Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2024

Gjest EmKay

Anbefalte innlegg

sommerfugl154 skrev (1 time siden):

Jeg er 14+5 i dag ☺️ Å bli satt frem, det betyr at termin er tidligere sant? 

Det er så koselig med hjertelyd 😍 

- Ja jeg gleder meg også til jeg er sikker på at jeg kjenner liv og at man både føler seg og ser enda mer gravid ut! 

Men det er ikke mange ukene til for oss det nå ☺️

OUL kan ikke komme fort nok! 👏🏻👏🏻👏🏻

Så gøy, det blir spennende å se når fødsel skjer 🥰 Ja, jeg tror min termin nå foreløpig er 30. januar. De ville ikke endre noe i papirene før OUL. Da settes faktisk termindato.

Jeg var helt sikker på at vi ikke kom til å høre hjertelyden på doppler siden morkaken er foran (anterior) og jeg bare var 14+0, men fikk høre sterk og tydelig hjertebank 😍❤️

OUL er ikke før andre uka i september 😭❤️ Det går så tregt 🙈 Mannen ønsker seg jente, og det gjorde jeg før, men nå er jeg litt mer på gutt fordi alle venninnene mine har gutt. Så da blir det helt supert uansett hvem som er der inne 😍 begynte også litt å drømme om to tette, men det må revurderes etter fødsel og noen måneder i babybobla 🙈🙈

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei damer ☀️

En stund siden jeg har oppdatert 🙈

Er 11+4 i dag 😱

Venter på resultatet av NIPT jeg også. Nervøs for det, men foreløpig ser alt bra ut. Har hvert på et par private ultralyder, og den lille virker å ha det bra 🙏🏻

Symptomene mine er så som så. Føler meg fortsatt ganske redusert, trøtt, uggen følelse og lite matlyst. Det har blitt litt bedre så får vi se når det blir helt bra om det i det hele tatt blir helt 100% 🙈

Har dere søkt fødeplass? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullmåne skrev (3 timer siden):

Hei damer ☀️

En stund siden jeg har oppdatert 🙈

Er 11+4 i dag 😱

Venter på resultatet av NIPT jeg også. Nervøs for det, men foreløpig ser alt bra ut. Har hvert på et par private ultralyder, og den lille virker å ha det bra 🙏🏻

Symptomene mine er så som så. Føler meg fortsatt ganske redusert, trøtt, uggen følelse og lite matlyst. Det har blitt litt bedre så får vi se når det blir helt bra om det i det hele tatt blir helt 100% 🙈

Har dere søkt fødeplass? 

NIPT går nok bra ❤️ så koselig å få se lille på UL. Jeg lurer også på om det blir 100% bra etter hvert, jeg er 15 uker og fortsatt føles det ut som hver 10. meter jeg går er et maraton 😂

Må man søke fødeplass? Er det ikke samme sted som TUL/ OUL? Har bare ett sykehus i umiddelbar nærhet, alternativene ligger 1 time unna. Fylte ut et skjema før TUL, kan det ha vært det kanskje? 🤔

Dame1989 skrev (1 time siden):

Noen som fortsatt ikke har fått time til OUL? 13+5 i dag :)

Jeg fikk time til TUL og OUL samtidig. Dagen etter henvisning i uke 6 ☺️. Skader ikke å ringe å høre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (5 timer siden):

NIPT går nok bra ❤️ så koselig å få se lille på UL. Jeg lurer også på om det blir 100% bra etter hvert, jeg er 15 uker og fortsatt føles det ut som hver 10. meter jeg går er et maraton 😂

Må man søke fødeplass? Er det ikke samme sted som TUL/ OUL? Har bare ett sykehus i umiddelbar nærhet, alternativene ligger 1 time unna. Fylte ut et skjema før TUL, kan det ha vært det kanskje? 🤔

Jeg fikk time til TUL og OUL samtidig. Dagen etter henvisning i uke 6 ☺️. Skader ikke å ringe å høre. 

Ja jeg bor i Oslo. Her søker enten jeg selv eller fastlegen om plass. Har fått time til TUL men ikke fått bekreftelse på fødeplass. Sendte en melding på Helse-Norge for å dobbeltsjekke. Håper de svarer 🙈 Hvis ikke skal jeg høre med fastlegen til uken. Men jeg har ikke fått time til OUL ennå. 

Kjenner jeg bare vil ha fødeplassen bekreftet så jeg slipper å bekymre meg. Vil gjerne føde på samme sted som tidligere :) 

Hehe ja den pustinga å pesingen man får i ett svangerskap allerede fra start er komisk🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (På 5.8.2023 den 22.04):

Noen som fortsatt ikke har fått time til OUL? 13+5 i dag :)

Har heller ikke fått :) Er 11+5. Har kun fått til TUL.

(Oppdatert) Fikk time til OUL i dag 11+6.

Endret av Fullmåne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykehuset satt opp time til OUL når jeg var på TUL - så fikk komme med input til passende tidspunkt selv :) 
Det fine med Bergen er at man bare har en fødeplass 😛 For oss som går gravide nå får vi jo oppleve splitter nye KK også, så lenge alt går etter planen. Det blir kult, for gamle KK begynner å bli rimelig slitt. 

Har fått svar på NIPT nå, alt ok! Så nå gleder meg meg veldig til OUL om litt under 4 uker. 
Kvalmen lever i beste velgående her enda, men fikk noe ny kvalmestillende + B1 vitaminer hos legen nå, og det føles som det hjelper litt :) 

Har dere kjent noe bevegelse enda? Jeg har kjent noen små bobler 3-4 ganger som jeg er ganske sikker på er baby. Har morkaken fremme denne gang, så h*n må nok ligge akkurat riktig for at jeg skal kjenne noe ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EmKay skrev (2 timer siden):

Sykehuset satt opp time til OUL når jeg var på TUL - så fikk komme med input til passende tidspunkt selv :) 
Det fine med Bergen er at man bare har en fødeplass 😛 For oss som går gravide nå får vi jo oppleve splitter nye KK også, så lenge alt går etter planen. Det blir kult, for gamle KK begynner å bli rimelig slitt. 

Har fått svar på NIPT nå, alt ok! Så nå gleder meg meg veldig til OUL om litt under 4 uker. 
Kvalmen lever i beste velgående her enda, men fikk noe ny kvalmestillende + B1 vitaminer hos legen nå, og det føles som det hjelper litt :) 

Har dere kjent noe bevegelse enda? Jeg har kjent noen små bobler 3-4 ganger som jeg er ganske sikker på er baby. Har morkaken fremme denne gang, så h*n må nok ligge akkurat riktig for at jeg skal kjenne noe ❤️ 

Så bra alt ser fint ut ❤️. Hvordan fikk dere OUL så tidlig, jeg føler jeg fikk så sent 😂. Jeg tror ikke jeg har kjent bevegelse, har kjent noen små bobler, men tør ikke håpe på noe for dette er min første og morkaken er fremme (anterior) her og. 

Jeg er litt bekymret for fødsel fordi kvinneklinikken her er visst så gammelt at bygget burde vært revet 🙈 Jaja, så lenge personalet er bra ❤️

Så må jeg bare si at jevnlig sykehusoppfølging i fellesferien er helt håpløs. Blitt et nervevrak i ferien av all masing og styring i ferieavviklingen 😅 glad jeg ikke var/er høygravid i sommer, og skal jeg ha flere får termin være alle andre måneder enn juli 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (1 minutt siden):

Så bra alt ser fint ut ❤️. Hvordan fikk dere OUL så tidlig, jeg føler jeg fikk så sent 😂. Jeg tror ikke jeg har kjent bevegelse, har kjent noen små bobler, men tør ikke håpe på noe for dette er min første og morkaken er fremme (anterior) her og. 

Jeg er litt bekymret for fødsel fordi kvinneklinikken her er visst så gammelt at bygget burde vært revet 🙈 Jaja, så lenge personalet er bra ❤️

Så må jeg bare si at jevnlig sykehusoppfølging i fellesferien er helt håpløs. Blitt et nervevrak i ferien av all masing og styring i ferieavviklingen 😅 glad jeg ikke var/er høygravid i sommer, og skal jeg ha flere får termin være alle andre måneder enn juli 😂

Jeg fikk 18+0, vi satt opp timen "sammen" på TUL. Nå er jo Haukeland et ganske stort sykehus, og kanskje egentlig ikke si at jeg har merket noe til den lille oppfølgingen jeg har hatt der i ferien. Fikk time til TUL kjapt, ingen utsettelser eller avlysninger. Så virker som de har vært relativt godt bemannet 🤷‍♀️😊

Er veldig spent på nye KK, ser superfint ut, og etter planen skal det komme store, fine familierom ❤️ Sist var det Corona, og jeg var stort sett alene. Ble satt i gang, og mannen min fikk ikke komme før jeg fikk tildelt føderom. Så håper det er litt mer familie-vennlig denne gangen ❤️ Nå har åpningen av bygger blitt utsatt i vel et år eller to mener jeg, men virker som det er relativt i rute til åpning i september/oktober :D 

Hadde hvertfall fantastisk personale rundt meg sist, spesielt med tanke på at jeg hadde risikofødsel som de forutså kunne bli ganske traumatisk. Så enig i at det er personalet som er viktig, selv om lokalene gjerne kunne vært litt bedre stilt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EmKay skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk 18+0, vi satt opp timen "sammen" på TUL. Nå er jo Haukeland et ganske stort sykehus, og kanskje egentlig ikke si at jeg har merket noe til den lille oppfølgingen jeg har hatt der i ferien. Fikk time til TUL kjapt, ingen utsettelser eller avlysninger. Så virker som de har vært relativt godt bemannet 🤷‍♀️😊

Er veldig spent på nye KK, ser superfint ut, og etter planen skal det komme store, fine familierom ❤️ Sist var det Corona, og jeg var stort sett alene. Ble satt i gang, og mannen min fikk ikke komme før jeg fikk tildelt føderom. Så håper det er litt mer familie-vennlig denne gangen ❤️ Nå har åpningen av bygger blitt utsatt i vel et år eller to mener jeg, men virker som det er relativt i rute til åpning i september/oktober :D 

Hadde hvertfall fantastisk personale rundt meg sist, spesielt med tanke på at jeg hadde risikofødsel som de forutså kunne bli ganske traumatisk. Så enig i at det er personalet som er viktig, selv om lokalene gjerne kunne vært litt bedre stilt :) 

Drømmen hadde vært familierom altså 😍. Heldig du er som skal på ny KK. Tror det er liten sjanse for at mannen får overnatte her, men håper litt på det. Tror ny kvinneklinikk her er utsatt til tidligst 2030 🤦🏼‍♀️.

Jeg har ikke hatt noe problem med oppfølging ang TUL og OUL (selv om sistnevnte ikke er før 19+5😭). Jeg har hatt problemer med oppfølging av medisinbruk i svangerskapet. De må justeres jevnlig, men sykehuset er bare sånn «oi, den er visst på ferie» 😂. Har blitt noen sure telefoner i det siste. Glad jeg er såpass ressurssterk at jeg klarer å følge opp selv, men det blir jo ekstra stressende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (5 minutter siden):

Drømmen hadde vært familierom altså 😍. Heldig du er som skal på ny KK. Tror det er liten sjanse for at mannen får overnatte her, men håper litt på det. Tror ny kvinneklinikk her er utsatt til tidligst 2030 🤦🏼‍♀️.

Jeg har ikke hatt noe problem med oppfølging ang TUL og OUL (selv om sistnevnte ikke er før 19+5😭). Jeg har hatt problemer med oppfølging av medisinbruk i svangerskapet. De må justeres jevnlig, men sykehuset er bare sånn «oi, den er visst på ferie» 😂. Har blitt noen sure telefoner i det siste. Glad jeg er såpass ressurssterk at jeg klarer å følge opp selv, men det blir jo ekstra stressende. 

Åh, såpass ja, det er jo kjedelig :( 
Men ja, som du sier, godt du er en som ikke tar til takke med sånne kjipe svar. Det er nok av dem som ikke tør å kreve sin rett og da ikke får den hjelpen de skal ha. ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EmKay skrev (7 minutter siden):

Åh, såpass ja, det er jo kjedelig :( 
Men ja, som du sier, godt du er en som ikke tar til takke med sånne kjipe svar. Det er nok av dem som ikke tør å kreve sin rett og da ikke får den hjelpen de skal ha. ❤️ 

Ja, det er nok mange som tror at helsepersonell har full kontroll, men det er sykt lett at ting går skeis i sommerferien. Er ikke første gang 😅. Men alt går veldig bra foreløpig og jeg er veldig glad for det. Er bare konstant utslitt, men det er jo ikke så ille i forhold til mye annet ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God Morgen ☀️ 

Når slutter dere med folsyre? Har litt igjen og er 12 fullgåtte uker. Tar dere bare til det blir tomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fullmåne skrev (3 timer siden):

God Morgen ☀️ 

Når slutter dere med folsyre? Har litt igjen og er 12 fullgåtte uker. Tar dere bare til det blir tomt?

Jeg sluttet etter 13+5. De sa vel 12 uker, men jeg tok de ut trimester 1 siden jeg hadde igjen litt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullmåne skrev (15 timer siden):

God Morgen ☀️ 

jeg var hos legen i uke 12 og da ble det sagt at jeg bare skulle forsette å ta folsyrer. Kunne ikke skade, men han var også yngre enn meg da så gudene må vite 😅 

Endret av Snickersogtwist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snickersogtwist skrev (1 minutt siden):

jeg var hos legen i uke 12 og da han han at jeg bare skulle forsette å ta folsyrer. Kunne ikke skade, men han var også yngre enn meg da så gudene må vite 😅 

Han har rett i at det ikke skader ☺️. Ikke i de mengdene som er i vanlig kosttilskudd uten resept. Ti ganger så høy dose kan man også gå på lenge uten problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Snickersogtwist skrev (10 timer siden):

jeg var hos legen i uke 12 og da ble det sagt at jeg bare skulle forsette å ta folsyrer. Kunne ikke skade, men han var også yngre enn meg da så gudene må vite 😅 

Åja 🙈 Så han mente du bare kunne fortsette hele svangerskapet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullmåne skrev (På 8.8.2023 den 4.33):

God Morgen ☀️ 

Jeg tar det hele svangerskapet, det gjorde jeg sist også. Men det er fordi jeg tar multivitamin som inneholder den anbefalte mengden for folsyre. 

Men det er vel de første 12 ukene, altså mens alle vitale strukturer og organer dannes, det er viktig. For å unngå ryggmargsbrokk, mm. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EmKay skrev (1 time siden):

Jeg tar det hele svangerskapet, det gjorde jeg sist også. Men det er fordi jeg tar multivitamin som inneholder den anbefalte mengden for folsyre. 

Men det er vel de første 12 ukene, altså mens alle vitale strukturer og organer dannes, det er viktig. For å unngå ryggmargsbrokk, mm. :) 

Ja jeg tar også multivitamin med folsyre. 
Så da trenger jeg sikkert ikke å fortsette med vanlig folsyre. Sliter nemlig med å svelge piller 🙈 så jo færre jo bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullmåne skrev (2 minutter siden):

Ja jeg tar også multivitamin med folsyre. 
Så da trenger jeg sikkert ikke å fortsette med vanlig folsyre. Sliter nemlig med å svelge piller 🙈 så jo færre jo bedre. 

Hehe, ja da hadde jeg holdt meg til multivitaminen. 
Jeg tar den, 2 stk B1 tabletter, kvalmestillende og jerntabletter hver kveld. Blir en god munnfull 😛 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...