Gå til innhold

Kveldens "Debatten", skremmer meg


Hellisinhello

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hellisinhello skrev (1 time siden):

Altså - finne det INGEN grenser for hva som er et problem for dagens elever? 

Ikke klarer de å stå opp om morgenen, de skal ha fleksitid (som om brorparten av dagens arbeidstakere har det!), de skal STYRE skolehverdagen sin.

Hvor har alt gått feil? Hvor er lærerens naturlige autoritet og makt over klassen og undervisningen? 

Jeg er DYPT bekymret for denne utviklingen, og ser med gru på hvordan det skal gå når denne gjengen skal ut i arbeidslivet - skjøre og krenkede, i møte med enorme mengder krav og plikter, effektivitet.

Det er selvsagt ikke noe verre for disse elevene å stå opp om morgenen, eller å gjennomføre en eksamen, enn hva det alltid har vært for ALLE elever, til alle tider 🙄

Forskjellen er at før i tiden kunne svake elever slutte på skolen. Nå er det mange av elevene som går på vgs som ikke engang vet at de har en adhd eller en bipolar lidelse i bunn. De er kanskje superintelligente, men sliter seg ut for å oppnå middels karakterer. Når de så skal studere og gå ut i jobb er det mange av de som ender opp uføre. Vi dytter rett og slett folk ut i uføre.

Undersøkelser viser at b mennesker statistisk sett er mer intelligente enn a mennesker, men får dårligere karakterer. Er det ikke mer lønnsomt at vi som samfunn tilpasser oss etter de smarte?

  • Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var direkte pinlig å se Debatten i kveld. Makan til sutring. 

  • Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (2 timer siden):

Det var direkte pinlig å se Debatten i kveld. Makan til sutring. 

Helt enig. Jeg er lærerstudent og har de siste 2 årene vært i praksis på både ungdomsskolen og vgs, og jeg er mildt sagt skremt... Ser mørkt på å gå ut i jobb med den holdningen dagens elever har, og ikke minst systemets lite vilje til å gi lærerne større handlingsrom.

 

 

 

  • Liker 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav hjelper dem med uførelønn så hvorfor skal de jobbe? Vi blir flere eldre fremover og færre sykepleiere på jobb. Regnestykket går ikke i hop. Når halve landet sitter hjemme og er deprimert, har angst og lite motivert så betyr det flere må stå lengre i jobb og færre vil få hjelp. 

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er ordningen egentlig slik at man skal stå grytidlig opp for å gå på jobb - og deretter gå hjem i 15-16 tiden? Hvorfor ikke forskyve det, og dermed komme hjem noen timer senere? Samme for skolen..hvorfor har vi det så travelt med å komme i gang i 06-07 tiden om morgenen? 
Det virker jo som om vi fortsatt lever slik bøndene gjorde for noen hundre år siden. Og de færreste av oss har fjosstell som venter..

  • Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vera skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor er ordningen egentlig slik at man skal stå grytidlig opp for å gå på jobb - og deretter gå hjem i 15-16 tiden? Hvorfor ikke forskyve det, og dermed komme hjem noen timer senere? Samme for skolen..hvorfor har vi det så travelt med å komme i gang i 06-07 tiden om morgenen? 
Det virker jo som om vi fortsatt lever slik bøndene gjorde for noen hundre år siden. Og de færreste av oss har fjosstell som venter..

Dette! De færreste har en naturlig døgnrytme som tilsier at de våkner 6-7 om morgenen, hvorfor er hele samfunnet ordnet rundt de få som gjør det? Spesielt om vinteren er det jo direkte skadelig å holde på sånn. 

  • Liker 24
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (2 minutter siden):

Dette! De færreste har en naturlig døgnrytme som tilsier at de våkner 6-7 om morgenen, hvorfor er hele samfunnet ordnet rundt de få som gjør det? Spesielt om vinteren er det jo direkte skadelig å holde på sånn. 

Ja sant! Se på antall mennesker med depresjon, og årstidsdepresjon i dette landet - jeg blir ikke overrasket om døgnrytmen spiller en stor rolle i tallene.
Man skal liksom tviholde på gamle vaner - «For sånn har det alltid vært, så sånn gjør vi det her». 
 

Jeg håper generasjonene som kommer har guts til å riste litt i de gamle vanemenneskene. 

  • Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (8 timer siden):

Forskjellen er at før i tiden kunne svake elever slutte på skolen. Nå er det mange av elevene som går på vgs som ikke engang vet at de har en adhd eller en bipolar lidelse i bunn. De er kanskje superintelligente, men sliter seg ut for å oppnå middels karakterer. Når de så skal studere og gå ut i jobb er det mange av de som ender opp uføre. Vi dytter rett og slett folk ut i uføre.

Undersøkelser viser at b mennesker statistisk sett er mer intelligente enn a mennesker, men får dårligere karakterer. Er det ikke mer lønnsomt at vi som samfunn tilpasser oss etter de smarte?

Det er mangelen på krav i skolen som gjør folk ufør.

Skoleprestasjoner er uansett ikke et mål på intelligens, det er et mål på om man klarer å jobbe jevnt og systematisk og ta i mot beskjeder og prestere.

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Sjokkerende hvor mye som skal tilrettelegges. Helst ikke stilles krav til i det hele tatt.

Og så kommer de ut i arbeidslivet og skal ha superlønn, gjøre minst mulig og bestemme alt selv.

Slik fungerer det ikke i dag. 
 

Men de er jo generasjon bomull som har fått alt opp i hendene, hvor de har gått gjøre som de vil på skolen (med foreldre som klager så fort noen snakker høyt til dem)

Generalisering, jeg vet, men har fått et par av dem i jobb og det har vært sjokkerende. Men mange arbeidsomme også selvsagt.

En skremmende trend uansett

 

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (12 minutter siden):

Men hvorfor er ordningen egentlig slik at man skal stå grytidlig opp for å gå på jobb - og deretter gå hjem i 15-16 tiden? Hvorfor ikke forskyve det, og dermed komme hjem noen timer senere? Samme for skolen..hvorfor har vi det så travelt med å komme i gang i 06-07 tiden om morgenen? 
Det virker jo som om vi fortsatt lever slik bøndene gjorde for noen hundre år siden. Og de færreste av oss har fjosstell som venter..

Andre steder i Europa er 9-17 en vanligere arbeidstid. Men der er også mye av fritidsaktivitetene innlemmet i etterskoleprogram.

En forskjøvet arbeidstid i Norge burde være mulig.

Men ikke slik samfunnet erlagtopp i dag med foreldrestyrte aktiviteter som gjerne starter kl.17.

Da forskyves bare tidsklemma

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er resultatet av elendig oppdragelse. Folk skal tydeligvis ha det så behagelig og koselig hele tiden. Mens forskning viser at jo større utfordring du har klart å stå i og mestre, jo mer utvikler hjernen seg. Norsk skole, derimot, jenker kravene hvis det er for få som oppnår ønskede resultater. Akkurat kan vi takke venstresiden for. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng
1 hour ago, Stargaze said:

Helt enig! Sjokkerende hvor mye som skal tilrettelegges. Helst ikke stilles krav til i det hele tatt.

Og så kommer de ut i arbeidslivet og skal ha superlønn, gjøre minst mulig og bestemme alt selv.

Slik fungerer det ikke i dag. 
 

Men de er jo generasjon bomull som har fått alt opp i hendene, hvor de har gått gjøre som de vil på skolen (med foreldre som klager så fort noen snakker høyt til dem)

Generalisering, jeg vet, men har fått et par av dem i jobb og det har vært sjokkerende. Men mange arbeidsomme også selvsagt.

En skremmende trend uansett

 

Dersom det er generasjon bomull som er problemet, hvorfor ser vi det største frafallet i ungdom fra arbeiderklassen og med foreldre uten høyere utdanning?

De som kommer på jobben din og dikterer er vel ikke de som falt fra i skolen? Med mindre du er i ufaglært jobb.

Det er tvert imot mennesker med problemer som har størst problem med skolen. De som sliter med lavt selvbilde, lav selvverdi, angst, depresjon, lite tro og håp for fremtiden osv som sliter mest. (Selvsagt kommer noen av disse fra høyere middelklasse der det kan være sterke til forventninger om at egne barn skal gjøre det meget bra i skolen)

En person med god selvtillit, trygg barndom og trygge foreldre vil i stor grad takle stress og press fra omgivelsene. Problemet er at ungdom flest ikke har oppvekst som gir grobunn for en stabil og trygg indre kjerne. De vokser opp med at prestasjon sier hvor mye de har som verdi, hva du oppnår i livet bestemmer din verdi og at det å mislykkes betyr at du er mislykket som person. Mange ungdom knytter sin verdi til sin prestasjon i skolen- og det gir knusende resultater. Det betyr at en eksamen er ikke bare en eksamen, det er noe som dømmer deg som menneske og setter verdien din. Det er noe som bestemmer hvor verdig du er og hva du er i stand til å oppnå i livet. Det er det som bestemmer om du kan få det livet du ønsker deg og oppnå et bra liv- eller ikke. Eksamen blir til noe enormt og krise i hodet på disse individene. Og de vet ikke hvordan takle det. Naturligvis.

Dette er noe som også var problem med generasjonen før dem, og jeg tror det bidrar til at en del foreldre og mennesker reagerer når skolen er for rigid og vanskelig. De opplevde selv preset og mestret det ikke, derfor ønsker de å lempe på kravene for ungdom idag. Fordi det er eneste måten de vet å møte problemet på. Fjerne og senke krav og press. Så vi har foreldre som ikke kan å bearbeide vanskelige følelser, som da heller ikke klarer lære opp egne barn til å klare det.

Jeg husker selv presset, for meg ble resultatet at jeg sluttet å bry meg om skolen. Å skulke føltes også veldig bra, da kunne jeg kontrollere egen hverdag. Det gav meg også en følelse av at når jeg gikk til skolen, så var det en frihet jeg hadde, et valg jeg tok. Det å bli tvunget til ting har aldri funket for meg, det dreper motivasjonen min umiddelbart. Det er jo noe ironisk at jeg skulket skolen og fant et sted der jeg satt og leste fagbøker fordi jeg var veldig interessert i kunnskap. Skolen fikk aldri frem den motivasjonen for meg. Jeg var aldri så engasjert i fag som jeg var i boken om evolusjon eller psykologi som jeg lånte på biblioteket. Jeg var også en typisk 4-er elev som ikke anstrengte meg. Har heller aldri tatt høyere utdanning, men har tusen av timer der jeg har lyttet til fagkunnskap, foreleseninger på nett, lest fagbøker og har fortsatt en interesse for å lære 15 år senere. Det var aldri noe sjans for at jeg skulle engasjere meg i skolen om vi hadde fraværsgrenser. Faktisk satt jeg jeg ofte og skrev lapper til sidemannen min nå når jeg husker tilbake.

Som voksen så er jeg veldig glad for at jeg skulket og fant en pause og frihet i det da jeg var ung.

Men jeg tror ikke det er svaret, egentlig. Vi trenger å møte ungdoms psykiske helse og vi må lære dem takle vanskelige følelser heller enn å fjerne det som skaper dem. Dersom eksamen bidrar til at man ikke får sove, så har man følelser man ikke klarer bearbeide og prosessere. Da må vi begynne der. Man kan alltids forsøke tvinge ting gjennom, om du ønsker elever som gjennomfører, men som er svake faglig og uengasjerte. Som ikke vil ha høyere sjanse for å lykkes etter vgs uansett. Å tvinge vil ikke nødvendigvis kurere et emosjonelt problem. Spesielt ikke om man blir tvunget inn i noe som fjerner en følelse av selvverdi og mestring, fordi man opplever gang på gang at man ikke takler det man blir tvunget inn i.

Dersom noen hadde vist meg hvordan møte fag, lærte meg hvordan forstå bedre og lærte meg hvordan tenke om at jeg fikk en 5-er istetfor en 6-er iblant, så hadde jeg sannsynligvis gått ut med seksere i alle fag. Men alt annet enn 6 var verdiløst for meg og jeg gadd ikke gjøre en innsats om jeg "bare" fikk 5. Så jeg fikk noen femmere i fag og sluttet å gjøre en innsats. Det er jo ganske morsomt å se tilbake på nå. Men det var altså sånn jeg følte om ting den gang.

Vi trenger også lærere som har god kunnskap og innsikt i eget fag, som selv er kompetente og engasjerte. Vi trenger at lærere blir løftet opp lønnsmessig og statusmessig der man må ha høyt karaktersnitt for å bli lærer

 

Endret av Refreng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Vera said:

Men hvorfor er ordningen egentlig slik at man skal stå grytidlig opp for å gå på jobb - og deretter gå hjem i 15-16 tiden? Hvorfor ikke forskyve det, og dermed komme hjem noen timer senere? Samme for skolen..hvorfor har vi det så travelt med å komme i gang i 06-07 tiden om morgenen? 
Det virker jo som om vi fortsatt lever slik bøndene gjorde for noen hundre år siden. Og de færreste av oss har fjosstell som venter..

Du har ett godt poeng med det du skriver ang og begynne på jobb så innmari tidlig, jeg pendler til Oslo, og har rett og slett sluttet med og sette meg i bilen klokken 07:00 om morgenen, drar heller innover klokken 09:00, på den måten slipper jeg og stå i kø i nesten 40 minutter, hvorfor skal man begynne så tidlig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkebarten skrev (13 minutter siden):

Du har ett godt poeng med det du skriver ang og begynne på jobb så innmari tidlig, jeg pendler til Oslo, og har rett og slett sluttet med og sette meg i bilen klokken 07:00 om morgenen, drar heller innover klokken 09:00, på den måten slipper jeg og stå i kø i nesten 40 minutter, hvorfor skal man begynne så tidlig?

Fordi veldig mange har 10 timers arbeidsdager og gjerne vil komme hjem til middag.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte på det de sa og sammenlignet det med hvordan jeg har hatt det i arbeidslivet og på vgs. Joda , vi skulket mye og trivdes med det da vi gikk på vgs. Og ingen brydde seg. Men det gikk jo ut over karakterene. Jeg er egentlig en "flink student" og fikk gode karakterer på ungdomsskolen og toppkarakterer på høgskolen. Men på vgs hadde vi så mye frihet at karakterene stupte. Jeg har 5 i snitt på u-skolen, 3 i snitt på vgs, og B i snitt fra høgskolen. Noen burde ha tvunget meg til å ta skolen mer seriøst på vgs. Jeg skjerpet meg ikke før jeg fikk varsel om nedsatt. Vet at ikke alle er som meg, men det er jo et godt eksempel på hvordan det kan bli når det ikke er noen regler for fravær. Det var mange andre som skulket også. 

Og arbeidslivet er ikke nødvendigvis så fleksibelt og tilpasset som disse elevene tror, og som de ønsker at skolehverdagen deres skal være. Den eneste sommerjobben jeg fikk tilbud om en periode var på døgnåpen bensinstasjon. Da måtte jeg stå opp tidlig, da! I dag jobber jeg som lærer, og det er stress, press og lange dager HVER dag. Det er nok ikke det eneste yrket som er sånn. Jeg håper jo at disse elevene klarer å takle en så stressende arbeidshverdag det kan være, når de jobber som lærer, sykepleier, leder, når de får seg sommerjobb på REMA og må rekke åpningstid kl 7 osv. 

Jeg var som sagt jævla lat da jeg gikk på vgs, men det var fordi jeg kunne. Jeg søkte heldigvis på lærerstudiet året før det kom 4-krav i matte. Eller så hadde jeg ikke kommet inn. Hadde jeg søkt bare ett år etter,hadde jeg nok angret dypt på all skulkingen. Sikkert lett for de motiverte og flinke elevene å motivere seg selv til å ikke skulke, men for noen er det viktig med tydelige rammer.

Og for disse "flinke"; er det virkelig så ille å være på skolen om dagen at fraværsgrensen bør fjernes? 

Jeg skjønner argumentet om førerkort, sykdom osv. Men MÅ man ta lappen mens man går på vgs da? Bør ikke heller kjøreskolene tilpasse seg elevenes "arbeidstid"? Og med langvarig sykdom så lager man jo egne avtaler. Og kanskje legene også bør ha et annet system for sykemeldinger så de slipper å bruke så mye tid på det. Hvorfor skal absolutt alt ansvaret legges over på skolen? 

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alt,  absolutt alt var et problem. Det å ta oppkjøring på bil var et problem. Måtte vente i heeeele tre måneder hvis han ville unngå fravær. Ja, hva så. Sånn var det i min tid også. Jeg overlevde helt fint ved å ikke få sertifikatet på 18 årsdagen. 

Hun som gjentok seg selv hele tiden, med at elevene ikke ble vist tillit vedr fravær. At fraværsgrensen måtte bort. Nei, ingen grunn til å vise tillit. Det har aldri fungert tidligere. Fraværet sank nesten 30% da grensen ble innført. Og det inkluderte også de som slet mest på skolen. 

Og hun som måtte sove tre timer etter skolen, fordi hun var utslitt etter en skoledag. Det håper jeg virkelig må være unntaket. En frisk og rask syttenåring trenger ikke å sove bort hele dagen etter en vanlig skoledag.

 

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (6 minutter siden):

Alt,  absolutt alt var et problem. Det å ta oppkjøring på bil var et problem. Måtte vente i heeeele tre måneder hvis han ville unngå fravær. Ja, hva så. Sånn var det i min tid også. Jeg overlevde helt fint ved å ikke få sertifikatet på 18 årsdagen. 

Hun som gjentok seg selv hele tiden, med at elevene ikke ble vist tillit vedr fravær. At fraværsgrensen måtte bort. Nei, ingen grunn til å vise tillit. Det har aldri fungert tidligere. Fraværet sank nesten 30% da grensen ble innført. Og det inkluderte også de som slet mest på skolen. 

Og hun som måtte sove tre timer etter skolen, fordi hun var utslitt etter en skoledag. Det håper jeg virkelig må være unntaket. En frisk og rask syttenåring trenger ikke å sove bort hele dagen etter en vanlig skoledag.

 

En kan jo spørre seg om det er dagens kosthold som gjør det..🤔

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magrat skrev (Akkurat nå):

En kan jo spørre seg om det er dagens kosthold som gjør det..🤔

Man kan jo lure;) Noe er riv ruskende galt i hvert fall. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge folk ikke er villige til å se at dette er resultatet av jenteskolen, så kommer det bare til å fortsette. Skal også sies at det er kvinner spesielt som er markedsgruppen for håpløst fordummende applikasjoner som TIKTOK og annen søppel.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...