Gå til innhold

Menn - ønsker dere en hjemmeværende kone?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må innrømme at jeg aldri har møtt noen norske "hjemmeværende" som ikke har noen inntekt utover det mannen velger å gi henne av sin. Finnes de virkelig? Eller snakker vi om kvinner som av en eller annen grunn jobber hjemme, feks at de driver sin egne lille business eller noe annet? 

Det må jo være en sjelelig og intellektuell død, for ikke å snakke om utrolig økonomisk risikabelt dersom man er frisk og arbeidsfør. Har inntrykk at godt bemidlete par heller velger å bruke penger på vaskehjelp for å frigjøre tid, aldri hørt om noen som går hjemme som en husfrue på 1800-tallet. 

Anonymkode: b58a0...0a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ønsker heller et forhold som bryter med kjønnssterotypene. Altså at jeg er hjemmeværende.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona mi gikk ned i stillingsprosent tidligere i år, det var helt fantastisk for familien vår, hun har nå masse overskudd og glede til familien sammenlignet med den utslitte dama på sofaen vi hadde før.

Om jeg var så rik at jeg kunne forsørge alle i familien med min inntekt ville jeg takket ja til at hun gikk hjemme.

Anonymkode: 0c34f...250

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvorfor ikke? Sånn var det jo da vi var små. Jeg begynte på skolen i 1987 da jeg var 6,5 år gammel. Som 7-8-åring ikke bare låste jeg meg inn selv, men gikk først innom barnehagen (flere km i motsatt retning) og henta 2 yngre søsken før jeg trilla dem hjem og låste meg inn. Så kom foreldrene våre hjem fra jobb. Ville vel blitt sett på som barnemishandling i dag 😄 På 80-tallet ble det derimot bare stjerner på skoleskjemaet "Hjelper du til hjemme?" som vi fikk i lekse.

Anonymkode: 64865...38c

Sier ikke at det er galt på generelt grunnlag. Men det er bare å innse at 1980 snart er et halvt århundre siden. Mye er skjedd siden da.

Foreldre i dag er mer overbeskyttende, samtidig så tror jeg det er flere syke/psyke mennesker der ute nå. Mye som kan skje på en mange kilometer lang skolevei. Skjønner godt at foreldre tar mange forhåndsregler, selv om barn selvsagt har godt av ansvar osv.

Personlig syns jeg en 7-åring ikke skal være flere timer alene hjemme, uansett modenhetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn bør gå hjemme, slik at kvinner og barn kan leve et stressfritt liv etter jobb, skole og barnehage. Kvinner har mer behov for hvile enn menn, og samtidig er det er lettere å være på jobb enn det er å være hjemmeværende. 

Å gå hjemme på fulltid må drepe det siste man måtte inneha av hjerneceller og serotonin/dopamin. 

Anonymkode: 6995b...0b3

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange tar opp dette med pensjon, og det er viktig nok. Men vi må ikke glemme at det brått kan skje at forholdet går til grunn ganske mye før den tid.

Ved minstepensjon har man jo i det minste en slags inntekt, men blir man gått fra som 40-åring, begynner det gjerne å bli et veldig stort hull i cv-en siden man sluttet å jobbe som 23-åring. Det er ikke gitt at man da klarer å skaffe seg en inntekt i den størrelsesorden man har behov for på det tidspunktet i livet. Man har gått glupp av den naturlige progresjonen og lønnsstigen, of man har mistet "arbeidsformen" (i beit av et bedre uttrykk). Da begynner man "fra scratch" på flere enn én måte.

Og den klassiske "kvinnefellen" er jo nettopp den at man har malt seg inn i et hjørne man ikke kommer seg ut av hvis man ikke er litt "på ballen" med papirarbeidet i forkant. Og det er jo dessverre veldig mange IKKE, og de får deg en veldig uhyggelig overraskelse den dagen de står alene.

Anonymkode: a4616...ac2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke hjemmeværende kone blir normalt. At man har kone blir mindre vanlig i dag, flere som velger å ikke gifte seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...