Gå til innhold

Inspirert av en tråd. Jeg eier huset, men vil skilles. Kan jeg «kjøpe ut mannen» på denne måten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte huset før vi traff hverandre. Han flyttet fort inn til meg. Felles økonomi hele tiden. 2 barn sendere føler jeg meg ferdig. 

Jeg har ikke særeie, men huset står kun på mitt navn. Alt av lån er betalt fra min konto. Vi har ganske lik lønn. 
 

Hvis huset er verdt 5 mill. Kan jeg først trekke ifra det jeg hadde nedbetalt før gan flyttet inn, ca 500 000kr. Trekke igjen det som er i lån, ca 1,5 mill. Så gi han halvparten av det som er igjen, altså at ham får 1,5 mill fra meg?

 

Jeg sitter igjen da med et hus verdi 5 mill og 3 mill i kom. Han sitter igjen med 1,5 mill på konto før han kjøper seg noe?

 

Skal selvsagt kontante advokat 

Anonymkode: bb469...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kjøpte huset før vi traff hverandre. Han flyttet fort inn til meg. Felles økonomi hele tiden. 2 barn sendere føler jeg meg ferdig. 

Jeg har ikke særeie, men huset står kun på mitt navn. Alt av lån er betalt fra min konto. Vi har ganske lik lønn. 
 

Hvis huset er verdt 5 mill. Kan jeg først trekke ifra det jeg hadde nedbetalt før gan flyttet inn, ca 500 000kr. Trekke igjen det som er i lån, ca 1,5 mill. Så gi han halvparten av det som er igjen, altså at ham får 1,5 mill fra meg?

 

Jeg sitter igjen da med et hus verdi 5 mill og 3 mill i lån. Han sitter igjen med 1,5 mill på konto før han kjøper seg noe?

 

Skal selvsagt kontante advokat 

Anonymkode: bb469...444

 

Anonymkode: bb469...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt hus, han har ingen rettigheter.  Jeg eide huset før jeg og eksen giftet oss. Skiltes etter 10 år. Han pakket sine ting og flyttet. Jeg bor og eier ennå huset alene slik jeg gjorde før jeg traff han. 

 

Vi hadde en slags felles økonomi, men jeg betalte mest. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar jo med deg det du hadde med inn i forholdet. Altså det er ditt hus, mulig han skal ha noe av verdiøkningen hvis han har bidratt til noe vedørende oppussing etc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er gift og ikke noe særeie er inntekter, hvilket navn bolig og lån står i uten betydning. 

Boets verdi er verdi minus lån, dvs 3,5 mill. Du ber om skjevdeling med 500000.

Felles verdi er da 3 mill, 1.5 mill hver. Dersom det ikke er andre verdier i boet som skal fordeles, betaler du han ut med 1.5 mill.

Er dere samboere er alt langt mer komplisert.

Anonymkode: 7c863...ee0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten1 skrev (2 minutter siden):

Du tar jo med deg det du hadde med inn i forholdet. Altså det er ditt hus, mulig han skal ha noe av verdiøkningen hvis han har bidratt til noe vedørende oppussing etc.

Hun hadde med seg hus og gjeld inn. Han har vært med å betale ned gjeld og skal ha ned det ut.

Anonymkode: 7c863...ee0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morten1 skrev (1 minutt siden):

Du tar jo med deg det du hadde med inn i forholdet. Altså det er ditt hus, mulig han skal ha noe av verdiøkningen hvis han har bidratt til noe vedørende oppussing etc.

Er ikke noe regeler på det. Selvfølgelig skulle han betale for å bo, som han hadde betalt husleie ellers også. Om han konkret har bidratt til verdiøkning ved å pusse opp kan hun gjerne være grei og betale ham noe, men egentlig har han bare gått i den klassiske kvinnefella, og har ingen rett på noe. 

Anonymkode: e3e24...000

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

han kan vel få igjen det han har betalt evt? usikker på om det evt skal med noe verdiøkning i tillegg siden han ikke har stått som eier

Anonymkode: 6dec1...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis dere er gift og ikke noe særeie er inntekter, hvilket navn bolig og lån står i uten betydning. 

Boets verdi er verdi minus lån, dvs 3,5 mill. Du ber om skjevdeling med 500000.

Felles verdi er da 3 mill, 1.5 mill hver. Dersom det ikke er andre verdier i boet som skal fordeles, betaler du han ut med 1.5 mill.

Er dere samboere er alt langt mer komplisert.

Anonymkode: 7c863...ee0

Det man tar med seg inn i et ekteskap tar man med seg ut av ekteskapet også. Hun eide huset før de møttes, så huset er hennes. 

Anonymkode: e3e24...000

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke noe regeler på det. Selvfølgelig skulle han betale for å bo, som han hadde betalt husleie ellers også. Om han konkret har bidratt til verdiøkning ved å pusse opp kan hun gjerne være grei og betale ham noe, men egentlig har han bare gått i den klassiske kvinnefella, og har ingen rett på noe. 

Anonymkode: e3e24...000

Her må du lese deg opp. Stor forskjell på om de er gift eller samboere.

Anonymkode: 7c863...ee0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

han kan vel få igjen det han har betalt evt?

Ingen har krav på å bo gratis.

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det man tar med seg inn i et ekteskap tar man med seg ut av ekteskapet også. Hun eide huset før de møttes, så huset er hennes. 

Anonymkode: e3e24...000

Hun eide hus og gjeld. Hun har rett til å beholde huset, men han har rett til å gå med seg verdier knyttet til nedbetaling av dette lånet, kostnader knyttet til vedlikehold osv. Det betyr at også han får med seg verdier ut.

Anonymkode: 7c863...ee0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

han kan vel få igjen det han har betalt evt? usikker på om det evt skal med noe verdiøkning i tillegg siden han ikke har stått som eier

Anonymkode: 6dec1...7d3

Spiller ingen rolle hvem som står som eier når man er gift så lenge det ikke er en avtalefestet særeie.

Anonymkode: 7c863...ee0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her må du lese deg opp. Stor forskjell på om de er gift eller samboere.

Anonymkode: 7c863...ee0

Ikke når hun eide huset før ekteskapet ble inngått. Veldig klar regel på at det man tar med seg inn i et ekteskap har man særeie på. Det man tar inn kan man ta med seg ut. 

Anonymkode: e3e24...000

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spiller ingen rolle hvem som står som eier når man er gift så lenge det ikke er en avtalefestet særeie.

Anonymkode: 7c863...ee0

Jo. Det heter skjevdeling. Hennes hus, hennes verdier. Derfor har man blant annet den berømte husmordommen, der kona fikk vederlagskrav/medeierskap i hus ved å ha bidratt til husholdningen i svært lang tid. 

Anonymkode: a23e8...269

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spiller ingen rolle hvem som står som eier når man er gift så lenge det ikke er en avtalefestet særeie.

Anonymkode: 7c863...ee0

Har ingen her hørt om den klassiske kvinnefella? Mannen eide et hus som kvinnen flyttet inn i. Hun bidrar til alle kostnader i alle år, så skilles de og hun har ingen økonomiske rettigheter angående boligen. 

Dette er det samme, bare omvendt angående kjønn. 

Man har automatisk særeie på det man eide før ekteskapet ble inngått. 

Anonymkode: e3e24...000

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke når hun eide huset før ekteskapet ble inngått. Veldig klar regel på at det man tar med seg inn i et ekteskap har man særeie på. Det man tar inn kan man ta med seg ut. 

Anonymkode: e3e24...000

Ja, men hun hadde ikke med seg et nedbetalt hus inn. Hun hadde med hus og gjeld. Selvfølgelig kan man ta utgangspunkt i den gjelden hun da hadde og hvor stor den ville vært i dag. Så kunne hun tatt huset og den gjelden som sin skjevfordelingspott. Så hadde de fordelt resten av boet. Tror ikke hun hadde tjent på det.

Anonymkode: 7c863...ee0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo. Det heter skjevdeling. Hennes hus, hennes verdier. Derfor har man blant annet den berømte husmordommen, der kona fikk vederlagskrav/medeierskap i hus ved å ha bidratt til husholdningen i svært lang tid. 

Anonymkode: a23e8...269

Ja og han har nå fått medeierskap.

Anonymkode: 7c863...ee0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men hun hadde ikke med seg et nedbetalt hus inn. Hun hadde med hus og gjeld. Selvfølgelig kan man ta utgangspunkt i den gjelden hun da hadde og hvor stor den ville vært i dag. Så kunne hun tatt huset og den gjelden som sin skjevfordelingspott. Så hadde de fordelt resten av boet. Tror ikke hun hadde tjent på det.

Anonymkode: 7c863...ee0

Spiller ingen rolle. 

Om du hadde hatt rett hadde vi ikke hatt begrepet kvinnefella. 

Anonymkode: e3e24...000

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...