Gå til innhold

Gruer meg til sommerferie. Tips til aktiviteter når du er ensom og småblakk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor alene, og har brukt opp mesteparten av feriepengene på et byggeprosjekt. Kan derfor ikke reise på stor sommerferie.  De fleste vennene mine er enten bortreist eller veldig oppslukt i familiebobla i sommerferien. Det har jeg selvsagt full forståelse for, men hver år blir jeg så utrolig ensom i sommerferien. Det er sårt og vondt og blir på en møte ekstra vondt når det ser ut til at mange har det så fint. 
 

jeg trenger tips. Hva kan jeg gjøre i sommer for å holde meg i aktivitet, eller være mindre ensom.

Anonymkode: fc105...665

  • Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå turer, les masse bøker du låner på biblioteket 

Anonymkode: 4d9f4...d45

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut ulike vennegrupper på facebook. Hvor gammel er du? Antar at du er kvinne, sjekk f eks Hey Woman-gruoper eller Hey Girl om du er yngre. 

Gå litt målretta turer. Hvis du bor i Oslo, gå til markastuer og bruk kart for å finne nye veier og stier, kjøp deg noe godt når du er framme. Kanskje du kan slå av en prat med noen om turen! Det er ikke rart å gå alene selv om de fleste har turfølge, mange går alene også. Møtte ei ung dame langt inni marka i fjor, gikk med telt i flere dager. Men turvenner kan du finne på fb-grupper! Da er fokuset å gå tur, så blir man kjent underveis. Må ikke være tur - du kan også finne noen å gå ut med.

Bor du i en by, så dra på kulturtilbud. Jeg elsker kino alene! Blir helt oppslukt! Eller konsert på torget, kanskje utstillling av kunsthåndtverk. 

Ellers kanskje du kan besøke famiilie og venner sånn kort? Tante Bente som du sjelden ser, eller en kaffedate en formiddag med en av fe travle venninnene. 

Du kan også prøve å være turist i ditt eget nærområde - museum, friluftsteater, severdigheter?

Og trening! Går du på senter, sett det mål om f eks fire treninger per uke. Bli sprek før høsten :) 

Anonymkode: b1431...3f7

  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøk eldre slekt du ser sjeldent. Ta en ekstra prat om hvordan livet var da bestemor eller en gammel onkel vokste opp.

Gjør godt å kjenne på røtter :)

Finnes det folk i nabolaget som er dårlige til beins, eller har lite folk rundt seg? Stikk innom for en kaffekopp og hør om du kan hjelpe med noe.

Føles godt å kunne være snill mot andre, og kan lede til er bekjentskap.

Meld deg som frivillig om det arrangeres  festival eller andre ting i lokalområdet.

 

Anonymkode: 5a6b4...02d

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er gift og har to ungdommer. 
Vi skal ikke på ferie i år. Ungdommene har sommerjobb og vil jobbe, og vi har lagt pengene i nytt bad. 
Så her skal vi bade på stranda og sole oss på terrassen hjemme. Lage god mat og gå turer. Gruer jeg meg? Nei.. jeg gleder meg 

Anonymkode: 111dd...87c

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså, jeg er gift og har to ungdommer. 
Vi skal ikke på ferie i år. Ungdommene har sommerjobb og vil jobbe, og vi har lagt pengene i nytt bad. 
Så her skal vi bade på stranda og sole oss på terrassen hjemme. Lage god mat og gå turer. Gruer jeg meg? Nei.. jeg gleder meg 

Anonymkode: 111dd...87c

Så fint at du gleder deg. Kan du forstå forskjellen mellom å bo alene uten sosial kontakt med noen i 4 uker og din situasjon der du er sammen med familien din? Jeg har ikke et problem med å gjøre ting alene eller å være hjemme i sommer, men jeg blir så ensom i ferien at det gjør fysisk vondt.
 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gå turer, les masse bøker du låner på biblioteket 

Anonymkode: 4d9f4...d45

Takk for tips 😊

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekk ut ulike vennegrupper på facebook. Hvor gammel er du? Antar at du er kvinne, sjekk f eks Hey Woman-gruoper eller Hey Girl om du er yngre. 

Gå litt målretta turer. Hvis du bor i Oslo, gå til markastuer og bruk kart for å finne nye veier og stier, kjøp deg noe godt når du er framme. Kanskje du kan slå av en prat med noen om turen! Det er ikke rart å gå alene selv om de fleste har turfølge, mange går alene også. Møtte ei ung dame langt inni marka i fjor, gikk med telt i flere dager. Men turvenner kan du finne på fb-grupper! Da er fokuset å gå tur, så blir man kjent underveis. Må ikke være tur - du kan også finne noen å gå ut med.

Bor du i en by, så dra på kulturtilbud. Jeg elsker kino alene! Blir helt oppslukt! Eller konsert på torget, kanskje utstillling av kunsthåndtverk. 

Ellers kanskje du kan besøke famiilie og venner sånn kort? Tante Bente som du sjelden ser, eller en kaffedate en formiddag med en av fe travle venninnene. 

Du kan også prøve å være turist i ditt eget nærområde - museum, friluftsteater, severdigheter?

Og trening! Går du på senter, sett det mål om f eks fire treninger per uke. Bli sprek før høsten :) 

Anonymkode: b1431...3f7

Takk for mange fine tips, skal tenke gjennom hvilke jeg kan teste ut. 


 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Besøk eldre slekt du ser sjeldent. Ta en ekstra prat om hvordan livet var da bestemor eller en gammel onkel vokste opp.

Gjør godt å kjenne på røtter :)

Finnes det folk i nabolaget som er dårlige til beins, eller har lite folk rundt seg? Stikk innom for en kaffekopp og hør om du kan hjelpe med noe.

Føles godt å kunne være snill mot andre, og kan lede til er bekjentskap.

Meld deg som frivillig om det arrangeres  festival eller andre ting i lokalområdet.

 

Anonymkode: 5a6b4...02d

Takk, skal undersøke om jeg kan være frivillig et sted. Flere festivaler her. 
 

 

Anonymkode: fc105...665

  • Liker 14
  • Hjerte 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bor alene, og har brukt opp mesteparten av feriepengene på et byggeprosjekt. Kan derfor ikke reise på stor sommerferie.  De fleste vennene mine er enten bortreist eller veldig oppslukt i familiebobla i sommerferien. Det har jeg selvsagt full forståelse for, men hver år blir jeg så utrolig ensom i sommerferien. Det er sårt og vondt og blir på en møte ekstra vondt når det ser ut til at mange har det så fint. 
 

jeg trenger tips. Hva kan jeg gjøre i sommer for å holde meg i aktivitet, eller være mindre ensom.

Anonymkode: fc105...665

Turistforeningen kan kanskje være noe… Gå fra hytte til hytte. Da treffer du mennesker, du får vært fysisk aktiv mm.

Undersøk med kommunen, de har gratis utlån av utstyr av alle slag som du kan ha glede av i ferien.

Ønsker deg en fin sommer🤗

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ta en sommerjobb?

Er alene selv og fridagene pleier å gå unna uansett. Alltids noe vedlikehold eller hobby man kan drive med

Anonymkode: f6fea...3a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn flere venner på venneapper feks hey vina, venn osv, dra på fjelltur, telttur, les bøker.  Bua har mye gratis utstyr man kan låne. 

Anonymkode: 7fa28...be0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså, jeg er gift og har to ungdommer. 
Vi skal ikke på ferie i år. Ungdommene har sommerjobb og vil jobbe, og vi har lagt pengene i nytt bad. 
Så her skal vi bade på stranda og sole oss på terrassen hjemme. Lage god mat og gå turer. Gruer jeg meg? Nei.. jeg gleder meg 

Anonymkode: 111dd...87c

Du er gift og har 2 barn, ts bor alene ser du forskjellen? Vi skal bade og sole oss på terrassen skriver du. Ts kan godt bade osv, men sikkert ikke like gøy om hn ikke får noen med seg.. 

Anonymkode: 7fa28...be0

  • Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha billig sommer selv, og skal gå hytte til hytte på vidda og i marka. Erfaringsmessig er det veldig sosialt og hyggelig selv om man går alene. Jeg har alt utstyr fra før av, men man kan låne mye fra BUA og kjøpe billig (Stormberg og SportOutlet har mye bra til en grei pris).

Ut over det skal jeg bare slappe av på terrassen, bade, gå på museum, lese bøker, gå turer i marka med hundene.

Gleder meg! :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Ikke sitt på sosiale medier og se på livene du selv skulle ønkse du hadde. 

Anonymkode: af795...670

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg bor alene, og har brukt opp mesteparten av feriepengene på et byggeprosjekt. Kan derfor ikke reise på stor sommerferie.  De fleste vennene mine er enten bortreist eller veldig oppslukt i familiebobla i sommerferien. Det har jeg selvsagt full forståelse for, men hver år blir jeg så utrolig ensom i sommerferien. Det er sårt og vondt og blir på en møte ekstra vondt når det ser ut til at mange har det så fint. 
 

jeg trenger tips. Hva kan jeg gjøre i sommer for å holde meg i aktivitet, eller være mindre ensom.

Anonymkode: fc105...665

Har du strender eller fine turområder, så bruk dem! Bruk sykkel (har du ikke er Finn.no fin). Gå på nærmeste bibliotek og lån masse kjekt lesestoff. Sjekk avisa eller nettsider som oppdaterer ting å gjøre og som skjer i nærområdet. Meld deg som hundepasser i ferien, med en hund er du mindre ensom og det er lettere å komme i kontakt med folk. Er du glad i dyr generelt kan du kontakte dyrebeskyttelsen i nærheten og se om de trenger sommerhjelp. Kanskje du kan adoptere et hjemløst dyr?

Det finnes ellers mange andre frivillighetsorganisasjoner i ulike sjangre du kan sjekke ut om noe passer for deg. 
 

Anonymkode: 54f09...fb1

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Du er gift og har 2 barn, ts bor alene ser du forskjellen? Vi skal bade og sole oss på terrassen skriver du. Ts kan godt bade osv, men sikkert ikke like gøy om hn ikke får noen med seg.. 

Anonymkode: 7fa28...be0

Nei det er kanskje ikke like gøy alene, men om det er ståa så må man jo bare gjøre det beste utav det. Hjelper ikke å være negativ og syns synd på seg selv ihvertfall. Da blir man ikke kjent med folk heller.

Anonymkode: 54f09...fb1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå fra hytte til hytte (dnt) er fantastisk. Du vil møte masse trivelige folk på veien. 
 

Ellers kan jeg varmt anbefale å bli besøksvenn ❤️ frivillighetssentralen og røde kors arrangerer dette. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

 

jeg trenger tips. Hva kan jeg gjøre i sommer for å holde meg i aktivitet, eller være mindre ensom.

Anonymkode: fc105...665

Jeg er ofte alene om sommeren. I år skal jeg rett og slett ha sommerjobb, for jeg orker ikke å være så alene hele tiden. Det gjør mer bare deprimert og sliten.

Ellers, det jeg liker å gjøre når jeg er alene i ferien: Lese bøker, sykle lange turer, se film og serier, lage mat. 

Anonymkode: 99840...57a

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sykle deg en tur, til Danmark eller Sverige? Tog er også fint. Sverige har allemannsretten i naturen slik Norge har, så der kan du telte lovlig. Om du ser etter reisegrupper eller steder hvor flere reiser med ryggsekk,så møter du også andre hyggelige folk på veien :)

Kan tipse om denne nettsiden om du kunne tenke deg å haike: https://hitchwiki.org/en/Main_Page;)

Anonymkode: 41afd...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på bua, lån telt eller hengekøye.. hengekøye er lettest.  Event lån sovepose om du ikke har. sov masse ute, finn et sted ved vann,fjell... har du bil så reis fra sted til sted. Bor du i innlandet kan du dra rundt med buss for en 10' ta med hengekøye å sov over ei natt der du havner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei det er kanskje ikke like gøy alene, men om det er ståa så må man jo bare gjøre det beste utav det. Hjelper ikke å være negativ og syns synd på seg selv ihvertfall. Da blir man ikke kjent med folk heller.

Anonymkode: 54f09...fb1

Ts er jo nettopp ute etter tips for å «gjøre det beste ut av det».

Hvorfor kommer du inn i tråden bare for å være negativ?

Anonymkode: b1431...3f7

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...