Gå til innhold

Kveldens "Debatten", skremmer meg


Hellisinhello

Anbefalte innlegg

Fant80 skrev (På 2.6.2023 den 17.22):

For 20-25 år siden gikk det faktisk an å få en jobb,uten at man hadde gjennomført VGS. Det er så og si UMULIG i dag. Det er så mange elever som ikke "passer" skole. 

Der ligger feilen.

Kunne ikke vært mer enig. Dagens samfunn er lagt opp til at du må ha en bachelor for å tømme en søppelbøtte. Det er så mange som hadde fått til en bra jobb bare med vanlig opplæring i bedriften som det var før. Nå er alt basert på bachelor, master og doktorgrad. Ikke alle klarer å henge med på det rotte racet der. Og de er det ikke plass i vårt samfunn som skal se så perfekt ut ..utenfra.... 

Det blir ett problem en vakker dag. Istedet sender man folk på uføre fordi de ikke passer inn i den perfekte jobb hverdagen med topp karakterer. Helt på trynet det meste. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

GrønnNellik68 skrev (18 timer siden):

Kunne ikke vært mer enig. Dagens samfunn er lagt opp til at du må ha en bachelor for å tømme en søppelbøtte. Det er så mange som hadde fått til en bra jobb bare med vanlig opplæring i bedriften som det var før. Nå er alt basert på bachelor, master og doktorgrad. Ikke alle klarer å henge med på det rotte racet der. Og de er det ikke plass i vårt samfunn som skal se så perfekt ut ..utenfra.... 

Det blir ett problem en vakker dag. Istedet sender man folk på uføre fordi de ikke passer inn i den perfekte jobb hverdagen med topp karakterer. Helt på trynet det meste. 

Merkelig tankegang det der. 
Før ville man jo ikke ha folk som var overkvalifisert for jobben, fordi de sannsynligvis ikke ville bli lenge i jobben.
For et sløseri det er, både for personen selv, som kaster bort år på studier de ikke får bruk for, og for samfunnet som må betale for denne utdannelsen og i tillegg går glipp av tusenvis av årsverk med arbeidskraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mother Dirt
Majer skrev (På 1.6.2023 den 23.52):

Forskjellen er at før i tiden kunne svake elever slutte på skolen. Nå er det mange av elevene som går på vgs som ikke engang vet at de har en adhd eller en bipolar lidelse i bunn. De er kanskje superintelligente, men sliter seg ut for å oppnå middels karakterer. Når de så skal studere og gå ut i jobb er det mange av de som ender opp uføre. Vi dytter rett og slett folk ut i uføre.

Undersøkelser viser at b mennesker statistisk sett er mer intelligente enn a mennesker, men får dårligere karakterer. Er det ikke mer lønnsomt at vi som samfunn tilpasser oss etter de smarte?

👆💯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solapia skrev (På 2.6.2023 den 4.43):

Helt enig. Jeg er lærerstudent og har de siste 2 årene vært i praksis på både ungdomsskolen og vgs, og jeg er mildt sagt skremt... Ser mørkt på å gå ut i jobb med den holdningen dagens elever har, og ikke minst systemets lite vilje til å gi lærerne større handlingsrom.

 

 

 

Hvorfor tar du ikke ansvar istedetfor å sitte å vente? Lei av slappe holdningen mange har idag, hva er det å vente på, venter du på at politikerene skal fortelle deg hva du skal gjøre?

Sier som stordalen, hos oss får man ikke ansvar man tar det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikker skrev (3 timer siden):

Hvorfor tar du ikke ansvar istedetfor å sitte å vente? Lei av slappe holdningen mange har idag, hva er det å vente på, venter du på at politikerene skal fortelle deg hva du skal gjøre?

Sier som stordalen, hos oss får man ikke ansvar man tar det. 

Vel, som sagt er jeg student som har vært ute i praksis, og det er ikke noe særlig å komme inn i klassen til veileder og plutselig skulle gjøre om på ting som veileder har bestemt og mener er riktig. Selvfølgelig sier jeg hva jeg mener, men det er veileder som har overordnet ansvar for klassen. 

Blir andre boller så snart man kommer ut i jobb og får egne klasser og kan være ordentlig sjef ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkebarten skrev (På 2.6.2023 den 11.54):

Du har ett godt poeng med det du skriver ang og begynne på jobb så innmari tidlig, jeg pendler til Oslo, og har rett og slett sluttet med og sette meg i bilen klokken 07:00 om morgenen, drar heller innover klokken 09:00, på den måten slipper jeg og stå i kø i nesten 40 minutter, hvorfor skal man begynne så tidlig?

Da håper jeg dette ikke går utover arbeidsplassen din, så ikke dine kolleger må jobbe lenger pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, sommermor said:

Da håper jeg dette ikke går utover arbeidsplassen din, så ikke dine kolleger må jobbe lenger pga dette.

Jeg er min egen sjef jeg, og driver for meg selv, så dette går på skinner :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråder som denne, i tillegg til alle de uendelige trådene om diverse "influensere" er vel selveste core businessen for Kvinneguiden. Det diskuteres i hue og ræva om læreres tafatthet, systemsvikt, dårlig kosthold, når skal man stå opp, legge seg og generell frustrasjon og (en påtatt?) bekymring om dagens unge. 

Alle, eller omtrent alle, glemmer det absolutt viktigste; F-O-R-E-L-D-R-E, , for faen. Og elefanten i det rommet er det som man liker å kalle likestilling, som stort sett medfører en utvasking av roller, ansvar, ambisjoner, planer og strategier for hvordan voksne menn OG kvinner skal ivareta sine forpliktelser for å frembringe nye generasjoner som utvikler verden. Nei, det handler ikke om at mor skal tilbake til kjøkkenbenken mens hun venter på at far skal komme hjem fra skipsverftet. Tenk litt lenger og større enn det, om det evnes 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...