Gå til innhold

Kveldens "Debatten", skremmer meg


Hellisinhello

Anbefalte innlegg

Jens skrev (3 timer siden):

Fordi veldig mange har 10 timers arbeidsdager og gjerne vil komme hjem til middag.

Er middag er fast klokkeslett? Når er det? Her spiser vi middag når vi kommer hjem fra trening i 21.30-tiden. Bestemoren min spiser middag klokka 14. 

Og hva legger du i «veldig mange», som jobber 50-timers arbeidsuker sånn jevnt over? Hvor mange prosent er det som gjør det?

kar90 skrev (51 minutter siden):

Så lenge folk ikke er villige til å se at dette er resultatet av jenteskolen, så kommer det bare til å fortsette. Skal også sies at det er kvinner spesielt som er markedsgruppen for håpløst fordummende applikasjoner som TIKTOK og annen søppel.

Eneste jeg vet om tiktok er at Andrew Tate og den gruppevoldtekt-gjengen fra Bergen henger der. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hannah80 skrev (1 time siden):

Hun som gjentok seg selv hele tiden, med at elevene ikke ble vist tillit vedr fravær. At fraværsgrensen måtte bort. Nei, ingen grunn til å vise tillit. Det har aldri fungert tidligere. Fraværet sank nesten 30% da grensen ble innført. Og det inkluderte også de som slet mest på skolen. 

Og akkurat dette så vi jo hvor "bra" fungerte under russetida ifjor, da de fjernet fraværsgrensa. Det hjalp selvsagt ikke at eksamen også ble fjernet, men når de året etterpå kommer og mener de fortjener tillit så har iallefall ikke jeg noe særlig å gi.

https://www.nrk.no/rogaland/vidaregaande-skule_-laerarar-slit-med-a-setje-karakterar-pa-russen-grunna-hogt-fravaer-av-elevar-1.15959899

 

Hannah80 skrev (1 time siden):

Og hun som måtte sove tre timer etter skolen, fordi hun var utslitt etter en skoledag. Det håper jeg virkelig må være unntaket. En frisk og rask syttenåring trenger ikke å sove bort hele dagen etter en vanlig skoledag.

 

Hvis jeg får spekulere rent basert på egen erfaring så kan det fort ha noe med mobilbruk til langt på natt å gjøre. Det er iallefall bare de dagene jeg blunder på sofaen ;)

Og her, i en annen setting, innrømmer de jo nettopp dette; https://www.nrk.no/sorlandet/scroller-mer---sover-mindre-1.15957593

Men det passer selvsagt mye bedre å skylde på skolen. Jeg stod opp klokka 6 selv hver eneste dag på videregående, dette var i 2011 rett før smarttelefonene var allemannseie. Det var helt uproblematisk for meg. 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herregud,hun vgs-eleven!! Hun kommer til å angre på den deltakelsen der, forråsiresånn. Geez, det var flaut. Med det sagt; sjeldent noen gjør en god figur som 16-åring. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (7 timer siden):

Men hvorfor er ordningen egentlig slik at man skal stå grytidlig opp for å gå på jobb - og deretter gå hjem i 15-16 tiden? Hvorfor ikke forskyve det, og dermed komme hjem noen timer senere? Samme for skolen..hvorfor har vi det så travelt med å komme i gang i 06-07 tiden om morgenen? 
Det virker jo som om vi fortsatt lever slik bøndene gjorde for noen hundre år siden. Og de færreste av oss har fjosstell som venter..

Enig!

Det virker helt merkelig å opprettholde et samfunn som ikke fungerer for så utrolig mange. 

Hver dag man kommer på jobb så ser man at minst halvparten har stått opp før kroppen var klar.

Men kanskje det ikke hadde hjulpet å forskyve dagen for disse all den tid man kanskje sliter med å legge seg uansett når man gjør det? Jeg tror ikke nødvendigvis det.

Man føler seg noe grusom når man vekker barna lenge før de er klare om morningen allerede fra 1årsalderen når de begynner i barnehagen. På barn merker man at folk har ulik indre klokke. Man kan ha toeggede tvillinger og den ene sovner 2 timer etter den andre om kvelden og sover derfor 2 timer lenger om morgenen.

Folk er ulike, men hele samfunnet er tilpasset bare den ene gruppen.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng
16 minutter siden, Nettrollet said:

Åh herregud,hun vgs-eleven!! Hun kommer til å angre på den deltakelsen der, forråsiresånn. Geez, det var flaut. Med det sagt; sjeldent noen gjør en god figur som 16-åring. 

Syntes du ikke det er litt smålig å shame ei jente på 16?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellisinhello skrev (17 timer siden):

Altså - finne det INGEN grenser for hva som er et problem for dagens elever? 

Ikke klarer de å stå opp om morgenen, de skal ha fleksitid (som om brorparten av dagens arbeidstakere har det!), de skal STYRE skolehverdagen sin.

Hvor har alt gått feil? Hvor er lærerens naturlige autoritet og makt over klassen og undervisningen? 

Jeg er DYPT bekymret for denne utviklingen, og ser med gru på hvordan det skal gå når denne gjengen skal ut i arbeidslivet - skjøre og krenkede, i møte med enorme mengder krav og plikter, effektivitet.

Det er selvsagt ikke noe verre for disse elevene å stå opp om morgenen, eller å gjennomføre en eksamen, enn hva det alltid har vært for ALLE elever, til alle tider 🙄

Akkurat det med morgningene er det forskningsbevis på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blåttvann skrev (10 minutter siden):

Enig!

Det virker helt merkelig å opprettholde et samfunn som ikke fungerer for så utrolig mange. 

Hver dag man kommer på jobb så ser man at minst halvparten har stått opp før kroppen var klar.

Men kanskje det ikke hadde hjulpet å forskyve dagen for disse all den tid man kanskje sliter med å legge seg uansett når man gjør det? Jeg tror ikke nødvendigvis det.

Man føler seg noe grusom når man vekker barna lenge før de er klare om morningen allerede fra 1årsalderen når de begynner i barnehagen. På barn merker man at folk har ulik indre klokke. Man kan ha toeggede tvillinger og den ene sovner 2 timer etter den andre om kvelden og sover derfor 2 timer lenger om morgenen.

Folk er ulike, men hele samfunnet er tilpasset bare den ene gruppen.

Samfunnet er lagt opp etter mennesker med en genfeil (såkalt A mennesker)

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Refreng said:

Syntes du ikke det er litt smålig å shame ei jente på 16?

Jeg shamer henne ikke for å være noe annet enn å være en typisk 16-åring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens skrev (4 timer siden):

Fordi veldig mange har 10 timers arbeidsdager og gjerne vil komme hjem til middag.

Middag er ikke ett fast klokkeslett for alle

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng
2 minutter siden, Nettrollet said:

Jeg shamer henne ikke for å være noe annet enn å være en typisk 16-åring.

Du tenker at det er bra med et samfunn der voksne mennesker shamer tenåringer for å være normale tenåringer? Det gjør samfunnet bedre? Det er bra for tenåringene å vite at de blir shamet? Det er bra å føle seg overlegen når man shamer andre? Eller hva er greia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (2 timer siden):

Alt,  absolutt alt var et problem. Det å ta oppkjøring på bil var et problem. Måtte vente i heeeele tre måneder hvis han ville unngå fravær. Ja, hva så. Sånn var det i min tid også. Jeg overlevde helt fint ved å ikke få sertifikatet på 18 årsdagen. 

Hun som gjentok seg selv hele tiden, med at elevene ikke ble vist tillit vedr fravær. At fraværsgrensen måtte bort. Nei, ingen grunn til å vise tillit. Det har aldri fungert tidligere. Fraværet sank nesten 30% da grensen ble innført. Og det inkluderte også de som slet mest på skolen. 

Og hun som måtte sove tre timer etter skolen, fordi hun var utslitt etter en skoledag. Det håper jeg virkelig må være unntaket. En frisk og rask syttenåring trenger ikke å sove bort hele dagen etter en vanlig skoledag.

 

La meg gjette. Hun sover 3 timer på dagtid, og får dermed dårlig og kort nattesøvn rundt tilsvarende antall timer. Problemet kan nok løse seg med å ta en halvtime til en time dupp på ettermiddagen og legge seg tidligere.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (33 minutter siden):

Samfunnet er lagt opp etter mennesker med en genfeil (såkalt A mennesker)

 

🤣🤣🤣 Jeg tenker også det feiler a-mennesker noe alvorlig.

Forbanna psykopater tenker jeg! Er bare psykopater som hadde hatt samvittighet til å ordne hele samfunnet etter egne behov og klart å ikke bry seg om deres lidelse av å stå opp tidlig. Kanskje de psykopatene med makt før hadde det som eneste glede i livet, se b-menneskene lide, de hadde jo ikke noen annen form for underholdning. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Refreng said:

Du tenker at det er bra med et samfunn der voksne mennesker shamer tenåringer for å være normale tenåringer? Det gjør samfunnet bedre? Det er bra for tenåringene å vite at de blir shamet? Det er bra å føle seg overlegen når man shamer andre? Eller hva er greia?

:blunker: Ærlig talt. Jeg syns det var en dårlig avgjørelse av Debatten-redaksjonen å gi denne enkle 16-åringen plass på et såpass populært program som Debatten. Hun snakket som en gjennomsnittlig 16-åring: navlebeskuende,  ute av stand til å sette ting i perspektiv m.m. Det er ikke shaming når man bare state facts.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke hva som skjer med dagens tenåringer 😔. Overlykkelig over at min på 27 har tatt utdannelse og fått god jobb. Får vel begynne å bekymre meg for fremtidige barnebarn 🙃. Jeg er tilhenger av stødig og fast oppdragelse, forventninger og krav. Og lærere med autoritet. Barn trenger å bli ledet med fast hånd når det gjelder oppdragelse, skole, kosthold og fysisk aktivitet. Pluss masse kjærlighet og støtte, uten å sy puter under armene på dem.

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (8 timer siden):

Men hvorfor er ordningen egentlig slik at man skal stå grytidlig opp for å gå på jobb - og deretter gå hjem i 15-16 tiden? Hvorfor ikke forskyve det, og dermed komme hjem noen timer senere? Samme for skolen..hvorfor har vi det så travelt med å komme i gang i 06-07 tiden om morgenen? 
Det virker jo som om vi fortsatt lever slik bøndene gjorde for noen hundre år siden. Og de færreste av oss har fjosstell som venter..

Vel.....for å få noe igjen av dagen.  Når skal familien ha tid til hverandre, når skal ungene gå på fritidsaktiviteter, når skal voksne trene eller dyrke hobbyer.  KL 23.00 på kvelden?   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 20-25 år siden gikk det faktisk an å få en jobb,uten at man hadde gjennomført VGS. Det er så og si UMULIG i dag. Det er så mange elever som ikke "passer" skole. 

Der ligger feilen.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fant80 skrev (16 minutter siden):

For 20-25 år siden gikk det faktisk an å få en jobb,uten at man hadde gjennomført VGS. Det er så og si UMULIG i dag. Det er så mange elever som ikke "passer" skole. 

Der ligger feilen.

Absolutt ikke umulig nei.  Og for å snu på det, og bruke dine egne ord: kanskje disse elevene som ikke "passer" skolen ikke "passer" i jobber som krever utdannelse.   

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, slumkim said:

Absolutt ikke umulig nei.  Og for å snu på det, og bruke dine egne ord: kanskje disse elevene som ikke "passer" skolen ikke "passer" i jobber som krever utdannelse.   

Hvor får man isåfall dette? På Rema og McDonalds er det jo hundrevis av søkere. Altså noen får jo disse jobbene,men for få jobber i forhold til søkere.

Vet ikke hva du mente med det andre. Har man en elev som ikke passer skolen,og dropper ut,vil absolutt ikke passe i en jobb som krever utdannelse. Er jo helt enig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng
1 hour ago, Nettrollet said:

:blunker: Ærlig talt. Jeg syns det var en dårlig avgjørelse av Debatten-redaksjonen å gi denne enkle 16-åringen plass på et såpass populært program som Debatten. Hun snakket som en gjennomsnittlig 16-åring: navlebeskuende,  ute av stand til å sette ting i perspektiv m.m. Det er ikke shaming når man bare state facts.

Ja, det er en dårlig avgjørelse dersom man tenker nordmenn flest er smålige usaklige troll som syntes det er ok å rakke ned på andre mennesker i stedet for å diskutere sak. Heldigvis er de fleste voksne nordmenn også voksne nok til å ikke ha behov for å rakke ned på navngitte ungdommer. Du vet at den personen kan sitte og lese det du skriver? Er du ok med å si det du sier, til henne? Og har du 0 ansvarsfølelse for hvordan det du sier kan påvirke unge jenter og gutter? Hvordan kan du forvente at den neste generasjonen skal bli voksne, saklige og ansvarlige når du ikke er det selv? Du må anta at det du er, er det den neste generasjonen vil bli. Dersom du er usaklig og rakker ned på tenåringer som sliter, så vil du oppdra neste generasjon til å bli det samme. Mennesker som rakker ned på de som er "svakere" enn dem selv, og som ikke evner diskutere sak fremfor mann.  Dersom du vil at neste generasjon skal bli intelligente, kompetente mennesker som klarer diskutere sak uten å gå til angrep på tenåringer med mindre livserfaring og mindre evne til å forsvare seg selv, så må du først være det selv.

Jeg syntes det er helt tullete med voksne mennesker som oppfører seg som en dass og klager over at tenåringer har mangler. Det er dere og vi som oppdrar dem. Du kan ikke forvente at tenåringene skal bli bedre enn rollemodellene vi som individer og samfunn er. Er ungdommen "dårlig", så er det vår kollektive skyld som voksne

Endret av Refreng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (8 minutter siden):

Hvor får man isåfall dette? På Rema og McDonalds er det jo hundrevis av søkere. Altså noen får jo disse jobbene,men for få jobber i forhold til søkere.

Vet ikke hva du mente med det andre. Har man en elev som ikke passer skolen,og dropper ut,vil absolutt ikke passe i en jobb som krever utdannelse. Er jo helt enig.

Rema og McDonald's vil nok også ha ansatte som gidder å møte opp på jobb.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...