Gå til innhold

Inspirert av en tråd. Jeg eier huset, men vil skilles. Kan jeg «kjøpe ut mannen» på denne måten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huset er ditt. Hvorfor skal du betale han noe som helst for det?

Anonymkode: 9f937...14e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dere tar feil. Særeie får man ved tinglysning, eller ved arv der arvelater har bestemt det. Ikke ellers.

Kjøp av eiendom blir tinglyst.

Eiendom kjøpt av den ene parten blir altså tinglyst som særeie.

Skal vi gå videre nå? Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

 

Ah, den hardnakkede særeiepåstanden.

Dere tar feil. Særeie får man ved tinglysning, eller ved arv der arvelater har bestemt det. Ikke ellers. Det hun derimot kan kreve er skjevdeling av verdiene hun hadde da de giftet seg. Dette er ikke det samme som særeie. Huset er uansett hennes, siden det står i hennes navn, det er verdien hun må dele med mannen, fratrukket eventuelt skjevdelingskrav.

Anonymkode: 3f6a8...a9c

Godt å se noen er enig med meg :)

Anonymkode: 7c863...ee0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (1 minutt siden):

Kjøp av eiendom blir tinglyst.

Eiendom kjøpt av den ene parten blir altså tinglyst som særeie.

Skal vi gå videre nå? Takk.

Nei, du må tinglyses særeieavtalen

Anonymkode: 7c863...ee0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er vel særeie all tid det en tar inn i ekteskapet tar en og med ut.

Anonymkode: 11dc4...e0e

Man tar med verdien av det en tok inn. Siden huset var belånt, er det verdi minus gjeld hun har krav på.

Det kan faktisk hende at den som ikke eide huset har rett på det. De må da selvsagt kjøpe ut den andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vi er gift. Forresten, jeg gikk med 500 000kr, ca 17% av boligverdien den gangen. Bør ikke jeg trekke ut 17% av verdien som egenkapital? Eller beregne i inflasjon i det minste?

Anonymkode: bb469...444

Du kan ta utgangspunkt i hvor stor prosentandel av boligen du eide da ekteskapet ble inngått. Hvis det var 17%, eller mer hvis du også hadde nedbetalt noe på lån, så ber du om disse 17% som skjevdeling.

Anonymkode: 7c863...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan ta utgangspunkt i hvor stor prosentandel av boligen du eide da ekteskapet ble inngått. Hvis det var 17%, eller mer hvis du også hadde nedbetalt noe på lån, så ber du om disse 17% som skjevdeling.

Anonymkode: 7c863...ee0

Da blir det mer enn 500000kr da ja. Det hjelper 

Anonymkode: bb469...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (24 minutter siden):

Kjøp av eiendom blir tinglyst.

Eiendom kjøpt av den ene parten blir altså tinglyst som særeie.

Skal vi gå videre nå? Takk.

Nei, det blir den ikke, særeie er en egen tinglysning.

Anonymkode: 3f6a8...a9c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særeie er en ektepakt som tinglyses. Ekteskapsloven paragraf 43.

Ts skriver at de ikke har særeie. Da skal boet deles som felleseie, paragraf 58, og hun kan be om at verdien hun hadde med seg inn, 17% av boligverdien skjevfordeles, paragraf 59. 

I tillegg har hun rett til å beholde huset da det regnes som hennes eiendel, men hun må betale ut mannen fra boet.

Anonymkode: 7c863...ee0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Særeie er en ektepakt som tinglyses. Ekteskapsloven paragraf 43.

Ts skriver at de ikke har særeie. Da skal boet deles som felleseie, paragraf 58, og hun kan be om at verdien hun hadde med seg inn, 17% av boligverdien skjevfordeles, paragraf 59. 

I tillegg har hun rett til å beholde huset da det regnes som hennes eiendel, men hun må betale ut mannen fra boet.

Anonymkode: 7c863...ee0

Bingo. Sykt hvor mange som svarer uten å ha noe som helst peiling.. 😅 

Anonymkode: 278ac...e49

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei, det blir den ikke, særeie er en egen tinglysning.

Anonymkode: 3f6a8...a9c

Jeg tror ikke du er jurist. Du forstår ikke engang din egen juridiske argumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke du er jurist. Du forstår ikke engang din egen juridiske argumentasjon.

Jeg vet ikke om h*n er jurist, men h*n har i hvert fall rett. Tinglysning av eiendom og tinglysning av ektepakt har ingenting med hverandre å gjøre.

Min eks trodde også at hans hus der jeg flyttet inn var hans, og det stemmer jo. Huset er hans, selv om vi giftet oss. Der han ikke hadde rett var at all verdien av huset også var alene hans. I sin tid trengte man ikke egenkapital, han hadde 5 år avdragsfrihet og hadde kun 2 år betalt avdrag da vi giftet oss. Han fikk seg en overraskelse da han krevde skjevdeling da vi skilte oss. Han fikk avdrag og verdistigning frem til inngåelse av ekteskap, resten ble delt.

Anonymkode: a69b1...c55

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke du er jurist. Du forstår ikke engang din egen juridiske argumentasjon.

Vi prøver igjen. Særeie avtales i ektepakt som må tinglyses. Ekteskapsloven paragraf 43. Ts sier forøvrig at hun ikke har særeie.

Huset og andre verdier skal fordeles likt etter paragraf 58. Ts kan kreve skjevdeling på verdien hun hadde med deg inn; 17% av boligens verdi. Resten deles likt. 

Huset er hennes, men verdiene må deles.

Les paragrafene selv.

Anonymkode: 7c863...ee0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Ariam said:

Ditt hus, han har ingen rettigheter.  Jeg eide huset før jeg og eksen giftet oss. Skiltes etter 10 år. Han pakket sine ting og flyttet. Jeg bor og eier ennå huset alene slik jeg gjorde før jeg traff han. 

 

Vi hadde en slags felles økonomi, men jeg betalte mest. 

Ja, og noen påstår enda at feminismen ikke ødela rettsvesenet. Hadde vært andre boller om han eide huset.

Anonymkode: 15279...f1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, du eide huset før han kom inn i bildet. Ja, han vil sikkert ha noen kroner. Men, skaff deg advokat.  Snakker av egen erfaring. Jeg kom godt ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Særeie er en ektepakt som tinglyses. Ekteskapsloven paragraf 43.

Ts skriver at de ikke har særeie. Da skal boet deles som felleseie, paragraf 58, og hun kan be om at verdien hun hadde med seg inn, 17% av boligverdien skjevfordeles, paragraf 59. 

I tillegg har hun rett til å beholde huset da det regnes som hennes eiendel, men hun må betale ut mannen fra boet.

Anonymkode: 7c863...ee0

Rett, med unntak for at det er regler som gir ektefellen rett til å ta over huset i enkelte tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunello skrev (2 minutter siden):

Rett, med unntak for at det er regler som gir ektefellen rett til å ta over huset i enkelte tilfeller.

Det er masse unntak og detaljer, poenget er at hun må dele verdiene. Har ekteskapet vært langt kan man også imøtegå skjevdelingen, da vedlikehold for å opprettholde verdien er gjort med felles verdier.

Anonymkode: 7c863...ee0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi prøver igjen. Særeie avtales i ektepakt som må tinglyses. Ekteskapsloven paragraf 43. Ts sier forøvrig at hun ikke har særeie.

Huset og andre verdier skal fordeles likt etter paragraf 58. Ts kan kreve skjevdeling på verdien hun hadde med deg inn; 17% av boligens verdi. Resten deles likt. 

Huset er hennes, men verdiene må deles.

Les paragrafene selv.

Anonymkode: 7c863...ee0

Poenget mitt er et huset som er tinglyst på henne og bare henne automatisk er tinglyst som særeie. Hvis ikke dette stemmer er tinglyst og tinglyst to vidt forskjellige ting.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Snok1 said:

Poenget mitt er et huset som er tinglyst på henne og bare henne automatisk er tinglyst som særeie. Hvis ikke dette stemmer er tinglyst og tinglyst to vidt forskjellige ting.

Da er forklaringen for deg at det er to forskjellige ting³

Anonymkode: 27ef1...45b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Advokat!!!

Anonymkode: 6ce2c...c90

Er avtalefrihet ved slike skiften. Det at partene bruker advokater (sånn 2500 kroner per time), betyr deterministisk at man omfordeler eiendeler til advokatene og bort fra hverandre.

Så lenge det ikke er en komplisert økonomi som skal deles, så styr unna advokat. Normalt oppegående folk som uansett må kunne samarbeide i mange år på grunn av felles barn, vil klare å løse dette uten advokat.

Hva tok hun inn i ekteskapet

Hva tok han inn i ekteskapet

Hvilke verdier har man idag

Forhåpningsvis er man da på pluss, som deles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...