Gå til innhold

Kveldens "Debatten", skremmer meg


Hellisinhello

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Refreng said:

Ja, det er en dårlig avgjørelse dersom man tenker nordmenn flest er smålige usaklige troll som syntes det er ok å rakke ned på andre mennesker i stedet for å diskutere sak. Heldigvis er de fleste voksne nordmenn også voksne nok til å ikke ha behov for å rakke ned på navngitte ungdommer. Du vet at den personen kan sitte og lese det du skriver? Er du ok med å si det du sier, til henne? Og har du 0 ansvarsfølelse for hvordan det du sier kan påvirke unge jenter og gutter? Hvordan kan du forvente at den neste generasjonen skal bli voksne, saklige og ansvarlige når du ikke er det selv? Du må anta at det du er, er det den neste generasjonen vil bli. Dersom du er usaklig og rakker ned på tenåringer som sliter, så vil du oppdra neste generasjon til å bli det samme. Mennesker som rakker ned på de som er "svakere" enn dem selv, og som ikke evner diskutere sak fremfor mann.  Dersom du vil at neste generasjon skal bli intelligente, kompetente mennesker som klarer diskutere sak uten å gå til angrep på tenåringer med mindre livserfaring og mindre evne til å forsvare seg selv, så må du først være det selv.

Jeg syntes det er helt tullete med voksne mennesker som oppfører seg som en dass og klager over at tenåringer har mangler. Det er dere og vi som oppdrar dem. Du kan ikke forvente at tenåringene skal bli bedre enn rollemodellene vi som individer og samfunn er. Er ungdommen "dårlig", så er det vår kollektive skyld som voksne

Jeg kan garantere deg at jeg som 16-åring visste jeg måtte legge meg tidlig for å være uthvilt på skolen, jobbe for gode karakterer m.m. Det er litt click-baity av NRK å velge en unormalt umoden 16-åring som ikke helt skjønner hvor "entitled" og navlebeskuende hun høres ut. Hvis hun leser dette håper jeg hun  har noen voksne som kan forklare henne alt dette. For det trenger hun.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Djungelvrål skrev (1 time siden):

Vel.....for å få noe igjen av dagen.  Når skal familien ha tid til hverandre, når skal ungene gå på fritidsaktiviteter, når skal voksne trene eller dyrke hobbyer.  KL 23.00 på kvelden?   

Fritidsaktivitetene burde vært innbakt i skoledagen, eller rett etter skolen..er barna så små at de ikke kan gå på aktiviteten alene - kan den tas rett etter arbeidstid (17-18) deretter hjem til middag. 
 

Egendyrking..vel..hvor ofte så man foreldre på 50-60-70-80 tallet bruke så enorm tid på seg selv utenfor familien? Hva med å leke mer med barna, ta barna med på aktiviteter osv. Bli mer familieorientert igjen 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 6 i en del fag, men likevel masse fravær som russ-94. Jeg er glad det ikke var fraværsgrense i min tid. Den må ha vært høyere enn nå i alle fall. Det hadde ikke blitt mange karakterer på meg...

Hvor mye lærer man på skolen? Det er sikkert noen som gjør det. For meg sonet jeg ut...og det bedre å lese pensum. Ungene mine er lik. Jeg tenker at det burde være litt flere veier til "Roma"

Jeg husker det jeg leser, men har null tålmodighet når en lærer gjentar seg selv og snegler seg gjennom et pensum. Skyt meg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (1 time siden):

For 20-25 år siden gikk det faktisk an å få en jobb,uten at man hadde gjennomført VGS. Det er så og si UMULIG i dag. Det er så mange elever som ikke "passer" skole. 

Der ligger feilen.

Helt enig. 
Det er enormt mange unge som faller utenfor pga kravet til skole. 
 

Når også yrkesfaglig skole ble ødelagt av teoretikerne - falt enda flere utenfor.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slumkim skrev (34 minutter siden):

Rema og McDonald's vil nok også ha ansatte som gidder å møte opp på jobb.

Jeg tror du har misforstått. Det handler ikke om å ikke gidde - det handler om å ikke mestre dagens krav til skole. 
 

For å si det slik, jeg har sett nok av utdannede ungdommer som stort sett bruker dagen på å surfe på mobilen sin i arbeidstiden - mens ungdommer som ikke har taklet VGs ofte har større arbeidskapasitet - fordi de er praktikere. 
Alle kan ikke være akademikere. 

Endret av Vera
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (3 timer siden):

🤣🤣🤣 Jeg tenker også det feiler a-mennesker noe alvorlig.

Forbanna psykopater tenker jeg! Er bare psykopater som hadde hatt samvittighet til å ordne hele samfunnet etter egne behov og klart å ikke bry seg om deres lidelse av å stå opp tidlig. Kanskje de psykopatene med makt før hadde det som eneste glede i livet, se b-menneskene lide, de hadde jo ikke noen annen form for underholdning. 

Vet ikke om jeg ville kalt de så men det er en genfeil som skaper A mennesker, fra naturens side er vi B mennesker 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru Uperfekt skrev (2 timer siden):

Vet ikke om jeg ville kalt de så men det er en genfeil som skaper A mennesker, fra naturens side er vi B mennesker 

Ah, det visste jeg ikke. Trodde brukeren tulla jeg. Og jeg hang meg bare på. Men jeg mente det jeg sa. Litt. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeliten skrev (8 timer siden):

Jeg skjønner argumentet om førerkort, sykdom osv. Men MÅ man ta lappen mens man går på vgs da? Bør ikke heller kjøreskolene tilpasse seg elevenes "arbeidstid"? Og med langvarig sykdom så lager man jo egne avtaler. Og kanskje legene også bør ha et annet system for sykemeldinger så de slipper å bruke så mye tid på det. Hvorfor skal absolutt alt ansvaret legges over på skolen? 

Og hva med st.vegvesen? Tror du virkelig de vil tilpasse seg dette? De har en normal arbeidstid, og dermed ingen førerprøve hvis man ikke følger deres åpningstid. Så hvorfor skal kjøreskoler gidde å holde åpent 24/7? Er liksom ikke Burger King heller..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg lyst å se Debatten! Jeg har bare sett opplesningen av Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport det siste halvannet døgn. Tipper på at Debatten er bare småplukk i sammenligning. Men at mange unge krever mye og vil gi lite, er vel en realitet.

Når det gjelder arbeidstid, så er det dessverre A-mennesker som bestemmer. Man skal jo være opptatte hele tiden, og ha hjemmetid minst mulig for barn skal jo delta på diverse fritidsaktiviteter, uansett om foreldrene er slitne.

Er nå i det minste bedre enn da jeg vokste opp. Menn sto opp grytidlig og dro på sjøen, og ville ha middagen klar da de kom hjem. Hos oss var det ikke middag før jeg kom fra skolen. Men når det ikke var skole, var det middag klokken 12. Skal jeg lage middag for eldre slektninger vil de nå også ha middag klokken 11-12.

Endret av MyMichelle
Skrivefeil!
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng
10 hours ago, Fru Uperfekt said:

Vet ikke om jeg ville kalt de så men det er en genfeil som skaper A mennesker, fra naturens side er vi B mennesker 

Kanskje du linket feil artikkeln? For den du linker til snakker om de som våkner mellom 2 og 4 på natten. Det er en sjelden sykdom som gjør at de våkner ca 4 timer før friske mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de som vokser opp nå har noe særlig arbeidsmoral eller motivasjon. Man kan alltids lande på Nav eller bli Tiktok-stjerne har jeg hørt ungdommer si 😜

Jeg drar på jobb 04. Men hadde vært like trøtt kl 06, så tvinge seg må man jo🤷‍♀️ Blir man vant til å sove til 09, så er det hardt å stå opp da og.

Men at endringer bør skje i skolesystemet er det ingen tvil om. Har inntrykk av at dagens unge har det rimelig mer fritt og fleksibelt enn det jeg hadde det for 20 år siden hvertfall. Tror ikke det heller hadde hjulpet for min del. Jeg er forøvrig praktiker og datt ut av vgs. Men har hatt 0 problem i arbeidslivet og jeg jobber veldig mye. Hata skolen fra barneskolen😬 Skolen er absolutt ikke for alle, og desverre er det mange ræva lærere der ute som sikkert kan mye, men å skape gode relasjoner og ha evnen til å lære bort…Vel, det er det verre med.

Blir spennende å se Norge om 20 år…. 🙃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (På 2.6.2023 den 9.37):

Dersom det er generasjon bomull som er problemet, hvorfor ser vi det største frafallet i ungdom fra arbeiderklassen og med foreldre uten høyere utdanning?

De som kommer på jobben din og dikterer er vel ikke de som falt fra i skolen? Med mindre du er i ufaglært jobb.

Det er tvert imot mennesker med problemer som har størst problem med skolen. De som sliter med lavt selvbilde, lav selvverdi, angst, depresjon, lite tro og håp for fremtiden osv som sliter mest. (Selvsagt kommer noen av disse fra høyere middelklasse der det kan være sterke til forventninger om at egne barn skal gjøre det meget bra i skolen)

En person med god selvtillit, trygg barndom og trygge foreldre vil i stor grad takle stress og press fra omgivelsene. Problemet er at ungdom flest ikke har oppvekst som gir grobunn for en stabil og trygg indre kjerne. De vokser opp med at prestasjon sier hvor mye de har som verdi, hva du oppnår i livet bestemmer din verdi og at det å mislykkes betyr at du er mislykket som person. Mange ungdom knytter sin verdi til sin prestasjon i skolen- og det gir knusende resultater. Det betyr at en eksamen er ikke bare en eksamen, det er noe som dømmer deg som menneske og setter verdien din. Det er noe som bestemmer hvor verdig du er og hva du er i stand til å oppnå i livet. Det er det som bestemmer om du kan få det livet du ønsker deg og oppnå et bra liv- eller ikke. Eksamen blir til noe enormt og krise i hodet på disse individene. Og de vet ikke hvordan takle det. Naturligvis.

Dette er noe som også var problem med generasjonen før dem, og jeg tror det bidrar til at en del foreldre og mennesker reagerer når skolen er for rigid og vanskelig. De opplevde selv preset og mestret det ikke, derfor ønsker de å lempe på kravene for ungdom idag. Fordi det er eneste måten de vet å møte problemet på. Fjerne og senke krav og press. Så vi har foreldre som ikke kan å bearbeide vanskelige følelser, som da heller ikke klarer lære opp egne barn til å klare det.

Jeg husker selv presset, for meg ble resultatet at jeg sluttet å bry meg om skolen. Å skulke føltes også veldig bra, da kunne jeg kontrollere egen hverdag. Det gav meg også en følelse av at når jeg gikk til skolen, så var det en frihet jeg hadde, et valg jeg tok. Det å bli tvunget til ting har aldri funket for meg, det dreper motivasjonen min umiddelbart. Det er jo noe ironisk at jeg skulket skolen og fant et sted der jeg satt og leste fagbøker fordi jeg var veldig interessert i kunnskap. Skolen fikk aldri frem den motivasjonen for meg. Jeg var aldri så engasjert i fag som jeg var i boken om evolusjon eller psykologi som jeg lånte på biblioteket. Jeg var også en typisk 4-er elev som ikke anstrengte meg. Har heller aldri tatt høyere utdanning, men har tusen av timer der jeg har lyttet til fagkunnskap, foreleseninger på nett, lest fagbøker og har fortsatt en interesse for å lære 15 år senere. Det var aldri noe sjans for at jeg skulle engasjere meg i skolen om vi hadde fraværsgrenser. Faktisk satt jeg jeg ofte og skrev lapper til sidemannen min nå når jeg husker tilbake.

Som voksen så er jeg veldig glad for at jeg skulket og fant en pause og frihet i det da jeg var ung.

Men jeg tror ikke det er svaret, egentlig. Vi trenger å møte ungdoms psykiske helse og vi må lære dem takle vanskelige følelser heller enn å fjerne det som skaper dem. Dersom eksamen bidrar til at man ikke får sove, så har man følelser man ikke klarer bearbeide og prosessere. Da må vi begynne der. Man kan alltids forsøke tvinge ting gjennom, om du ønsker elever som gjennomfører, men som er svake faglig og uengasjerte. Som ikke vil ha høyere sjanse for å lykkes etter vgs uansett. Å tvinge vil ikke nødvendigvis kurere et emosjonelt problem. Spesielt ikke om man blir tvunget inn i noe som fjerner en følelse av selvverdi og mestring, fordi man opplever gang på gang at man ikke takler det man blir tvunget inn i.

Dersom noen hadde vist meg hvordan møte fag, lærte meg hvordan forstå bedre og lærte meg hvordan tenke om at jeg fikk en 5-er istetfor en 6-er iblant, så hadde jeg sannsynligvis gått ut med seksere i alle fag. Men alt annet enn 6 var verdiløst for meg og jeg gadd ikke gjøre en innsats om jeg "bare" fikk 5. Så jeg fikk noen femmere i fag og sluttet å gjøre en innsats. Det er jo ganske morsomt å se tilbake på nå. Men det var altså sånn jeg følte om ting den gang.

Vi trenger også lærere som har god kunnskap og innsikt i eget fag, som selv er kompetente og engasjerte. Vi trenger at lærere blir løftet opp lønnsmessig og statusmessig der man må ha høyt karaktersnitt for å bli lærer

 

Hvordan gikk det med deg i arbeidslivet? Fant du din vei, da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Refreng
11 hours ago, Snabeltann said:

Hvordan gikk det med deg i arbeidslivet? Fant du din vei, da? 

Jeg fant vel en av de veiene jeg ser på som mest optimal mtp hvilket type liv jeg ønsker og kan leve i samfunnet vi har. Jobben min gir meg veldig mye frihet. Men ville ikke sagt den er samfunnsnyttig, sånn egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/2/2023 at 2:18 PM, Vera said:

Men hvorfor er ordningen egentlig slik at man skal stå grytidlig opp for å gå på jobb - og deretter gå hjem i 15-16 tiden? Hvorfor ikke forskyve det, og dermed komme hjem noen timer senere? Samme for skolen..hvorfor har vi det så travelt med å komme i gang i 06-07 tiden om morgenen? 
Det virker jo som om vi fortsatt lever slik bøndene gjorde for noen hundre år siden. Og de færreste av oss har fjosstell som venter..

Hadde du vært bonde så hadde du stått opp adskillig tidligere enn 6-7 tiden.

Samfunnet må legge seg på en linje for å få hjula til å gå opp. Å flytte disse tidspunktene hjelper ingenting. 
Tror du virkelig at om vi flyttet skolestart til klokka 10 så ville alle blitt fornøyde og man hadde sluppet noe mer tull?

Er ikke så mange som hopper opp av senga klokka 06 i glitrende humør og løper syngende til skolen, men jeg tror dem synes det er helt greit at skolen er ferdig klokken 14 og har resten av dagen til å foreta ærend, være med venner og bruke tid på aktiviteter og hobbyer.

Dersom du forskyver dette med å starte 3 timer senere så er du hjemme 17. Etter å ha spist og gjort lekser så er det ut og være med vennene i syv tiden for så og starte med aktiviteter deretter. Hva tror du skjer her?  Tror du alle kommer til legge seg på samme tidspunkt som i dag og våkne uthvilt klokken 09? Eller er det en mulighet at vi bare forskyver døgnrytmen slik at det nå er å stå opp 09 som er problemet?

Det er ikke når vi står opp som er problemet. Det er antall timer i døgnet. Det er det lite å gjøre med og jeg ser ingen løsning å forskyve noe som helst. Og jeg sier dette når jeg har 2 skolejenter som må opp seks-halv syv for å begynne på skolen halv åtte. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/2/2023 at 10:07 PM, PITTY said:

Og hva med st.vegvesen? Tror du virkelig de vil tilpasse seg dette? De har en normal arbeidstid, og dermed ingen førerprøve hvis man ikke følger deres åpningstid. Så hvorfor skal kjøreskoler gidde å holde åpent 24/7? Er liksom ikke Burger King heller..

Du får ikke nødvendigvis fri fra jobb for å ta kjøretimer heller. Jeg gjorde ikke det. Jeg måtte ta kjøretimer etter jobb, og fant heldigvis en skole som rilbydde timer på ettermiddag og helg. Hvis kjøreskoler ikke skal trenge å tilpasse seg arbeidstidene til folk, så må det være et unntak for alle. Rett til permisjon med lønn for å ta kjøretimer. Jeg fikk heldigvis fri til oppkjøring, men måtte ta permisjon uten lønn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sanninga
Vera skrev (På 2.6.2023 den 8.27):

Ja sant! Se på antall mennesker med depresjon, og årstidsdepresjon i dette landet - jeg blir ikke overrasket om døgnrytmen spiller en stor rolle i tallene.
Man skal liksom tviholde på gamle vaner - «For sånn har det alltid vært, så sånn gjør vi det her». 
 

Jeg håper generasjonene som kommer har guts til å riste litt i de gamle vanemenneskene. 

Halleluja og amen! Jeg vet om mange til og med i arbeidslivet som voksne som sliter pga denne døgnrytmen og søvn. Vi vet også det er utrolig mange som har store søvnproblemer pga dårlige tilpasset arbeidstider. Turnus etc. Mange har blitt utbrente og sykmeldte pga dette i lang tid og det er på tide at dette gjøres noe med! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanninga
Villa2000 skrev (1 time siden):

Hadde du vært bonde så hadde du stått opp adskillig tidligere enn 6-7 tiden.

Samfunnet må legge seg på en linje for å få hjula til å gå opp. Å flytte disse tidspunktene hjelper ingenting. 
Tror du virkelig at om vi flyttet skolestart til klokka 10 så ville alle blitt fornøyde og man hadde sluppet noe mer tull?

Er ikke så mange som hopper opp av senga klokka 06 i glitrende humør og løper syngende til skolen, men jeg tror dem synes det er helt greit at skolen er ferdig klokken 14 og har resten av dagen til å foreta ærend, være med venner og bruke tid på aktiviteter og hobbyer.

Dersom du forskyver dette med å starte 3 timer senere så er du hjemme 17. Etter å ha spist og gjort lekser så er det ut og være med vennene i syv tiden for så og starte med aktiviteter deretter. Hva tror du skjer her?  Tror du alle kommer til legge seg på samme tidspunkt som i dag og våkne uthvilt klokken 09? Eller er det en mulighet at vi bare forskyver døgnrytmen slik at det nå er å stå opp 09 som er problemet?

Det er ikke når vi står opp som er problemet. Det er antall timer i døgnet. Det er det lite å gjøre med og jeg ser ingen løsning å forskyve noe som helst. Og jeg sier dette når jeg har 2 skolejenter som må opp seks-halv syv for å begynne på skolen halv åtte. 

 

Dette stemmer rett og slett ikke. Forskning viser gjentatte ganger at vi har ulike biologiske klokker og at mange fungerer bedre med å stå opp litt senere.

Jeg fungerte selv aller best som student for da kunne jeg starte kl 9 i stedet for 7. For meg hadde det utrolig mye å si og jeg utrettet mye mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (På 2.6.2023 den 19.53):

Vet ikke om jeg ville kalt de så men det er en genfeil som skaper A mennesker, fra naturens side er vi B mennesker 

Nei. Fra naturens side står vi opp ved soloppgang, og legger oss ved solnedgang. Det var en dyd av nødvendighet for å utnytte lyset. Så slik ble vi skapt.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (På 2.6.2023 den 16.32):

La meg gjette. Hun sover 3 timer på dagtid, og får dermed dårlig og kort nattesøvn rundt tilsvarende antall timer. Problemet kan nok løse seg med å ta en halvtime til en time dupp på ettermiddagen og legge seg tidligere.

Eller droppe duppen og få kroppen i en rytme igjen. Jeg tror en stor del av utfordringen er at ungdom i dag er "på" hele tiden. De er utslitt av å konstant være tilgjengelig og påkoblet - og det er ikke så rart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...