Gå til innhold

Inspirert av en tråd. Jeg eier huset, men vil skilles. Kan jeg «kjøpe ut mannen» på denne måten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ingen her hørt om den klassiske kvinnefella? Mannen eide et hus som kvinnen flyttet inn i. Hun bidrar til alle kostnader i alle år, så skilles de og hun har ingen økonomiske rettigheter angående boligen. 

Dette er det samme, bare omvendt angående kjønn. 

Man har automatisk særeie på det man eide før ekteskapet ble inngått. 

Anonymkode: e3e24...000

Huset er ikke særeie. Det krever en egen tinglyst avtale. Huset og gjelda er en del av felleseie, som hun kan kreve skjevfordelt.

Anonymkode: 7c863...ee0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snok1 skrev (11 minutter siden):

Ingen har krav på å bo gratis.

Ektefeller som bor i felles hjem betaler ikke husleie. De bor heller ikke gratis, men bidrar gjennom jobb, omsorgs- og husarbeid.

Anonymkode: 7c863...ee0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis dere er gift og ikke noe særeie er inntekter, hvilket navn bolig og lån står i uten betydning. 

Boets verdi er verdi minus lån, dvs 3,5 mill. Du ber om skjevdeling med 500000.

Felles verdi er da 3 mill, 1.5 mill hver. Dersom det ikke er andre verdier i boet som skal fordeles, betaler du han ut med 1.5 mill.

Er dere samboere er alt langt mer komplisert.

Anonymkode: 7c863...ee0

Vi er gift. Forresten, jeg gikk med 500 000kr, ca 17% av boligverdien den gangen. Bør ikke jeg trekke ut 17% av verdien som egenkapital? Eller beregne i inflasjon i det minste?

Anonymkode: bb469...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Huset er ikke særeie. Det krever en egen tinglyst avtale. Huset og gjelda er en del av felleseie, som hun kan kreve skjevfordelt.

Anonymkode: 7c863...ee0

Jo huset er særeie når hun eide det før de giftet seg. 

Hadde hun kjøpt huset etter de giftet seg hadde alt stilt seg annerledes. 

Anonymkode: e3e24...000

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg kjøpte huset før vi traff hverandre. Han flyttet fort inn til meg. Felles økonomi hele tiden. 2 barn sendere føler jeg meg ferdig. 

Jeg har ikke særeie, men huset står kun på mitt navn. Alt av lån er betalt fra min konto. Vi har ganske lik lønn. 
 

Hvis huset er verdt 5 mill. Kan jeg først trekke ifra det jeg hadde nedbetalt før gan flyttet inn, ca 500 000kr. Trekke igjen det som er i lån, ca 1,5 mill. Så gi han halvparten av det som er igjen, altså at ham får 1,5 mill fra meg?

 

Jeg sitter igjen da med et hus verdi 5 mill og 3 mill i kom. Han sitter igjen med 1,5 mill på konto før han kjøper seg noe?

 

Skal selvsagt kontante advokat 

Anonymkode: bb469...444

Det er vel særeie all tid det en tar inn i ekteskapet tar en og med ut.

Anonymkode: 11dc4...e0e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ektefeller som bor i felles hjem betaler ikke husleie. De bor heller ikke gratis, men bidrar gjennom jobb, omsorgs- og husarbeid.

Anonymkode: 7c863...ee0

Men ingen kan altså kreve å bo gratis.

Dersom du er skråsikker på dette og er samboer bør du gå gjennom rettighetene dine.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spiller ingen rolle. 

Om du hadde hatt rett hadde vi ikke hatt begrepet kvinnefella. 

Anonymkode: e3e24...000

Kvinnefella er mest rettet mot samboere hvor man eier det som står I sitt navn. Men også mot kvinner som ikke har ordnede pensjonsrettigheter. 

Anonymkode: 7c863...ee0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (Akkurat nå):

Men ingen kan altså kreve å bo gratis.

Dersom du er skråsikker på dette og er samboer bør du gå gjennom rettighetene dine.

Er advokat, og kjenner både mine og snarest rettigheter svært godt.

Anonymkode: 7c863...ee0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ektefeller som bor i felles hjem betaler ikke husleie. De bor heller ikke gratis, men bidrar gjennom jobb, omsorgs- og husarbeid.

Anonymkode: 7c863...ee0

Mange ektefeller som betaler husleie. Min blant annet. Jeg eier huset, og han skal selvfølgelig ikke bo gratis. Han er en voksen mann. Å bo gratis er å snylte på ektefelle, med mindre det er avtalt for en periode, på grunn av for eksempel barn, utdanning og videre. 

Anonymkode: e3e24...000

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja og han har nå fått medeierskap.

Anonymkode: 7c863...ee0

Nope, det har han ikke, med mindre han har bidratt vesentlig mer enn henne. 

Anonymkode: a23e8...269

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kvinnefella er mest rettet mot samboere hvor man eier det som står I sitt navn. Men også mot kvinner som ikke har ordnede pensjonsrettigheter. 

Anonymkode: 7c863...ee0

Nei, de fleste som går i kvinnefella har trodd at når de er gift har de rettigheter angående boligen de har bodd sammen i i kanskje 10- 20 + år sammen, men ikke tatt i betraktning at han eide boligen før de ble gift. Få tror dessuten at akkurat de skal bli skilt. 

Man må faktisk sette seg inn i regler, og sørge for å sikre seg økonomisk. Ikke bare tro. 

Anonymkode: e3e24...000

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nope, det har han ikke, med mindre han har bidratt vesentlig mer enn henne. 

Anonymkode: a23e8...269

Så kvinner får medeierskap ved å være husmor, mens menn får ikke medeierskap ved å være med å betale på boliglånet?

Sorry, argumentasjonen din holder ikke

Anonymkode: 7c863...ee0

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så kvinner får medeierskap ved å være husmor, mens menn får ikke medeierskap ved å være med å betale på boliglånet?

Sorry, argumentasjonen din holder ikke

Anonymkode: 7c863...ee0

Kvinner får ikke automatisk medeierskap ved å være husmor heller. Det var en dom i en spesiell sak, med omstendigheter i den situasjonen.

Om mannen har tjent sine egne penger, og hatt mulighet til å sikre seg økonomisk, men latt være, så er det neppe sannsynlig at han får medeierskap fordi han ikke tenkte på at situasjonen ble feil. Han burde ha sikret seg økonomisk. Dumskap alene gir ikke eierskap i noe man ikke eier. 

Anonymkode: e3e24...000

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iljama

Husmordommen var rimelig spesiell. Husmorens ektemann banka henne sønder og sammen over mange, mange år. Husmora var også sterkt hadikappet etter å ha blitt overkjørt av bussen i Bergen. 

Så husmora jobba og sleit i hjemmet, og oppdro barn, fra rullestolen. 

Dette er litt fritt etter hukommelsen, men jeg tror hun fikk betalt for arbeidskrafta si. 

Jeg så en advokat i tråden, hen kan sikkert gjøre rede for hvordan dette påvirket jussen. 

Dere kan høre om den her: https://podme.com/no/dommen

Endret av Iljama
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er advokat, og kjenner både mine og snarest rettigheter svært godt.

Anonymkode: 7c863...ee0

Da vet du at du ikke kan kreve å bo gratis. 
Der. Nå sa jeg det for tredje og siste gang. Jeg håper du leste det denne gangen.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snok1 skrev (2 minutter siden):

Da vet du at du ikke kan kreve å bo gratis. 
Der. Nå sa jeg det for tredje og siste gang. Jeg håper du leste det denne gangen.

Han har da ikke bodd gratis. Han har vært med å nedbetalt lån, betalt sin del av løpende utgifter osv.

Anonymkode: 7c863...ee0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ikke når hun eide huset før ekteskapet ble inngått. Veldig klar regel på at det man tar med seg inn i et ekteskap har man særeie på. Det man tar inn kan man ta med seg ut. 

Anonymkode: e3e24...000

Det er verdien av det en tok med inn man tar med ut. Det vil si husets verdi minus gjeld.

Hva som er rett fordeling av det som er nedbetalt mens de var samboere, kommer helt an på hva de har avtalt om formuesfordeling i samboerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jo huset er særeie når hun eide det før de giftet seg. 

Hadde hun kjøpt huset etter de giftet seg hadde alt stilt seg annerledes. 

Anonymkode: e3e24...000

 

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er vel særeie all tid det en tar inn i ekteskapet tar en og med ut.

Anonymkode: 11dc4...e0e

Ah, den hardnakkede særeiepåstanden.

Dere tar feil. Særeie får man ved tinglysning, eller ved arv der arvelater har bestemt det. Ikke ellers. Det hun derimot kan kreve er skjevdeling av verdiene hun hadde da de giftet seg. Dette er ikke det samme som særeie. Huset er uansett hennes, siden det står i hennes navn, det er verdien hun må dele med mannen, fratrukket eventuelt skjevdelingskrav.

Anonymkode: 3f6a8...a9c

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Han har da ikke bodd gratis. Han har vært med å nedbetalt lån, betalt sin del av løpende utgifter osv.

Anonymkode: 7c863...ee0

…..og hvis h*n tar med seg det ut av forholdet, så har h*n bodd gratis.

Det kan ingen forlange.

4. gang. Går du for flere?

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...