Gå til innhold

Belønning for standpunktkarakterer - i form av penger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi belønner, men ikke etter karakterer, og de får ikke rene penger. 

De får alle bidrag til russetiden (kan sponse dress og kort) om de får generelt gode karakterer og gidder å jobbe med fagene. Har ett barn med dysleksi, og dette er det som motiverer han og gjør at han gidder å gjøre noe. Forventer ikke 6ere fra han, for det vil kreve for mye av han. 

Anonymkode: ccb84...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 14 år gamle gutt får nå kun 5ere og 6ere på vitnemålet. Tenkte jeg skulle gi han noen kroner for god innsats og gode karakterer. Som han får på sparekontoen som. Hvor mye hadde dere gitt per 6er?

Anonymkode: 96292...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du motsier deg jo selv, hva vil du med tråden?

"Vi gjør det og det har vært en motivasjonsfaktor for våre barn."....motivasjonen for barna er PENGENE.

Ferdig snakka, tenk litt selv.

Anonymkode: 65830...5ae

Som jeg skrev, så har det vært en motivasjonsfaktor. Ikke motivasjonsfaktoren😊

Anonymkode: 4034b...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min 14 år gamle gutt får nå kun 5ere og 6ere på vitnemålet. Tenkte jeg skulle gi han noen kroner for god innsats og gode karakterer. Som han får på sparekontoen som. Hvor mye hadde dere gitt per 6er?

Anonymkode: 96292...703

14 år? Da går han vel i 9. klasse? 

Anonymkode: 4034b...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi belønner, men ikke etter karakterer, og de får ikke rene penger. 

De får alle bidrag til russetiden (kan sponse dress og kort) om de får generelt gode karakterer og gidder å jobbe med fagene. Har ett barn med dysleksi, og dette er det som motiverer han og gjør at han gidder å gjøre noe. Forventer ikke 6ere fra han, for det vil kreve for mye av han. 

Anonymkode: ccb84...80c

Men du har en forventning om at de skal være russ? 
Det er faktisk flere og flere som velger å ikke være russ, så at foreldre tar det som en selvfølge blir kanskje litt rart?

Anonymkode: 4034b...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men du har en forventning om at de skal være russ? 
Det er faktisk flere og flere som velger å ikke være russ, så at foreldre tar det som en selvfølge blir kanskje litt rart?

Anonymkode: 4034b...46c

Nei, de vil det selv. Og ja, jeg skulle gjerne sett at de ikke var, men om det er den motivasjonen som funker, så bruker jeg den. De går på vgs. Hadde ikke brukt det på ungdomskolen. 

Anonymkode: ccb84...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke mine foreldre begynt å belønne gode karakterer da jeg var i tenårene, opprørsk og lite opptatt av fremtiden - så ville jeg aldri ha kommet inn på studiet som igjen fikk meg jobben jeg elsker i dag. 

Det er vel litt individuelt hva som fungerer på ulike tenåringer. Jeg hadde evnene og manglet motivasjonen i noen viktige år. Belønning hjalp meg over kneika. 

Anonymkode: e15c4...af0

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har barn som får 5 og 6 uten å jobbe for det, gir dere også penger.

Har to på ungdomsskole som gjør det godt uten å jobbe noe hjemme.

Anonymkode: a6a89...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vanskelig når man har flere barn med ulike forutsetninger.

Vi ble i sin tid belønnet for hver 6 på vitnemålet. Min bror fikk 1000 kr for hver, jeg fikk 250 for hver året etter. Vi endte opp med ca samme sum. Så kom min søster, og der ble satsen 250 for en femmer, hun fikk likevel mindre. For yngstebror var hver ståkarakter en seier, og det var stor glede og lettelse da ham fikk komplett vitnemål og lærlingplass. Han endte opp med null i pengepremie.

Slik klarte mine foreldre det kunststykket å få alle fire barn til å føle seg urettferdig behandlet. 

  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss ville det slått veldig feil ut. Et av barna har alvorlig grad av dysleksi, et av barna får femmere og seksere med minimal jobbing, og et av barna er sånn midt på treet. 2-eren barnet med dysleksi dro i land i tysk krevde mye mer svette og tårer enn en av de andres firer. Vi jublet da det ble klart at faget var bestått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er feil å motivere ungdommene ved hjelp av penger. Det er en ytre motivasjon, ungdom bør finne sin indre motivasjon for å lære. En karakter definerer ikke dem som mennesker, det er kun hva de har prestert ut i fra gitt mål, her og nå. Ved å gi mye penger for en 6 - viser dere egentlig at det er den som betyr noe, ikke veien for å nå målet. Dere viser også at ungdommen ikke er god nok, dersom den ikke når til topps. Jeg møter mange ungdommer som kneler under presset de og foreldrene har lagt på dem. De hylgriner og går i svart for en 4, uten evne til å forstå, hvorfor det ble sånn denne gangen. Det er kun følelsen av å ikke være "god nok" som gjelder. "Du må ikke fortelle dette til mamma" er en gjenganger. Mødre er verst. Dette er med på å skape en avstand mellom ungdommene og foreldrene, da de føler at de ikke kan være ærlige hele tiden. De jobber krampaktig for å få 6, men legger ofte fokuset feil. 

Anonymkode: 254f3...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva synes folk om å belønne ungdommer for standpunktkarakterer? Og da med penger? 
Vi gjør det og det har vært en motivasjonsfaktor for våre barn. 
Vi gir 1000 kr for 6, 500 kr for 5 og 200 kr for 4. 

Anonymkode: 4034b...46c

Det samme gjorde, jeg. Det fungerte bra. 

Anonymkode: a911b...39c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør ikke det. Har diskutert det med eldste da flere i klassen får det. Allikevel går han ut med høyeste snitt av guttene på trinnet. Han fant heldigvis motivasjon i å få gode karakterer uten annen belønning.

Anonymkode: e1c66...2f7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er feil. Verdi måles ikke ut fra karakterer, de har ulike forutsetninger og dere bidrar til usunt press.

Anonymkode: 8ef13...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva synes folk om å belønne ungdommer for standpunktkarakterer? Og da med penger? 
Vi gjør det og det har vært en motivasjonsfaktor for våre barn. 
Vi gir 1000 kr for 6, 500 kr for 5 og 200 kr for 4. 

Anonymkode: 4034b...46c

Smart med penger. Men lurt å gi den nært til handlinger som generer ønsket resultat.

PS. Ja det virker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir feil. Det er på ingen måte slik at alle kan få akkurat de karakterene de vil bare de jobber hardt nok. En som får bare 3'ere kan ha jobbet veldig mye hardere for sine karakterer enn en som får 5 i alle fag så jeg synes ikke det er riktig å belønne resultater når forutsetningene for å nå dem er så totalt ulike. Om man absolutt skal gi barna sine penger for skolearbeid (som jeg synes er utrolig merkelig selv om jeg vet det forekommer) bør man i det minste belønne innsatsen og ikke selve karakteren.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her var der mye gnål, "ødelegger barna" liksom 🤣

Ikke mange årene siden jeg var på ungdomsskolen/VGS, og der var det medelever som fikk betalt for gode karakterer.

Problemet med dagens system er at barna ikke er utviklet nok til å forstå verdien av en god karakter, i hvert fall ikke de fleste. Hvordan kan en trøtt tenåring forstå at karakteren på denne prøven kan utgjøre hele fremtiden (studier mm)?

Dermed opplever jeg det som helt naturlig at man benytter seg av "gulrøtter" for å lede barna i riktig retning. Så blir de snart nok voksne og innser at de faktisk ønsker å studere noe (den indre motivasjonen halve kommentarfeltet sier de aldri kan få, haha), og da er det fint at karakterene er i orden, penger eller ei.

Anonymkode: 8725a...3d9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bare nei. Det er så feil det bare kan bli. 

Når man skal bli god i noe eller gjøre noe bra over tid må man ha indre motivasjon. Gir man penger for gode karakterer så  fjerner man fokuset på den indre motivasjonen og flytter det over til ytre motivasjon. 

De aller færreste blir motivert av penger i den form du legger opp til her, og da snakker jeg om indre motivasjon. Selv i arbeidslivet. For lav lønn = demotiverende. Høy lønn = tilfreds, men ikke motiverende. Dette er det mye forsket på. 

Det du gjør er faktisk å hjelpe dem med potensielt å prestere dårligere. 

Eldste sønnen din har ikke kommet dit han er pga penger du har gitt, men en indre motivasjon. Han kunne mest sannsynlig gjort det enda bedre uten belønningen som nok flyttet fokuset hans til tider. 

En annen ting du gjør er å legge fokuset over på prestasjon og belønning utfra dine ønsker om gode karakterer. Fokuset skal være på det indre. Ikke det ytre, ikke prestasjon, belønning eller andres ønsker og forventninger. Det er oppskriften på svært dårlig livskvalitet og psykisk sykdom. De kan godt holde masken en stund, men det betyr ikke at de har det godt.

Suksess kommer fra indre motivasjon, selvsikkerhet, interesse, trivsel, selvfølelse, tro på seg selv. 

Ytre belønning og fokus på penger og det materielle er den største sykdommen i samfunnet vårt. Å ønske dette på barna sine skjønner jeg ikke. 

Anonymkode: 13bf9...083

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva synes folk om å belønne ungdommer for standpunktkarakterer? Og da med penger? 
Vi gjør det og det har vært en motivasjonsfaktor for våre barn. 
Vi gir 1000 kr for 6, 500 kr for 5 og 200 kr for 4. 

Anonymkode: 4034b...46c

Nei, bare nei. 

Anonymkode: 475a2...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi gjør ikke det. For noen kan få 6 uten å gjøre noe særlig, mens andre jobber knallhardt for en 3´er.

Vi belønner heller innsats i form av at vi viser at vi ser hvor hardt det jobbes, at ungdommen kan bestemme middag en dag livet er kjipt fordi det kreves mye skolearbeid, at vi tar med ungdommen ut for å kjøpe en softis eller gå en runde rundt vannet for å lufte hodet og ha en pause. Hun som nå går Vg2 fikk feks en klokke hun hadde ønsket seg lenge da hun var ferdig med ungdomsskolen. Ikke fordi karakterene var gode, forsåvidt (det var de), men fordi hun hadde lagt ned mye innsats i de tre årene, og kommet godt ut av det - og at en epoke var over.

Men rene summer for karakterene, det praktiserer vi ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...