Gå til innhold

Inspirert av en tråd. Jeg eier huset, men vil skilles. Kan jeg «kjøpe ut mannen» på denne måten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snok1 skrev (På 4.6.2023 den 22.27):

Jeg tror ikke du er jurist. Du forstår ikke engang din egen juridiske argumentasjon.

Jeg tror det er på tide at du Snok1 innser at du tar feil. Ingenting blir automatisk tinglyst som særeie.  Du må aktivt skrive en avtale som må inneholde visse formalia.

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/sareie-krever-ektepakt/?gclid=EAIaIQobChMI9-zKz7Gt_wIV5QCiAx2OLA0cEAAYASAAEgK8F_D_BwE

Anonymkode: 42711...fd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg tror det er på tide at du Snok1 innser at du tar feil. Ingenting blir automatisk tinglyst som særeie.  Du må aktivt skrive en avtale som må inneholde visse formalia.

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/sareie-krever-ektepakt/?gclid=EAIaIQobChMI9-zKz7Gt_wIV5QCiAx2OLA0cEAAYASAAEgK8F_D_BwE

Anonymkode: 42711...fd2

Innrømmelsen står klart og tydelig med en ekte følt beklagelse høyere opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 21.35):

Nei, du må tinglyses særeieavtalen

Anonymkode: 7c863...ee0

Nei det må ikke tinglyses særeie når ene parten eide boligen før ekteskapet ble inngått. Når jeg ble skilt fikk ikke min eks en krone ut av mitt hus. Sammen hadde vi ett hus som var felles, der fikk han alt fordi jeg ikke gadd krangle mere. Jeg skulle hatt halvparten av overskuddet ved salg men jeg lot han bli lykkelig med pengene. Jeg skulle bare ha mitt hus alene.

Anonymkode: 006a8...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 20.17):

Jeg kjøpte huset før vi traff hverandre. Han flyttet fort inn til meg. Felles økonomi hele tiden. 2 barn sendere føler jeg meg ferdig. 

Jeg har ikke særeie, men huset står kun på mitt navn. Alt av lån er betalt fra min konto. Vi har ganske lik lønn. 
 

Hvis huset er verdt 5 mill. Kan jeg først trekke ifra det jeg hadde nedbetalt før gan flyttet inn, ca 500 000kr. Trekke igjen det som er i lån, ca 1,5 mill. Så gi han halvparten av det som er igjen, altså at ham får 1,5 mill fra meg?

 

Jeg sitter igjen da med et hus verdi 5 mill og 3 mill i kom. Han sitter igjen med 1,5 mill på konto før han kjøper seg noe?

 

Skal selvsagt kontante advokat 

Anonymkode: bb469...444

Du skal ha huset. Han har bodd hos deg og det han har tilført regnes som leie. Du får en takst på huset og hvis ditt hus var verd 3 mill når han flyttet inn og taksten nå sier huset er verdt 5 mill så skal han ha halvparten av verdistigningen på 2 mil dvs 1 mil til han og 1mil til deg.

For å si det slik. For den som ikke eier huset lønner det seg å investere i huset, pusse opp, holde huset godt vedlike og se til at hagen er fin. Det er dette som gir verdiøkningen dere skal dele.

Anonymkode: 006a8...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei det må ikke tinglyses særeie når ene parten eide boligen før ekteskapet ble inngått. Når jeg ble skilt fikk ikke min eks en krone ut av mitt hus. Sammen hadde vi ett hus som var felles, der fikk han alt fordi jeg ikke gadd krangle mere. Jeg skulle hatt halvparten av overskuddet ved salg men jeg lot han bli lykkelig med pengene. Jeg skulle bare ha mitt hus alene.

Anonymkode: 006a8...1d9

Hvis det skal være særeie må det tinglyses særeie. Du hadde et skjevdelingskrav, det er ikke det samme som særeie.

Anonymkode: 3f6a8...a9c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis det skal være særeie må det tinglyses særeie. Du hadde et skjevdelingskrav, det er ikke det samme som særeie.

Anonymkode: 3f6a8...a9c

Det er problemet. Folk bruker ord de ikke vet hva bety.

Anonymkode: a69b1...c55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...