Gå til innhold

Til dere som ikke liker Pride og dere som hetser det: Det er dere som gjør at vi trenger Pride. Dere "ødelegger" for dere selv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men skepsis til Pride stempler du jo som skepsis til homofile litt lenger oppe i tråden her.

Og nå handler Pride om kjærlighet og mangfold, sier du. Så enkelt, liksom. Hvem kan og vil vel si imot Pride på det grunnlaget? Men Pride rommer dessverre mer enn som så, og mange av oss har tatt et standpunkt til blant annet FRI sin politiske agenda.

Anonymkode: a5749...b83

Ser frem til å lese om disse standpunktene du mener er så vanskelige? Hvilke tenker du på da?

Anonymkode: 3bc46...49c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bålkaffe skrev (1 time siden):

Hvorfor mener du at det blir too much?

Ikke meg du siterte, men velger å svare likevel. Det blir for mye når Pride overgår både grunnlovsdagen og frigjøringsdagen/veterandagen. Hadde Pride hatt én dag, ville det ikke vært for mye. Men når det skal være flagg, parader osv en hel måned, er det blitt "too much"!

Hilsen bifil dame med homofil sønn. 

Anonymkode: 7dfeb...f70

  • Liker 17
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er man ikke strengt talt homofob da? 

Anonymkode: 3bc46...49c

Nei

Anonymkode: 637b5...a46

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (1 time siden):

Hvorfor mener du at det blir too much?

Det er overalt, ender bare med at man blir likegyldig istedet for å sympatisere. Alt skal overdrives opp og ned i mente her til lands... Det er helt greit å ha et Pride-arrangement, men må det være fullt av halvnakne mennesker? Må det være over en hel måned? Må absolutt alle firmaer og privatpersoner fronte seg selv med regnbuefarger for å ikke bli boikottet av massen eller bli kalt homofob?

Anonymkode: 637b5...a46

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke homofob, men begynner å bli veldig lei alt som har med Pride å gjøre fordi det blir too much. Det er mange som meg. Altså ødelegger også "dere" for dere selv...

Anonymkode: 637b5...a46

Hva er "too much"?. Er alle demonstrasjoner "too much", eller gjelder det pride som er en gang i året? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke meg du siterte, men velger å svare likevel. Det blir for mye når Pride overgår både grunnlovsdagen og frigjøringsdagen/veterandagen. Hadde Pride hatt én dag, ville det ikke vært for mye. Men når det skal være flagg, parader osv en hel måned, er det blitt "too much"!

Hilsen bifil dame med homofil sønn. 

Anonymkode: 7dfeb...f70

Grunnen til at det blir en måned er fordi det holdes forskjellige arrangement over hele Norge _iløpet av_ en hel måned. Ikke alle byer, steder, hoteller har mulighet til å holde alle arrangementene på en og samme dag.

Frigjøringsdagen og grunnlovsdagen forholder seg til spesifikke datoer. Grunnlovsdagen er offisiell helligdag.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil nå heller tro at det er to sider av saken her. Den ene er den du beskriver og den andre er den hetsen vi som ikke ønsker å markere får.

Tenker alle bør feie for egen dør først.

Akkurat nå er det en ond sirkel som foregår. Kan ikke de som vil markere pride gjøre det i fred og ro. Så kan vi som ikke ønsker å gå i tok la vær å gjøre det uten å være homofobe?

Anonymkode: d5375...609

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er overalt, ender bare med at man blir likegyldig istedet for å sympatisere. Alt skal overdrives opp og ned i mente her til lands... Det er helt greit å ha et Pride-arrangement, men må det være fullt av halvnakne mennesker? Må det være over en hel måned? Må absolutt alle firmaer og privatpersoner fronte seg selv med regnbuefarger for å ikke bli boikottet av massen eller bli kalt homofob?

Anonymkode: 637b5...a46

Det er ikke fullt av halvnakne mennesker, herregud.

Igjen, alle byer, bygder, arrangementsansvarlige etc, har ikke mulighet til å holde Pride på en og samme dag, en og samme helg, en og samme uke. Det har blitt til en måned, for å kunne gjennomføre alt av arrangement de vil holde. Paraden er det som avslutter måneden i Oslo, men gjennom hele juni holdes det forskjellige typer arrangement overalt i hele byen, det samme skjer overalt ellers i Norge også.

Nei, alle firmaer og privatpersoner MÅ ikke fronte seg selv med farger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (Akkurat nå):

Grunnen til at det blir en måned er fordi det holdes forskjellige arrangement over hele Norge _iløpet av_ en hel måned. Ikke alle byer, steder, hoteller har mulighet til å holde alle arrangementene på en og samme dag.

Frigjøringsdagen og grunnlovsdagen forholder seg til spesifikke datoer. Grunnlovsdagen er offisiell helligdag.

 

Jo, alle (som ønsker) kan flagge med regnbueflagget den ene dagen. Man kan fint ha en helg/en lørdag som er satt til arrangementet. Sånt planlegges jo gjerne litt før det skal...

Anonymkode: 637b5...a46

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (11 minutter siden):

Ja, jeg er enig med FRI i ganske mye.

Men det er ikke FRI som er tema her, det er Pride.

Selv om FRI står som arrangør av Pride, trenger man faktisk ikke å være enig med FRI i absolutt alt, for å vise at man støtter Pride. Eller er det sånn det må være nå? For da kommer politikken ellers til å slite også, man kan være uenig med deler av politikken til et parti og fremdeles være medlem. På samme måte kan man være enig i deler av hva organisasjoner står for, men fremdeles vise støtter til markeringer de holder.

Og siden jeg svarte deg på det, så stiller jeg spørsmålet:

Hva ved den politiske plattformen til FRI er det som frastøter deg så mye at du ikke klarer å vise at du støtter Pride?

Du er enig i ganske mye, men ikke alt? Som oss andre da, kanskje? Du spør om hva som frastøter meg ved FRI sin politiske plattform, men det ville vært mer interessant å høre hva DU, som ukritisk støtter Pride, ikke stiller deg bak. Kanskje det hadde gått an å ha en fruktbar diskusjon omkring det, i stedet for at "dere" ilegger oss meningsmotstander meninger som hat mot homofile o.l. basert på vår skepsis mot Pride.

Anonymkode: a5749...b83

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ser frem til å lese om disse standpunktene du mener er så vanskelige? Hvilke tenker du på da?

Anonymkode: 3bc46...49c

Du kan jo starte med å lese hva FRI jobber for politisk, og er du enig med alt som står der så kan vi ta den diskusjonen. 

Anonymkode: a5749...b83

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (5 minutter siden):

Det er ikke fullt av halvnakne mennesker, herregud.

Igjen, alle byer, bygder, arrangementsansvarlige etc, har ikke mulighet til å holde Pride på en og samme dag, en og samme helg, en og samme uke. Det har blitt til en måned, for å kunne gjennomføre alt av arrangement de vil holde. Paraden er det som avslutter måneden i Oslo, men gjennom hele juni holdes det forskjellige typer arrangement overalt i hele byen, det samme skjer overalt ellers i Norge også.

Nei, alle firmaer og privatpersoner MÅ ikke fronte seg selv med farger.

Nei, men hvis de ikke gjør det blir de boikottet og stemplet som homofobe... 

Og jo, det er faktisk en god del lettkledde mennesker i den paraden.

Anonymkode: 637b5...a46

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (4 minutter siden):

Hva ved den politiske plattformen til FRI er det som frastøter deg så mye at du ikke klarer å vise at du støtter Pride?

Jeg kan svare på denne.. FRI lobbyer for sexkjøp og lignende som jeg ikke støtter men viktigst av alt kjønnsideologi som ikke er festet i virkeligheten. Og dette ønsker de å lage lover for (som loven idag som sier at man ikke kan bruke feil pronomer på noen) OG de ønsker at denne kjønnslæren skal bli pushet på barn. Dette står svart/hvitt på nettsiden deres.

De ønsker å vri på konseptet av at «sex and gender» ikke henger hånd i hånd.. noe det absolutt gjør, da sex er kjønnet til et pattedyr og gender er sex + pattedyr. Altså sex er female/male og kjønn i menneskets kontekst er female + human. Det er et enkelt og tydelig konsept som de forsøker å utslette.. de blander personlighetstrekk med kjønn.. at du liker bil gjør deg ikke til mann, at du liker rosa gjør det ikke til jente. Dette er utdaterte kjønnsroller som jeg trodde vi hadde beveget oss bort fra .

Jeg er dypt uenig i at transkvinner ER kvinner…jeg er uenig i at den transkvinnen som var på nrk er «mor» og «lesbisk».. jeg er uenig i at legen bestemmer kjønnet ditt.. og dette vil de tvinge inn i lærerplanen på skolen. De vil at alle lærere og barnehagepedagoger skal ha opplæring i denne ideologien.
 

Så de skal altså fortelle barn at hvis du er gutt og liker prinsesser og rosa.. ja da er du kanskje en jente. Nei, slikt tull vil jeg ikke lære barna mine. Da blir man kalt transfobisk, selv om jeg ikke bryr meg en dritt om andre velger å leve som det andre kjønnet. Jeg kan godt referere til en transkvinne som hun/henne, men hun er ikke en kvinne, hun er en TRANS-kvinne, som betyr Mann som lever som en kvinne.. og igjen dette er helt ok. Livsstilen i seg selv har jeg ingenting i mot, en av mine gode venner er faktisk en trans-mann og jeg kjente han da han gikk som hun. men det betyr ikke at jeg er enig i at man skal kunne endre medisink data, registrere seg selv som mor når man egentlig er mann osv. 

Men jeg er dypt uenig i at vi skal endre språk til ulogiske og overkompliserte nivåer.. «fødeperson», «person som menstruerer» bare fordi noen ikke tåler realiteten. Hvordan ble jeg plutselig en «cis-kvinne» mens trans-kvinner ble «kvinner»? De dytter oss ut av vår egen kategori, for å kunne leve i en forvridd realitet. Jeg støtter trans-folk som fortsatt har bena plantet på jorden, som eks. Blair White (selv om jeg er uenig med henne i andre politiske posisjoner), hun er en trans-kvinne og sier selv at hun ikke er en kvinne, vi har ikke samme opplevelser og det er helt ok. Smør og margarin, ser relativt likt ut og kan brukes om hverandre i mange tilfeller men det er ikke det samme. Jeg vil ikke kalle margarin for smør og det smaker litt forskjellig. Enkelt og greit.

Å hviske ut åpenbare streker bidrar til andre problemer som at menn skal kunne delta mot kvinner i sport.. ødelegger medisinke statistikker osv. vi må kunne leve i realiteten uten å få hets for det. Fri og transaktivistene har blitt mobbere.. med en gang du er uenig så blir du kalt fobisk. Jeg syntes oppførselen er off-putting, jeg støtter ikke slikt. De burde lære seg historien om Sola og nordavinden, tvang og press funker ikke. Og nå ulmer det, folk er lei av å bli tvunger, de er lei av å bli kalt ting når de tar opp logiske spørsmål som de ikke kan svare logisk på. De fleste, som meg, gadd ikke å si noe i starten men nå er det nok. Pendelen svinger tilbake, bare se for noen dager siden så forsøkte noen i twitter å blokkere dokumentaren «what is a woman», Elon Musk opphevet blokkeringen og tweetet den og nå har den blitt sett over 170 millioner ganger. Man må kunne snakke om ting og klare å komme til et felles sted. Og da må man la alle få snakke, ikke kun de du er enig med.

Anonymkode: 73771...3dc

  • Liker 17
  • Hjerte 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Igjen, stiller du deg bak FRI sin politiske plattform? Pride representerer ikke "bare" inkludering, mangfold og retten til å elske den man vil. 

Anonymkode: a5749...b83

Jo. Det gjør det. Man kan også gå i den paraden man vil. PRIDE er ikke en dag hvor alt handler om desentralisert av pubertetsblokkere, hvis det er det du tror. Det er en folkefest hvor alle kan finne seg en plass og noe å være enig i. Jeg er både enig med FRI i noe og uenig i en del annet. Er dette veldig vanskelig for deg, og skjønne at man kan være uenig og likevel feire kjærlighet for alle og skeives kamper for rettferdig behandling i verden? Synd da.

Anonymkode: 65c10...d88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så hvis dere ikke liker Pride, så ødelegger dere for dere selv ved å for eksempel komme med hets i kommentarmiljø, 

Dessverre vil alt negativt oppfattes som hets og homofobi, det ligger i krenkelsessyndromet som har rammet Norge, og nordmenn i særdeleshet. Problemet mitt er at det er en klovnefestival, ikke bare det, den markedsføres av fellesskapet, dvs offentlige myndigheter, som skal representere alle. Når langt fra alle er enige, så holder det ikke å bare tie stille. Myndigheter og representanter kan ikke gå foran og ta det for gitt at alle følger etter. Myndighetene misbruker sin stilling når de flagger fram en enighet som ikke eksisterer. Det er et overgrep mot demokratiet. Politikere kan ikke vedta at alle er enige. Den som tier samtykker, heter det. Litt motstandskraft er det heldigvis igjen hos nordmenn. 

Det finnes utallige skeive mennesker som er flinke, morsomme, kreative og minst like gode som alle andre i alle sammenhenger. Men hvorfor skal noen på død og liv kle seg ut, og lage en klovneparade i undertøyet? Dersom heterofile hadde gjort det samme ville det også blitt reaksjoner og negativ oppmerksomhet rundt dette. Å reklamere for seksuelle legninger på skoler og offentlig bygg er unødvendig. Det blir som å rekruttere usikre unge mennesker. Å informere er greit, å reklamere er ikke greit.

Vi som mener dette må ha rett til å lage like mye støy som Pride. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger pride og helt enig med ts. 

Jeg har aldri i mitt liv vært imot eller hatt noen negative tanker om homofili. Jeg reagerer heller ikke på pride. Om jeg ser et flagg eller et avisoppslag tenker jeg, så hyggelig og ikke mer. Jeg får ikke så mye med meg av det. Men de som er i mot eller reagerer er veldig synelige og ødelegger både for homofile og de som faktisk ikke bruker så mye tid på det. Det er dere som engasjerer alle andre. 

Det er dere som gjør at det blir så mange avisoppslag. At pride feires. At det får så mye fokus. Det er dere som reagerer og hauser det opp. Kommenterer og lager mer ut av det. Ikke fordi det blir "for mye", for hadde alle akseptert og godtatt det hadde det vært som du så en hvilken som helst hverdagslig ting du ser ofte. 

De som blir provosert blir det av en grunn. Omså du hadde sett ett flagg eller 50. En avisartikkel eller 100. 

Anonymkode: c990a...2a8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jo. Det gjør det. Man kan også gå i den paraden man vil. PRIDE er ikke en dag hvor alt handler om desentralisert av pubertetsblokkere, hvis det er det du tror. Det er en folkefest hvor alle kan finne seg en plass og noe å være enig i. Jeg er både enig med FRI i noe og uenig i en del annet. Er dette veldig vanskelig for deg, og skjønne at man kan være uenig og likevel feire kjærlighet for alle og skeives kamper for rettferdig behandling i verden? Synd da.

Anonymkode: 65c10...d88

Naivt. Stiller du deg bak, som en i massen, så stiller du deg bak. Personlige definisjoner har ingen betydning. Definisjonsmakten er det andre som sitter med. 

Anonymkode: a5749...b83

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke alle i dette emnet bare høre på det Danby Choi sa på TV2 Nyhetene og sette punktum? https://www.instagram.com/reel/CtNMjJgK8f3/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Han oppsummerer problemene folk har med Pride og peker på hvor utrolig intolerant organisasjonen er overfor meningsmangfold. Danby Choi er forresten homofil, i tilfelle noen skulle finne på beskylde han for homofobi.

  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok av skjeive også som har fått nok av pride overeksponeringen: Fra barnehager og skoler til bedrifter skal denne bevegelsen hylles og nåde dem som stiller spørsmål.

Ironisk nok tror jeg at de ødelegger mer for seg selv med all denne propagandaen.

 

(Er ikke homofob)

Endret av Tunique
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er man ikke strengt talt homofob da? 

Anonymkode: 3bc46...49c

Homofobi er en ikke-medisinsk betegnelse som kan forstås som frykt for homofili og homofile eller svært negative holdninger til disse.

Her er ikke homofile som er mislikt, men hvor mye det gjøres ut av pride markeringen. Ingen frykt, eller svært negative holdninger. Bare en enkelt persons mening om at det er for mye for dette indvidet. Frykten går kanskje i de homofiles favør.. en frykt om at markeringen er på vei til å slå helt feil vei dersom for mange mener det blir for mye.

Anonymkode: d5375...609

  • Liker 12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...