 
 

jeg personlig synes dette er genialt, da en hjelper og pusher ungdommen til å gjøre sitt beste, som igjen ganger de senere. 
Jeg har ikke brukt penger som belønning selv, fordi ungdommen her har jobbet hardt likevel fordi han vil inn på en skole han ønsker, så her har det vært motivasjonen i seg selv. Men vårt minste barn ser jeg for meg at denne måten å gjøre det på kan være en stor motivasjon.
fordi: han er skoleflink men lat. Også ekstremt glad i penger  

Anonymkode: 6cabe...7a0

jaja oppskrift på unger som ender på luksusfellen hvis det er det man ønsker så kjør på. di kommer ikke til og skjønne noe av di tingene di trenger og vite når dem skal ut i den voksene verden når dem er vant med og få alt på sølv fat

 

Anonymkode: 61a36...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

jaja oppskrift på unger som ender på luksusfellen hvis det er det man ønsker så kjør på. di kommer ikke til og skjønne noe av di tingene di trenger og vite når dem skal ut i den voksene verden når dem er vant med og få alt på sølv fat

 

Anonymkode: 61a36...433

Fordi du ikke har råd til å gi dette til dine barn trenger du ikke hakke på de som har råd og mulighet til det. 
mine barn har ikke fått penger for karakterer, men du verden så mye annet de har fått. Penger til lappen, store pengegaver, 50.000 hver i konfirmasjonsgave. Pluss pluss. Og besteforeldre som gir store summer. 
De har også dyre hobbyer som koster. 
Men de har et sunt og fornuftig forhold til penger. De vil ikke ha mer enn maks 500 kr på kortet sitt. De sparer alt de får, de har allerede 300.000 hver til EK og de er bare ungdommer. 
De sparer penger fra sommerjobber og kjøper utstyr de trenger til hobbyene sine. (Jakt utstyr, våpen) 

De spiser matpakka si hver dag, og handler aldri i kantina selv om de kan. 
I tillegg har vi gode verdier ellers, og er mye sammen og skaper fine opplevelser som familie. Ikke drikker de, og de har mange venner da de er hyggelige å være rundt. 
Så ikke kom å fortell at andres oppdragelses modeller er skakk kjørt. 
se deg selv i speilet, hva gjør du for st dine barn skal ha det bra og lykkes?

Anonymkode: 6cabe...7a0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (2 timer siden):

Og hvor sunt er det for helsa hvis storebror/-søster håver inn masse penger på 5'ere h*n får helt uten å bruke nevneverdig tid på lekser eller lesing til prøver mens en selv jobber og jobber og ikke får bedre enn 3? Jeg synes det er veldig merkelig å snakke om lykke og mental helse i denne sammenheng.

Da gir man selvfølgelig etter nivået barnet er på. 
Jeg har to barn. En som lett får 5 og en som må jobbe hardt for 4. 

begge deler er like bra. Karakteren i seg selv betyr ingenting. Det å gjøre sitt beste betyr noe. Mer kan man ikke gjøre 

Anonymkode: 6cabe...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...