Gå til innhold

Gruer meg til sommerferie. Tips til aktiviteter når du er ensom og småblakk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Takk for omtanken❤️

Det er tungt, ja, så ærlig må jeg være.

Nei, har ikke vært hos psykolog. Burde gjerne gjort det.

Anonymkode: 1bfda...ac5

Hvorfor later du som du er TS? Jeg startet tråden, ikke deg. Du må gjerne oppsøke psykolog om du tre her det, men ikke utgi deg for å være andre. 
 

NiceOrNothing skrev (37 minutter siden):

Har du venner med barn som kunne trengt noen timer avlastning ? Som du kunne fungert som reservetante til , tatt med på kino , teater eller bading ? Barn kan jo det jo være mye selskap i ☺️. Du virker som en fantastisk fin person . Tenk at denne situasjonen er midlertidig 😘. Vær en god venn med deg selv , ta ansiktsmasker / hårkurer , kjøp litt rosa champagne . Les en god bok , oppsøk bibliotek . Å sjekk om det fins turlag eller lignende i nærheten . Blåkors kafé ( jobbe frivillig ) evnt meld deg inn i røde kors eller annet . Ønsker deg masse lykke til ❤️

Takk 😊 

 

 

og takk for mange fine tips i tråden! 😊

Anonymkode: fc105...665

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nassenøff skrev (På 8.6.2023 den 7.08):

Gå på bua, lån telt eller hengekøye.. hengekøye er lettest.  Event lån sovepose om du ikke har. sov masse ute, finn et sted ved vann,fjell... har du bil så reis fra sted til sted. Bor du i innlandet kan du dra rundt med buss for en 10' ta med hengekøye å sov over ei natt der du havner. 

Bare husk underlag i hengekøya. Spesielt om det er litt trekk i lufta kan det merkes godt på rumpe og korsrygg, og det høyner ikke trivsel. 

Ellers er det kommet mye fine forslag, ser jeg. Har ikke bladd gjennom alt. Hva med å investere litt i deg selv i ferien når du har litt ekstra tid? Mange muligheter for å lære seg noe nytt på nett, også uten at det koster mye, eller noe i det hele tatt. Hva med å lære koding? Eller kanskje språk? Det vil jo også være med på å gi deg variasjon i dagene.

Eller om du er av den sosiale typen, kanskje du kan være vert for backpackere/couch surfers som ferierer i Norge? 

Anonymkode: 53511...5a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør da vel være mulig å ha en fantastisk ferie uten å ha mye penger!?! Eller er alle blitt så ufattelig kravstore om dagen?! Da jeg var ung var jeg ute i sola, i skogen, badet og bare koste meg. Brukte ingen penger på ferie! Og vi var superfornøyde med det👍ikke vær så kravstor. Ferien blir så bra som du gjør det til selv😊med sutring og klaging blir den i alle fall ikke noe bra.. lykke til og nyt ferien hjemme i finværet!!

Anonymkode: de2ed...e72

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

Bør da vel være mulig å ha en fantastisk ferie uten å ha mye penger!?! Eller er alle blitt så ufattelig kravstore om dagen?! Da jeg var ung var jeg ute i sola, i skogen, badet og bare koste meg. Brukte ingen penger på ferie! Og vi var superfornøyde med det👍ikke vær så kravstor. Ferien blir så bra som du gjør det til selv😊med sutring og klaging blir den i alle fall ikke noe bra.. lykke til og nyt ferien hjemme i finværet!!

Anonymkode: de2ed...e72

Tror du må lese innlegget og tråden en gang til…

Anonymkode: fc105...665

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Bare husk underlag i hengekøya. Spesielt om det er litt trekk i lufta kan det merkes godt på rumpe og korsrygg, og det høyner ikke trivsel. 

Ellers er det kommet mye fine forslag, ser jeg. Har ikke bladd gjennom alt. Hva med å investere litt i deg selv i ferien når du har litt ekstra tid? Mange muligheter for å lære seg noe nytt på nett, også uten at det koster mye, eller noe i det hele tatt. Hva med å lære koding? Eller kanskje språk? Det vil jo også være med på å gi deg variasjon i dagene.

Eller om du er av den sosiale typen, kanskje du kan være vert for backpackere/couch surfers som ferierer i Norge? 

Anonymkode: 53511...5a5

Takk for tips! Hengekøye har jeg aldri prøvd før, det kan være noe å teste ut.  Kanskje få lånt på bua eller se om jeg kan kjøpe noe.

Anonymkode: fc105...665

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aureka skrev (9 minutter siden):

Meld deg som frivillig på en festival. Det er garantert sosialt. 

Jeg har gjort det etter tips i denne tråden 😊 skal være frivillig en festivaluke. 

Anonymkode: fc105...665

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man føler seg ensom så blir liksom alt man gjør ensomt, uansett hvor hyggelige aktivitetene er. Det er iallefall min erfaring. 
 

Jeg synes det eneste som hjelper mot ensomhet er å treffe andre mennesker. Jeg tror rett og slett jeg ville kastet meg ut i noe der jeg treffer andre. Det har vært mange gode forslag her.

 

 

Anonymkode: 80981...a44

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menet du med at de vennene dine som ikke er bortreist er i «familiebobla»? Er du en sånn som ikke vil være sammen med vennene dine når barna er med? I så fall kan det være en grunn til at du er ensom.

Anonymkode: ae004...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om ensomhet er noe du føler på hele året, eller mest i ferier. 

Men jeg vil tipse om å jobbe som frivillig som besøksvenn eller flyktningkontakt el. 

Jeg ser du har hund, hvis den er god i lynne er det mange sykehjem som ønsker seg besøk av dere. Det å ha kontakt med andre, selv om det ikke er gjennom vennskap, vil kunne hjelpe på ensomheten. 

Anonymkode: 4c827...4f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hva menet du med at de vennene dine som ikke er bortreist er i «familiebobla»? Er du en sånn som ikke vil være sammen med vennene dine når barna er med? I så fall kan det være en grunn til at du er ensom.

Anonymkode: ae004...f94

Jeg mener at de er på familieferie og derfor ikke tilgjengelig. Jeg er ofte med på ting med barn og hele familier, men i ferier har ikke det vært mulig de siste årene. Min erfaring er at familiene lukker seg inn i sin egen boble og kommer ut igjen i august. 

 

Anonymkode: fc105...665

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i denne situasjonen selv i mange år og mitt tips er å holde seg i bevegelse. Jeg har meldt meg på treningsleirer og yogakurs (koster penger) eller tatt beina eller sykkelen og bare bodd ute hele ferien min. Man kan føle seg ensom mens man gjør sånne ting også, men det er enklere å forholde seg til det, og dessuten får man minner og nye opplevelser. 
 

Noen ganger har jeg slengt meg på venninner med barn et par dager. Ofte kan det være fint å henge seg på i en familieboble, kanskje spesielt om man den ene forelderen er borte. Da får man en funksjon, man blir ikke bare sittende på sidelinja. Kanskje det er noen av de foreldrene du kjenner som kunne tenke seg et par dager for seg selv ila ferien, så kan du muliggjøre det og samtidig få selskap? Da må man bidra med barnepass og matlaging, men det kan være en fin måte å skaffe seg et fellesskap på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk for omtanken❤️

Det er tungt, ja, så ærlig må jeg være.

Nei, har ikke vært hos psykolog. Burde gjerne gjort det.

Anonymkode: 1bfda...ac5

Noe tiltak bør du gjøre ja, for dette høres ikke bra ut. Aner ikke din alder, men tiden bare går. Så ta tak i deg selv nå før det for sent, å reise på tur med gruppereiser kan også være inngangen for deg med å reise på egenhånd etterhvert. Selv elsker jeg å reise ut i verden på egenhånd, da er jeg helt fri. Kan gjøre hva jeg vil :) Dit jeg drar kan jeg melde meg på gruppeting, eller bare styre meg selv :) Når du reiser ut på egenhånd blir man vandt med å omgås mennesker, å ha en samtale med noen man aldri har møtt før kan være ganske interessant.

Anonymkode: 1c682...ec9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.6.2023 den 0.04):

Jeg bor alene, og har brukt opp mesteparten av feriepengene på et byggeprosjekt. Kan derfor ikke reise på stor sommerferie.  De fleste vennene mine er enten bortreist eller veldig oppslukt i familiebobla i sommerferien. Det har jeg selvsagt full forståelse for, men hver år blir jeg så utrolig ensom i sommerferien. Det er sårt og vondt og blir på en møte ekstra vondt når det ser ut til at mange har det så fint. 
 

jeg trenger tips. Hva kan jeg gjøre i sommer for å holde meg i aktivitet, eller være mindre ensom.

Anonymkode: fc105...665

Hva med å bygge på byggeprosjektet ditt så slipper du å sitte å glo.Reis på stranda.

Anonymkode: e11e0...9eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

 

Bør da vel være mulig å ha en fantastisk ferie uten å ha mye penger!?! Eller er alle blitt så ufattelig kravstore om dagen?! Da jeg var ung var jeg ute i sola, i skogen, badet og bare koste meg. Brukte ingen penger på ferie! Og vi var superfornøyde med det👍ikke vær så kravstor. Ferien blir så bra som du gjør det til selv😊med sutring og klaging blir den i alle fall ikke noe bra.. lykke til og nyt ferien hjemme i finværet!!

Anonymkode: de2ed...e72

Dette 👆

Å grue seg til ferie fordi man er ensom og småblakk, er som å si at man er som halve Norges befolkning om dagen. Det er dyrtid, mange har lite å rutte med... og ensomhet er ofte selvforskyldt, så her er det bare å brette opp ermene! 💪

Anonymkode: 12b52...d32

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor later du som du er TS? Jeg startet tråden, ikke deg. Du må gjerne oppsøke psykolog om du tre her det, men ikke utgi deg for å være andre. 
 

😊 

 

 

 

Anonymkode: fc105...665

Her tror jeg du misforstår. Har ikke utgitt meg for å være deg som startet tråden, ts. Trodde noen siterte meg på mitt ene innlegg. Var absolutt ikke meningen å svare på noe som i utgangspunktet var ment til deg dersom det var det jeg gjorde, beklager! 

Anonymkode: 1bfda...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 8.6.2023 den 23.01):

Hvor har jeg skrevet at jeg ser på meg selv som offer? 
 

takk for forståelse ❤️

Takk for dyttet, jeg fikk meldt meg som frivillig en uke på en festival her jeg bor. 😊

Ja, noe må jeg prøve, skal tenke gjennom forslagene i tråden her. Legge en plan før ferien. 
 

 

tusen takk for mange fine svar og innlegg! 

Anonymkode: fc105...665

Du kan også tilby din tjeneste som kattepasser i fellesferien. Man tjener lett 2-300 kr per døgn dersom man er hyggelig vertskap for en innekatt eller to i noen uker 🤗

Anonymkode: a165d...3ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Noe tiltak bør du gjøre ja, for dette høres ikke bra ut. Aner ikke din alder, men tiden bare går. Så ta tak i deg selv nå før det for sent, å reise på tur med gruppereiser kan også være inngangen for deg med å reise på egenhånd etterhvert. Selv elsker jeg å reise ut i verden på egenhånd, da er jeg helt fri. Kan gjøre hva jeg vil :) Dit jeg drar kan jeg melde meg på gruppeting, eller bare styre meg selv :) Når du reiser ut på egenhånd blir man vandt med å omgås mennesker, å ha en samtale med noen man aldri har møtt før kan være ganske interessant.

Anonymkode: 1c682...ec9

Innlegget du siterer er en person som utgir seg for å høre TS, men ikke er det. (Jeg er TS)

 

har reist mye før, i år er det litt vanskelig pga økonomi, men noe å ha i bakhodet for senere. 

Anonymkode: fc105...665

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk ❤️ Jeg har trent meg opp til å kunne være på stranda noen timer alene. Det kan være veldig fint, men tomheten kommer tilbake med en gang jeg er ferdig. 
 

Takk! Det er virkelig ikke det samme når man har familie å gjøre ting med. Setter pris på at andre forstår det ❤️

Anonymkode: fc105...665

Hei TS. Du har fått mange (gode) tips om uteaktiviteter, og tenkte jeg skulle gi dette som en «inne-aktivitet» hvis man ikke orker festivaler og tur i skog/fjell/stranda.. Dette er kanskje ikke for alle men jeg anbefaler «open world» - spill. Det forutsetter jo at du har en spillmaskin, liker å game og du må betale noen kroner for spillene. Et tips er å kjøpe de brukt. «Open world» spill er spill hvor du «går inn» i en egen verden du kan utforske, og her kan man fort bli hektet og tilbringe maaaange timer. Personlig vil jeg anbefale Zelda spill og Elden Ring spill. Skjønner det ikke er for alle, men det er mitt tips, spesielt til en regnværsdag man ikke ønsker å gå ut men heller ikke sitte inne og føle seg ensom ❤️

   

Anonymkode: f3c21...293

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Innlegget du siterer er en person som utgir seg for å høre TS, men ikke er det. (Jeg er TS)

 

har reist mye før, i år er det litt vanskelig pga økonomi, men noe å ha i bakhodet for senere. 

Anonymkode: fc105...665

Ser det nå ☺️

Men du trenger jo ikke reise på noe tur fordi du har ferie, er nok av ting å finne på hjemme/i nærområdet.

Anonymkode: 1c682...ec9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...